طبع و خواص یخنی نخود در طب سنتی
طبع و خواص یخنی نخود در طب سنتی

طبع و خواص یخنی نخود+ طرز تهیه+ مضرات و مصلحات

تاریخ نگارش

مارس 24, 2023

دسته‌بندی

خورشت

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

یخنی نخود شیرازی نوعی آبگوشت شیرازی می باشد که حبوبات آن فقط نخود بوده و بسیار خوشمزه است؛ همچنین، آسان پخته شده و با نان سرو میشود.

طبع یخنی نخود سرد است یا گرم؟

چنانچه در رابطه با طبع یخنی نخود سوالاتی نظیر: طبع یخنی نخود چیست؟ و یا، طبع یخنی نخود گرم است یا سرد؟ و یا حتی، طبع یخنی نخود تر است یا خشک؟ سوالاتی برای شما پیش آمده است، خوب است بدانید که طبع یخنی نخود گرم است.
بنابراین یخنی نخود برای سرد مزاجان مناسب بوده و توصیه می شود گرم مزاجان در مصرف آن دقت نموده و حتما آن را با مصلحاتش مصرف کنند.

طرز تهیه یخنی نخود

طرز تهیه‌ی یخنی نخود به شرح زیر میباشد:

  • ابتدا گوشت را با پیاز و کمی روغن تفت دهید سپس زردچوبه را اضافه کنید و دوباره کمی تفت دهید تا بوی خامی زردچوبه گرفته شود و گوشت کاملا به زردچوبه آغشته شود. سپس رب گوجه فرنگی را هم اضافه کنید و آنقدر تفت دهید تا رب گوجه رنگ خود را آزاد کند.
  • نخود و در صورت تمایل گندم پوست کنده را هم اضافه کنید و کمی با هم مخلوط کنید. ترجیحا نخود و لوبیا را از شب قبل خیس کنید.
  • سپس نمک و فلفل سیب زمینی‌ها و گوجه را هم اضافه کنید کمی مخلوط کنید و آب جوش روی آن بریزید تا کاملا روی مواد را بگیرد. بعد از اینکه چند قل زد زیر آن را کم کنید و اجازه دهید تا کاملا بپزد و آماده شود. بعضی از مناطق فارس تکه هایی از کلم قمری (کلم سر یا سنگ به گویش شیرازی) هم به آن اضافه می‌کنند.
  • بعد از آماده شدن آب مواد را با آبکش جدا کنید و پوست سیب‌زمینی‌ها را جدا کنید. در صورتی که گوشت با استخوان هست، استخوان آن را بگیرید و مواد را با گوشت کوب یا گوشت کوب برقی نرم کنید. با کمی از آب گوشت سرو کنید.
خواص یخنی نخود
خواص یخنی نخود

خواص یخنی نخود در طب سنتی

کاهش کلسترول بد

شما با مصرف روزانه نخود می توانید به کاهش کلسترول بد خون خود اقدام کنید. نخود به دلیل داشتن دیس لپیدمی در باعث می شود تا از جمع شدن کلسترول بد در بدن جلوگیری شود. اگر می خواهید از بیماری های قلبی و سکته های ناگهانی نجات پیدا کنید بهتر است نخود مصرف کنید.

رفع چین و چروک پوست

نخود دارای منگنز می باشد که باعث می شود تا با چین و چروک پوست مقابله کند. منگنز موجود در این حبوبات باعث می شود تا با رادیکال های آزاد پوست مبارزه کرده و باعث از بین بردن چین و چروک شود.

مواد موجود در نخود دارای ویژگی هایی می باشد که با سلول های مرده پوست مقابله می کند. این حبوبات همچنین دارای ویتامین ب می باشد که می تواند از آفتاب در برابر پوست محافظت کند.

خواص فیبر حل شدنی یخنی نخود

همانطور که گفته شد نخود دارای فیبر حل شدنی می باشد که برای کم کردن خطرات بیماری های قلبی و عروقی کاربرد دارد. فیبر موجود در نخود باعث می شود تا سطح قند خون تثبیت شود. فیبر موجود در نخود باعث می شود که کلسترول بد خون کاهش پیدا کند و احساس سیری کنید.

خواب خوب و آرام

نخود غنی از اسید آمینه، تریپتوفان و سرتونین می باشد که این موارد برای تنظیم خواب مناسب ضروری است. اگر می خواهید شب آرامی را سپری کنید بهتر است نخود را به صورت روزانه مصرف کنید.

تقویت موهای سر

همچنین علاوه بر موارد گفته شده شما می توانید برای تقویت موهای خود از نخود استفاده کنید، منگنز و پروتئین موجود در این حبوبات باعث می شود که موهای شما تقویت شود.

سرشار از کلسیم

شاید باورش کمی عجیب به نظر برسد اما کلسیم موجود در نخود با کلسیم موجود در لبنیات مانند شیر و ماست برابر است. شما می توانید برای سلامت استخوان های خود از نخود استفاده کنید.

کنترل دیابت

نخود دارای شاخص گلیسمی کمی می باشد که برای تنظیم سطح قند خون موثر است. کسانی که بیماری دیابت دارند می توانند از نخود استفاده کنند چرا که نخود باعث می شود تا سطح قند خون در بدن تنظیم شود. این حبوبات باعث می شود تا اثر گوارش غذا بر سطح قند خون کنترل شود.

کاهش خطر حمله های قلبی

نخود به دلیل داشتن فولات زیاد باعث می شود که سطح اسید آمینه بدن کاهش پیدا کند. کاهش اسید آمینه در بدن باعث می شود که خطر بیماری و حمله های قلبی کاهش پیدا کند. اگر می خواهید از خطر بیماری های قلبی رهایی پیدا کنید بهتر است نخود مصرف کنید.

فواید برای زنان باردار و جنین

حبوباتی نظیر نخود، که در یخنی نخود موجود است، دارای فولات می باشد که یک ماده ضروری برای زنان باردار است. این ماده باعث می شود تا رشد مغز جنین به شکل ویژه و درستی انجام شود.

رژیم لاغری و کاهش وزن

نخود دارای فیبر زیادی می باشد، همچنین این حبوبات پروتئین زیادی را در خود جای داده است، فیبر و پروتئین موجود در این حبوبات باعث می شود که شما احساس سیری کنید و گرسنگی شما تا حدود زیادی کنترل می شود. اگر می خواهید وزن ایده آل خود را حفظ کنید می توانید نخود را در دستور رژیمی خود قرار دهید.

خواص فسفر موجود در یخنی نخود

نخود دارای فسفر و آهن می باشد که این امر باعث می شود تا سدیم اضافه از بدن خارج شده و باعث کاهش فشار خون می شود. همچنین نخود باعث می شود تا هموگلوبین خود افزایش پیدا کند.

پاکسازی کبد و پیشگیری از تپش قلب

نخود دارای مقادیر زیادی از مواد معدنی می باشد ، همچنین این حبوبات دارای مولیبدن می باشد که برای سم زدایی بدن ضروری است. مولیبدن موجود در حبوبات باعث می شود تا از عوارض مختلف مانند تپش قلب، سردرد و سرگیجه جلوگیری شود. مولیبدن همچنین باعث می شود تا کبد شما پاکسازی شود.

حفاظت از سیستم ایمنی بدن

نخود به دلیل داشتن آهن زیاد باعث می شود تا انتقال اکسیژن در بدن به صورت ویژه انجام شود و همین موضوع برای حفظ سیستم ایمنی بدن ضروری است.

پیشگیری از بیماری های قلبی

شما اگر نخود را به صورت روزانه در رژیم غذایی خود قرار دهید. این امر باعث می شود تا کلسترول بد خون شما کاهش پیدا کرده و تری گلیسیرید کاهش پیدا کند. نخود باعث می شود تا از دیواره رگ های خونی و خون شما محافظت کند. مصرف نخود باعث می شود تا خطر بیماری های مختلف قلبی نظیر بیماری کرونری در بدن کاهش پیدا کند.

سرشار از منگنز

نخود دارای منگنز می باشد که برای تولید انرژی در بدن و همچنین تقویت سیستم ایمنی مفید می باشد. آنتی اکسیدان های موجود در نخود باعث تقویت سیستم دفاعی بدن می شود.

درمان بیماری یرقان

اگر می خواهید بیماری یرقان را درمان کنید بهتر است از نخود استفاده کنید. شما می توانید نخود را با آب و شکر ترکیب کرده و برای درمان بیماری یرقان میل کنید.

خواص آهن موجود در یخنی نخود

این حبوبات که دارای فواید زیادی برای بدن می باشد سرشار از آهن می باشد. آهن باعث می شود تا بدن انرژی کافی در طول روز داشته باشد. آهن برای کودکان و همچنین زنان شیرده بسیار مفید می باشد.

پیشگیری از سرطان

بیماری سرطان را می توان با تغذیه سالم و ورزش کردن پیشگیری کرد. نخود باعث می شود تا سرطان کاهش پیدا کند. نخود دارای فیبر حل شدنی می باشد که برای کاهش خطر سرطان گوارش بسیار موثر است.

مضرات و منع مصرف های یخنی نخود

در ابتدا خوب است بدانید که یخنی نخود غذای سالم و بدون ضرر برای افراد مختلف است؛ اما باید توجه داشته باشید که زیاده روی در مصرف هر غذایی میتواند عوارضی را به دنبال داشته باشد.
این در حالی است که، با مصرف به اندازه ی این غذا ها نه تنها عوارضی پیش نخواهد آمد، بلکه برای شما مفید واقع خواهند شد؛

اما چنانچه در مصرف هر نوع غذایی زیاده روی کنید، امکان دارد تمامی مزایای آن، به معایب تبدیل شود.
بنابراین، مضراتی که در ادامه برای یخنی نخود بیان خواهیم کرد، به دلیل مصرف بیش از اندازه ی این غذا بوده و یا به دلیل حساسیت برخی افراد به بعضی از مواد اولیه ی به کار رفته در یخنی نخود خواهد بود. این عوارض و ممنوعیت ها شامل موارد زیر میشوند:

  • ایجاد نفخ: نخود خواص بسیار زیادی دارد اما این دلیل نمی شود که در مصرف آن افراط کنید. همانطور که مطمئنا می دانید نخود نفاخ است و می تواند باعث نفخ در معده شود. ضمن اینکه نخود دیر هضم است و ممکن است برای معده های حساس مشکلاتی به وجود آورد.

مصلحات یخنی نخود

با توجه به طبع گرم یخنی نخود، توصیه میشود که گرم مزاجان آن را با مصلحاتش که شامل عرق برگ بید میشود مصرف کنند تا طبع و مزاج یخنی نخود اصلاح شود.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *