تدابیر طب سنتی برای شب یلدا
تدابیر طب سنتی برای شب یلدا

شب یلدا با تدابیر طب سنتی

تاریخ نگارش

دسامبر 21, 2022

دسته‌بندی

اخبار

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

یک متخصص طب سنتی گفت: از نظر طب سنتی نباید در خوردن و آشامیدن سردیجات مانند هندوانه، انار ترش، برگه هلو و زردآلو زیاده روی نشود و مصرف این خوراکی ها در افراد دارای مزاج سرد موجب مشکلاتی می شود پس باید رعایت یا از مصلحات خوراکی ها استفاده کنند، مثلا انار همراه با گلپر و برگه هلو و زردآلو با مویز و انجیر خشک مصرف شود و از خوردن مرکبات ترش پرهیز کنند.

دکترمحدثه کمالی درباره تدابیر شب یلدا از دیدگاه طب ایرانی اظهار کرد: یلدا یکی از شب هایی است که افراد دور هم جمع می شوند و یکسری خوراکی ها در این شب مصرف می شود اما لازم است در خوردن و آشامیدن زیاده روی نکنیم تا دچار عوارض پرخوری نشویم.

وی با اشاره به اینکه باید خوردن را تعدیل کرد، افزود: از نظر طب سنتی نباید در خوردن و آشامیدن سردیجات مانند هندوانه، انار ترش، برگه هلو و زردآلو زیاده روی نشود و مصرف این خوراکی ها در افراد دارای مزاج سرد موجب مشکلاتی می شود پس باید رعایت یا از مصلحات خوراکی ها استفاده کنند، مثلا انار همراه با گلپر و برگه هلو و زردآلو با مویز و انجیر خشک مصرف شود و از خوردن مرکبات ترش پرهیز کنند.

کمالی بیان کرد: یکسری تنقلات مانند مغزها از جمله بادام، پسته و نخودچی کشمش، مویز، انجیر و تخمه ها مصرف می شود پرانژی هستند و خوردن آنها در شب یلدا خالی از لطف نیست و مناسب فصل زمستان هستند و مصرف آنها به ویژه برای کودکان مفید است و انرژی لازم را به بدن آنها می رسند.

این متخصص طب سنتی تصریح کرد: نباید تخمه و آجیل ها زیاد شور باشد و افرادی که مزاج گرم دارند باید در مصرف این خوراکی ها حد تعادل را در نظر داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه بهتر است در شب یلدا مرکبات شیرین مصرف شود، گفت: ترشیجات مضر اعصاب است به ویژه برای کودکان. چون بدنشان نیاز به گرما دارد، بهتر است ترشیجات کمتر مصرف شود.

کمالی اظهار کرد: بادام درختی طبع معتدل و بقیه مغزها طبع گرم دارند و به همین دلیل بادام برای همه افراد با هر مزاجی جزو تنقلات مناسب در همه فصل ها به حساب می آید.

این متخصص طب سنتی درباره غذای مناسب در شب یلدا گفت: بهتر است شام سبک باشد. توصیه می شود یک نوع غذا مصرف و تنوع غذایی و چند نوع غذا با هم نباشد. سالاد  مخلفات با فاصله نیم ساعت از غذا مصرف شود و تنقلات بعد از شام خورده نشود زیرا موجب سوءهاضمه و نفخ می شود.

وی افزود: کسانی که دچار نفخ می شوند، بهتر است بعد از شام چای دارچین یا عرق نعناع، چای همراه با زعفران و عسل یا چای با هل و یا زیره آسیاب شده با شکر به اندازه یک قاشق چای خوری مصرف کنند که این موارد به هضم غذا کمک می کند و نفخ را کاهش می دهد.

کمالی درباره مصرف آش بیان کرد: در مجموع توصیه می شود در زمستان از آش ها و سوپ ها استفاده شود به ویژه آش سبزیجات مثل هویج، جعفری و … همراه با حبوبات.

وی تاکید کرد: باید مراقبت کرد در شب یلدا عادت خواب و بیداری به هم نخورد چراکه یکی از اصول سلامتی خواب کافی و به موقع است و بیخوابی برای بدن خیلی مضر است به ویژه اگر با پرخوری و درهم خوری همراه باشد.

این متخصص طب سنتی درباره تدابیر فصل زمستان نیز اظهار کرد: توصیه کلی این است افراد در زمستان سرشان را به طور کامل حتی در شب ها با کلاه بپوشانند که از بسیاری از بیماری های مخصوص این فصل جلوگیری می کند.

وی درباره خوردن کله پاچه در فصل زمستان گفت: توصیه می شود کله پاچه صبح ها مصرف شود و بعد از آن فعالیت بدنی داشته باشند مثلا نیم تا یک ساعت یپاده روی کنند.

کمالی بیان کرد: از دیدگاه طب سنتی، در فصل زمستان قوای هضم افزایش می یابد و به همین دلیل مصرف غذاهای غلیظ مانند حلیم و کله پاچه اشکالی ندارد و تمایل بدن نیز در فصول سرد به این غذاها بیشتر می شود. البته کله پاچه غذای چربی است و بهتر است تعادل رعایت شود و مصرف آن یک یا دوبار در ماه کفایت می کند.

این متخصص طب سنتی با اشاره به تمایل بدن به غذاهایی با طبع گرم در زمستان گفت: مصرف ارده و شیره توصیه می شود و برای سردمزاج ها فایده بیشتری دارد زیرا گرمای بیشتری به بدنشان می رساند چون در زمستان سردی بدن آنها بیشتر می شود و ممکن است موجب بیماری شود.

وی افزود: ارده و شیره در افرادی که مزاج گرم دارند نیز مفید است اما با مصرف زیاد شاید دچار مشکل بشوند که این در زمستان کمتر است.

کمالی درباره ورزش کردن در زمستان بیان کرد: بهتر است برنامه روزانه ورزش و فعالیت بدنی را در زمستان داشته باشیم زیرا موجب ایجاد گرمای متعادل در بدن می شود و یکی از اصول حفظ سلامتی بدن از نظر ابن سینا، فعالیت بدنی است و در طب جدید نیز خیلی به ورزش توصیه می شود چراکه بدن را از رخوت در می آورد و بهتر است در زمستان در ساعاتی که هوا گرم تر است، افراد فعالیت بدنی به ویژه در هوای آزاد داشته باشند.

منبع: ایسنا

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *