طبع و خواص کوکوی پاغازه در طب سنتی
طبع و خواص کوکوی پاغازه در طب سنتی

طبع و خواص کوکوی پاغازه + طرز تهیه و ترکیبات + مضرات و مصلح

تاریخ نگارش

فوریه 12, 2023

دسته‌بندی

خوراک و کباب

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

کوکوی پاغازه از غذاهای سنتی شهر کرمانشاه بوده که در آن نوعی سبزی محلی با عنوان پاغازه، غازیاغی یا حشیشه به کار می رود و دارای خواص بی نظیری برای سلامتی است.

پاغازه از سبزیجات محلی شهر کرمانشاه است که در فصل بهار می‌روید و گیاهی دارویی محسوب می‌شود. این گیاه در تهیه غذا‌هایی همچون بورانی، کوکو و سبزی پلو کاربرد دارد و برای درمان بسیاری از بیماری‌ها مفید است.

کوکوی پاغازه که مانند کوکو سبزی از ترکیب گیاه خرد شده پاغازه با تخم مرغ، سبزیجات معطر و ادویه جات تهیه می‌شود، از غذا‌های سنتی کرمانشاه است.

طبع کوکوی پاغازه چیست؟

چنانچه در رابطه با طبع کوکوی پاغازه سوالاتی نظیر: طبع کوکوی پاغازه چیست؟ و یا، طبع کوکوی پاغازه گرم است یا سرد؟ و یا حتی، طبع کوکوی پاغازه تر است یا خشک؟ سوالاتی برای شما پیش آمده است، خوب است بدانید که طبع کوکوی پاغازه گرم و خشک است.
بنابراین کوکوی پاغازه برای سرد مزاجان مناسب بوده و توصیه می شود گرم مزاجان در مصرف آن دقت نموده و حتما آن را با مصلحاتش مصرف کنند.

طرز تهیه

پیش از بررسی خواص فوق العاده یکوکوی پاغازه، با طرز تهیه ی این کوکوی خوشمزه آشنا شوید:

  • سبزی پاغازه را پس از پاک کردن، بشویید و در صافی قرار دهید تا آب اضافه آن گرفته شود، سپس آن را ریز خرد کنید.
  • تخم مرغ‌ها را کاسه‌ای شکسته و هم بزنید تا زرده و سفیده مخلوط شوند، سپس آرد، پیاز رنده شده، سیر له شده، نمک و زردچوبه را به آن اضافه کنید.
  • مواد را خوب هم بزنید تا یکدست شوند، سپس پاغازه خرد شده را به آن اضافه کنید.
  • به هم زدن مواد ادامه دهید تا مایه کوکو یکدست شود.
  • روغن را در تابه ریخته و بر روی حرارت ملایم قرار دهید تا داغ شود، سپس مایه کوکوی پاغازه را در روغن داغ بریزید.
  • حرارت را کم کنید و در تابه را ببندید تا یک طرف کوکو سرخ شود، سپس آن را برگردانید تا طرف دیگر نیز سرخ شود.
  • پس از سرخ شدن کوکو پاغازه، آن را برش زده و در ظرف سرو قرار دهید، اطراف کوکو را به سلیقه خود با سبزیجات مختلف تزیین کنید و همراه با نان یا برنج سرو کنید.
خواص کوکوی پاغازه
خواص کوکوی پاغازه

خواص بی نظیر کوکوی پاغازه

حال که با طرز تهیه ی کوکوی پاغازه آشنا شدید، در ادامه، ابتدا برخی از خواص پاغازه موجود در این کوکوی محبوب را بیان کرده و سپس به بررسی خواص سایر مواد به کار رفته در این غذا خواهیم پرداخت:

  • ضد عفونی کننده و مدر
  • تنظیم کننده ترشحات داخلی
  • ملین و بادشکن
  • درمان اسهال خونی، فساد لثه
  • درمان نقرس
  • درمان وزوز گوش و سوزش ادرار
  • پماد بذر آن باز کننده زخم و ترمیم جای آن
  • شیرافزا
  • خنک کننده و ضد استسقا
  • حساس کردن چشم و گوش به اجسام و اصوات
  • تقویت کننده چشم
  • به صورت موضعی بهبود بیماری جذام

رفع بی اشتهایی

این گیاه معطر و خنک بوده و در تحریک اشتها به خصوص در افرادی که از بی اشتهایی رنج می برند تاثیر زیادی دارد. از این رو می توان برگ های پاغازه را به صورت های مختلف دارویی از جمله جوشانده، دمکرده، شربت استفاده کرد. شایان ذکر است استفاده از میوه این گیاه انسان را عقیم می سازد. در ضمن برای زنان باردار توصیه نمی شود.

درمان برص یا پیسی

جهت درمان بیماری برص یا پیسی ابتدا به صورت مسهل روده و معده پاکسازی شده سپس روزی ۱۰ گرم بذر آن را با عسل مخلوط نموده و ۱۵ روز مصرف شود و حدود ۲۰ دقیقه در فصل تابستان موضع برص را عریان نموده و زیر آفتاب قرار بگیرد و در زمستان حمام سونا داشته باشد. قابل ذکر است که هنگام استعمال گیاه نباید آب مصرف شود.

کاهش وزن

اگر تا کنون روش های زیادی را برای کاهش وزن در پیش گرفته و نتیجه ای حاصل نشده می توانید از این گیاه پر خاصیت کمک بگیرید. در ضمن این گیاه سریعا زخم را التیام می بخشد.

درمان گلو درد

برای درمان گلو درد و ورم گلو میزان صد گرم برگ های تازه آن را شسته و آبکشی نموده و اجازه دهید تا آب آن خارج شود. سپس آن را در آب میوه گیری دستی ریخته و بعد از فشردن و له کردن، آب یا شیرابه خارج شده را به صورت غرغره هنگام گلودرد استفاده کنید.

درمان آسم

افرادی که به بیماری آسم و کوفتگی صدا مبتلا هستند می توانند آب برگ های تازه گیاه پاغازه را گرفته و با شیر ترکیب نموده و میل کنند.

تصفیه کننده خون

گیاه غازیاقی اشتها آور، تصفیه کننده خون و به نوعی ضد عفونی کننده موثری است که بهتر است جهت تصفیه خون به صورت دمنوش یا چای استفاده شود.

کاهش درد مفاصل

درد مفاصل یکی از شایع ترین مشکلات افراد می باشد. برای تسکین این درد می توانید برگ های خشک شده یا ریشه گیاه پاغازه را خوب له کرده و با کمی آب جوشانده تا غلیظ شود. سپس مایع حاصل شده را در ظرف شیشه ای ریخته و هر روز روی مفاصل بمالید. در ضمن این گیاه به درمان رماتیسم نیز کمک می کند.

بهبود التهاب

به طور محلی جوشانده گیاه غازیاقی به طور خوراکی در درمان التهاب روده و زخم معده و نیز التهابات گوارشی موثر است.

پیشگیری از پوسیدگی دندان

جویدن برگ یا ساقه این گیاه شگفت انگیز سبب استحکام دندان شده و از پوسیدگی آن پیشگیری می کند. همچنین مانع خرابی لثه ها می شود.

جبران کمبود آهن

بسیاری از افرادی که از کمبود آهن رنج می‌برند با از دست دادن انرژی و سردرد مواجه می‌شوند. آهن حامل اکسیژن در خون است و نقش حیاتی در سیستم ایمنی بدن، انرژی‌زایی و بسیاری دیگر از عملکردهای بدن ایفا می کند. آهن موجود در زرده‌ی تخم مرغ از نوع آهن مفید برای بدن است که قابل هضم‌ترین نوع آهن به حساب می‌آید.

جبران کمبود مواد مغذی

غلظت مواد مغذی موجود در تخم مرغ باعث شده است تا به یک عامل ارزشمند در رژیم سلامتی تبدیل شود. تخم مرغ ۳۰ درصد فولات و ۴۰ درصد ویتامین‌های A، E و B12 مورد نیاز بدن را تأمین می‌کند. تحقیقات نشان داده است که تخم مرغ نقش حیاتی در تأمین مواد مغذی لازم بدن ایفا می‌کند.

پایین آوردن کلسترول

در گذشته این‌گونه عنوان شده بود که تخم مرغ حاوی کلسترول بالایی است. ولی تحقیقات جدید نشان دهنده‌ی رابطه‌ی معکوس بین مصرف تخم مرغ و بیماری‌های قلبی هستند. زیرا نوع کلسترول موجود در تخم مرغ متفاوت است و تأثیر متفاوتی بر بدن دارد.

دو نوع کلسترول وجود دارد: کلسترول خوب (HDL) و کلسترول بد (LDL). مصرف تخم مرغ، حتی هر روز، هیچ تأثیری بر کلسترول بد ندارد. بلکه کلسترول خوب بدن را افزایش می‌دهد و به این ترتیب احتمال بروز بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد.

سلامت مغز

کولین یک ترکیب مغذی مهم است که در تخم مرغ یافت می‌شود، این ترکیب به رشد و سلامت مغز کمک می‌کند. این ترکیب همچنین با بهبود حافظه و دقت نیز در ارتباط است. کولین در رشد مغز در جنین و نوزادان نیز نقش مهمی ایفا می‌کند. تخم مرغ منبع خوبی برای دریافت کولین است. مصرف دو تخم مرغ در روز می‌تواند ۳۰ درصد نیاز کولین زنان باردار را تأمین کند.

تقویت استخوان‌ها

تخم مرغ حاوی ویتامین D است. ویتامین دی برای جذب کلسیم و تقویت استخوان بسیار ضروری است. ویتامین D به تنظیم سطح کلسیم خون کمک می‌کند. به این ترتیب از جذب شدن میزان کافی کلسیم در استخوان‌های‌تان اطمینان حاصل می‌کنید و به تقویت آن‌ها کمک می‌شود.

مضرات و منع مصرف های کوکوی پاغازه

در ابتدا خوب است بدانید که کوکوی پاغازه غذای سالم و بدون ضرر برای افراد مختلف است؛ اما باید توجه داشته باشید که زیاده روی در مصرف هر غذایی میتواند عوارضی را به دنبال داشته باشد.
این در حالی است که، با مصرف به اندازه ی این غذا ها نه تنها عوارضی پیش نخواهد آمد، بلکه برای شما مفید واقع خواهند شد؛

اما چنانچه در مصرف هر نوع غذایی زیاده روی کنید، امکان دارد تمامی مزایای آن، به معایب تبدیل شود.
بنابراین، مضراتی که در ادامه برای کوکوی پاغازه بیان خواهیم کرد، به دلیل مصرف بیش از اندازه ی این غذا بوده و یا به دلیل حساسیت برخی افراد به بعضی از مواد اولیه ی به کار رفته در کوکوی پاغازه خواهد بود. این عوارض و ممنوعیت ها شامل موارد زیر میشوند:

  • افرادی که کلیه‌های ضعیف دارند.
  • گیاه پاغازه موجود در این غذا، سبب سقط جنین می شود. از این رو زنان باردار نباید از پاغازه استفاده کنند.
  • زیاده روی در مصرف این سبزی موجب تحریک پوست و ناراحتی کبد و مثانه می شود.
  • در مواردی یرقان و ضعف کلیه گزارش شده است.

مصلحات کوکوی پاغازه

با توجه به طبع گرم کوکوی پاغازه، توصیه میشود که گرم مزاجان آن را با مصلحاتش که شامل عرق برگ بید میشود مصرف کنند تا طبع و مزاج کوکوی پاغازه اصلاح شود.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *