طبع و 8 خاصیت شربت جلاب در طب سنتی+ طرز تهیه شربت جلاب مجلسی
طبع و 8 خاصیت شربت جلاب در طب سنتی+ طرز تهیه شربت جلاب مجلسی

طبع و 8 خاصیت شربت جلاب در طب سنتی+ طرز تهیه شربت جلاب مجلسی

تاریخ نگارش

دسامبر 3, 2022

دسته‌بندی

دسر و نوشیدنی

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

یکی از خوش طعم ترین شربت هایی که همه روزه می توان از آن استفاده کرد شربت جلاب است. در واقع شربت جلاب همان شربت گلاب است. جلاب واژه عربی گلاب است که برای تهیه آن به نبات، زعفران و گلاب نیاز داریم. در کتاب قانون ابوعلی سینا گفته شده که شربت جلاب فواید بیشماری دارد و مصرف آن به افراد توصیه شده است.

از گذشته این شربت را به عنوان یک نوشیدنی نشاط آور استفاده می کردند که به درمان بیماری های زیادی کمک می نماید. در کشور عزیزمان ایران شربت جلاب را به صورت ترکیبی با دیگر شربت ها نیز استفاده می نمایند. این کشور نه تنها در ایران بلکه در اغلب کشور های خاورمیانه مانند اردن، فلسطین، سوریه، لبنان و… طرفداران بسیاری دارد.

این شربت خوشمزه بسیار مقوی است و به از بین بردن عطش کمک می کند به همین دلیل استفاده از آن در روز های ماه مبارک رمضان پیشنهاد می شود.

در ادامه این مطلب از طب شناس همراه ما باشید تا به طبع شربت جلاب در طب سنتی، خواص شربت جلاب در طب سنتی و همچنین طرز تهیه شربت جلاب مجلسی بپردازیم.

طبع شربت جلاب در طب سنتی چیست؟

شربت جلاب در طب سنتی طبعی معتدل مایل به گرم دارد. مصرف این شربت برای سرد مزاجان مفید می باشد اما افراد گرم مزاج باید این شربت را با احتیاط و در کنار مصلحش مصرف نمایند.

خواص شربت جلاب
خواص شربت جلاب

خواص شربت جلاب در طب سنتی چیست؟

  • درمان گلو درد با گلاب: گلاب یک نوع آنتی بیوتیک طبیعی است که از خاصیت ضد عفونی کنندگی و ضد التهابی برخوردار می باشد. گلاب که ماده اصلی تهیه شربت جلاب است سبب تقویت سیستم ایمنی می شود و بر درمان سرماخوردگی و گلو درد موثر می باشد.
  • تقویت بینایی و از بین بردن خستگی چشم: اگر قصد بهبود بینایی خود را دارید می توانید گلاب اصل را به عنوان قطره چشمی مصرف کنید. گلاب ابتلا به بیماری و مشکلات چشمی مثل آب مروارید و دژنراتیو ماکولا را کاهش می دهد و خستگی چشم را رفع می کند. افرادی که اغلب ساعت کاری خود را با کامپیوتر می گذرانند از مصرف گلاب غافل نشوند.
  • درمان مشکلات گوارشی: گلاب باعث افزایش جریان صفرا می شود و به بهبود عملکرد دستگاه گوارش کمک بسزایی می نماید. مصرف گلاب سبب درمان بیماری و مشکلات گوارشی همچون: درد معده، زخم معده، نفخ و… می شود. این عرق گیاهی به رفع ریفلاکس نیز کمک شایانی می کند.
  • کاهش فشار خون: گلاب موجود در شربت جلاب از خاصیت ضد التهابی برخوردار است که مصرف آن باعث کاهش سطح فشار خون و بهبود عملکرد قلب می شود. این عرق فوق العاده به پیشگیری و درمان انواع مشکلات و بیماری های قلبی نیز کمک می نماید.
  • پیشگیری از آلزایمر: پروتئینی که آمیلوئید نام دارد بر عملکرد مغر تاثیر میگذارد و موجب ابتلا فرد به آلزایمر می شود. این عرق گیاهی عملکرد آمیلوئید را مختل می سازد و از ابتلا فرد به بیماری هایی مثل آلزایمر، زوال عقل و… جلوگیری می نماید.
  • گلاب ماده ای ضد استرس است: شربت جلاب از خاصیت ضد استرس و ضد افسردگی برخوردار است که همانند دیازپام برای بدن شما عمل می نماید. اگر به دنبال دارویی گیاهی و آرامبخش هستید مصرف گلاب را فراموش نکنید.
  • درمان کبد چرب: افراد زیادی هستند که دچار بیماری کبد چرب می باشند. استفاده روزانه از گلاب یا شربت جلاب در مدت طولانی به از بین رفتن چربی های کبد و پیشگیری از پیشرفت علائم بیماری کبد چرب کمک می نماید. گلاب بر درمان کبد چرب بسیار موثر است به طوری که برخی پزشکان برای درمان این بیماری مصرف گلاب را توصیه می کنند.
  • درمان انواع بیماری ها با شربت جلاب: شربت جلاب یک شربت فوق العاده و نشاط آور است که به درمان بیماری های مختلفی مثل شکستی استخوان ها، آسم، از بین بردن تب، سودا و… کمک می نماید.

طرز تهیه شربت جلاب خوشمزه و مجلسی:

مواد لازم برای تهیه شربت جلاب:

گلاب دو آتیشه: سه کیلو

نبات: یک کیلو(زعفرانی یا سفید)

زعفران: حدود نیم مثقال

طرز تهیه شربت:

برای تهیه شربت جلاب ابتدا ظرفی مناسب را انتخاب کنید سپس سه کیلو گلاب دو آتیشه و یک کیلو نبات را در آن بریزید. لازم به ذکر است که در این شربت میتوانید به جای گلاب از عرق بهارنارنج، عرق هل یا سنبل الطیب استفاده کنید.

مواد را باهم مخلوط کنید و ظرف را روی حرارت بگذارید. در این مرحله شما می توانید از شیره انگور، عسل یا شیره خرما نیز به عنوان جایگزین نبات استفاده نمایید. حرارت شعله را ملایم کنید و درب ظرف را بگذارید.

وقتی شربت درحال جوشیدن است، شما باید کف هایی که روی آن به وجود می آیند را با کمک یک قاشق تمیز جدا نمایید. این کار سبب میشود شما در آخر شربتی شفاف داشته باشید.

وقتی شربت به غلظت مناسبی رسید و به اندازه نصف مواد اولیه شد، زعفران را به شربت اضافه نمایید. مواد را باهم مخلوط کنید و اجازه دهید شربت کمی دیگر بجوشد که زعفران رنگ پس دهد و شربت شما خوشرنگ شود. بعد از گذشت چند دقیقه ظرف را از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید. وقتی شربت خنک شد آن را در ظرفی شیشه ای و تمیز بریزید و در یخچال نگه داری کنید.

هر وقت قصد استفاده از این شربت را داشتید کافی است دو تا سه قاشق شربت جلاب را در لیوانی دلخواه بریزید و بقیه لیوان را با آب و یخ پر کنید. اگر مایل بودید میتوانید مقداری تخم شربتی، خاکشیر یا تخم ریحان نیز به این شربت اضافه کنید. نوش جان.

مضرات شربت جلاب چیست؟

  • خانم های باردار، افراد مبتلا به دیابت و اشخاصی که دچار اسهال هستند باید از مصرف شربت جلاب خودداری نمایند.
  • همانطور که می دانید از گلاب برای تهیه شربت جلاب استفاده می شود. گلاب گرم است و از این جهت افراد مبتلا به زخم های گوارشی، اسهال، بواسیر و… بهتر است از این شربت استفاده نکنند.
  • برخی افراد ممکن است به گلاب حساسیت داشته باشند و در صورت به آلرژی دچار شوند، البته این دسته از افراد معمولا به گل محمدی نیز حساسیت دارند. علائم این حساسیت عبارتند از: قرمزی، سوزش، تحریک و..
  • یکی از مواد اولیه که در تهیه این شربت گیاهی به کار برده میشود نبات است. مصرف بیش از حد نبات برای افرادی که قند خون بالایی دارند مضر است.
  • نبات به دلیل رطوبت کمی که دارد، بافت سخت تری نسب به قند دارد و از طعم شیرین تری برخوردار می باشد و از همین جهت مصرف آن برای افراد مبتلا به دیابت و اشخاصی که دچار اضافه وزن و چاقی هستند توصیه نمی شود.
  • اغلب نبات هایی که در بازار به اسم نبات زعفرانی فروخته می شوند با ماده ای به اسم جوهر زعفران رنگی شده اند. این ماده بسیار خطرناک است و سرطان زا می باشد. جوهر زعفران با عوارض دیگری همچون: تومور های تروئیدی، تشدید بیش فعالی کودکان، حساسیت، مشکلات پوستی، تار شدن دید، تشدید میگرن، مشکلات گوارشی و… نیز همراه است.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *