طبع و خواص کوکو سیب زمینی در طب سنتی
طبع و خواص کوکو سیب زمینی در طب سنتی

7 مورد از خواص کوکو سیب زمینی در طب سنتی+ طبع و روش تهیه

تاریخ نگارش

ژانویه 23, 2023

دسته‌بندی

خوراک و کباب

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

کوکو سیب زمینی یکی از انواع کوکوهای معروف و پر طرفدار ایرانی است. این کوکو در کنار کوکو سبزی از پر مصرف ترین غذاهای فوری محسوب می شوند. این غذای خوشمزه را می توانید به عنوان یک شام یا ناهار سبک سرو کنید.

طبع کوکوی سیب زمینی سرد است یا گرم؟

چنانچه در رابطه با طبع کوکوی سیب زمینی سوالاتی نظیر: طبع کوکوی سیب زمینی چیست؟ و یا، طبع کوکوی سیب زمینی گرم است یا سرد؟ و یا حتی، طبع کوکوی سیب زمینی تر است یا خشک؟ سوالاتی برای شما پیش آمده است، خوب است بدانید که طبع کوکوی سیب زمینی سرد و تر است.
بنابراین کوکوی سیب زمینی برای گرم مزاجان مناسب بوده و توصیه می شود سرد مزاجان در مصرف آن دقت نموده و حتما آن را با مصلحاتش مصرف کنند.

خواص کوکو سیب زمینی
خواص کوکو سیب زمینی

خواص باورنکردنی کوکوی سیب زمینی

پیش از بررسی خواص فوق العاده ی کوکوی سیب زمینی، با طرز تهیه ی این کوکوی خوشمزه آشنا شوید:

  • ابتدا سیب زمینی ها را بشویید سپس داخل یک قابلمه مناسب بریزید. در ادامه چند لیوان آب به قابلمه اضافه کنید و آنرا روی حرارت قرار دهید تا آب به جوش بیاید و سیب زمینی ها به مدت ۳۰ دقیقه در آب جوش بمانند تا آبپز شوند.
  • پس از اینکه سیب زمینی ها آبپز شدند اجازه دهید کمی خنک شوند سپس پوست شان را جدا کنید. در ادامه سیب زمینی ها را با رنده بزرگ رنده کنید یا با گوشکوب بکوبید سپس داخل یک کاسه جادار و مناسب بریزید.
  • در مرحله بعدی پیاز را پوست بگیرید و به صورت جداگانه رنده کنید سپس با فشار دست آب اضافی پیاز را بگیرید و آنرا به کاسه حاوی سیب زمینی اضافه کنید. در مرحله بعدی تخم مرغ ها را داخل یک کاسه جداگانه بشکنید و خوب هم بزنید.
  • سپس مقداری نمک ، فلفل سیاه و زردچوبه به تخم مرغ ها اضافه کنید. اضافه کردن شوید خشک اختیاری است در صورتی که می خواهید شوید خشک اضافه کنید آنرا به تخم مرغ ها اضافه کنید و خوب هم بزنید تا کاملا یکدست شود.
  • در مرحله بعدی تخم مرغ را به کاسه حاوی سیب زمینی اضافه کنید و مواد را خوب مخلوط کنید تا کاملا یکدست و منسجم شوند. حالا مایه کوکو آماده است و در مرحله بعد باید آنرا سرخ کنید ، برای این منظور یک تابه مناسب روی حرارت قرار دهید.
  • مقداری روغن داخل تابه بریزید و اجازه دهید روغن داغ شود. پس از اینکه روغن داغ شد مقداری از مایه کوکو بردارید و به آن شکل دهید سپس در روغن بیندازید. می توانید از قالب های مخصوص هم برای یکدست شدن کوکوها استفاده کنید.
  • پس از اینکه یک سمت کوکوها سرخ شد آنها را برگردانید تا سمت دیگرشان نیز سرخ شود. کوکو سیب زمینی را می توانید به صورت قالبی هم سرخ کنید. پس از اینکه کوکوها آماده شد آنها را به همراه گوجه فرنگی ، خیارشور و نان سرو کنید.

حال که با طرز تهیه ی کوکوی سیب زمینی آشنا شدید، در ادامه، ابتدا برخی از خواص سیب زمینی موجود در این کوکوی محبوب را بیان کرده و سپس به بررسی خواص سایر مواد به کار رفته در این غذا خواهیم پرداخت:

حفظ سلامت استخوان‌ها

وجود آهن، فسفر، کلسیم، منیزیم و روی در سیب زمینی در حفظ و تقویت ساختار استخوان بسیار مؤثر است. آهن و روی نقش مهمی در تولید و بازسازی کلاژن پوست دارند. فسفر و کلسیم نیز هر دو در حفظ ساختار استخوان بسیار مؤثرند، اما حفظ تعادل بین این مواد معدنی در تراکم و بافت استخوانی بسیار مهم و حیاتی است.

نباید فراموش کرد که بالابودن میزان فسفر و پایین‌بودن کلسیم موجب کاهش تراکم بافت استخوان و در نهایت منجر به پوکی استخوان می‌شود.

تنظیم فشار خون

به همان میزان که کاهش مصرف سدیم در تنظیم فشار خون بسیار حیاتی است، افزایش مصرف پتاسیم دریافتی در رژیم‌ غذایی روزانه نیز اهمیت زیادی دارد. پتاسیم باعث گشادشدن عروق خونی می‌شود.

براساس تحقیقات و آزمایش‌های مرکز ملی سلامت و تغذیه (NHANES)، کمتر از ۲ درصد از بزرگسالان آمریکایی، روزانه ۴۷۰۰ میلی‌گرم پتاسیم دریافت می‌کنند. پتاسیم، کلسیم و منیزیم موجود در سیب زمینی به‌طور طبیعی در کاهش فشارخون تأثیر می‌گذارد.

سلامت قلب

سیب زمینی فاقد کلسترول و سرشار از فیبر، پتاسیم، ویتامین C و ویتامین B6 است که برای سلامت قلب بسیار مفید می‌باشد. همان‌طور که گفته شد، سیب زمینی سرشار از فیبر است که به کاهش میزان کلسترول خون کمک می‌کند و همین مسئله منجربه کاهش ریسک ابتلا به بیماری قلبی نیز می‌شود.

تحقیقات انجام‌شده در مرکز ملی سلامت و تغذیه نشان می‌دهد، افزایش پتاسیم و کاهش سدیم دریافتی در رژیم‌ غذایی خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و مرگ‌ومیر را به‌شدت کاهش می‌دهد.

تأمین ماده‌ی مغذی کولین

سیب زمینی حاوی ماده‌ی مغذی مفید و مهمی به‌نام کولین است. کولین به بهبود حرکت ماهیچه، تغییر خلق‌وخو، تقویت یادگیری و حافظه کمک می‌کند. مصرف سیب‌زمینی موجب حفظ ساختار غشاهای سلولی، تسهیل انتقال امواج عصبی، کمک به‌جذب چربی و رشد اولیه‌ی مغز نیز می‌شود. یک سیب زمینی بزرگ در حدود ۵۷ میلی‌گرم کولین دارد. این‌ درحالی است که کولین موردنیاز مردان به‌طور متوسط ۵۵۰ میلی‌گرم است که در زنان باید در حدود ۴۲۵ میلی‌گرم باشد.

تنظیم سوخت و ساز

سیب زمینی منبع غنی ویتامین B6 است. ویتامین B6 نقش مهمی در سوخت و ساز بدن دارد. بیشتر نیاز ما به انرژی از گلوکز تأمین می‌شود و کربوهیدرات‌ها و پروتئین‌ها مولکول‌های ذخیره‌کننده‌ی انرژی در بدن هستند که در مواقع نیاز باید تبدیل به گلوکز شوند تا بدن بتواند انرژی مورد نیاز در فعالیت‌های روزانه‌ی خود را تأمین کند.

ویتامین B6 موجود در سیب‌زمینی تسهیل کننده‌ی روند شکسته‌ شدن مولکول‌های کربوهیدارت و پروتئین و تبدیل آن به گلوکز هستند.

کوکوی سیب زمینی بهترین منبع برای جبران کمبود آهن

کسانی که بدن آنها از کمبود آهن رنج می برند می توانند از تخم مرغ برای جبران کمبود آهن استفاده کنند. کسانی که آهن بدن خود را از دست می‌دهند معمولا با سردرد و کمبود انرژی همراه میشوند.

تخم مرغ موجود در کوکوی سیب زمینی می تواند اکسیژن های مورد نظر به خون را برساند و به شما انرژی بدهد. توجه داشته باشید تخم مرغ آهن مفید را به بدن شما خواهند رساند که قابل هضم تر از دیگر آهن ها به شمار می رود.

حفظ و افزایش متابولیسم بدن

وجود ویتامین B12 در تخم مرغ باعث حفظ و افزایش متابولیسم بدن خواهد شد. متابولیسم نقش بسیار مهمی در بدن دارد که می تواند آرامشی بی نظیر را برای افراد در بر داشته باشد. برای حفظ متابولیسم تخم مرغ بهترین گزینه است.

مضرات و منع مصرف های کوکوی سیب زمینی

در ابتدا خوب است بدانید که کوکوی سیب زمینی غذای سالم و بدون ضرر برای افراد مختلف است؛ اما باید توجه داشته باشید که زیاده روی در مصرف هر غذایی میتواند عوارضی را به دنبال داشته باشد.

این در حالی است که، با مصرف به اندازه ی این غذا ها نه تنها عوارضی پیش نخواهد آمد، بلکه برای شما مفید واقع خواهند شد؛ اما چنانچه در مصرف هر نوع غذایی زیاده روی کنید، امکان دارد تمامی مزایای آن، به معایب تبدیل شود.
بنابراین، مضراتی که در ادامه برای کوکوی سیب زمینی بیان خواهیم کرد، به دلیل مصرف بیش از اندازه ی این غذا بوده و یا به دلیل حساسیت برخی افراد به بعضی از مواد اولیه ی به کار رفته در کوکوی سیب زمینی خواهد بود. این عوارض و ممنوعیت ها شامل موارد زیر میشوند:

فشار خون بالا

فشار خون بالا یک مشکل رایج سلامتی است که میلیون‌ها نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می‌دهد؛. یکی از دلایل اصلی مشکلات قلبی عروقی و سایر مشکلات سلامتی نیز است. سیب زمینی حاوی پتاسیم است، یک گشادکننده عروق طبیعی که رگ‌های خونی را شل می‌کند.

گردش خون را بهبود می‌بخشد و فشار خون را تسکین می‌دهد. سیب زمینی را در حد اعتدال مصرف کنید؛ زیرا پتاسیم زیاد ممکن است فشار خون ما را به زیر سطح طبیعی کاهش دهد و باعث سرگیجه، غش، حالت تهوع، کم آبی، تمرکز ضعیف، تاری دید و رنگ پریدگی پوست شود. اگر از داروی فشار خون استفاده می‌کنید، قبل از خوردن سیب زمینی با پزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید که تداخل غذا و دارو وجود ندارد.

مدیریت وزن

سیب زمینی به دلیل ایجاد چاقی بدنام است. همه مردم تمام تلاش خود را می‌کنند تا سیب زمینی را از رژیم غذایی خود دور کنند. اگر در تلاش برای کاهش وزن هستید، خوردن سیب زمینی بسته به نحوه درمان و مصرف آن ممکن است به هدف شما کمک کند یا به آن آسیب برساند.

این ماده کالری کمی دارد، فاقد چربی و کلسترول و حاوی فیبرهای غذایی و پروتئین است. فیبرهای غذایی و پروتئین باعث سیری معده و کنترل پرخوری می‌شوند که یکی از دلایل اصلی چاقی هستند. سیب زمینی پخته یا آب پز را می‌توان با خیال راحت و بدون نگرانی در مورد افزایش وزن مصرف کرد.

اغلب سیب زمینی‌ها زمانی که کره، نمک، قیمه یا روغن به آن‌ها اضافه می‌شوند، باعث نگرانی می‌شوند. کربوهیدرات‌های موجود در سیب زمینی خطر افزایش وزن را در صورت مصرف زیاد به بار می‌آورد.

تاثیر بر روی سلامت دستگاه گوارش

سیب زمینی سلامت دستگاه گوارش ما را بهبود می‌بخشد. سایر ترکیبات آنتی اکسیدانی از سیستم گوارش ما برابر آسیب رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند.

خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ، شکم، پانکراس و روده نیز را کاهش می‌دهد. خواص ملین فیبرهای غذایی سیب زمینی حرکات روده را بهبود می‌بخشد و یبوست و سایر مشکلات گوارشی مانند درد شکم، گاز و نفخ را برطرف می‌کند. با وجود این مزیت، سیب زمینی را در حد اعتدال مصرف کنید.

زیرا فیبر زیاد ممکن است باعث سوء هاضمه، اسهال، گاز روده، انسداد روده و جذب ضعیف مواد مغذی شود. در برخی افراد، نشاسته موجود در سیب زمینی ممکن است باعث مشکلات گوارشی مانند ناراحتی معده، درد شکم و گاز روده شود.

مصلحات کوکوی سیب زمینی

با توجه به طبع سرد کوکوی سیب زمینی، توصیه میشود که سرد مزاجان آن را با مصلحاتش که شامل عرق بهار نارنج، عرق آویشن و عرق برگ گردو میشود مصرف کنند تا طبع و مزاج کوکوی سیب زمینی اصلاح شود.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *