طبع و خواص شیرموز در طب سنتی
طبع و خواص شیرموز در طب سنتی

طبع و خواص شیرموز در طب سنتی + روش تهیه + مضرات و مصلح

تاریخ نگارش

مارس 16, 2023

دسته‌بندی

دسر و نوشیدنی

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

شیرموز یکی از انواع نوشیدنی‌های بسیار مقوی و در عین حال خوشمزه است که مصرف آن رده سنی خاص یا گروه خاصی از افراد را شامل نمی‌شود.

افراد مختلف می‌توانند عاشق این نوشیدنی باشند. بچه‌ها به دلیل شیرین بودن، بزرگسال‌ها به ‌خاطر خنک بودنش و حتی ورزشکاران نیز به خاطر انرژی‌ بخش بودن شیر موز، این نوشیدنی را دوست دارند.

شیر و موز هر کدام به تنهایی مواد غذایی پرخاصیتی بوده و ترکیبشان با هم معجونی بسیار مقوی و انرژی زا تشکیل می دهد.

شیر دارای انواع املاح، ویتامین های مختلف و مواد مغذی بوده و مصرف روزانه آن برای حفظ سلامتی بدن برای همه گروه های سنی توصیه شده است.

موز از میوه های بسیار مقوی و پرخاصیت است و ارزش غذایی به مراتب بالاتری دارد و نیازهای بدن را به مواد مختلف در طی روز تامین می کند.

طبع شیرموز چیست؟

چنانچه در رابطه با طبع شیرموز سوالاتی نظیر: طبع شیر موز چیست؟ و یا، طبع شیر موز گرم است یا سرد؟ و یا حتی، طبع شیر موز تر است یا خشک؟ سوالاتی برای شما پیش آمده است، خوب است بدانید که طبع شیر موز گرم است.

بنابراین شیر موز برای سرد مزاجان مناسب بوده و توصیه می شود گرم مزاجان در مصرف آن دقت نموده و حتما آن را با مصلحاتش مصرف کنند.

همانطور که گفته شد، شیرموز دارای طبع گرم است؛ بنابراین شیر موز برای افرادی که مزاج حرارتی دارند مضر بوده و اگر با شکر زیاد و نشاسته ترکیب شود کالری آن چند برابر خواهد شد.

طرز تهیه شیرموز در خانه

در این بخش از طب شناس، ابتدا با طرز تهیه شیر موز آشنا شده و سپس به بررسی خواص فوق العاده شیر موز خواهیم پرداخت.

  • در ابتدا مقداری شکر را داخل مخلوط کن ریخته و سپس موز را پوست گرفته و در چند تکه خرد می کنیم بعد از آن شیر را داخل مخلوط کن می ریزیم.
  • سپس موز را به مخلوط افزوده و مخلوط کن را روشن می کنیم تا تمامی مواد کاملا با هم مخلوط شوند.
  • مواد ذکر شده را با هم می زنیم طوری که کاملا روی آن پف کند سپس آن را داخل لیوان و یا ظرف مناسبی دیگری سرود کرده و در صورت تمایل آن را با انواع تکه های میوه و یا آجیل ها تزئین می کنیم.
خواص شیرموز
خواص شیرموز

خواص بی نظیر شیر موز که باید بدانید!

حال که طرز تهیه ی شیر موز را بیان کردیم، به چند نکته در رابطه با نگهداری شیر موز نیز اشاره خواهیم کرد.

  • شیرموز نوشیدنی مورد علاقه مردم ژاپن و کره نیز است.
  • قسمت خوراکی موز اگر خارج از پوسته اش باشد و یا در حین چیدن موز توسط دست های آلوده در زمان پوست گیری این میوه، آلودگی های باکتریایی به قسمت خوراکی موز نفوذ کرده و آن را آلوده می کند.
  • زمانی که این میوه با شیر ترکیب شود محیطی مناسب برای رشد باکتری های ایجاد می کند.
  • این باکتری ها در دمای یخچال نیز از بین نمی روند و حتما سعی کنید آن را در خانه و بصورت بهداشتی تهیه کرده و بلافاصله میل کنید.
  • موز اگر رسیده باشد ملین بوده و در درمان اسهال خونی و ساده موثر عمل می کند و زخم های روده را به سرعت بهبود می بخشد.
  • قند موز به سرعت جذب خون شده و بنابراین این میوه شاخص گلیسمی بالایی دارد و مصرف موز رسیده برای بیماران دیابتی مضر است و کسانی که بدنبال کاهش وزن هستند از مصرف موز رسیده اجتناب نمایند.

بهبود عملکرد مغز

شیرموز حاوی انواع مواد مغذی بوده و مصرف آن بعنوان میان وعده انرژی مورد نیاز بدن را تامین می کند.خوردن شیرموز در کودکان و نوجوانان قدرت یادگیری و تمرکز آنان را افزایش داده و عملکرد مغز را نیز بهبود می بخشد.

تقویت سیستم عصبی

شیر موز مواد معدنی و ویتامین های بسیاری مانند کلسیم و ویتامین های گروه B را در خود دارد که باعث تقویت سیستم عصبی شده و افسردگی و استرس را برطرف می کند.

خواص شیرموز برای پوست

برای تسکین خارش برخی از بخش های بدن موز نرم را کوبیده با آب لیمو مخلوط کنید و سپس در محل خارش بمالید. برای رفع لکه های سیاه و باز شدن رنگ چهره موز را با تخم خربزه مخلوط کرده و روی لکه‌ ها بمالید.قرار دادن ضماد موز بر روی سوختگی در اثر آتش مفید بوده و اگر بلافاصله استفاده گردد مانع از تاول زدن خواهد شد.

فشار خون بالا

شیرموز میان وعده ای مغذی بوده و به میزان زیادی پتاسیم دارد که باعث کاهش فشار خون می شود. این نوشیدنی خوشمزه برای بیماران مبتلا به فشار خون بالا بسیار مفید است.

مفید برای دیابتی ها

مصرف شیرموز تهیه شده از شیر کم چرب و فاقد شکر برای بیماران دیابتی مفید است. شیرموز تری گلیسیرید پایینی داشته و باعث افزایش قند خون افراد نمی شود.

شیرموز در بدنسازی

شیرموز معجونی عالی برای بدنسازان و ورزشکاران بوده و یک موز متوسط 100 کالری دارد. موز حاوی ویتامین C, B6 ، منیزیم، پتاسیم و فیبر است که منبع عالی انرژی برای تمرینات بدنسازی می باشد.

خاصیت شیرموز برای اسپرم

شیرموز به دلیل داشتن آنزیم بروملین از نوشیدنی های تقویت کننده اسپرم بوده و برای مردانی که به مشکلات جنسی دچارند مفید است و با افزایش انرژی باعث رفع ضعف در رابطه جنسی می شود.

بیماری های قلبی

پتاسیمی که در شیرموز وجود دارد با کاهش فشار خون از آسیب رادیکال های آزاد به سلول ها جلوگیری کرده و با پیشگیری از لخته خون، سلامتی قلب را حفظ می کند.

کاهش وزن

شیر موز نوشیدنی کم کالری بوده و خوردن آن به فرد حس سیری می دهد و در نتیجه مانع از پرخوری و اضافه وزن می شود و افرادی که رژیم لاغری دارند حتما مصرف شیرموز را نیز در آن بگنجانند.

خواص شیر موز برای کمر

خوردن موز به علت متعادل کردن الکترولیت ها، ویتامین ها و مواد معدنی تاثیر زیادی در تسکین انواع درد دارد.تغذیه دیسک بین مهره ها بوسیله خونرسانی بهتر انجام می شود و هر چه خونرسانی بهتر، دردهای ناحیه کمر کاهش می یابد.

تقویت و استحکام استخوان ها

شیرموز ماده غذایی با ارزشی بوده و به میزان زیادی مواد مغذی و کلسیم در خود دارد که این ماده معدنی نقش مهمی در تقویت و استحکام استخوان ها و دندان ها دارد.

فواید شیر موز برای گردش خون

شیر موز حاوی ویتامین های گروه B و ویتامین C است که مورد نیاز بدن هستند.ویتامین B12 موجود در شیرموز نقش موثری در بهبود گردش خون داشته و به عملکرد بهتر اندام های بدن کمک می کند.

مضرات و منع مصرف های شیر موز

در ابتدا خوب است بدانید که شیر موز نوشیدنی سالم و بدون ضرر برای افراد مختلف است؛ اما باید توجه داشته باشید که زیاده روی در مصرف هر نوشیدنی، میتواند عوارضی را به دنبال داشته باشد.

این در حالی است که، با مصرف به اندازه ی این نوشیدنی ها نه تنها عوارضی پیش نخواهد آمد، بلکه برای شما مفید واقع خواهند شد؛ اما چنانچه در مصرف هر نوع نوشیدنی زیاده روی کنید، امکان دارد تمامی مزایای آن، به معایب تبدیل شود.

بنابراین، مضراتی که در ادامه برای شیر موز بیان خواهیم کرد، به دلیل مصرف بیش از اندازه ی این نوشیدنی بوده و یا به دلیل حساسیت برخی افراد به بعضی از مواد اولیه ی به کار رفته در شیر موز خواهد بود. این عوارض و ممنوعیت ها شامل موارد زیر میشوند:

  • موز نارس یا کال به دلیل داشتن نشاسته فراوان سخت هضم می‌شود.
  • موز به دلیل داشتن قند زیاد برای مبتلایان به بیماری دیابت مضر است و بایداز مصرف زیاد آن پرهیز نمایند.
  • افرادی که دستگاه گوارشی حساسی دارند باید در مصرف موز احتیاط کنند.
  • موز خون غلیظ تولید کرده و خوردن زیاد آن باعث تولید خون غلیظ بلغمی می‌شود.
  • خوردن میوه کال موز تولید ورم کولیت کرده و در روده تخمیر ایجاد می کند.
  • افرادی که در به دلیل خوردن موز زبانشان جوش زده یا ورم می کند؛ بلافاصله بعد از مصرف موز آب لیمو مزمزه کنند و افرادی که در اثر بیماری سرفه‌ های خشک می کنند موز را به آرامی میل نمایند.
  • کسانی که به دلیل بیماری کلیوی یا بیماری دیگر لازم است پتاسیم را در رژیم غذایی خود محدود کنند، ممکن است لازم باشد مصرف شیر موز را محدود کنند.
  • افرادی که علاقه مند به استفاده از شیر موز به عنوان جایگزین شیر گاو هستند باید توجه داشته باشند که این دو از نظر تغذیه ای شباهت زیادی به یکدیگر ندارند.
  • پروتئین شیر گاو بسیار بیشتر از شیر موز است. در مقایسه با شیر موز خانگی، شیر گاو غنی شده همچنین حاوی کلسیم و ویتامین D بیشتری است.
  • اگر به طور منظم شیر موز را جایگزین شیر گاو می کنید، به غذاهای خود اضافه کنید که حاوی پروتئین، کلسیم و ویتامین D هستند. این به شما اطمینان می دهد که به اندازه کافی از این مواد مغذی دریافت کنید.
  • از نظر برخی متخصصان طب اسلامی و سنتی، مخلوط نمودن شیر با انواع میوه باعث ایجاد خلط غلیظ و اختلال در هضم می شود.

مصلحات شیر موز

با توجه به طبع گرم شیر موز، توصیه میشود که گرم مزاجان آن را با مصلحاتش که شامل عرق کاسنی و عرق خیار میشود مصرف کنند تا طبع و مزاج شیر موز اصلاح شود.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *