طبع و 7 خاصیت فوق العاده شربت نارنج از نظر طب سنتی+ طرز تهیه
طبع و 7 خاصیت فوق العاده شربت نارنج از نظر طب سنتی+ طرز تهیه

طبع و 7 خاصیت فوق العاده شربت نارنج از نظر طب سنتی+ طرز تهیه

تاریخ نگارش

دسامبر 7, 2022

دسته‌بندی

دسر و نوشیدنی

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

شربت ها یکی از بهترین نوشیدنی هایی هستند که می توان از آن ها به همراه غذا یا در موقع تشنگی استفاده کرد. در کشور عزیزمان ایران شربت های سنتی بسیاری تهیه می شود که در این بین شربت نارنج یکی از خوش طعم ترین این شربت ها می باشد. شربت نارنج طرفداران زیادی دارد و مصرف آن برای بدن بسیار مفید است.

نارنج دارای مقادیر زیادی کلسیم، سدیم، پتاسیم و منیزیم است. این میوه پرخاصیت حاوی ویتامین های B، A و C نیز می باشد.نارنج میوه ای است که از خاصیت ترمیم سلولی برخوردار می باشد و از همین رو مصرف آن سبب طراوت و شادابی پوست می شود. نارنج از پیری زودرس پیشگیری می نماید پس بهتر است از نارنج یا شربت نارنج در برنامه غذایی خود استفاده نمایید.

شربت نارنج یکی از نوشیدنی های معروف در شهر های شیراز و جهرم است. اگر از خواص و طرز تهیه این شربت اطلاعی ندارید در ادامه این مطلب از طب شناس همراه ما باشید تا به طبع شربت نارنج در طب سنتی، خواص شربت نارنج در طب سنتی و همچنین طرز تهیه شربت نارنج بپردازیم.

طبع شربت نارنج در طب سنتی چیست؟

طبع نارنج در طب سنتی سرد و خشک است اما طبع شکر که در تهیه شربت نارنج به کار می رود گرم و خشک است.

خواص شربت نارنج در طب سنتی چیست؟

  • هضم غذا: طبق مطالعات انجام شده استفاده مرکباتی که مزه ترشی دارند به هضم غذا کمک بسزایی می کند. نارنج یکی از مرکباتی است که مزه ترشی دارد و بر بهبود عملکرد هضم تاثیر می گذارد. اگر به دنبال راهی برای درمان ترشی معده هستید پیشنهاد ما این است که از شربت نارنج استفاده نمایید.
  • خواص شربت نارنج برای سرماخوردگی: نارنج دارای مقادیر بالایی ویتامین ث است که خواص زیادی برای جلوگیری و درمان سرماخوردگی دارد. این شربت خوشمزه به درمان سینوزیت نیز کمک بسزایی می کند.
  • کمک به درمان کم خونی: ویتامین ث موجود در این شربت به جذب آهن غذا کمک زیادی می کند. مصرف شربت نارنج در کنار غذاهای گوشتی بر افزایش جذب آهن موثر می باشد پس افرادی که کم خونی دارند از مصرف آب نارنج یا شربت نارنج غافل نشوند.
  • کاهش قند خون و درمان دیابت: یکی از خواص بینظیر نارنج، تاثیر آن بر کاهش قند خون می باشد. افرادی که مبتلا به دیابت هستند بهتر است از آب نارنج به همراه غذا و سالاد های خود استفاده نمایند.
  • سلامت پوست: نارنج یک مرطوب کننده طبیعی برای پوست شما است. نارنج خاصیت ضد التهابی و ضد باکتری دارد و قادر است به مرطوب شدن پوست شما کمک نماید. شربت نارنج پوست شما را تقویت می کند و سبب شادابی و طراوت هرچه بیشتر آن می شود.
  • کاهش وزن و لاغری: یکی دیگر از خاصیت های شگفت انگیز آب نارنج تاثیر آن بر لاغری و کاهش وزن است. این میوه فوق العاده یبوست را برطرف می کند و چربی های اضافه را نابود می کند. آب نارنج دارای آلکالوئید سینافین است که باعث بالا رفتن متابولیسم و کم شدن اشتها می شود. شما میتوانید با مصرف آب نارنج و فعالیت منظم ورزشی به کاهش وزن خود کمک نمایید.
خواص شربت نارنج
خواص شربت نارنج

شربت نارنج سرشار از ویتامین ث است:

همه میوه هایی که طعم ترشی دارند به خصوص مرکبات دارای ویتامین C می باشند. آب نارنج جزو مرکباتی است که دارای مقادیر زیادی ویتامین ث است و مصرف آن سبب تقویت سیستم ایمنی بدن می شود. اگر دچار سرماخوردگی شدید می توانید از آب نارنج که موجود در شربت نارنج است استفاده نمایید زیرا این نوشیدنی به سریع شدند روند درمان کمک می نماید.

آب نارنج خاصیت ضدعفونی کنندگی دارد و قادر استبه درمان گلو درد کمک نماید. اگر میخواهید التهاب موجود در گلو و حلق از بین برود مصرف نارنج را فراموش نکنید. شما میتوانید به این منظور از شربت نارنج نیز استفاده نمایید اما بهتر است این شربت با شیرین کننده های طبیعی همچون عسل تهیه شده باشد.

طرز تهیه شربت نارنج در طب سنتی چیست؟

مواد لازم برای تهیه شربت:

آب نارنج: 2 پیمانه

آب: 1 پیمانه

شکر: 2 پیمانه

پوست رنده شده پرتقال: 1 قاشق پایخوری

طرز تهیه شربت نارنج:

در مرحله اول از تهیه شربت نارنج باید ظرفی مناسب را انتخاب کنید و یک پیمانه آب و دو پیمانه شکر را به آن اضافه نمایید. ظرف را روی حرارت قرار دهید و اجازه دهید شکر کاملا در آب حل شود. برای تهیه این شربت شما می توانید از شیرین کننده های طبیعی همچون عسل نیز استفاده نماییدو

وقتی شکر حل شد حرارت را کاهش دهید و حدود سی دقیقه زمان دهید که شربت بجوشد و به غلظت مورد نظر برسد. موقع جوشیدن شربت باید به کمک یک قاشق تمیز کف هایی که روی شربت به وجود می آیند را بگیرید. این کار سبب می شود که شربت کپک نزند و در آخر شربتی شفاف داشته باشید.

بعد از گذشت سی دقیقه دو پیمانه آب نارنج را به بقیه مواد اضافه نمایید. مجدد سی دقیقه دیگر زمان دهید که آب نارنج نیز با بقیه مواد بجوشد و شربت به غلظت مناسب برسد.

در پنج دقیقه پایانی می توانید پوست پرتقال را به رنده ریز کنید و به اندازه یک قاشق چایخوری به شربت اضافه کنید. ظرف را از روی حرارت بردارید و اجازه دهید که کاملا خنک شود. به این نکته دقت کنید که پس از خنک شدن، غلظت شربت شما باید همانند شربت سن ایچ باشد.

شربت نارنج را در ظرفی تمیز و شیشه ای بریزید و در یخچال نگهداری کنید. هر وقت قصد استفاده از این شربت را داشتید، مقداری از آن را درون یک لیوان بریزید و روی آن را با مخلوط یخ و آب پر کنید. برا تزیین میتوانید از برش های نارنج یا پرتقال استفاده نمایید. نوش جان.

عوارض شربت نارنج در طب سنتی چیست؟

  • نارنج از خواص زیادی برای بدن برخوردار است اما زیاده روی در مصرف آن ممکن است با برخی عوارض همراه باشد. امکان دارد مصرف نارنج با برخی داروی های افسردگی که شامل ناردیل، مارپلن، سیلیجیلین و… می باشند تداخل ایجاد کند.
  • خانم هایی که در دوران بارداری و شیردهی قرار دارند بهتر است در مصرف نارنج احتیاط نمایند.
  • طبق تحقیقاتی که انجام گرفته، نارنج ممکن است بر سطح قند خون افراد مبتلا به دیابت نوع دو تاثیر بگذارد و قند خون آن ها را دچار اختلال نماید.
  • افرادی که مبتلا به فشار خون بالا هستند نیز باید در مصرف نارنج و شربت نارنج احتیاط نمایند.
  • اشخاصی که دچار بیماری آب سیاه می باشند نباید از نارنج استفاده نمایند.
  • افرادی که عمل جراحی در پیش رو دارند نباید از نارنج استفاده کنند زیرا این میوه ضربان قلب و فشار خون را بالا می برد و از این طریق در جراحی اختلال ایجاد می نماید.
  • شربت نارنج به دلیل داشتن آب نارنج ممکن است با برخی دارو ها اختلال داشته باشد و از این رو افرادی که دارو های خاص مصرف می کنند بهتر است قبل از استفاده از آب نارنج و شربت آن با پزشک خود مشورت نمایند.
  • اشخاصی که دچار سندرم کیوتی هستند نباید آب نارنج را به همراه کافئین و دیگر مواد تحریک کننده مصرف نمایند زیرا در این صورت ممکن است با برخی مشکلات رو به رو شوند.

مصلح شربت نارنج در طب سنتی چیست؟

مصلح نارنج در طب سنتی شکر و عسل است. از شکر در تهیه شربت نارنج استفاده می شود و همین امر سبب میشود طبع نارنج به تعادل برسد و خواص آن بهبود یابد.

3 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *