طبع و خواص عدس پلو با کوفته ریزه در طب سنتی+ طرز تهیه عدس پلو با کوفته ریزه
طبع و خواص عدس پلو با کوفته ریزه در طب سنتی+ طرز تهیه عدس پلو با کوفته ریزه

طبع و خواص عدس پلو با کوفته ریزه در طب سنتی+ طرز تهیه عدس پلو با کوفته ریزه

تاریخ نگارش

مارس 8, 2023

دسته‌بندی

مطبخ

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

عدس پلو با کوفته ریزه یکی از غذاهای اصیل و پرطرفدار ایرانی است.

جهت تهیه ی عدس پلو با کوفته ریزه، برای چهار نفر، به مواد زیر نیاز دارید:

  • گوشت چرخ کرده: ۴۰۰ گرم
  • برنج: ۴۵۰ گرم
  • عدس: ۲۰۰ گرم
  • کشمش پلویی: ۱۰۰ گرم
  • پیاز: یک عدد
  • زیره سیاه: یک قاشق غذاخوری
  • پیاز داغ: سه قاشق غذاخوری
  • زعفران حل شده: به مقدار لازم
  • نمک و زردچوبه و فلفل: به مقدار لازم

حال که مواد اولیه ی این غذا را تهیه کردید، با طرز تهیه ی عدس پلو با کوفته ریزه آشنا شوید:

طرز تهیه ی عدس پلو با کوفته ریزه

  • برای تهیه عدس پلو با کوفته ریزه در ابتدا برنج را خوب شسته، خیس می‌کنیم و نمک می‌زنیم و چند ساعت می‌گذاریم بماند.
  • عدس را از قبل کمی خیس می‌کنیم. سپس آب آن را خالی کرده و در ظرفی ریخته و با یک لیوان آب تازه می‌گذاریم بپزد تا آب آن کاملا خشک شود.
  • پیاز را رنده کرده و با گوشت مخلوط می‌کنیم و به آن نمک و زردچوبه و فلفل و کمی از زیره سیاه را اضافه کرده و خوب ورز می‌دهیم.
  • سپس از مخلوط گوشت به مقدار یک فندق برمی داریم و در دست گرد می‌کنیم تا به شکل کوفته ریزه (یا کوفته قلقلی) درآید.
  • کمی روغن در تابه ریخته و با حرارت زیاد کوفته ریزه‌ها را سریع سرخ می‌کنیم.
  • کوفته ریزه‌ها را کم‌کم داخل تابه می‌ریزیم، چون اگر همه را با هم بریزیم، گوشت آب می‌اندازد.
  • کشمش‌ها را هم با پیاز داغ کمی تفت می‌دهیم. وقتی که همه مواد آماده شد، کنار می‌گذاریم.
  • سپس برنج را آبکش می‌کنیم. ته قابلمه برنج، کمی روغن می‌ریزیم و ته دیگ (مثل نان یا سیب زمینی) می‌گذاریم.
  • سپس مقداری از برنج را ریخته و روی آن کمی زعفران می‌دهیم و کمی از عدس، کوفته ریزه، کشمش و زیره می‌ریزیم.
  • همین کار را تکرار می‌کنیم تا همه مواد داخل قابلمه ریخته شوند.
  • سپس برنج را دم می‌کنیم. بعد از حدود ۳۰ تا ۴۰ دقیقه عدس پلو آماده است. روی آن روغن داغ می‌دهیم و در ظرف می‌کشیم.

طبع عدس پلو با کوفته ریزه

چنانچه در رابطه با طبع عدس پلو با کوفته ریزه سوالاتی نظیر: طبع عدس پلو با کوفته ریزه چیست؟ و یا، طبع عدس پلو با کوفته ریزه گرم است یا سرد؟ سوالاتی برای شما پیش آمده است، خوب است بدانید که طبع عدس پلو با کوفته ریزه سرد است.
بنابراین عدس پلو با کوفته ریزه برای گرم مزاجان مناسب بوده و توصیه می شود سرد مزاجان در مصرف آن دقت نموده و حتما آن را با مصلحاتش مصرف کنند.

خواص فوق العاده ی عدس پلو با کوفته ریزه

تولید ماهیچه

اندام‌ها و ماهیچه‌های ما برای رشد و ترمیم به پروتئین نیاز دارند. عدس، به‌ویژه عدس جوانه‌زده، حاوی تمام اسید آمینه‌های ضروری است که بدن‌مان برای ساخت ماهیچه و عملکرد خوب بدن لازم دارد.

بهبود گوارش

ازآنجایی‌‌که عدس حاوی فیبر رژیمی فراوانی است، اگر به‌طور مرتب مصرف شود، باعث بهبود وضعیت گوارش می‌شود. همچنین حرکت روده را راحت می‌کند و درنتیجه از یبوست می‌کاهد.

سلامت قلب

عدس، به‌دلیل اینکه حاوی مقدار ناچیزی چربی است، منبعی ایده‌آل از پروتئین است که می‌توان آن را بدون نگرانی از چربی‌های اضافی، مصرف و سلامت قلب را تأمین کرد. همچنین عدس حاوی منیزیم است که در بهبود ماهیچه‌های قلبی-عروقی مؤثر است و فشار خون را پایین می‌آورد.

پیشگیری از تصلب شرایین

بنابر بررسی‌های محققان، مصرف عدس، آنتی اکسیدان قابل توجه‌ای برای بدن فراهم می‌کند و بدین ترتیب از احتمال بیماری تصلب شرایین می‌کاهد. همچنین این آنتی‌اکسیدان‌ها نقش مهمی در خنثی‌سازی رادیکال‌های آزاد دارند و از صدمات سلولی و ژنی که منجر به پیری می‌شود، پیشگیری می‌کنند.

پیشگیری از سرطان

محققان متوجه شده‌اند که لکتین‌ (lectin) گیاهی، نوعی پروتئین گیاهی که در خوراکی‌هایی مانند عدس، گندم، بادام زمینی، نخود و سویا پیدا می‌شود، تأثیری عالی روی سلول‌های سرطانی دارند. در حقیقت لکتین با سمی کردن سلول‌های سرطانی، آنها را وارد مرحله خزان‌یاخته‌ای می‌کند.

خزان‌یاخته‌ای به‌گونه‌ای از مرگ سلولی می‌گویند که طی فرایند مرگ برنامه‌ریزی‌شده سلول صورت می‌گیرد. این ویژگی لکتین باعث می‌شود که به‌طور بالقوه، مانع رشد سلول های سرطانی را بگیرد.

سیستم عصبی سالم

تا مدت‌ها تصور بر این بوده است که ریزمغذی‌هایی مانند ویتامین‌ها و مواد معدنی روی عملکرد مغز اثری ندارند. اما تحقیقات بیشتر نشان داد، وجود ویتامین‌ها و مواد معدنی برای عملکرد مغز به یک اندازه مهم است. بنابر تحقیقی که محققان انجام دادند، ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در عدس برای بهبود عملکرد مغز بسیار مفیدند.

محتوای فراوان آهن

عدس حاوی مقدار بسیار زیادی آهن است که برای تولید هموگلوبین کافی در بدن، ضروری است. با مصرف یک فنجان عدس (۲۰۰ گرم) در روز می‌توان ۳۶ درصد از آهن روزانه‌ی بدن را تأمین کرد.

بهبود فعالیت الکترولیتی

پتاسیم به‌عنوان یکی از مواد معدنی موجود در عدس برای فعالیت الکترولیتی بدن نسبت به سدیم، جایگزین بهتری است. بسیاری از بیماری‌ها به مقدار بسیار زیاد سدیم و البته پتاسیم کم در بدن مربوط هستند. پتاسیم، علاوه‌بر فعالیت به‌عنوان الکترولیت، برای عملکرد اندام‌هایی چون قلب، مغز و کلیه‌ نیز مفید است.

بهبود سوخت‌وساز

عدس منبع خوبی از انواع ویتامین‌ها، مانند ویتامین B3 است که نقش مهمی در بهبود وضعیت دستگاه‌های گوارش و عصبی دارد. این ویتامین فواید دیگری ازجمله کنترل کلسترول، کاهش خطر بیماری‌هایی مانند آلزایمر، آب مروارید، پوکی استخوان و دیابت نیز دارد.

تقویت سیستم ایمنی بدن

به دلیل سلنیوم موجود در گوشت گوسفند که حاوی آنتی اکسیدان های فراوان می باشد می توانید برای تقویت سیستم ایمنی بدن خود از آن بهره بگیرید. افزایش سیستم ایمنی بدن به مقابله بهتر با بیماری ها و باکتری ها کمک می کند.

افزایش سوخت و ساز بدن

اگر شما گوشت گوسفند را به صورت منظم میل کنید به کاهش وزن دست پیدا می کنید. گوشت قرمز دارای پروتئین زیاد و چربی کم می باشد. به همین به کنترل وزن کمک می کند. مصرف گوشت گوسفند باعث می شود تا سوخت و ساز بدن شما زیاد شده و کالری بسوزانید.

افزایش انرژی بدن

گوشت گوسفند یک منبع عالی از انرژی می باشد. مصرف گوشت گوسفند به شما انرژی بسیار می رساند چرا که صد گرم از این گوشت دارای ۲۰۶ کیلوکالری انرژی می باشد که انرژی مورد نظر روزانه را تامین می کند. اگر فعالیت های سنگین و فکری زیادی انجام می دهید می توانید برای تقویت بدن خود گوشت گوسفند میل کنید.

سلامت و تقویت استخوان ها

گوشت گوسفند برای استخوان ها و دندان ها بسیار مفید می باشد چرا که دارای ترکیباتی از کلسیم است که باعث می شود رشد استخوان ها در کودک به درستی انجام شود. گوشت گوسفند دارای ۲۷۲ میلی گرم فسفر است.

خواص ضد سرطانی

گوشت گوسفند غنی از آهن ، ویتامین ب ، کولین و سلنیوم می باشد. کولین و سلنیوم موجود در این گوشت باعث می شود تا از حملات سلول های سرطانی در بدن پیشگیری کند. گوشت گوسفند دارای لینولئیک اسید می باشد که باعث می شود با تومورهای بدخیم مبارزه کند.

منبع غنی پروتئین

گوشت گوسفند به دلیل داشتن پروتئین بالا باعث می شود تا یک انتخاب پروتئینی عالی برای بدن باشد. صد گرم گوشت گوسفند دارای ۱۷ گرم پروتئین می باشد که بسیار عالی است. پروتئین برای عضله سازی مفید بوده و همچنین پروتئین باعث گوارش بهتر و تقویت بنیه بدن می شود.

مضرات و منع مصرف های عدس پلو با کوفته ریزه

در ابتدا خوب است بدانید که عدس پلو با کوفته ریزه غذای سالم و بدون ضرر برای افراد مختلف است؛ اما باید توجه داشته باشید که زیاده روی در مصرف هر غذایی میتواند عوارضی را به دنبال داشته باشد.
این در حالی است که، با مصرف به اندازه ی این غذا ها نه تنها عوارضی پیش نخواهد آمد، بلکه برای شما مفید واقع خواهند شد؛ اما چنانچه در مصرف هر نوع غذایی زیاده روی کنید، امکان دارد تمامی مزایای آن، به معایب تبدیل شود.
بنابراین، مضراتی که در ادامه برای عدس پلو با کوفته ریزه بیان خواهیم کرد، به دلیل مصرف بیش از اندازه ی این غذا بوده و یا به دلیل حساسیت برخی افراد به بعضی از مواد اولیه ی به کار رفته در عدس پلو و کوفته ریزه خواهد بود. این عوارض و ممنوعیت ها شامل موارد زیر میشوند:

  • عدس پلو را در وعده ناهار میل کنید. این غذا مناسب شام نمی باشد. به خصوص برای افرادی که دارای بیماریهایی قلبی یا مغزی هستند.
  • عدس نفاخ و دیر هضم است و برای افرادی که زخم معده مضر است.
  • زیاده روی در مصرف عدس خون را غلیظ کرده و جریان خون را در رگهای باریک کند می کند.
  • زیاده روی در مصرف عدس موجود ضعف بینایی ، سوزش ادرار، قولنج، ناراحتی های عصبی، بند آمدن قاعدگی و درد و شدت بواسیر می شود. برای رفع این مشکلات معمولاً عدس را با روغن کنجد یا روغن بادام و سرکه و دیگر مخلفات دیگر طبخ کرده و سرو نمایید.
  • مصرف عدس درشب باعث کابوس و خواب های آشفته می شود.
  • عدس کسانی که آنژین صدری دارند مضر است.
  • افراد سوداوی عدس کمتر مصرف کنند.
  • خوردن زیاد عدس باعث سخت ادراری می شود.
  • افرادی که اختلالات قاعدگی دارند عدس را کمتر استفاده کنند.
  • خوردن عدس باعث فکر و خیال، افسردگی و وسواس فکری می شود. پس زیاده روی در مصرف عدس برای افسردگی مضر است.
  • مصرف زیاد عدس در طب سنتی موجب افزایش سودا در بدن و در نتیجه غلظت خون می شود.
  • عدس حاوی الیگوساکارید قندهایی نظیر پرالترین 5-3 % ؛ استاچیوز ، پنتوران است که می تواند باعث ایجاد ناراحتی های معده و شکمی شود.
  • عدس دارای مقدار ساپونین است که می تواند در جذب مواد مغذی غذاهای دیگر اختلال ایجاد کند.
  • عدس کاهش دهنده میل جنسی است.

مصلحات عدس پلو با کوفته ریزه

با توجه به طبع سرد عدس پلو، توصیه میشود که سرد مزاجان آن را حتما با کوفته ریزه و کشمش مصرف کنند که به نوعی از مصلحات این غذا به شمار رفته و سبب اصلاح مزاج آن میشود. همچنین توصیه میشود این غذا را در هنگام شب و در وعده ی شام میل نکنید.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *