طبع و 3 خاصیت شربت سکنجبین در طب سنتی+ طرز تهیه شربت سکنجبین
طبع و 3 خاصیت شربت سکنجبین در طب سنتی+ طرز تهیه شربت سکنجبین

طبع و 3 خاصیت شربت سکنجبین در طب سنتی+ طرز تهیه شربت سکنجبین

تاریخ نگارش

مارس 11, 2023

دسته‌بندی

دسر و نوشیدنی

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

شربت سکنجبین یکی از قدیمی‌ترین نوشیدنی‌های سنتی ایران است. سکنجبین از ترکیب سرکه و انگبین تهیه می‌شود و بسیار پرفایده است. در طب سنتی به نوشیدن این شربت در فصول گرم سال بسیار تاکید شده ‌است.

طریقه مصرف شربت سکنجبین با توجه به سلیقه افراد متفاوت است. ترکیب آب خنک و شربت سکنجبین یک نوشیدنی گوارا و خوش‌طعم برای رفع عطش در تابستان است. این شربت را با خیار و آبلیمو هم می‌توانید تهیه کنید و با غذا نوش‌جان کنید.

حتما تا به حال در فصل تابستان شربت غلیظ سکنجبین را با کاهوی تازه میل کردید. شربت خوش‌عطر و طعم سکنجبین فواید زیادی دارد. 

طبع شربت سکنجبین چیست؟

چنانچه در رابطه با طبع شربت سکنجبین سوالاتی نظیر: طبع شربت سکنجبین چیست؟ و یا، طبع شربت سکنجبین گرم است یا سرد؟ و یا حتی، طبع شربت سکنجبین تر است یا خشک؟ سوالاتی برای شما پیش آمده است، خوب است بدانید که طبع شربت سکنجبین گرم و خشک است.
بنابراین شربت سکنجبین برای گرم مزاجان مناسب بوده و توصیه می شود سرد مزاجان در مصرف آن دقت نموده و حتما آن را با مصلحاتش مصرف کنند.

خواص فوق العاده شربت سکنجبین

در این بخش از طب شناس، قصد داریم در ابتدا طرز تهیه ی شربت سکنجبین را بیان کرده و سپس به بررسی خواص فوق العاده شربت سکنجبین بپردازیم.

طرز تهیه شربت سکنجبین:

  • مرحله اول: برای تهیه شربت سکنجبین خوشمزه ابتدای کار نعنا را می شوییم، سپس درون آبکش قرار می دهیم و اجازه می دهیم آب اضافی اش خارج شود. در ادامه آب را به همراه شکر درون یک قابلمه مناسب اضافه می کنیم.
  • مرحله دوم: حالا قابلمه را روی حرارت ملایم قرار می دهیم، سپس شربت را روی حرارت ملایم هم می زنیم تا ذرات شکر درون آب حل شده و شربت جوش بیاید. زمانی که شربت جوش آمد، برگ های نعنا را به قابلمه اضافه می کنیم.
  • مرحله سوم: در این مرحله اجازه می دهیم شربت ۲۰ دقیقه روی حرارت جوش بزند تا عطر و طعم نعنا درون شربت پخش شود. در ادامه سرکه را کم کم درون شربت اضافه می کنیم، سپس مخلوط می کنیم و اجازه می دهیم شربت قوام پیدا کند.
  • مرحله چهارم: توجه داشته مقدار سرکه در تهیه شربت سکنجبین سلیقه ای است و می توانیم مقدار آنرا نسبت به ذائقه خود کم یا زیاد کنیم. حالا برای اینکه متوجه شویم غلظت شربت مناسب است، یک قاشق از آن بر می داریم.
  • مرحله پنجم: در این مرحله اجازه می دهیم شربت به طور کامل خنک شود، برای سرعت بخشیدن به کار می توانیم شربت را چند ثانیه درون فریزر قرار دهیم. در ادامه شربت را بین دو انگشت خود تست می کنیم، اگر حالتی غلیظ و کشدار داشت، یعنی آماده است.
  • مرحله ششم: در این مرحله شربت را از روی حرارت کنار می گذاریم و اجازه می دهیم به طور کامل خنک شود. در نهایت پس از اینکه شربت خنک شد، آنرا درون یک ظرف شیشه ای مناسب می ریزیم، سپس در یخچال نگهداری می کنیم.

حال که طرز تهیه ی شربت سکنجبین را بیان کردیم، به بررسی خواص آن می‌پردازیم؛ خواص شربت سکنجبین به طور کلی شامل موارد زیر میشوند:

  • دمای بدن را کاهش می‌دهد و باعث رفع عطش و کمک به درمان گرمازدگی.
  • جالب است بدانید که اگر دچار سرماخوردگی شدید، نوشیدن یک لیوان از این شربت با خاکشیر به کاهش تب، بهبود گلو درد و تامین انرژی بدن کمک می‌کند.
  • به طور کلی شربت سکنجبین یک اشتها آور فوق العاده می باشد، اما باید به این نکته اشاره کرد که این شربت میزان کالری بالایی دار، پس به طور غیر مستقیم می توان فهمید که مثرف زیاد این شربت به طور قطع باغث چقی شما خواهد شد.
  • تصفیه و پاکسازی کبد یکی از خواص دیگر این شربت می باشد که استفاده از آن باعث کاهش تجمع چربی در بدن خواهد شد.
  • این شربت برای کاهش سردردهای طولانی مدت گزینه بسیار خوبی می باشد.
  • کسانی که درد معده دارند مصرف سکنجبین برای کاهش دردشان معجزه می‌کند.
  • درمان مشکلات گوارشی و نفخ معده
  • درمان کامل بی‌خوابی
  • درمان مشکلات ادراری و کمک به حفظ آب بدن به وسیله شربت سکنجبین

ضد یبوست

سکنجبین شربت شیرین و پر از شکر است و مصرف آن به تنهایی و بدون داشتن رژیم غذایی سالم، نه تنها باعث لاغری نمی‌شود، بلکه قند خون را هم افزایش می‌دهد. بنابراین مصرف زیاد شربت سکنجبین باعث چاقی خواهد شد.

افرادی که اضافه وزن دارند، بهتر است این شربت را به صورت خانگی تهیه کنند. شربت سکنجبین آماده، معمولا قند و کالری بیشتری دارد.

با این حال، کمک به دفع سموم و پاکسازی بدن یکی از خواص این شربت است. اگر شما گاهی‌اوقات برای رفع عطش، شربت سکنجبین می‌نوشید، نگران نباشید. این شربت ضد یبوست است و به کسانی که به دلیل یبوست شدید اضافه وزن دارند، کمک می‌کند.

شما می‌توانید به جای شکر، در تهیه شربت سکنجبین از عسل استفاده کنید. عسل در کنترل قند خون شما موثر است و استفاده از آن نوشیدنی شما را سالم‌تر می‌کند.

افزایش وزن

اگر شما با کمبود وزن جدی مواجه هستید، پیشنهاد می‌کنیم حتما با مشورت یک متخصص تغذیه یک رژیم غذایی سالم را برای افزایش وزن در پیش بگیرید.

همانطور که در بالا اشاره کردیم، شربت سکنجبین اگر زیاد استفاده شود، باعث چاقی می‌شود، اما این روش برای افزایش وزن، به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.

شربت سکنجبین سرشار از قند است و گلوکز خون شما را افزایش می‌دهد. اگر شما کالری روزانه خود را تنها از قند دریافت کنید، نه تنها چاق نمی‌شوید، بلکه در معرض خطر بیماری دیابت هم قرار می‌گیرید.

از آنجایی که شربت سکنجبین ملین است، ممکن است باعث اسهال شود. به همین دلیل افراد لاغر ممکن است با مصرف زیاد آن، آب بدن خود را از دست بدهند. نوشیدنی شربت سکنجبین برای رفع عطش بسیار سالم و مفید است، اما روش صحیحی برای چاقی نیست. در مصرف این نوشیدنی شیرین زیاده‌روی نکنید.

پاکسازی کبد

یکی از مهمترین خواص سکنجبین در طب اسلامی، تصفیه و پاکسازی کبد است. افرادی که کبد چرب دارند، اگر به اندازه از این شربت سنتی استفاده کنند، به کاهش تجمع چربی در کبد کمک می‌کنند.

کسانی که دچار نارسایی‌های کبدی هستند، با مشورت پزشک می‌توانند این نوشیدنی خنک و ضدعطش را نوش‌جان کنند. شربت سکنجبین ادرارآور است، به همین دلیل به پاکسازی مجاری ادراری و مثانه هم کمک می‌کند.

زمانی که دچار گرمازدگی می‌شوید، این نوشیدنی دمای بدن شما را کاهش می‌دهد و باعث جبران کم‌آبی می‌شود. شربت سکنجبین می‌تواند به دفع سنگ کلیه کمک کند.

توجه داشته باشید که این شربت به تنهایی قادر به درمان هیچکدام از این بیماری‌ها نیست. برای درمان، لازم است تحت نظر پزشک دارو مصرف کنید.

مضرات و منع مصرف های شربت سکنجبین

در ابتدا خوب است بدانید که شربت سکنجبین سالم و بدون ضرر برای افراد مختلف است؛ اما باید توجه داشته باشید که زیاده روی در مصرف هر ماده غذایی میتواند عوارضی را به دنبال داشته باشد.

این در حالی است که، با مصرف به اندازه ی این نوع نوشیدنی ها، نه تنها عوارضی پیش نخواهد آمد، بلکه برای شما مفید واقع خواهند شد؛ اما چنانچه در مصرف هر نوع ماده غذایی زیاده روی کنید، امکان دارد تمامی مزایای آن، به معایب تبدیل شود.

بنابراین، مضراتی که در ادامه برای شربت سکنجبین بیان خواهیم کرد، به دلیل مصرف بیش از اندازه ی این نوشیدنی بوده و یا به دلیل حساسیت برخی افراد به شربت سکنجبین خواهد بود. این عوارض و ممنوعیت ها شامل موارد زیر میشوند:

  • این شربت قند و کالری زیادی دارد. اگر بیش از حد آن را بنوشید، ممکن است باعث افزایش قند خون، بیماری دیابت و چاقی شود.
  • بر اساس طب سنتی، شربت سکنجبین طبع سردی دارد و برای کسانی که سرد مزاج هستند، ممکن است عوارض داشته باشد. مصرف بیش از حد آن باعث سردرد و دل‌درد در این افراد می‌شود.
  • همانطور که قبلا گفتیم، شربت سکنجبین، ملین است. اگر زیاد آن را بنوشید ممکن است دچار اسهال شوید. این شربت به تامین آب بدن در تابستان کمک می‌کند، با این وجود، اگر زیاد استفاده شود، ادرارآور است و آب بدن را کم می‌کند.

مصلحات شربت سکنجبین شامل چه مواردی میشوند؟

با توجه به طبع گرم شربت سکنجبین، توصیه میشود که گرم مزاجان آن را با مصلحاتش که شامل کاهو و سبزیجات میشود مصرف کنند تا طبع و مزاج شربت سکنجبین اصلاح شود.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *