طبع مربا سیب در طب سنتی و خواص آن
طبع مربا سیب در طب سنتی و خواص آن

طبع مربا سیب در طب سنتی+ خواص و مضرات

تاریخ نگارش

فوریه 5, 2023

دسته‌بندی

دسر و نوشیدنی

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

مربا سیب یکی از پرطرفدار ترین مرباها در جهان است. مربای سیب با استفاده از سیب زرد یا سرخ سفت و تازه همراه با شکر تهیه می شود. همچنین می توان از دارچین، هل، گلاب، وانیل یا کمی آب لیموترش تازه برای خوش عطرو طعم کردن آن استفاده کرد.

تهیه مربا سیب به نسبت مرباهای دیگر سختی کمتری دارد و به همین دلیل در سفره صبحانه ایرانی ها فراوان دیده می شود. از مربا سیب همچنین می توان در تهیه انواع کیک و شیرینی نیز کمک گرفت.

با آگاهی داشتن از طبع مربا سیب می توانید بهترین بهره را از خواص این مربا خوشمزه ببرید.

طبع مربا سیب سرد است یا گرم؟

بر اساس بررسی های طب سنتی، طبع مربا سیب گرم و خشک است. طبع مربا سیب نشان می دهد که این نوع مربا برای افراد سرد مزاج، به ویژه افرادی که مزاج سرد و تر دارند مفید تر است. افراد با مزاج گرم نیز باد این مربا را با احتیاط و به مقدار کم و همراه با مصلح مصرف کنند.

طبع مربا سیب
طبع مربا سیب

ارزش غذایی مربا سیب

به ازای هر 100 گرم مربا سیب، این میزان از کالری و مواد معدنی دریافت خواهید کرد:

کالری ۱۴۶

کربوهیدرات ۳۷٫۵۹ گرم

پروتئین ۰٫۰۸ گرم

چربی ۰٫۱۱ گرم

آب ۲۶٫۷۱ گرم

فیبر ۰٫۷۵ گرم

قند ۳۶٫۷۱ گرم

کلسترول ۰٫۰۰ میلی گرم

کلسیم ۱٫۹۰ میلی گرم

آهن ۰٫۰۸ میلی گرم

منیزیم ۰٫۹۴ میلی گرم

فسفر ۲٫۵۰ میلی گرم

پتاسیم ۲۸٫۱۶ میلی گرم

سدیم ۰٫۶۵ میلی گرم

روی ۰٫۰۲ میلی گرم

مس ۰٫۰۲ میلی گرم

مس ۰٫۰۱ میلی گرم

منگنز ۰٫۰۴ میلی گرم

سلنیم ۰٫۲۹ میکروگرم

خواص مربا سیب در طب سنتی

  • پوست: سیب و مربا سیب باعث شادابی و طراوت پوست می شوند. با استفاده از مربا سیب می توان برخی مشکلات شایع پوست مانند ترک خوردن، خشکی پوست، رنگ پریدگی و… را کاهش داده و درمان کرد. مربا سب با داشتن مقادیر قابل توجهی ریبوفلاوین، ویتامین C و A ، آهن، منیزیم، کلسیم و پتاسیم خواص پرشماری برای پوست و زیبایی دارد.
  • درمان نقرس: بیماران مبتلا به نقرس باید مصرف گوشت و چربی را کاهش دهند. سیب و مربا سیب نیز با کاهش اوره در درمان نقرس موثر هسند. سیب پخته شده از تشکیل اسید اوریک در بد جلوگیری می کند و باعث دفع اسیدهای مضر مانند اسید فرمیک از طریق ادرار می شود.
  • تقویت حافظه: مربا سیب برای مغز بسیار مفید است و باعث تقویت هوش و حافظه می شود. مربا سیب قدرت یادگیری در دانش آموزان را بالا می برد. این مربا با داتن مقدار بالایی از فسفر، موجب تقویت اعصاب و پیشگیری از فراموشی می شود.
  • سلامت دهان و دندان: مربا سیب باعث از بین رفتن باکتری های مضر در دهان می شود که موجب پیشگیری از عفونت لثه ها و پوسیدگی دندان می شود و از آسیب رسیدن به مینا دندان جلوگیری می کند. ویتامین ث موجود در سیب برای حفظ استحکام دندان ها مفید است. البته این نکته را در نظر داشته باشید که مربا سیب شیرین است و بعد از مصرف آن حتما باید مسواک زده و دهان را بشویید.
  • ضد عفونت: سیب تازه و مربا سیب می توانند با عفونت ها و ویروس ها مقابله کنند و بدن را در مقابل بیماری هایی مانند سرماخوردگی و عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی مقاوم سازند.

عوارض و مضرات مربا سیب

افرادی که به اختلال دستگاه گوارش مبتلا هستند نباید مربا سیب مصرف کنند.

بعد از مصرف مربا سیب باید دندان ها و دهان را خوب بشویید چرا که شکر موجود در آن می تواند به دندان های شما آسیب بزند.

مربا سیب برای افراد دیابتی مضر است و میزان قند خون آنها را بالا می برد.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *