طبع و خواص صمغ زرد در طب سنتی
طبع و خواص صمغ زرد در طب سنتی

صمغ زرد چیست و چه خواصی دارد؟ طبع و خواص صمغ زرد در طب سنتی

تاریخ نگارش

آوریل 16, 2023

دسته‌بندی

طبع و خواص

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

صمغ زرد در واقع صمغ درخت آلو است. آلو یکی از اعجاب انگیز ترین میوه ها می باشد که آن را می توان با خاصیت های فوق العاده اش شناخت. تنظیم فشار خون، کنترل قند خون، حفظ سلامت قلب و کمک به تقویت ایمنی بدن از جمله خواص این میوه می باشند.

اما نکته جالبی که وجود دارد، این است که علاوه بر خود میوه صمغ درخت آن نیز دارای خواص فوق العاده ای می باشد. که شاید خیلی از افراد با آن ها آشنایی نداشته باشند. این صمغ زرد رنگ بوده و به صمغ زرد معروف است.

در این مطلب از طب شناس، در ابتدا طبع صمغ زرد را بیان کرده و پس از آن به معرفی خواص فوق العاده این صمغ خواهیم پرداخت. پس از آن نیز، مضرات و منع مصرف های صمغ زرد را بررسی کرده و در آخر نیز چند مصلح جهت اصلاع طبع صمغ زرد به شما ارائه خواهیم داد.

طبع صمغ زرد چیست؟

چنانچه در رابطه با طبع صمغ زرد سوالاتی نظیر: طبع صمغ زرد چیست؟ و یا، طبع صمغ زرد گرم است یا سرد؟ و یا حتی، طبع صمغ زرد تر است یا خشک؟ سوالاتی برای شما پیش آمده است، خوب است بدانید که طبع صمغ زرد گرم و خشک است.

بنابراین صمغ زرد برای سرد مزاجان مناسب بوده و توصیه می شود گرم مزاجان در مصرف آن دقت نموده و حتما آن را با مصلحاتش مصرف کنند.

خواص بی نظیر صمغ زرد که باید بدانید!

در این بخش از طب شناس، به بررسی خواصی از صمغ زرد خواهیم پرداخت. این خواص به طور کلی شامل موارد زیر میشوند:

دفع کرم های معده

از بین بردن کرم های معده، یکی دیگر از خواص صمغ زرد می باشد. از آنجایی که این میوه خاصیت ملینی دارد. استفاده از آن دفع را تنظیم نموده و از بروز یبوست نیز جلوگیری می نماید. به همین دلیل در از بین بردن کرم های معده نیز، موثر می باشد.

طبع صمغ زرد
طبع صمغ زرد

درمان سرفه و خشکی گلو

از دیگر خواص صمغ زرد، می توان به نرم کردن گلو اشاره نمود. این صمغ با گرم تر کردن گلو، می تواند از سرفه های خشک و آزار دهنده جلوگیری نماید.

از بین بردن بوی بد دهان

همچنین با توجه به تحقیقاتی که روی برگ، صمغ و گوشت آلو انجام شده است. متوجه شده اند که، استفاده از مقداری صمغ آلو می تواند در از بین بردن بوی دهان موثر باشد. بنابراین این ویژگی را یکی از خواص صمغ آلو معرفی نمودند.

درمان سنگ کلیه

خاصیت سنگ شکنی از مهم ترین فواید صمغ آلو شناخته شده است. کسانی که از بیماری سنگ کلیه و یا سنگ مثانه رنج می برند. می توانند با مصرف یک حبه کوچک از صمغ زرد هر سه ساعت، به طور منظم از این بیماری ها رهایی پیدا کنند. اما نکته ای که در استفاده از صمغ باید در نظر داشته باشید، تعداد دفعات خوردن آن است. برای شکستن سنگ های مثانه و کلیه، حداکثر شش بار هر سه ساعت از آن استفاده نمایید.

درمان بیماری های صفراوی

خیلی از پژوهشگران معتقد هستند، که استفاده از صمغ زرد می تواند در درمان بیماری های صفراوی نیز موثر باشد. از همین رو خیلی از افراد به مقدار بسیار کم، از آن برای جلوگیری و یا درمان بیماری های صفرا استفاده می نمایند.

مضرات و منع مصرف های صمغ زرد

در ابتدا خوب است بدانید که صمغ زرد ماده غذایی سالم و بدون ضرر برای افراد مختلف است؛ اما باید توجه داشته باشید که زیاده روی در مصرف هر ماده غذایی میتواند عوارضی را به دنبال داشته باشد.

این در حالی است که، با مصرف به اندازه ی این مواد غذایی، نه تنها عوارضی پیش نخواهد آمد، بلکه برای شما مفید واقع خواهند شد؛ اما چنانچه در مصرف هر نوع ماده غذایی زیاده روی کنید، امکان دارد تمامی مزایای آن، به معایب تبدیل شود.

بنابراین، مضراتی که در ادامه برای صمغ بیان خواهیم کرد، به دلیل مصرف بیش از اندازه ی این ماده غذایی بوده و یا به دلیل حساسیت برخی افراد به صمغ زرد خواهد بود. این عوارض و ممنوعیت ها شامل موارد زیر میشوند:

  • کسانی که بیماری کبدی دارند سعی کنند کمتر صمغ زرد مصرف کنند.
  • صمغ زرد نفاخ است و از طرف دیگر خوردن مغز هسته میوه آن ، نفخ را از بین می برد. پس این صمغ را با مغز هسته اش بخورید.
  • مصرف صمغ زرد باعث ایجاد لکهای سفید پوستی می شود.
  • افرادی که دارای سوزش یا نفخ معده هستند و یا از ناراحتی های کبدی رنج می برند صمغ زرد مصرف نکنند.
  • مصرف زیاد آن در هضم مواد غذایی ایجاد اختلال کرده و دچار اسهال می شوید. پس در مصرف آن زیاده روی نکنید.
  • صمغ زرد را هنگام ناشتا و با معده خالی نخورید. زیرا سبب دل پیچه می شود.

مصلحات صمغ زرد

با توجه به طبع گرم صمغ زرد، توصیه میشود که گرم مزاجان آن را با مصلحاتش که شامل عرق کیالک و عرق کاسنی میشود مصرف کنند تا طبع و مزاج صمغ زرد اصلاح شود.

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *