درمان کمبود گلبول سفید خون با تدابیر طب سنتی ایرانی و اسلامی
درمان کمبود گلبول سفید خون با تدابیر طب سنتی ایرانی و اسلامی

درمان کمبود گلبول سفید با 7 توصیه طب سنتی ایرانی و اسلامی + علل و عوارض

تاریخ نگارش

دسامبر 24, 2022

دسته‌بندی

تدابیر و توصیه ها

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

کمبود گلبول سفید چه دلایلی دارد؟ کمبود گلبول سفید چه عوارضی دارد؟ چگونه می توان کمبود گلبول سفید را درمان کرد؟ این بخشی از سوال هایی است که می توانید در ای مقاله به دنبال جوابشان باشید!

گلبول های سفید با لوکوسیت ها بخشی از اجزای خون هستند که وظیفه مبارزه با عفونت ها را دارند. گلبول های سفید در مغز استخوان تولید می‌شوند. این گلبول ها که گاه گویچه های سفید نیز نامیده می شوندف یکی از اصلی ترین ارکان سیستم ایمنی بدن هر انسان است. گلبول های سفید همراه با خون در همه بدن در جریان اند و با هر عامل مزاحم و مهاجمی مبارزه می کنند.

گلبول های سفید دو نوع هستند

  1. گرانولوسیت‌ها که شامل نوتروفیل‌ها، ائوزینوفیل‌ها، بازوفیل‌ها می شود.
  2. آگرانولوسیت‌ها که شامل لنفوسیت‌ها، منوسیت‌ها می شود.

حالا که اهمیت و کارکرد گلبول های سفید را متوجه شدیم، باید بدانیم که اگر تعداد این گلبول ها از حدی کمتر باشد، سیستم ایمنی اسیب پذیر خواهد شدو فرد در ریسک ابتلا به بیماری های مختلف به ویژه بیماری های ویروسی و عفونی قرار می گیرد.

کمبود گلبول های سفید را لکوپنی می گویند و ما در این مقاله به بررسی راهکار های درمان آن به کمک طب سنتی پرداخته ایم.

کمبود گلبول های سفید چه دلایلی دارد؟

ابتدا باید بدانید که میزان استاندارد گلبول های سفید کمتر از ۴۰۰۰ سلول در هر میکرولیتر خون در نظر گرفته می‌شود. اگر میزان گلبول های سفید از این مقدار کمتر باشد، فرد مبتلا به کمبود گلبول سفید است و باید برای درمان آن اقدام کند.

لکوپنی دلایل مختلفی دارد؛ برخی اوقات این اختلال ممکن است زمینه ژنتیکی و ارثی داشته باشد. اما عوامل دیگری نیز باعث بروز این اختلال می شوند که برخی از آنها عبارتند از:

  • ابتلا به سرطان و در اثر انجام شیمی درمانی.
  • آسیب به مغز استخوان یا اختلال در عملکرد آن.
  • عفونت هایویروسی همانند ایدز، سل و…
  • نقص سیستم ایمنی بدن.
  • سوء تغذیه.
  • آسیب به کبد یا بیماری های کبدی.
  • کمبود ویتامین های ضروری.
  • ابتلا به روماتیسم مفصلی.
  • بزرگ شدن طحال.
  • ابتلا به بیماری هایی مانند کرون آرتریت روماتوئید.
  • زیاده روی در مصرف داروهای آنتی بیوتیکی.
  • اختلالات خود ایمنی.
  • ابتلا به بیماری مادرزادی میلوکاتکسی
  • ابتلا به لوپوس.

افراد مبتلا به کمبود گلبول های سفید باید این نکات را رعایت کنند

  1. کمتر در اجتماعات شلوغ و مکان های پر ازدحام حضور پیدا کنید. به ویژه در فصول سرد سال. در این ایام شیوع بیماری های ویروسی مانند آنفلوانزا و سرماخوردگی بیشتر است و برای این افراد مبتلا به کمبود گلبول سفید خطرناک است.
  2. تقویت سیستم ایمنی را در نوع تغذیه ای که انتخاب می کنیددر نظر بگیرید. از غذاهای سالم و ارگانیک استفاده کنید و مصرف مواد فراوری شده و دارای نگهدارنده را به صفر برسانید.
  3. کریپتوسپوریدیم نوعی انگل است که از طریق آب به بدن وارد می شود. بنابراین شما باید از شا کردن در دریاچه ورودخانه های موجود در طبیعت و نوشیدن از آب های این مکان ها خودداری کنید.
  4. اگر به طبیعت گردی علاقه دارید و زیاد سفر می کنید، تدابیر پیشگیری از گزش حشرات را به کار بگیرید. برخی ویروس های خاص می توانند از طریق نیش حشرات منتقل شوند و باعث بروز بیماری شوند.
  5. مراقب باشید که پوست خود را در مقابل خراش و بریدگی و اسیب های این چنینی محافظت کنید. در هنگام باغبانی و.. از دستکش استفاده کنید و در هنگام کار با ابزار تیز و برنده نهایت دقت و احتیاط را داشته باشید. ورود میکروب ها و ویروس ها از محل زخم و جراحات بسیار محتمل است.
درمان کمبود گلبول سفید
درمان کمبود گلبول سفید

دران کمبود گلبول سفید یا لکوپنی در طب سنتی

درمان کمبود گلبول سفید به روش های مختلف صورت می گیرد. برخی از این روش ها پزشکی است و نیاز به مصرف و تزریق داروهای مخصوص دارد. برخی روش ها نیز هستند که توسط متخصصا طب سنتی ارائه شده و با تمرکز بر اصلاح تغذیه و مصرف گیاهان دارویی مفید، می توان این مشکل را برطرف کرد. در ادامه برخی از روشهای طب ستی برای درمان کمبود گلبول سفید را شرح می دهیم.

درمان کمبود گلبول سفید با پونه کوهی

پونه کوهی در تقویت سیستم اینی بدن خیلی موفق عمل می کند. پونه کوهی ضد قارچ و ضد باکتر است و در مبارزه با ویروس ها و انگل ها موثر است. مصرف پونه کوهی راهی طبیعی برای مقابله با بیماری هاست و کمبود گلبول های سفید را از این طریق جبران می کند.

کندر

کندر نیز در تقویت سیستم ایمنی و مبارزه با عوامل بیماری زا از ویروسی گرفته تا قارچی و باکتریایی بسیار موثر است. استفاده از کندر به صورت دود کردن یا خوردن در هر صورت به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند.

اسطوخودوس

بررسی ها نشان داده که استفاده از اسانس یا روغن اسطوخودوس می تواند به تلید گلبول های سفید بیشتر و سالم تر کمک کند و سطح ایمنی بدن را ارتقاء دهد.

روغن های گیاهی

طبق تحقیقان انجام شده توسط کارشناسان طب سنتی، برخی روغن های گیاهی مانند روغن بادام شیرین، روغن درخت چای و روغن سرو می توانند تولید گلبول های سفید را افزایش دهند. برای حصول نتیجه بهتر توصیه شده که 20 قطره روغن اسطوخودوس را با 60 میلی لیتر از روغن هایی که ذکر شد محلوط کرده و خوب به هم بزنید تا کاملا با هم ترکیب شوند. از این روغن برای ماساژ بدن استفاده کنید. می توانید همه نقاط بدن را با این روغن ترکیبی ماساز دهید و به تقویت سیستم ایمنی بدن خود و تولید گلبول سفید بیشتر کمک کنید.

سیر و درمان کمبود گلبول سفید

سیر قرن هاست که برای پیشگیری و درمان بیماری های فراوانی به کار گرفته می شود. سیر باعث تعدیل سیستم ایمنی می شود و به دلیل خواص ضد التهابی که دارد به تولید بیشتر گلبول های سفید خون به ویژه از نوع لنفوسیت ها، ائوزینوفیل ها و ماکروفاژها کمک می کند. اطباء طب سنتی توصیه می کنند همراه با غذاهای خود مقداری سیر له شده مصرف کنید.

اسفناج

سطح بالای ویتامین و مواد معدنی موجود در اسفناج و خواص آنتی اکسیدانی بالایی که دارد، یک عامل مهم در تقویت تولید گلبول های سفید است. اسفناج سرشار از ویتامین های  A ، C ، E و B9 است که هم سیستم ایمنی را تقویت می کند هم تعداد گلبول های سفید خون را افزایش می دهد.

مواد غذایی دیگر

از دیگر مواد غذایی موثر در تقویت سیستم ایمنی و درمان کمبود گلبول سفید می توان به موارد ازیر اشاره کرد:

  • هویج
  • گوشت
  • تخم مرغ
  • پنیر
  • ماهی
  • سیب زمینی شیرین
  • مرکبات

همچنین می توانید در کنار مصرف مواد غذایی سالم و مفید، تحت نظر پزشک و در دوز مشخص از ویتامین های مکمل و اسید های چرب امگا3 استفاده کنید.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *