طبع و 11 خاصیت بینظیر شربت ریحان در طب سنتی+ طرز تهیه شربت ریحان
طبع و 11 خاصیت بینظیر شربت ریحان در طب سنتی+ طرز تهیه شربت ریحان

طبع و 11 خاصیت بینظیر شربت ریحان در طب سنتی+ طرز تهیه شربت ریحان

تاریخ نگارش

نوامبر 30, 2022

دسته‌بندی

دسر و نوشیدنی

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

شربت ریحان یکی از شربت های سنتی و خوشمزه کشورمان ایران است که در دو رنگ بنفش و سبز تهیه می شود. شربت ریحان یکی از ساده ترین شربت ها است که تهیه آن بسیار راحت می باشد.

ریحان جزو گیاهان معطر است که حدود سی و پنج نوع گونه متعدد در رنگ و شکل های مختلف دارد. ریحان یکی از گیاهان بسیار مفید در طب سنتی است که طبق مطالعات صورت گرفته حدود سیصد نوع درماتن گیاهی دارد.

شربت ریحان بر تنگی نفس و ریه بسیار موثر می باشد. این شربت دارای مقادیر بالایی آنتی اکسیدان است و از خاصیت ضد التهابی برخوردارد می باشد. شربت ریحان یک گزینه عالی برای درمان التهاب است. ریحان، گیاهی ضد باکتری است که به مقابله با انواع عفونت ها می پردازد.

در ادامه این مطلب از طب شناس همراه ما باشید تا به طبع شربت ریحان در طب سنتی، خواص شربت ریحان در طب سنتی و همچنین طرز تهیه شربت ریحان بپردازیم.

طبع شربت ریحان در طب سنتی چیست؟

طبع شربت ریحان در طب سنتی معتدل است. این شربت دارای ویتامین های A، C و E است و مصرف آن برای بدن فواید زیادی را به دنبال دارد.

خواص شربت ریحان
خواص شربت ریحان

خواص شربت ریحان در طب سنتی چیست؟

  • این شربت سرشار از انواع ویتامین ها و مواد معدنی است. شربت ریحان خاصیت آنتی اکسیدانی دارد و مصرف آن به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک بسزایی می کند.
  • شربت ریحان زخم های دهانی و گلو را درمان می کند و بر رفع ورم لوزه و گلو موثر می باشد.
  • ریحان دارای مقادیر بالایی اسانس های قوی مثل سیترونلول، لینالول و… است که این اسانس ها التهاب های بدن را کاهش میدهند. التهاب دلیل اصلی بروز اغلب بیماری ها همچون: مشکلات و بیماری های قلبی، آرتریت روماتوئید و… می باشد.
  • مصرف ریحان ترشح کاتالاز را افزایش می دهد. این آنزیم بر پیشگیری از سفید شدن موها بسیار موثر می باشد. شما می توانید با مصرف شربت ریحان از این خاصیت بینظیر بهره مند شوید.
  • اگر دچار گزیدگی از سوی حشرات شدید مصرف ریحان را فراموش نکنید. این گیاه خاصیت ضد التهابی دارد و به شما در درمان ناشی از گزیدگی کمک زیادی می کند.
  • طبق مطالعات انجام شده، مصرف ریحان از بروز سرطان جلوگیری می نماید. این گیاه قادر است از بروز سرطان هایی همچون سرطان کبد، سرطان پوست، سرطان ریه و… پیشگیری نماید. ریحان میزان آنتی اکسیدان های بدن را بالا می برد و از این طریق از افزایش سلول های سرطانی پیشگیری می کند.
  • طبق تحقیقات انجام گرفته، ریحان دارای مقادیر بالایی پتاسیم است که به تنظیم سطح فشار خون کمک می نماید. دانه های ریحان به دلیل روغن چربی که دارند بر کاهش فشار خون موثر می باشند. مصرف ریحان از افزایش فشار خون جلوگیری می کند و با خواصی که دارد سبب کاهش و تنظیم سطح فشار خون می شود.
  • ریحان و شربت ریحان از خاصیت ضد باکتریایی برخوردار هستند. برای درمان اسهال مصرف ریحان را فراموش نکنید زیرا این گیاه به درمان اسهال کمک زیادی می کند.
  • این گیاه فوق العاده قادر است از ترشح آنزیم استیل کولین استراز پیشگیری نماید، این آنزیم موجب ضعف حافظه می شود. ریحان به بهبود عملکرد شناختی بدن کمک می کند و از بروز بیماری هایی همچون زوال عقل، آلزایمر و… پیشگیری می نماید.
  • از شربت ریحان برای درمان سردرد بهره ببرید. ریحان از رایحه بسیار خوبی برخوردار است که قادر است درد های اعصاب را تسکین دهد و ضربان رگ های خونی مغز را کاهش دهد. بو کردن برگ ریحان برای درمان و پیشگیری از سردرد بسیار موثر است.
  • ریحان گیاه بینظیری است که خاصیت ضد ویروسی دارد و به همین دلیل مصرف آن به پیشگیری از ابتلا به آنفولانزا کمک زیادی می کند. برای پیشگیری از ابتلا به سرماخوردگی و سرفه مصرف ریحان و شربت ریحان را فراموش نکنید. ریحان بر درمان آبریزش بینی نیز موثر است.

.

طرز تهیه شربت ریحان:

مواد لازم برای تهیه شربت ریحان:

ریحان بنفش یا سبز: یک دسته

شکر: یک لیوان

آب: دو لیوان

طرز تهیه شربت ریحان خوشمزه:

در مرحله اول برای درست کردن شربت ریحان باید یک دسته ریحان را پاک کنید و برگ های آن را کاملا بشویید. برگ های شسته شده را کنار بگذارید تا آب اضافی آن ها خارج شود. ظرفی مناسب را انتخاب کنید و برگ های ریحان را در آن قرار دهید. در این جا دقت کنید که رنگ شربت شما به ریحانی که استفاده می کنید وابسته است. اگر ریحان سبز باشد رنگ شربت شما نیز سبز کمرنگ می شود که در صورت دلخواه می توانید برای پر رنگ تر شدن کمی رنگ خوراکی اضافه نمایید.

اما اگر رنگ ریحان بنفش باشد رنگ شربت شما نیز بنفش کمرنگ می شود که باز هم اگر تمایل داشتید برای پر رنگ تر شدن می توانید از رنگ خوراکی استفاده نمایید.

شعله گاز را روشن کنید و حرارت را ملایم کنید. ظرف را روی حرارت قرار دهید. دو لیوان آب و یک لیوان شکر را به ریحان ها اضافه کنید. کمی زمان دهید تا شکر کاملا در آب حل شود و آب به جوش آید. حدود نیم ساعت زمان دهید تا شربت غلیظ شود و قوام پیدا کند.

بعد از گذشت نیم ساعت، زمانی که شربت غلظت کافی پیدا کرد، قابلمه را از روی حرارت بردارید و درب ظرف را بگذارید. اجازه دهید شربت کاملا خنک شود تا عطر و طعم ریحان ها به خوبی وارد شربت شود.

وقتی شربت خنک شد آن را از یک صافی رد کنید و در ظرفی مناسب که در دارد بریزید. شربت را در یخچال بگذارید. هر وقت قصد استفاده از شربت را داشتید مقداری از آن را در لیوان دلخواه بریزید و به آن کمی یخ و آب اضافه نمایید. شربت را به کمک قاشق خوب هم بزنید که یکدست شود. حالا شربت آماده سرو است. نوش جان

مضرات شربت ریحان چیست؟

  • ممکن است مصرف ریحان به صورت موقت موجب کاهش باروری در خانم ها و آقایان شود.
  • خانم ها در دوران بارداری نباید از ریحان استفاده کنند زیرا این گیاه با برخی اثرات ضد بارداری همراه است. مصرف ریحان در دوران بارداری موجب انقباض های رحمی و سقط می شود.
  • مصرف ریحان موجب افزایش اثر داروهای رقیق کننده خون می شود.
  • این گیاه اثر داروهای ضد دیابت را بالا می برد و می تواند قند خون را کاهش دهد. افراد دیابتی قبل از مصرف این گیاه باید با پزشک خود مشورت نمایند.
  • برگ های ریحان سرشار از آهن است و به همین دلیل اگر زیاد جویده شوند موجب پوسیدگی دندان ها می شود.
  • ریحان حاوی استراگول می باشد و از این رو نباید در طولانی مدت از آن استفاده کرد زیرا خطر ابتلا به سرطان کبد را بالا می برد.
  • مصرف ریحان برای کودکان نوپا مضر است.

مصلح شربت ریحان در طب سنتی چیست؟

مصلح ریحان در طب سنتی نیلوفر و بدلش بادرنجبویه می باشد. مصرف ریحان با مصلحش سبب تعادل طبع و بهبود خواص آن می گردد.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *