طبع و خواص کوکوی شیرین قزوین در طب سنتی
طبع و خواص کوکوی شیرین قزوین در طب سنتی

6 مورد از خواص کوکوی شیرین قزوین در طب سنتی+ طبع و مضرات

تاریخ نگارش

ژانویه 24, 2023

دسته‌بندی

خوراک و کباب

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

کوکوی شیرین قزوین یکی از مشهورترین غذاهای قزوینی است. این کوکوی خوشمزه، از پیش‌غذاهای محبوب این شهر است که گاهی اوقات به عنوان دسر هم استفاده می‌شود.

کوکو شیرین معمولا در کنار انواع پلو مخصوصا شیرین پلو جزو غذاهای عید قزوین هم سرو می‌شود. البته این پیش غذای خوشمزه در شهرهای دیگر مثل مشهد، اصفهان و تبریز هم با دستور پخت مشابه درست می‌شود.

طبع کوکوی شیرین قزوین

چنانچه در رابطه با طبع کوکوی شیرین قزوین سوالاتی نظیر: طبع کوکوی شیرین قزوین چیست؟ و یا، طبع کوکوی شیرین قزوین گرم است یا سرد؟ و یا حتی، طبع کوکوی شیرین قزوین تر است یا خشک؟ سوالاتی برای شما پیش آمده است، خوب است بدانید که طبع کوکوی شیرین قزوین سرد و تر است.
بنابراین کوکوی شیرین قزوین برای گرم مزاجان مناسب بوده و توصیه می شود سرد مزاجان در مصرف آن دقت نموده و حتما آن را با مصلحاتش مصرف کنند.

کوکوی شیرین قزوین
خواص کوکوی شیرین قزوین

خواص فوق العاده ی کوکوی شیرین قزوین

پیش از بررسی خواص فوق العاده ی کوکوی شیرین قزوین، با طرز تهیه ی این غذای خوشمزه آشنا شوید:

  • سیب زمینی‌ها را آبپز و رنده کنید: در اولین مرحله از طرز تهیه کوکو شیرین قزوین، سیب زمینی‌ها را بشویید و در یک قابلمه با مقداری آب، آبپز کنید. می‌توانید از روش بخارپز کردن هم استفاده کنید. بعد از نرم شدن سیب‌ زمینی‌ها حرارت را خاموش کنید و اجازه دهید سرد شوند. سیب‌ زمینی‌های پخته شده را رنده یا پوره کنید. البته استفاده از رنده متوسط برای پوره کردن سیب‌ زمینی‌های آبپز متداول‌تر است.
  • مواد را با هم ترکیب کنید: سپس تخم‌ مرغ‌ها را در یک ظرف جدا بشکنید و با چنگال یا همزن بزنید در حدی که لخته‌ها باز شوند و زرده و سفیده کاملا با هم ترکیب شود. سپس آن‌ها را به سیب زمینی پوره شده اضافه کنید. در ادامه، ماست، زعفران دم کرده و پودر هل را به مواد اضافه کنید و مواد کوکو را با هم ورز بدهید تا یکدست شوند.
  • قالب مناسب را آماده کنید: در این مرحله از طرز تهیه کوکوی شیرین قزوینی، فر را روشن و روی دمای ۱۷۵ درجه سانتی‌ گراد تنظیم کنید تا گرم شود. کف و دیواره‌های یک قالب را با مقداری روغن یا روغن زیتون چرب کنید. سعی کنید از روغن بیشتری استفاده کنید، چون سیب زمینی‌ پخته روغن زیادی جذب می‌کند.
  • مواد را در قالب بریزید: مایه کوکو شیرین را در قالب چرب و آماده شده بریزید و کف قالب را چند بار روی سطح بکوبید تا هوای اضافی از مواد کیک خارج شود. روی مواد را با پشت قاشق صاف کنید. سپس قالب را در فر گرم شده قرار دهید. بسته به سایز و ارتفاع قالب، مدت زمان پختن کوکو متفاوت است ولی به صورت میانگین، حدود ۱ ساعت زمان برای تهیه کوکو شیرین نیاز است.
  • شربت کوکو را آماده کنید: در این مرحله از طرز تهیه کوکو شیرین قزوین خوشمزه و مجلسی، شربت کوکو را تهیه کنید. برای درست کردن شربت کوکو شیرین، در یک ظرف مناسب، آب و شکر را با هم ترکیب کنید و روی حرارت قرار دهید. صبر کنید تا مواد جوش بیایند. بعد از حدود ۵ دقیقه که شربت شروع به جوشیدن کرد، زعفران دم کرده، گلاب و پودر هل را به مواد اضافه کنید و بعد از این‌که یک یا دو جوش خوردند، شعله گاز را خاموش کنید.
  • شربت را روی کوکو شیرین بریزید: بعد از این که کوکو شیرین آماده شد و پخت، قالب را از فر بیرون بیاورید و با چاقو به شکل مستطیل یا لوزی (به اندازه دلخواه) کوکو را برش بزنید. شربت کوکو را روی سطح کوکو و داخل شیارهای بین کوکوها بریزید تا وقتی که شربت تمام شود. اجازه دهید کوکوها خنک شوند.
  • کوکو شیرین مجلسی را تزیین کنید: در آخرین مرحله از طرز تهیه کوکو شیرین مجلسی قزوین، بعد از سرد شدن کوکوها، آن‌ها را از قالب بیرون بیاورید و در ظرف مناسب قرار دهید. در نهایت کوکو شیرین را با مواد دلخواه مثل پودر یا خلال پسته و بادام یا برگ گل محمدی تزیین کنید.

طرز تهیه کوکوی شیرین قزوین در تابه

  • برای درست کردن کوکو شیرین قزوینی در تابه و بدون فر، مواد کوکو شیرین را به روش قبل درست کنید. سپس در یک تابه مقداری روغن بریزید و روی حرارت قرار دهید. سپس مواد کوکوی شیرین قزوین را به تابه اضافه کنید. بهتر است از تابه‌های دو طرفه در این روش استفاده کنید.
  • تابه را روی حرارت ملایم قرار دهید و صبر کنید که یک طرف کوکو سرخ شود و بپزد. کوکو را برگردانید تا طرف دیگر آن هم سرخ شود. شعله گاز را خاموش کنید. در آخر کوکو شیرین قزوینی را با چاقو و اندازه دلخواه برش بزنید و شربت را به آن اضافه کنید.

حال که با طرز تهیه ی کوکوی شیرین قزوین آشنا شدید، در ادامه، ابتدا برخی از خواص تخم مرغ موجود در این غذای محبوب را بیان کرده و سپس به بررسی خواص سایر مواد به کار رفته در این غذا خواهیم پرداخت:

جبران کمبود آهن با کوکوی شیرین قزوین

کسانی که بدن آنها از کمبود آهن رنج می برند می توانند از تخم مرغ برای جبران کمبود آهن استفاده کنند. کسانی که آهن بدن خود را از دست می‌دهند معمولا با سردرد و کمبود انرژی همراه میشوند. تخم مرغ می تواند اکسیژن های مورد نظر به خون را برساند و به شما انرژی بدهد. توجه داشته باشید تخم مرغ آهن مفید را به بدن شما خواهند رساند که قابل هضم تر از دیگر آهن ها به شمار می رود.

سلامت مغز

کسانی که به سلامت مغز خود بسیار اهمیت می دهند می توانند از تخم مرغ که دارای کولین است، استفاده نمایند. تخم مرغ به سلامت و رشد مغز شما کمک شایانی خواهد کرد. چنانچه دوست دارید مغز کودک شما سلامت و رشد مورد نظر شما را داشته باشد می توانید از تخم مرغ که منبع بسیار خوبی از انواع ویتامین ها و پروتئین ها است استفاده کنید.

تقویت استخوان ها

محصولاتی که دارای ویتامین D باشد می توانند به تقویت استخوان و جذب کلسیم کمک بسیار زیادی کنند. چنانچه استخوان های ضعیفی دارید و یا بدن شما از کلسیم پایینی برخوردار است می‌توانید برای تقویت آن از تخم مرغ که دارای ویتامین D و تنظیم کننده سطح کلسیم خون است، استفاده کنید.

کوکوی شیرین قزوین
کوکوی شیرین قزوین

بالا رفتن سیستم ایمنی بدن

بیشترین سود از خواص تخم مرغ را سیستم ایمنی بدن خواهد برد. ویتامین های موجود در تخم مرغ به صورت مستقیم بر سیستم ایمنی بدن تاثیر گذار خواهند بود. ویتامین های موجود در این محصول مانند ویتامین D، ویتامین A موجب افزایش سطح ایمنی بدن در برابر ویروس ها و بیماری ها می شود.

گردش خون بهتر

از دیگر خواص تخم مرغ می توان به گردش خون بهتر اشاره کرد. مواد موجود در تخم مرغ می تواند شرایطی را فراهم آورد که خون به بهترین شکل در درون بدن انسان به گردش در بیاید.

برای بهتر عمل کردن گردش خون بهتر است تخم مرغ را در وعده صبحانه بخورید. وجود تخم مرغ در وعده صبحانه مزایای بسیار بیشتری نسبت به وعده ناهار و شام خواهد داشت.

جلوگیری از لخته شدن خون

کسانی که تخم مرغ را در وعده های غذایی خود قرار میدهند معمولاً حملات قلبی و مغزی و لخت خود شدن خون در آنها کمتر دیده می شود. تخم مرغ از لخته شدن خون در بدن از حملات قلبی و مغزی جلوگیری خواهد کرد. این عامل بیشتر به کمک زرده تخم مرغ که حاوی پروتئین های ضد لخته است، انجام میشود.

مضرات و منع مصرف های کوکوی شیرین قزوین

در ابتدا خوب است بدانید که کوکوی شیرین قزوین غذای سالم و بدون ضرر برای افراد مختلف است؛ اما باید توجه داشته باشید که زیاده روی در مصرف هر غذایی میتواند عوارضی را به دنبال داشته باشد.
این در حالی است که، با مصرف به اندازه ی این غذا ها نه تنها عوارضی پیش نخواهد آمد، بلکه برای شما مفید واقع خواهند شد؛ اما چنانچه در مصرف هر نوع غذایی زیاده روی کنید، امکان دارد تمامی مزایای آن، به معایب تبدیل شود.
بنابراین، مضراتی که در ادامه برای کوکوی شیرین قزوین بیان خواهیم کرد، به دلیل مصرف بیش از اندازه ی این غذا بوده و یا به دلیل حساسیت برخی افراد به بعضی از مواد اولیه ی به کار رفته در کوکوی شیرین قزوین خواهد بود. این عوارض و ممنوعیت ها شامل موارد زیر میشوند:

  • حساسیت به پروتئین تخم‌مرغ: خدمات ملی سلامت (NHS)، حساسیت را ” واکنش منفی بدن به غذا یا ماده خاص در محیط” تعریف‌می‌کند. شدت حساسیت به تخم‌مرغ، متغیر است، به‌هرحال افراد مبتلا به این حساسیت، ممکن است عوارضی مانند واکنش‌های پوستی ازجمله کهیر یا اگزما، ” ورم ملتحمه” مانند خارش، قرمزی یا آبریزش چشم را تجربه‌کنند. بسته به شدت حساسیت، در موارد شدیدتر، ممکن است شخص، به طیفی از عوارض جانبی مانند مشکلات گوارشی، افزایش وزن، سردرد و تهوع، استفراغ و سرگیجه دچارشوند. افرادی که به تخم‌مرغ حساسیت‌دارند، باید از مصرف پروتئین تخم‌مرغ خودداری‌کنند.
  • سیب زمینی و قند خون: سیب زمینی دارای شاخص گلیسمی بالای ۷۸ است و قند را به سرعت وارد جریان خون می‌کند. باعث افزایش ناگهانی سطح قند خون می‌شود و سطح قند خون ما را بالا می‌برد. کربوهیدرات‌های موجود در سیب زمینی به گلوکز تجزیه می‌شوند و سطح قند را در جریان خون افزایش می‌دهند. سیب زمینی را در حد اعتدال مصرف کنید؛ زیرا در غیر این صورت ممکن است قند خون را به زیر سطح سالم برساند. باعث تشنگی مفرط، سردرد، اختلال در تمرکز، تاری دید، تکرر ادرار، خستگی، کاهش وزن، آسیب عصبی، یبوست مزمن و آسیب به چشم شود. اگر برای قند خون بالا دارو مصرف می‌کنید، سیب زمینی را فقط پس از مشورت با پزشک خود مصرف کنید؛ زیرا سیب زمینی ممکن است با داروهای قند خون تداخل داشته باشد.

مصلحات کوکوی شیرین قزوین

با توجه به طبع سرد کوکوی شیرین قزوین، توصیه میشود که سرد مزاجان آن را با مصلحاتش که شامل عرق اکالیپتوس، عرق اسطوخودوس و عرق چهل گیاه میشود مصرف کنند تا طبع و مزاج کوکوی شیرین قزوین اصلاح شود.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *