طبع و 8 خاصیت شگفت انگیز مولین در طب سنتی+ طرز تهیه دمنوش مولین
طبع و 8 خاصیت شگفت انگیز مولین در طب سنتی+ طرز تهیه دمنوش مولین

طبع و 8 خاصیت شگفت انگیز مولین در طب سنتی+ طرز تهیه دمنوش مولین

تاریخ نگارش

دسامبر 29, 2022

دسته‌بندی

طبع و خواص

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

مولین یک نوع گیاه است که در اغلب نواحی دنیا به ویژه آسیا، مدیترانه و اروپا به چشم می خورد. طبق تحقیقات انجام گرفته وقتی آراز ماهور در کنار این گیاه نواخته می شود، پژمرده می گردد و به همین دلیل است که به اسم گل ماهور نیز معروف می باشد. این گیاه برگ هایی دارد که مشابه گوش خرگوش می باشند و از همین رو به نام خرگوشک نیز شناخته می شود.

گیاه مولین که نام علمی آن Verbascum است از حدود سیصد و پنجاه نوع گونه برخوردار می باشد. تقریبا چهل گونه از این گیاه در ایران یافت می شود که برخی از این گونه ها بومی ایران هستند.

از گذشته های دور از مولین یا همان گل ماهور برای درمان انواع بیماری ها بهره می بردند. متخصصین طب سنتی از مولین برای درمان سرماخوردگی، برونشیت، استرس و اضطراب، مشکلات معده، بهبود زخم ها، درمان درد مفاصل و… استفاده می کنند. امروزه از مولین به دلیل خواص زیادی که برای بیماری های متعدد تنفسی دارد جایگاه ویژه ای در صنعت داروسازی قائلند.

در ادامه این مطلب از طب شناس همراه ما باشید تا به طبع مولین در طب سنتی، خواص مولین در طب سنتی و همچنین مضرات آن بپردازیم.

طبع مولین در طب سنتی چیست؟

طبع مولین از نظر متخصصین طب سنتی گرم وخشک می باشد. مصرف این گیاه برای سرد مزاجان مفید است اما افراد گرم مزاج باید این گیاه را به همراه مصلحش مصرف نمایند.

خواص مولین
خواص مولین

خواص مولین در طب سنتی چیست؟

  • کنترل دستگاه تنفسی با مصرف مولین: یکی از خواص مولین این است که به کنترل دستگاه تنفسی کمک  می نماید. گل ماهور از خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی برخودار است که از همین رومصرف آن برای ریه بسیار مفید می باشد. با استفاده از این گیاه می توان از بیماری های ریه پیشگیری کرد، دستگاه تنفسی را سم زدایی کرد، به پیشگیری و درمان بیماری های همچون سرماخوردگی، آسم، برونشیت و… کمک کرد.
  • درمان سرماخوردگی: سرماخوردگی جزو بیماری هایی است که همه انسان ها حداقل یکبار در طول زندگی خود به آن مبتلا شده اند. از این پس می توانید به کمک مولین به درمان فوری سرماخوردگی کمک نمایید. این گیاه فوق العاده بر تقویت ریه ها، کمک به درمان سرماخوردگی، گرفتگی سینه، بیماری مشکلات تنفسی و… بسیار موثر است. این گیاه خاصیت ضد باکتری دارد که مصرف آن باعث از بین رفتن خلط ریه، نرم شدن گلو، کم کردن سرفه و… می شود.
  • خاصیت آرام بخش: اگر کیفیت خواب شما کاهش پیدا کرده و دچار بی خوابی شده اید مصرف گل ماهور را فراموش نکنید. این گیاه مانند یک مسکن عمل می کند. گل های این گیاه پرخاصیت آرام بخش می باشند. استفاده از دمنوش این گیاه به رفع بی خوابی کمک بسزایی می نماید.
  • بهبود سلامت مو: مو نقش مهمی در زیبایی هر فرد دارد. اگر سلامت مو های شما به ویژه رشد آن ها با اختلال مواجه شده است توصیه می کنیم از این گیاه مصرف نمایید. محلول خرگوشک یک گزینه عالی تقویت مو و ابرو ها است. خوب است بدانید که غرغره کردن چای گل ماهور باعث تسکین گلو درد نیز می شود.
  • درمان اسهال و دلپیچه: این گیاه تاثیر زیادی بر درمان اسهال، دلپچیه و خون ریزی روده دارد. این گیاه با فواید زیادی که دارد به از بین رفتن التهابات، درمان زخم های باز، درمان ورم و… نیز کمک می نماید.
  • درمان درد دندان با گل ماهور: روغن مولین یک مسکن عالی برای درمان درد دندان، سر درد، سینوزیت و.. می باشد. این روغن گیاهی بر درمان عفونت مجاری ادراری، درمان عفونت روده، انواع عفونت های پوست، عفونت گوش و بینی بسیار تاثیر گذار است.
  • این گیاه خلط آور می باشد: روغن گل ماهور خاصیت خلط آور دارد و سبب تخلیه خلط های موجود در ریه،درمان آسم، درمان برونشیتو بیماری مجاری تنفسی می شود. این روغن ضد تب است و مصرف آن سبب کاهش تب بدن می شود. روغن این گیاه شگفت انگیز به از بین رفتن استرس و اضطراب، درمان افسردگی، درمان ناراحتی های عصبی، درمان گرفتگی عضله ها و… نیز کمک بسزایی می نماید.

درمان مشکلات تنفسی با مصرف این گیاه فوق العاده:

دستگاه تنفسی و دستگاه گوارش از جمله مواردی هستند که نقشی حیاتی در ادامه زندگی بشر دارند و کمترین مشکلی در آن ها می تواند موجب ایجاد بیماری هایی مثل حساسیت، سرماخوردگی، مشکل های مربوط به ریه، بروز آسم و… شود. اغلب افراد برای درمان و تسکین این بیماری ها دست به دامان روش های غیر طبیعی و دارو های شیمیایی می شوند در صورتی که همه این دارو ها مضرات متفاوتی را به دنبال خواهند داشت.

یکی از مناسب ترین روش ها برای درمان مشکلات و بیماری های دستگاه تنفسی و گوارشی استفاده از داروهای گیاهی و مواد طبیعی است که اغلب هیچگونه ضرری برای مصرف کننده نخواهند داشت.

برگ یا گیاه مولین، یک نوع گیاه است که معمولا در همه نقاط دنیا پیدا می شود و سال ها است که اشخاص مختلف برای درمان انواع بیماری ها از آن استفاده می نمایند. این گیاه بینظیر قادر است بیماری های زیادی را درمان کند و باعث سم زدایی از دستگاه تنفسی و دستگاه گوارش شود.

علاوه بر موارد گفته شده، گل ماهور یا خرگوشک قادر است ریه را تقویت نماید، سرماخوردگی را برطرف سازد، گرفتگی سینه ودستگاه تنفسی را درمان کند.

این گیاه خواص دیگری همچون خاصیت ضد باکتریایی، نابودی خلط ها، تسکین درد، کم کردن سرفه، کمک به درمان بیماری آسم و برونشیت نیز دارد.

طرز تهیه دمنوش مولین برای درمان مشکل های تنفسی:

مواد لازم برای تهیه معجون:

  • آب: یک و نیم فنجان
  • برگ مولین: دو قاشق غذاخوری
  • نعنا خشک: یک قاشق سوپخوری
  • عسل: یک قاشق چایخوری

طرز تهیه:

یک و نیم فنجان آب را در ظرفی مناسب بریزید و روی حرارت قرار دهید تا به جوش آید. یک قاشق سوپخوری نعنا خشک و دو قاشق غذاخوری برگ مولین را به آب بیافزایید. حدود یک ربع زمان دهید که دمنوش بجوشد.

پس از گذشت یک ربع، یک قاشق چایخوری عسل را نیز به دمنوش در حال جوشیدن اضافه کنید. این دمنوش را به مدت یک هفته روزانه یک مرتبه استفاده نمایید تا به نتیجه دلخواه برسید.

روش دوم:

مقداری از گل ماهور را به حدود یک لیتر آب جوش یا شیر جوش اضافه کنید. هنگامی که دم کشید، دمنوش را صاف کنید. این نوشیدنی برای درمان عفونت های ریه، درمان تنگی نفس و نفخ ریه بسیار موثر می باشد. این نوشیدنی را روزانه سه مرتبه و در هر مرتبه به مقدار یک فنجان بین غذا میل کنید. چای مولین علاوه بر درمان درد، به بهبود کیفیت خواب و درمان بی خوابی نیز کمک می نماید.

مضرات مولین چیست؟

اطلاعات دقیقی درباره اینکه مصرف این گیاه در دوران بارداری و شیردهی مضر است یا نه در دسترس نمی باشد از این رو بهتر است این افراد برای اطمینان، از مصرف این گیاه خودداری نمایند.

دوز مناسب برای مصرف این گیاه با توجه به سن، انواع بیماری هایی که فرد به آن مبتلا است و… متفاوت می باشد. باید بگوییم که فعلا اطلاعات دقیقی درباره انتخاب دز دقیق برای افراد در دسترس نیست اما شما باید به این نکته توجه داشته باشید که درست است این گیاه طبیعی می باشد اما طبیعی بودن آن مبنی بر بی ضرر بودن آن نیست و از این رو باید از مصرف بیش از اندازه آن خودداری نمایید.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *