خواص و طبع شربت نعنا در طب سنتی+ 2 طرز تهیه شربت نعنا
خواص و طبع شربت نعنا در طب سنتی+ 2 طرز تهیه شربت نعنا

خواص و طبع شربت نعنا در طب سنتی+ 2 روش تهیه شربت نعنا

تاریخ نگارش

دسامبر 2, 2022

دسته‌بندی

دسر و نوشیدنی

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

شربت نعنا یا شربت نعناع یکی از نوشیدنی های خوشمزه و سنتی کشور عزیزمان ایران است که اغلب در روزهای گرم تابستانی تهیه می شود. این شربت به دلیل داشتن نعنا از خاصیت خنک کنندگی برخوردار است و برای رفع عطش در روز های گرم و ماه مبارک رمضان بسیار مفید است.

نعنا گیاهی معطر است که طرفداران بسیاری دارد. از این گیاه پر خاصیت برای تهیه انواع شربت، دسر، غذا، چای و… استفاده می شود. رایحه این گیاه برای اعصاب مفید می باشد و بوییدن آن بر درمان سردرد موثر است.

نعنا به عملکرد هضم کمک میکند و در بهبود علائم آلرژی موثر است و به همین است که از آن در تهیه انواع شربت استفاده می شود. در ادامه این مطلب از طب شناس همراه ما باشید تا به طبع شربت نعنا در طب سنتی، خواص شربت نعنا در طب سنتی و همچنین طرز تهیه شربت نعنا بپردازیم.

طبع شربت نعنا در طب سنتی چیست؟

طبع نعنا در طب سنتی گرم و خشک است. مصرف این گیاه برای سرد مزاجان مفید است اما افراد گرم مزاج باید آن را به همراه مصلحش مصرف نمایند.

خواص شربت نعنا در طب سنتی چیست؟

  • شربت نعنا دارای مقادیر بالایی منتول است که سبب کاهش مخاط درون ریه ها می شود و از همین طریق خر و پف را از بین می برد.
  • این شربت فوق العاده حالت تهوع و استفراغ را به خصوص حالت تهوع صبحگاهی را بهبود میبخشد و در درمان آن بسیار موثر می باشد.
  • شربت نعنا خاصیت آنتی بیوتیکی دارد که قادر است انواع عفونت های موجود در بدن را درمان کند. این شربت خوشمزه بر افزایش تعداد گلبول های قرمز خون نیز موثر است و به درمان کم خونی کمک زیادی می کند.
  • این شربت پر خاصیت کالری پایینی دارد که به چربی سوزی در بدن که در نهایت سبب لاغری و کاهش وزن می شود کمک بسزایی می نماید. این شربت گیاهی عملکرد مغز را بهبود می بخشد و بر تقویت حافظه تاثیر می گذارد.
  • شربت نعنا شربتی گیاهی با خواص بسیار است که هورمون های بدن را تنظیم می کند باعث کاهش تستوسترون اضافی در بدن بانوان می شود. این شربت یکی از شربت های نشاط آور است که مصرف آن سبب از بین رفتن استرس، اضطراب و افسردگی می شود.
  • این شربت بینظیر آندروژن موجود در بدن خانم ها را کاهش می دهد و از رشد موهای زائد و پرمویی در قسمت های مختلف بدن از جمله صورت و سینه پیشگیری می نماید. شربت نعنا نقش بسزایی در درمان سوزش معده، درمان نفخ، دل درد، دلپیچه و اسهال، بهبود عملکرد هضم و… دارد.
  • اگر این شربت به همراه نبات مصرف شود باعث درمان اسهال و سندروم روده تحریک پذیر می شود. این شربت گیاهی خاصیت آرامبخش دارد و به آرامش اعصاب کمک زیادی میکند.
  • این شربت خوش طعم سر درد های میگرنی را برطرف میکند و بر از بین رفتن بوی بد دهان، درمان سرماخوردگی، درمان سیاه سرفه، شادابی و درخشندگی پوست، سلامت مو و… موثر می باشد.
  • شربت نعنا به بهبود عملکرد قلب کمک می کند و از بروز مشکلات و بیماری های قلبی مانند سکته پیشگیری می نماید. این شربت پر خاصیت به دفع سنگ کیسه صفرا، تنظیم فشار خون، تنظیم قند خون، رفع بی اشتهایی عصبی، از بین بردن خشکی دهان و… کمک بسزایی می نماید.
خواص شربت نعنا
خواص شربت نعنا

طرز تهیه شربت نعنا خوشمزه و مجلسی:

مواد لازم برای تهیه شربت نعنا:

نعنا تازه: نیم کیلو

شکر: یک کیلو

آب لیمو: حدود دو قاشق غذاخوری

عرق نعنا: یک قاشق غذاخوری

آب: سه لیوان

رنگ خوراکی: سه قطره

طرز تهیه:

برای تهیه این شربت خوشمزه و پر فایده ابتدا باید نیم کیلو نعنا تازه را پاک کنید. برای این کار برگ های نعنا را جدا کنید و به کمک آب کاملا شست و شو دهید. نعنا ها را کنار بگذارید تا آب اضافی آن ها برود.

ظرفی مناسب را انتخاب کنید و یک کیلو شکر و سه لیوان آب  را در آن بریزید. ظرف را روی حرارت متوسط قرار دهید تا به جوش آید و شکر موجود در آن حل شود.

وقتی شربت قوام آمد و به غلظت مناسب رسید باید برگ های نعنا را که از قبل آماده کرده ایم را به آن بیافزاییم. حدود ده دقیقه زمان دهید که شربت به همراه برگ های نعنا بجوشد. در آخر حدود دو قاشق آب لیمو ترش تازه و یک قاشق غذاخوری عرق نعنا و سه قطره رنگ خوراکی سبز را به شربت اضافه کنید.

ظرف را از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید. یک دم کنی تمیز را روی درب قابلمه بگذارید تا رایحه و طعم بینظیر نعنا به خوبی خارج شود. بعد از گذشت دوازده ساعت، وقتی شربت شما کاملا خنک شد آن را از صافی عبور دهید و در ظرفی تمیز و شیشه ای بریزید. شربت را در یخچال نگهداری کنید.

هر وقت که قصد استفاده از شربت را داشتید کافی است مقداری از آن را درون لیوانی دلخواه بریزید و بقیه لیوان را با مخلوط آب و یخ پر کنید سپس به خوبی هم بزنید که یکدست شود. میتوانید برای تزیین از برش های لیمو و برگ های تازه نعنا نیز استفاده نمایید. نوش جان.

این شربت گیاهی دارای مقادیر زیادی از ویتامین های A، C و E، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها است که به همین دلیل سبب تقویت سیستم ایمنی می شود و بدن را در برابر انواع بیماری ها به خصوص سرطان ها در امان نگه می دارد.

طرز تهیه شربت نعنا و عسل:

مواد لازم:

عرق نعنا: یک و نیم لیتر

نعنا خشک: صد و بیست گرم

عسل: نیم کیلو

آب لیمو: به مقدار لازم

طرز تهیه شربت نعنا و عسل:

در مرحله اول حدود صد و بیست گرم نعنا خشک را درون یک و نیم لیتر عرق نعنا بریزید و دو ساعت زمان دهید که در آن کاملا خیس بخورد. بعد از گذشت دو ساعت مخلوط نعنا خشک و عرق نعنا را در ظرفی مناسب بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید.

وقتی به جوش آمد حدود پنج دقیقه زمان دهید که روی حرارت بجوشد و سپس حرارت را خاموش کنید. حال وقت اضافه کردن نیم کیلو عسل است. عسل را به شربت اضافه کنید و هنگامی که عسل کاملا در آن حل شد، شربت را درون ظرفی شیشه ای و تمیز بریزید و در یخچال بگذارید.

هر وقت که قصد میل کردن از این شربت را داشتید کافی است مقداری از آن را درون لیوان بریزید و بقیه لیوان را با یخ و آب پر کنید. موقع سرو این شربت به صورت دلخواه می توان چند قطره آبلیمو نیز به آن بیافزایید. برای تزیین این شربت خوشمزه و پرخاصیت از برگ های تازه نعنا استفاده کنید. نوش جان.

مضران شربت نعنا چیست؟

  • نعنا خواص زیادی در طب سنتی دارد اما زیاده روی در مصرف آن با برخی عوارض همراه است. مصرف بی رویه نعنا موجب خارش گلو و ایجاد نفخ می شود.
  • خانم های باردار و افرادی که مبتلا به رفلاکس معده می باشند نباید شربت نعنا و آبلیمو را استفاده کنند.
  • اگر مصرف نعنا از حد اعتدال خارج شود میتواند موجب بروز التهاب در معده شود.
  • زیاده روی در مصرف این گیاه موجب افزایش گرمی بدن، ایجاد حالت تهوع و استفراغ، سر درد و… می شود.
  • مصرف بیش از حد نعنا برای اعصاب مضر است و از همین رو بهتر است در کنار لبنیات، انواع ترشی و سرکه استفاده شود.
  • افراد گرم مزاج یا اشخاصی که در مناطق گرم زندگی می کنند باید از زیاده روی در مصرف این گیاه خودداری نمایند.
  • مصرف بیش از حد اسانس نعنا موجب بالا رفتن فشار خون و ایجاد حالت تهوع و معده درد می شود.

مصلح شربت نعنا در طب سنتی چیست؟

مصلح نعنا در طب سنتی کرفس است. مصرف کرفس در کنار نعنا سبب تعادل طبع و بهبود خواص آن میگردد. افراد گرم مزاج باید نعنا را با مصلحش مصرف کنند.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *