طبع و خواص شربت سیب در طب سنی ایرانی و اسلامی
طبع و خواص شربت سیب در طب سنی ایرانی و اسلامی

طبع و خواص شربت سیب در طب سنتی+ طرز تهیه 3 نوع شربت سیب

تاریخ نگارش

مارس 1, 2024

دسته‌بندی

دسر و نوشیدنی

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

توصیه پزشکان برای سلامتی و تندرستی تغذیه مناسب اسـت. یکی از بهترین میوه ها کـه میتوانید بهصورت هاي مختلف مصرف کنید سیب میباشد.

برای تهیه ی شربت سیب، سه روش وجود دارد که در ادامه به بیان آنها خواهیم پرداخت.

طرز تهیه شربت سیب با عسل:

  • برای تهیه ي شربت سیب ابتدا، سیب ها را تکه تکه کنید و درون مخلوط کن بریزید. سپس عسل و آبلیمو تازه و عرق بهار نارنج یا گلاب را بـه ان ها اضافه کنید.
  • باید عسل را از قبل در دمای محیط نگه داری کنید کـه بـه اسانی با مواد مخلوط شود.
  • ترکیب آب لیموترش و عسل بـه سیب از اکسیده شدن و سیاه شدن ان پیشگیري میکند.
  • این نوشیدنی بسیار مفرح بوده و بـه دلیل داشتن عرق بهار نارنج توصیه میشود کـه قبل از خواب مصرف شود زیرا باعث آرامش اعصاب میشود.

طرز تهیه شربت سیب با دارچین:

  • ابتدا رنده پوست سیب رابا شکر مخلوط کنید و ورز دهید. سیب ها را پوست بگیرید و ان ها را بـه 4 قسمت تقسیم کنید و هسته ي ان ها را بگیرید و بـه مخلوط شکر اضافه کنید.
  •  آب، چوب دارچین و میخک را بـه مواد اضافه کنید، ظرف را روی شعله ملایم قرار بدهید تا بـه جوش بیاید. چند برگ ریحان تازه هم برای خوش عطر و طعم شدن شربت اضافه کنید.
  •  زمانی کـه سیب ها کاملا نرم شدند، شعله را خاموش کنید و پس از این کـه کمی خنک شدند، شربت را از صافی عبور بدهید ودر یخچال قرار بدهید.
  •  هر زمان کـه بخواهید میتوانید کمی از شربت را دریک لیوان آب خنک بریزید و میل کنید.

طرز تهیه شربت سیب با آبلیمو:

  • ابتدا سیب ها را پوست بگیرید و خرد کنید. و بعد آب ان ها رابا آبمیوه گیری بگیرید.
  •  درون ظرف مناسبی 1 لیوان آب بریزید روی حرارت بگذارید تا بجوشد، سپس مقداری نبات اضافه کنید تا در آب جوش حل شود چند بار هم بزنید.
  •  سپس آب سیب و آبلیموه ي تازه را اضافه کنید تا بجوشد در ظرف را نگذارید اگر در ابتدای جوش کف کرد ان ها رابا قاشق بردارید. برای خوشبو شدن شربت، چوب دارچین و میخک را اضافه کنید.
  •  بـه مدت 30 دقیقه اجازه بدهید روی حرارت ملایم بجوشد. 15 دقیقه ي آخر در ظرف را بگذارید زمانی کـه شربت قوام آمد از روی حرارت بردارید تا سرد شود.
  •  شربت سیب آماده شده را در لیوان بریزید ودر یخچال بگذارید تا خنک شود و بعد میل کنید.

طبع شربت سیب

چنانچه در رابطه با طبع شربت سیب سوالاتی نظیر: طبع شربت سیب چیست؟ و یا، طبع شربت سیب گرم است یا سرد؟ و یا حتی، طبع شربت سیب تر است یا خشک؟ سوالاتی برای شما پیش آمده است، خوب است بدانید که طبع شربت سیب گرم و تر است.

بنابراین شربت سیب برای سرد مزاجان مناسب بوده و توصیه می شود گرم مزاجان در مصرف آن دقت نموده و حتما آن را با مصلحاتش مصرف کنند.

خواص شربت سیب
خواص شربت سیب

خواص باورنکردنی شربت سیب

ضد سرطان

سیب، دارای توانایی های ضدسرطان قوی است، که بدن را از شر سلول های سرطانی ایمن نگه میدارد؛ این، یکی از بهترین مزایای سیب است. دانشمندان انجمن تحقیقات سرطان آمریکا هم، موافق هستند که مصرف سیب می تواند خطر ابتلا به سرطان پانکراس را تا 23 درصد کاهش دهد.

همچنین چند ترکیب در پوست سیب، نشان می دهد که پوست سیب هم پتانسیل رشد در برابر سلولهای سرطانی را دارد که توسط محققان دانشگاه کورنل مشخص شده است. علاوه بر این، سرطان کولورکتال را می توان با مصرف فیبر از بین برد بنابراین دفعه بعد که پوست سیب را در زباله می اندازید، به ارزش غذایی آن فکر کنید.

ضد کلسترول

سیب حاوی مقدار زیادی فیبر میباشد. زمانی که ما سیب میخوریم فیبرهای محلول با چربی های روده رقابت میکنند. این رقابت بین الیاف و چربی، باعث کاهش جذب (LDL) چگالی لیپوپروتئین و سطح کلسترول بد و یا افزایش جذب (HDL)، چربی لیپو پروتئین و کلسترول خوب می شود که این باعث تنظیم و یا از بین رفتن کلسترول های مضر در بدن می شود.

تقویت ایمنی بدن با شربت سیب

سیب، دارای آنتی اکسیدان است که در سیب های قرمز خوشمزه بیشتر یافت میشود. این آنتی اکسیدان، سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند، تا دفاع طبیعی بدن را ایجاد کند. سایر مواد مغذی موجود در سیب، ویتامین c است که دارای خواص ضد التهابی می باشد به همین دلیل است که سیب به عنوان تقویت کننده های ایمنی بالا شناخته شده است.

جلوگیری از آلزایمر با شربت سیب

آزمایش انجام شده بر روی موش ها نشان داد که مصرف منظم سیب در رژیم غذایی، باعث افزایش دوز بالای انتقال دهنده های عصبی به نام استیل کولین میشود همچنین در آلزایمر، سلول های عصبی مغز آسیب می بینند و آب سیب که حاوی فلاونوئیدها است، به بهبود سلول های آسیب دیده کمک می کند بنابراین، نوشیدن آب سیب می تواند خطر ابتلا به آلزایمر را کاهش دهد و می تواند در برابر کوچک شدن و نابودی مغز مبارزه کند.

جلوگیری از آسم با مصرف شربت سیب

فیتوکمیکال ها و پلی فنول ها، مواد شیمیایی ای هستند که به سیب خواص درمانی می دهند، و می توانند به بهبود آسم، مشکلات تنفسی و بهبود عملکرد کلی ریه ها کمک کنند. تحقیقات نشان می دهد، کودکانی که به طور منظم و مداوم آب سیب مصرف می کنند، به نسبت افرادی که به ندرت آب سیب مصرف می کنند، خطر کم تری برای ابتلا به حملات آسمی و مشکلات تنفسی و خس خس کردن دارند. در مقابل، خوردن کامل سیب به نظر نمی رسد که برای آسم و مشکلات تنفسی و خس خس کردن کودکان مفید باشد.

جلوگیری از سنگ کیسه صفرا 

هنگامی که کلسترول شما در کیسه صفرا شما بیش از حد باشد، سنگ های صفراوی شکل میگیرد. این موضوع در افراد چاق شایع تر است. برای جلوگیری از سنگهای صفراوی، پزشکان توصیه می کنند که ،رژیم غذایی با فیبر زیاد داشته باشید، تا وزن و میزان کلسترول را کنترل کند. سیب، غنی از فیبر پکتین است که می تواند به کنترل سطح کلسترول در بدن کمک کند. فیبر این کار را با کمک به کاهش جذب LDL انجام می دهد.

سم زدایی کبد

ما به طور مداوم سم مصرف می کنیم، چه از طریق نوشیدنی ها و چه از طریق غذاها، و کبد ما مسئول تخلیه این سموم از بدن است. یکی از بهترین چیزهایی که می توانید بخورید و به سم زدایی کبد شما کمک می کند، میوه هایی مانند سیب است که حاوی ویتامین ها، مواد معدنی و فیبرهای بالایی هستند.

جلوگیری از هموروئید

هموروئید ها به علت فشار بیش از حد در ناحیه لگن و رکتوم(مقعد و راست روده) که باعث ایجاد تورم رگها در کانال مقعد می شود، به وجود می آید. در حالی که این امر ،تهدید کننده زندگی نیست، اما فعالیت های روزانه را دردناک میکند. محتوای فیبری موجود در سیب باعث کاهش فشار می شود، که درد را نیز کاهش می دهد (هنگام دفع مدفوع).

کاهش وزن

فیبر موجود در میوه ها، معده را با کالری کمتری پر میکند. کاهش دریافت کالری همراه با از بین بردن حس گرسنگی. این موضوع اجازه می دهد تا چربی های انباشته شده بدن سوخته شوند، که باعث کاهش وزن می شود

افزایش استقامت

آنتی اکسیدان کورستین، اکسیژن را خیلی راحت تر در دسترسی ریه ها قرار می دهد و به این علت مدت زمان استقامت به طور قابل توجهی افزایش می یابدو این اتفاق به شما اجازه می دهد تا زمان بیشتری را ورزش کنید.

کمک به هضم

علی رغم اندازه کوچکش، این میوه غنی از فیبر رژیمی است. با قرار دادن آنها در رژیم روزانه غذایی خود ،می توانید اطمینان حاصل کنید که روند گوارشی شما سالم می ماند. همان زمان، یبوست را از بین می برد و حرکت روده را تسهیل می کند.

جلوگیری از آسیب سلولهای مغزی

خوردن سیب یا نوشیدن آب سیب، برای سلامت سلول ها بسیار مناسب است. مطالعات به این نتایج رسیده اند که سیب ها خواص از بین بردن رادیکال های آزاد را دارند. آنها غنی از کورستین هستند، یک ماده مغذی فعال که سلامت سلولی را ارتقا میدهد. به همین دلیل، سیب به پیشگیری و درمان بیماری آلزایمر کمک می کند.

مضرات و منع مصرف های شربت سیب

در ابتدا خوب است بدانید که شربت سیب نوشیدنی سالم و بدون ضرر برای افراد مختلف است؛ اما باید توجه داشته باشید که زیاده روی در مصرف هر ماده غذایی میتواند عوارضی را به دنبال داشته باشد.

این در حالی است که، با مصرف به اندازه ی این نوشیدنی ها نه تنها عوارضی پیش نخواهد آمد، بلکه برای شما مفید واقع خواهند شد؛ اما چنانچه در مصرف هر نوع ماده غذایی زیاده روی کنید، امکان دارد تمامی مزایای آن، به معایب تبدیل شود.

بنابراین، مضراتی که در ادامه برای شربت سیب بیان خواهیم کرد، به دلیل مصرف بیش از اندازه ی این نوشیدنی بوده و یا به دلیل حساسیت برخی افراد به بعضی از مواد اولیه ی به کار رفته در شربت سیب خواهد بود. این عوارض و ممنوعیت ها شامل موارد زیر میشوند:

  • زیاده روی در مصرف سیب اثراث منفی از جمله افزایش وزن و بالا رفتن قند خون می شود.
  • سیب حاوی کربوهیدرات بوده که مصرف زیاد آن مانع از سوزاندن چربی در بدن می شود. دریافت مقدار زیاد کربوهیدرات از کاهش وزن جلوگیری می کند.
  • سیب دارای کالری و قند است ، که یک سیب به اندازه متوسط 90 تا95 درصد کالری دارد. مصرف مواد غذایی علاوه بر این میزان سیب می تواند باعث افزایش کالری دریافتی و در نهایت جلوگیری از کاهش وزن شود.
  • خوردن سیب کال ایجاد فراموشی می کند.
  • اگر بعد از خوردن سیب احساس ناراحتی و سنگینی معده کردید، آب سرد نخورید.

مصلحات آب سیب

با توجه به طبع گرم شربت سیب، توصیه میشود که گرم مزاجان آن را با مصلحاتش که شامل عرق کیالک و عرق برگ بید میشود مصرف کنند تا طبع و مزاج شربت سیب اصلاح شود.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *