طبع و 8 خاصیت دو پیازه در طب سنتی+ طرز تهیه دو پیازه خوشمزه
طبع و 8 خاصیت دو پیازه در طب سنتی+ طرز تهیه دو پیازه خوشمزه

طبع و 8 خاصیت دو پیازه در طب سنتی+ طرز تهیه دو پیازه خوشمزه

تاریخ نگارش

دسامبر 9, 2022

دسته‌بندی

مطبخ

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

دو پیازه سیب زمینی که در زبان محلی به آن دو پیازه آلو نیز میگویند یکی از غذاهای خوشمزه و سنتی شهر های شیراز و بوشهر است که طرز تهیه آن بسیار ساده می باشد. دو پیازه آلو بر خلاف نامی که دارد در تهیه آن از آلو استفاده نمی شود.

خوب است بدانید که سیب زمینی از کشور هند به ایران وارد شده و مردم هندوستان به سیب زمینی آلو می گویند و این اسم از زمان های گذشته  روی آن مانده است.

اگر در برخی روز ها حوصله یا وقت کافی برای پخت غذا ندارید به شما پیشنهاد می کنیم که حتما دو پیازه را امتحان کنید. شما می توانید این غذا را به سرعت تهیه نمایید و برای درست کردن آن کافیست به تعداد نفرات، سیب زمینی داشته باشید.

در ادامه این مطلب از طب شناس همراه ما باشید تا به طبع دو پیازه در طب سنتی، خواص دو پیازه در طب سنتی و همچنین طرز تهیه دو پیازه خوشمزه بپردازیم.

طبع دو پیازه در طب سنتی چیست؟

طبع این غذای خوشمزه در طب سنتی گرم و خشک است و مصرف آن برای افراد سرد مزاج بسیار مفید می باشد. افراد گرم مزاج باید این غذا را با احتیاط و در کنار مصلحش مصرف نمایند.

خواص دو پیازه در طب سنتی چیست؟

  • دو پیازه یا همان دو پیازه آلو دارای مقادیر زیادی از ویتامین های A، C، E و K است. این غذای بینظیر سرشار از ویتامین های گروه B، سدیم، پتاسیم، منیزیم، آهن، کلسیم، روی، گوگرد، قند، سولفور، فلاونوئید ها، هورمون سروتونین، اسید چرب امگا 3 و … نیز می باشد.
  • دو پیازه یک غذای مقوی است که به دلیل داشتن دوپامین، سروتونین و ویتامین B6 نقش بسزایی در بهبود خلق و خو دارد. این غذا میزان شادی، آرامش و نشاط را افزایش می دهد و از ایجاد استرس، اضطراب و افسردگی پیشگیری می نماید.
  • این غذای فوق العاده به دلیل داشتن مقادیر بالایی ویتامین C سبب بهبود بیماری اسکوربوت می شود. این بیماری با نشانه هایی همچون: لکه های پوستی، حالت اسفنجی لثه و خونریزی غشاهای مخاطی همراه است.
  • دو پیازه حاوی پروتئین است که سطح انرژی را بالا می برد و به عضلانی شدن بدن کمک می نماید از این رو مصرف این غذا به اشخاصی که کار های سنگین مثل کارهای ساختمانی یا بدنسازی انجام می دهند بسیار توصیه می شود.
  • این غذای پرخاصیت از خواص بیشماری برخوردار است. دو پیازه دارای فیبر فراوانی است که به همین دلیل نقش بسزایی بر بهبود عملکرد روده ها، از بین بردن یبوست و… دارد. این غذا از خاصیت آنتی بیوتیکی برخوردار است که برای خانم های باردار و فرزندشان بسیار مفید می باشد.
  • مصرف این غذا سبب کاهش چربی خون، کمک به سیستم قلبی، استحکام دندان ها و استخوان ها، پاک شدن کبد، درخشندگی و شادابی پوست، سلامت مو و… می شود.
  • سیب زمینی موجود در این غذا دارای بتاکاروتن است و به همین دلیل یک آنتی اکسیدان بسیار قوی می باشد. سیب زمینی به تقویت سیستم ایمنی نیز کمک می نماید. این ماده پرفایده دارای آهن، فسفر، ب کمپلکس و… می باشد.
  • سیب زمینی از خاصیت ضد التهابی بهره مند است. سیب زمینی دارای منیزیم و ویتامین ث است که شما می توانید از آن به عنوان یک ضد التهاب برای درمان التهاب های داخلی و خارجی استفاده نمایید.
خواص دوپیازه
خواص دوپیازه

طرز تهیه دو پیازه خوشمزه و لذیذ:

مواد لازم:

  • سیب زمینی: نیم کیلو
  • پیاز: دو عدد
  • شنبلیله: به مقدار دلخواه
  • ادویه: به میزان لازم ( ادویه های این غذا شامل زردچوبه، فلفل سیاه و نمک است)

طرز تهیه دو پیازه:

برای درست کردن دو پیازه ابتدا باید نیم کیلو سیب زمینی را با آب به خوبی بشویید. ظرفی مناسب را انتخاب کنید و سیب زمینی های شسته شده را به همراه سه لیوان آب در آن بریزید. ظرف را روی حرات بگذارید تا به جوش آید. وقتی آب به جوش آمد حرارت را کم کنید تا سیب زمینی ها پخته شوند.

اگر مایل بودید می توانید موقع پخت سیب زمینی ها کمی نمک به آن ها اضافه نمایید. بعد از گذشت بیست دقیقه سیب زمینی ها را از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید تا کمی خنک شوند. دقت کنید که سیب زمینی ها نباید کامل پخته شوند و باید نیم پز باشند که موقع خرد کردن له نشوند به همین دلیل بیست دقیقه زمان خوبی برای نیم پز شدن آن ها است.

سیب زمینی ها را کمی زیر آب سرد بگیرید و پوستشان را جدا کنید. وقتی پوست سیب زمینی ها را جدا کردید به کمک چاقو آن ها را به صورت مکعبی خرد کنید و کنار بگذارید.

پوست دو عدد پیاز را بگیرید و به صورت نگینی خرد کنید. پیاز های خرد شده را در تابه ای مناسب بریزید و به آن کمی روغن اضافه نمایید و روی حرارت قرار دهید. پیاز ها را تفت دهید تا سبک و طلایی شوند.

وقتی پیاز ها تقریبا طلایی شده بودند به آن ها کمی زردچوبه و فلفل سیاه بیافزایید. حال وقت آن است که سیب زمینی های خرد شده را نیز به پیاز اضافه نمایید.

در مرحله بعدی کمی شنبلیله خرد شده، نمک و مقداری آبلیمو را نیز به مواد اضافه کنید و به آرامی مخلوط کنید. مواد را مجدد تفت دهید تا سیب زمینی ها کاملا سرخ شوند. وقتی سیب زمینی ها پخته شدند درب ظرف را بگذارید.

حدود پنج دقیقه زمان دهید که غذا با درب بسته پخته شود. دو پیازه خوشمزه شما حاضر است. برخی افراد وقتی دو پیازه حاضر می شود آن را به کمک گوشتکوب برقی پوره می کنند که البته مدل خرد شده آن ظاهر زیبا تر و شیک تری دارد.

غذا را در ظرفی دلخواه بریزید و با سبزیجات تزیین نمایید. این غذا معمولا با نان خورده می شود اما در برخی شهر ها دو پیازه را در کنار برنج نیز سرو می کنند.

مضرات دو پیازه چیست؟

  • دقت کنید که سیب زمینی نباید دارای جوانه باشد زیرا در این صورت دربرگیرنده واکنش شیمیایی می باشد که نشان دهنده این است که سیب زمینی سالم نیست و استفاده آن ممکن است با مضراتی همچون مسمومیت همراه باشد.
  • مصرف بیش از حد سیب زمینی تعادل قند خون را بهم می زند و موجب بروز دیابت نوع 2، عدم تعادل اشتها و… می شود. مصرف دو پیازه برای بیماران دیابتی مناسب نیست و این دسته از افراد بهتر است قبل از استفاده آن با پزشک خود مشورت نمایند.
  • زیاده روی در مصرف دو پیازه ممکن است سبب چاقی و افزایش وزن شود از همین رو افرادی که دچار اضافه وزن هستند باید در مصرف این غذا حد تعادل را رعایت نمایند.
  • مصرف به اندازه سیب زمینی برای دستگاه گوارش بسیار مفید است اما مصرف بی رویه آن موجب مشکلات گوارشی همچون: گرفتگی شکم، اسهال، نفخ، یبوست و… می شود.
  • سیب زمینی برای کاهش فشار خون مفید است اما مصرف بیش از حد آن مضر است و ممکن است فشار خون را تا حد خطرناکی کاهش دهد و موجب افت فشار خون شود.
  • مصرف این غذا به دلیل داشتن سیب زمینی ممکن است با برخی دارو ها مثل: داروهای فشار خون، داروهای قند خون و… تداخل ایجاد نماید.

مصلح دو پیازه در طب سنتی چیست؟

یکی از مواد اصلی تشکیل دهنده دو پیازه سیب زمینی است. طبع سیب زمینی سرد و تر است و مصلحات آن ادویه های گرم مانند زنجبیل، فلفل، دارچین و… است. مصرف این موارد به همراه سیب زمینی سبب تعادل طبع و بهبود خواص آن می گردد.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *