طبع و خواص گل ساعتی در طب سنتی ایرانی و اسلامی
طبع و خواص گل ساعتی در طب سنتی ایرانی و اسلامی

گل ساعتی چیست و چه خواصی دارد؟ 15 خاصیت فوق العاده گل ساعتی

تاریخ نگارش

ژانویه 10, 2023

دسته‌بندی

ادویه‌ و گیاهان دارویی

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

گل ساعتی یک گیاه دارویی معروف است که ظاهری ضخیم و گوشتی دارد و اغلب در مناطق گرمسیری رشد می کند. برای گل ساعتی نام های دیگری در منابع مختلف پیدا شده که مای پاپ، نگور شور و انگور آلویی برخی از این نام ها هستند. گل های این گیاه معمولا به رنگ آبی و سفید هستند و میوه آن به خشخاش شباهت دارد.

گل ساعتی یک گل همیشه سبز به شمار می رود و گفته می شود که بومی آمریکای شمالی است. این گیاه به صورت طبیعی رفته رفته در مناطق و ایالات دیگر رشد کرده و به کشورهای مختلف سفر کرده است. شرایط رشد گل ساعتی کمی دشوار است و پرورش دادن آن کار آسانی نیست.

از دیگر نام های گل ساعتی می توانیم به این موارد نیز اشاره کنیم:

  • راک رز
  • رز خورشید
  • رز مکزیکی

گل ساعتی در تحقیقات و بررسی های طب سنتی جایگاه ویژه ای دارد و خواص طبی و درمانی آن مورد توجه طبیبان قرار دارد. از گل ساعتی برای بهبود و درمان شکلات مختلف بدن استفاده می شود. مهمترین خاصیت گل ساعتی که موجب شهرت بالای آن شده، خواص آرامبخشی آن است. تحقیقات نشان داده که اثر آرامبخشی این گیاه در ترکیب با سنبل الطیب یا بابونه دوچندان می شود.

گل ساعتی همچنین خواص ویژه ای برای لاغری، بهبود خواب، پیشگیری از سرطان، تسکین التهابات، کاهش فشار خون، سلامت قلب و کاهش افسردگی دارد که در ادامه این متن بیشتر به آن خواهیم پرداخت.

با ما همراه باشید تا شما را با خواص گل ساعتی از منظر طب سنتی آشنا کنیم.

خواص گل ساعتی
خواص گل ساعتی

خواص گل ساعتی در طب سنتی

  • کاهش فشار خون: مصرف دمنوش گل ساعتی موجب روز برخی فعل و انفعالات در بدن می شود که در نهایت منجر به کاهش فشار خون می شود. گل ساعتی با افزایش نوعی از آنتی اکسیدانها در بدن، سطح لیپیدهای اکسیدشده را کاهش می دهد که این فرایند باعث شل شدن عضلات و باز شدن رگ ها می شود و از بالا رفتن کاهش فشار خون جلوگیری می کند.
  • بهبود خواب و درمان بی خوابی: گل ساعتی تاثیر آرامبخشی بالایی دارد. این خاصیت گل ساعتی به افرادی که دچار بی خوابی، کم خوابی یا بدخوابی هستند کمک می کند که خواب با کیفیت تری در شب داشته باشند.
  • کاهش عوارض یائسگی: دوران یائسگی با عوارض و علائمی همراه است که گاه ناخوشایند می باشد. یکی از این عوارض گرگرفتگی و احساس گرمای شدید است و بسیار آزاردهنده می باشد. برای بهبود این حالات می توان از دمنوش گل ساعتی کمک گرفت.
  • پیشگیری از بیماری های قلبی: ویتامین ث بالای موجود در گل ساعتی این گیاه دارویی را به یک داروی پیشگیرانه قوی و موثر در خصوص بیماری های قلبی تبدیل کرده است. مصرف صحیح و ب هاندازه گل ساعتی از ابتلا به بیماری های قلب و عروق جلوگیری می کند.
  • پیشگیری از یبوست: گل ساعتی میزان فیبر بالایی دارد. فیبر یکی از موثرترین مواد برای پیشگیری و درمان یبوست است. گل ساعتی هضم و گوارش را تقویت کرده و از ابتلا به یبوست پیشگیری می کند.
  • بهبود اسپاسم های عضلانی: گل ساعتی اسپاسم و گرفتگی های عضلانی را کاهش داده و درمان می کند.
  • کاهش حساسیت و آلرژی: بررسی ها نشان داده که گل ساعتی می تواند تاثیر مثبت و بالایی بر کاهش آلرژی ها و حساسیت ها داشته باشد. افرادی که داروهای ضد حساسیت شیمیایی مصرف می کنند، می توانند گل ساعتی را که نسبت به داروهای پرعارضه شیمایی، خواص بیشتری دارد، جایگزین کنند.
  • درمان آسم: گل ساعتی تاثیر شگرفی بر بیماران مبتلا به اسم داشته است. تحقیقات نشان می دهد عصاره گل ساعتی با در برداشتن ویتکسین، ایزوویتکسین و کریسین به درمان بیماری آسم کمک می کند. گل ساعتی تولید مخاط اضافه در مجاری تنفسی را متوقف می کند و ورم لوله های تنفسی را کاهش میدهد. همچنین درد سینه و ریه با این گیاه دارویی کاهش میابد.
  • درمان بیش فعالی: این روزها بیش فعالی به یک اختلال شایع در کودکان تبدیل شده است. اغلب والدین برای کنترل بیش فعالی در کودکانشان رو به مصرف داروهای شیمیایی می آورند. اخیرا مشخص شده که گل ساعتی می تواند برعکس علائم بیش فعالی عمل کند و به بهبود و درمان این اختلال در کودکان کمک کند. از این رو گل ساعتی در زمره داروهای ضد بیش فعالی قرار گرفته است.

خواص گل ساعتی برای لاغری

لاغری موضوع مورد علاقه بسیاری از افراد در این عصر است. کاهش وزن و لاغری علاوه بر اثری که در زیبایی اندام دارد، موجب پیشگیری از بسیاری از بیماری ها خواهد شد. گیاهان دارویی و دمنوش های متعددی برای سرعت بخشیدن به روند کاهش وزن و بالا بردن چربی سوزی وجود دارد و دمونوش گل ساعتی یکی از آنها است.

بررسی ها نشان داده که مصرف به اندازه دمنوش گل ساعتی در کنار داشتن یک رژیم غذایی سالم و اصولی روند چربی سوزی و کاهش وزن را سرعت می بخشد.

خواص گل ساعتی از منظر طب سنتی ایرانی و اسلامی
خواص گل ساعتی از منظر طب سنتی ایرانی و اسلامی

آیا گل ساعتی برای پارکینسون و آلزایمر مفید است؟

درجواب باید بگوییم بله. طبق تحقیقات انجام شده، گل ساعتی عملکرد مغز را تقویت می کند و از زوال حافظه جلوگیری می کند. تحقیقات نشان داده که استفاده از عصاره گل ساعتی باعث تقویت مهارت های شناختی مغز می شود. در این امر ویتکسین و آپیژنین که از ترکیبات مهم گل ساعتی هستند بسیار موثر است. به این ترتیب می توان گفت که استفاده از گل ساعتی در افراد مبتلا به پارکینسون و آلزایمر می تواند نتایج مثبتی در پی داشته باشد.

خواص ضد سرطانی گل ساعتی

همانطور که گفتیم ویتکسین و آپیژنین از ترکیبات مفید موجود در گل ساعتی هستند. این دو ماده اثرات قوی ضد سرطان دارند. اگل ساعتی باعث از بین رفتن سلولهای سرطانی وپیشگیری از رشد و تکثیر آنها می شود. گل ساعتی همچنین در کاهش عوارض شیمی درمانی موثر است.

کاهش استرس با گل ساعتی

یکی از مشهورترین و موثرترین خواص گل ساعتی، اثر آن بر کاهش استرس و اضطراب و تنش ها است. مصرف گل ساعتی باعث ارامش و بهبود خلق و خو می شود. با مصرف گل ساعتی میزان هورمون استرس در بدن کاهش میابد.

این خاصیت گل ساعتی باعث می شود که این گیاه در درمان آسم، فشار خون بالا و بعضی بیماری‌های گوارشی که منشاء عصبی دارند، مفید باشد.

گل ساعتی ضد التهاب است

از خواص متعدد گل ساعتی می توان به ضد التهاب بودن آن اشاره کرد. این گیاه دارویی در تسکین و درمان بیماری های ناشی از التهاب موثر است. به عنوان مثال گل ساعتی به درمان بیماری های مفصلی، آرتروز، نقرس و حتی بواسیر موثر است. گل ساعتی در پیشگیری از این بیماری ها نیز موثر است.

درمان سرفه با استفاده از گل ساعتی

حتما تا اینجا متوجه شده اید که گل ساعتی در تقویت ریه و سیستم تنفسی موثر است. این خاصیت گل ساعتی می تواند به درمان سرفه نیز کمک کند. عصاره گل ساعتی موجب جلوگیری از سرفه می شود و تنفس را بهبود می بخشد.

عوارض و مضرات گل ساعتی

گل ساعتی همانند همه گیاهان دارویی دیگر اگر درست و به اندازه مصرف شود، عوارض خاصی ندارد و می توانید از خواص آن نهایت بهره را ببرید. توصیه می کنیم این گیاه را خودسرانه مصرف نکنید و از زیاده روی در مصرف ان نیز پرهیز کنید.

برخی عوارضی که در اثر سوء مصرف گل ساعتی ایجاد می شوند عبارتند از:

  • خواب آلودگی
  • افت قند خون
  • سرگیجه و عدم تمرکز
  • حالت تهوع

بهتر است کودکان زیر 12 سال از این گیاه دارویی استفاده نکنند.

همچنین مصرف این گیاه دارویی به زنان باردار توصیه نمی شود.

گل ساعتی با داروهای مخصوص کاهش قند خون تداخل دارد و مصرف همزمان آن با داروهای دیابتی خطرناک است.

گل ساعتی با داروهای ضد افسردگی و داروهای بیماری های اعصاب و روان نیز تداخل دارد.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *