تدابیر درمان سنگ صفرا در طب سنتی
تدابیر درمان سنگ صفرا در طب سنتی

درمان سنگ کیسه صفرا با 9 توصیه طب سنتی

تاریخ نگارش

دسامبر 22, 2022

دسته‌بندی

تدابیر و توصیه ها

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

سنگ کیسه صفرا شیئ خارجی و سنگ مانند است که است که معمولا به دلیل تجمع و رسوب مواد اضافی مانند کلسترول و.. در کیسه صفرا ایجاد می شود. اینکه از کلمه سنگ برای این اختلال استفاده می شود به اینمعنی نیست که شیئ استفاده شده واقعا سنگ است. درواقع این کلمه کمی اغرار آمیز است و تنها به دلیل شباهت شکل عارضه ایجاد شده به سنگ این نامگذاری صورت گرفته است. سنگ صفرا گاه به اندازه دانه های شن و ماسه ریز است.

سنگ کیسه صفرا چند نوع است؟

  1. سنگ کیسه صفرا کلسترولی: این نوع سنگ صفرا شایع ترین نوع سنگ کیسه صفرا است و همانطور که از نامش پیداست، بالا بودن کلسترول خون در تشکیل آن نقش اساسی دارد. این سنگ معمولا زردرنگ است و بیشترین اجزای ان را کلسترول های حل نشدنی تشکیل می دهد.
  2. سنگ کیسه صفرا رنگ‌دانه: این نوع سنگ کیسه صفرا رنگی در طیق قهوه‌ای یا دارد و بنظر می رسد که عامل اصلی ایجاد آن میزان بالای بیلی روبین باشد.

اغلب سنگ های کیسه صفرا از نوع کلسترولی هستند و ادازه آنها نیز متغیر است. در برخی افراد تنها یک سنگ در کیسه صفرا ایجاد می شود و در برخی دیگر تعداد سنگ ها بیشتر است. به طور معمول سنگ کیسه صفرا از طریق جراحی خارج می شود. برخی از این جراحی ها منجر به برداشتن و حذف کیسه صفرا می شود.

از آنجایی که طب سنتی تا حد امکان با جراحی و از دست دادن عضوی از بدن مخالف است، راهکارها و تدابیری برای پیشگیری و درمان سنگ کیسه صفرا دارد که اگر صحیح و به موقع انجام شود می تواند موثر باشد.

در ادامه این مقاله با علائم، دلایل و درمان های متفات سنگ کیسه صفرا آشنا خواهید شد.

نشانه ها و علائم سنگ کیسه صفرا چیست؟

در اغلب مواقع سنگ صفرا نشانه ای ندارد و فرد مدتها متوجه وجود سنگ در کیسه صفرا خود نمی شود. حال اگر سنگ صفرا حرکت کرده و در یک مجرا یا کانال قرار بگیرد، باعث انسداد آن کانال شده و علائم آن نمایان خواهد شد.

برخی از این علائم عبارتند از:

  1. درد شدید و ناگهانی در قسمت فوقانی شکم که رفته رفته شدیدتر هم می شود.
  2. درد ناگهانی و شدید در مرکز شکم که در زیر سینه هم احساس می شود.
  3. درد در قسمت پشت و در بین تیغه شانه ها.
  4. درد در شانه و کتف راست.
  5. حالت تهوع و استفراغ.
  6. مدفوع رنگی یا خاکستری.
  7. اسهال.
درمان سنگ کیسه صفرا
درمان سنگ کیسه صفرا

سنگ صفرا با بدن ما چه می کند؟

وجود سنگ در کیسه صفرا عوارضی در پی خواهد داشت که به برخی از آنها اشاره می کنیم:

  • التهاب کیسه صفرا: اگر سنگ صفرا حرکت کرده و در گردنه کیسه صفرا قرار گیرد، منجر به ملتهب شدن کیسه صفرا می شود. این التهاب باعث بروز تب و درد شدید در افراد می شود.
  • مسدود شدن مجاری صفراوی: سنگ صفرا کاه کانال هایی که از کیسه صفرا به کبد و روده کوچک وصل شده را مسدود می کند. این انسداد مجاری اگرچه درد زیادی ایجاد نمی کند اما می تواند زمینه ساز بروز عفونت در مجاری صفراوی شود.
  • انسداد کانال پانکراس: لوله ای که از لوزالمعده به مجاری صفراوی وارد می شود را کانال پانکراس می گویند. سنگ صفرا می تواند وارد این مجرا شده و کانال پانکراس را مسدود کند. این انسداد باعث التهاب در لوزالمعده می شود و اصطلاحا به این عارضه پانکراتیت می گویند. پانکراتیت درد شکمی شدید ایجاد می کند. تاجایی که گاه به بستری شدن فرد متنهی می شود.
  • ابتلا به سرطان کیسه صفرا: افرادی که دچار سنگ کیسه صفرا می شوند، نسبت به سایر افراد بیشتر در ریسک ایتلا به سرطان صفرا قرار دارند. سرطان کیسه صفرا در مجموع از انواع نادر سرطان ها است.

راه های جلوگیری از ابتلا به سنگ کیسه صفرا

برای جلوگیری از ابتلا به سنگ کیسه صفرا باید وعده های غذایی را مرتب و منظم میل کنید. هیچ وعده غذایی را از دست ندهید. افرادی که صبحانه نمی خورند بیشتر به سنگ صفرا مبتلا می شوند. همچنین افرادی که رزیم های غذایی غیر اصولی دارند و خودسرانهاقدام به حذف وعده های غذایی می کنند بیشتر به سنگ صفرا مبتلا می شوند.

چاقی یکی دیگر از علت های ابتلا به سنگ صفرا است. اما اگر نیاز به کاهش وزن دارید باید بدانید که این یک امر تدریجی است و باید با یک برنامه بلند مدت برای کاهش وزن و لاغری اقدام کنید. رزیم های لاغری سنگین و کاهش وزن سریع یکی از دلایل اصلی بروز سنگ در کیسه صفرا است. بعد از رسید به وزن استاندارد، نسبت به تغذیه صحیح خود توجه داشته و از اضافه وزن مجدد دوری کنید.

مصرف غذاهای چرب و سرخ کرده را تا حد ممکن کاهش دهید.

از لبنیات کم چرب استفاده کنید.

بهتر است بیشتر از روغن های گیاهی استفاده کنید.

از رزیم غذایی پرفیبر استفاده کنید و میزان فیبر دریافتی بدن خود را بالا ببرید.

به سبد غذایی خود غلات، سبوس و نان های سبوس دار اضافه کنید.

درمان سنگ صفرا با طب سنتی و بدون نیاز به جراحی

راه های مختلفی در طب سنتی برای درمان سنگ کیسه صفرا معرفی شده. اثرگذاری این تدابیر به شرایط متعددی بستگی دارد و ممکن است برای برخی موثر و در برخی دیگر بی فایده باشد. با این حال ما مجرب ترین این روشها را برای شما شرح می دهیم:

استفاده از محلول پاکسازی کیسه صفرا

محلول پاکسازی کیسه صفرا ترکیبی است که متخصصان طب سنتی باور دارند باعث نابودی سنگ صفرا می شود. بنظر می رسد بااین محلول سنگ های کیسه صفرا یا دفع می شوند و یا متلاشی شده و از بین می روند. برای تهیه این محلول از ترکیب آب سیب و روغن زیتون استفاده می شود و گفته می شود که باید از آن به مدت 2 تا 5 روز استفاده کرد.

درمان سنگ کیسه صفرا با سرکه سیب یا آب سیب

سیب و ترکیبات آن در طب سنتی خواص فراوانی دارد. سیب و آب سیب و سرکه سیب معمولا برای پاکسازی ارگان های مختلف بدن به کار می آیند. برخی از متخصصان طب سنتی نیز معتقدند که مصرف به اندازه و صحیح آب سیب یا سرکه سیب رقیق شده با آب می تواند سنگ های صفراوی را کاهش دهد و دفع آنها را نیز آسان کند.

نکته:افراد دیابتی و افراد مبتلا به زخم معده و هیپوگلیسمی باید مراقب باشند چرا که مصرف زیاد آب میوه برای آنها مضر است.

درمان سنگ صفرا با آب سیب و سرکه سیب
درمان سنگ صفرا با آب سیب و سرکه سیب

قاصدک و اثر آن بر درمان سنگ صفرا

مصرف جوشانده گیاه قاصدک برای درمان مشکلات و اختلالات مجاری صفراوی و کبدی مفید است. برخی معتقدند که ریشه های تلخ مزه می تواند باعث تحریک ترشح صفرا شود و بالا رفتن میزان صفرا می تواند سنگ صفرا را از بین ببرد. به همین جهت افراد از دمنوش قاصدک برای از بین بردن سنگ کیسه صفرا استفاده می کنند. برخی تجارب نیز نشان می دهد که این کار بی فایده نیست. با این حال اگر به سنگ صفرا یا دیگر مشکلات کیسه صفرا مبتلا هستید بهتر است برای استفاده از گیاه قاصدک با یک طبیب متخصص مشورت کنید.

درمان سنگ کیسه صفرا با کنگر فرنگی

بررسی ها نشان می دهد که عصاره کنگر فرنگی در بهبود عملکرد کیسه صفرا موثر است. این عصاره تولید و ترشح صفرا را تحریک می کند و افزایش می دهد. بنظر می رسد این تقویت عملکرد بتواند بر پیشگیری و درمان سنگ صفرا نیز موثر باشد وآمار ابتلا به این بیماری را کاهش دهد.

آیا روغن کرچک سنگ صفرا را درمان می کند؟

روغن کرچک سالهای زیادی است که به عنوان یک عامل پاکسازی فوری در بدن استفاده می شود. بررسی ها حاکی از آن است که روغن کرچک در حل مشکلات صفراوی نیز موثر واقع شده و می تواند به حذف و دفع سنگ صفرا کمک کند.

یکی از روشهای استفاده از روغن کرچک برای درمان سنگ صفرا به این صورت است که پارچه ای را به روغن کرچک آغشته کرده و آن را روی شکم ماساژ می دهند. سپس محل را با یک گارچه گرم ماساز می دهند یا از کیسه آب گرم با دمای متوسط در آن محل استفاده می کنند.

درمان سنگ کیسه صفرا با طب سوزنی

طب سوزنی در چین رواج بیشتری دارد اما دیگر کشورها نیز کم و بیش از آن برای درمان برخی بیماری ها و مشکلات کمک می گیرند. تحقیقات در مورد تاثیر طب سزنی بر از بین بردن سنگ صفرا محدود است اما یک بررسی نشان می دهد افراد مبتلا به التهاب کیسه صفرا (کولسیستیت) که از طب سوزنی برای کاهش درد شکم و پشت و کاهش حالت تهوع خود کمک گرفته اند، توفیق بیشتری در درمان و دفع سن صفرا داشته اند.

یوگا و سنگ صفرا

برخی معتقدند که رزش های تمرکزی مانند یوگا می تواند باعث درمان و دفع آسان سنگ های کیسه صفرا شود.

این ادعا هنوز در تحقیقات و بررسی های علمی ثابت نشده است.

نعناع و سنگ کیسه صفرا

نعناع جریان صفرا و مایعات گوارشی را بهبود می بخشد.نعنا همچنین سرشار از ترپن است که در از بین رفتن سنگ صفرا موثر است. مصرف نعنا تازه همراه با غذا یا دمنوش نعناع می تواند به درمان سنگ کیسه صفرا کمک کند.

سنگ کیسه صفرا و درمان آن با آب لیمو

اثر اب لیمو بر درمان سنگ صفرا همانند اثر سرکه سیب است. اب لیمو می تواند از بالا رفتن سطح کلسترول جلوگیری کند و مانع از ایجاد سنگ در کیسه صفرا شود. به همین دلیل مصرف آب لیمو و اب دیگر مرکبات به صورت روزانه توصیه می شود.

چه کسانی بیشتر در معرض ابتلا به سنگ کیسه صفرا هستند؟

  • زن ها
  • افراد دارای اضافه وزن
  • افراد بالای 40 سال
  • زنان باردار
  • افرادی که رژیم غذایی چرب، پر کلسترول و کم فیبر دارند.
  • افراددارای سابقه خانوادگی.
  • مبتلایان به دیابت و بیماری های کبدی.
  • افرادی که داروهای حاوی استروژن مصرف می کنند.
  • افرادی که فشرده و سریع وزن کم می کنند.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *