طبع و خواص کوکوی شیرین مشهدی در طب سنتی
طبع و خواص کوکوی شیرین مشهدی در طب سنتی

خواص کوکوی شیرین مشهد در طب سنتی + طرز تهیه+ طبع و مصلحات

تاریخ نگارش

مارس 4, 2024

دسته‌بندی

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

کوکوی شیرین یکی از خوشمزه ترین پیش غذاها می باشد که در شهرهای مختلف مثل قزوین، مشهد و اصفهان تهیه می شود.
کوکوی شیرین با دیگر کوکوها بسیار متفاوت است زیرا قرار است در کنار غذای اصلی سرو شود (غذاهای مانند هویج پلو که طعم آن را فوق العاده می کند).
اما کوکو شیرین یک نوع دسر نیز می تواند باشد چون بافتی شبیه به کیک شربتی دارد. این کوکوی جذاب در مشهد بیشتر در ماه مبارک رمضان به صورت گرم و سرد سرو می شود.
به دلیل مزه شیرینی که این کوکو دارد یک تکه کوچک کنار غذا سرو می شود. این کوکوی خوشمزه با سیب زمینی و ادویه ها و زعفران تهیه می شود.

طبع کوکوی شیرین مشهد سرد است یا گرم؟

چنانچه در رابطه با طبع کوکوی شیرین مشهد سوالاتی نظیر: طبع کوکوی شیرین مشهدی چیست؟ و یا، طبع کوکوی شیرین مشهد گرم است یا سرد؟ و یا حتی، طبع کوکوی شیرین مشهدی تر است یا خشک؟ سوالاتی برای شما پیش آمده است، خوب است بدانید که طبع کوکوی شیرین مشهد سرد و تر است.
بنابراین کوکوی شیرین مشهدی برای گرم مزاجان مناسب بوده و توصیه می شود سرد مزاجان در مصرف آن دقت نموده و حتما آن را با مصلحاتش مصرف کنند.

طرز تهیه کوکوی شیرین مشهد در خانه

پیش از بررسی خواص فوق العاده ی کوکوی شیرین مشهدی، با طرز تهیه ی این غذای خوشمزه آشنا شوید:

  • تهیه شربت بار: ابتدا برای تهیه این کوکو جذاب باید شیره یا همان شربت بار را تهیه کنید. برای این کار داخل یک قابلمه شکر و آب را بریزید و هم بزنید و روی حرارت ملایم قرار دهید تا کم کم شکر ذوب شود. وقتی کمی شربت غلیظ شد زعفران و جوهر لیمو را اضافه کنید و برای ۱۰ دقیقه دیگر بگذارید تا بجوشد و بعد از روی حرارت برداشته و بگذارید تا خنک شود.
  • آماده سازی سیب زمینی: در ادامه سیب زمینی های را بشورید و داخل قابلمه بریزید و با مقداری آب بگذارید تا پخته شود. سپس پوست سیب زمینی را جدا کنید و صبر‌ کنید تا خنک شود و بعد خوب بکوبید. زعفران را خوب بسابید و با مقداری یخ بگذارید روی حرارت کتری تا دم بکشد و خوش رنگ شود.
  • تهیه مایه کوکو شیرین: زرده و سفیده تخم مرغ را جدا کنید. سفیده را با همزن دستی یا برقی بزنید تا کمی کف کند و سفید رنگ شود. زرده تخم مرغ را به همراه شکر و زعفران و وانیل و هل خوب هم بزنید تا کرم رنگ شود. سپس زرده را به سیب زمینی و کره یا روغن را اضافه کنید و خوب با همزن برقی بزنید تا مخلوط شود و بعد سفیده را طی دو مرحله به مواد اضافه کنید و هم بزنید.
  • تهیه کوکو شیرین با سیب زمینی با فر‌: در ادامه کف یک ظرف پیرکس را چرب کنید و مواد کوکو را داخل ظرف ریخته و روی آن را صاف کنید و در فر ۱۹۰ درجه به مدت ۴۵ دقیقه بگذارید تا کوکو پخته شود و بعد شیره یا همان شربت بار را به اندازه ۱۰ ق اضافه کنید و گریل فر را روشن کنید تا سطح کوکو طلایی شود.
  • می توانید داخل تابه نچسب به روی گاز نیز این کوکو را تهیه کنید.
  • بعد از پخت کوکو را به صورت لوزی برش بزنید.
  • می توانید داخل قالب سیلیکونی آن را تهیه کنید.
  • بجای جوهر لیمو می توانید از آبلمیوترش تازه استفاده کنید.
خواص کوکوی شیرین مشهد
خواص کوکوی شیرین مشهد

خواص کوکوی شیرین مشهد در طب سنتی

حال که با طرز تهیه ی کوکوی کوکوی شیرین مشهدی آشنا شدید، در ادامه، ابتدا برخی از خواص گلاب موجود در این غذای محبوب را بیان کرده و سپس به بررسی خواص سایر مواد به کار رفته در این غذا خواهیم پرداخت:

پیشگیری از ابتلا به آلزایمر

یک پروتئین به نام آمیلوئید بر عملکرد مغز تأثیر می گذارد و باعث آلزایمر می شود. گلاب بازدارنده عملکرد آمیلوئید است و بخور گلاب آن از ابتلا به زوال عقل و آلزایمر پیشگیری می کند.

ضد استرس

گلاب خواص ضد استرس و ضد افسردگی دارد و در بدن مانند دیازپام عمل می کند و سبب آرامش شما می شود.

درمان افسردگی و ایجاد نشاط

مطالعات و کارآزمایی‌های بالینی فراوانی بر خاصیت زعفران مبنی بر کاهش علائم و عوارض افسردگی اشاره داشته‌اند. احتمالا مکانیسم اثر زعفران برای بهبود علائم افسردگی تنظیم تولید و ترشح سروتونین در بدن است.

همان‌طور که می‌دانید سروتونین یکی از مهم‌ترین انتقال‌دهنده‌‌های عصبی موجود در بدن ماست که نقش مهمی در کنترل و بهبود افسردگی دارد. بسیاری از داروهای افسردگی شیمیایی (فلوکستین) موجود در بازار نیز با همین مکانیسم کنترل سروتونین طراحی و تولید شده‌اند. تقاوت مهم زعفران با این داروها در عوارض جانبی آن‌هاست.

تقویت سلامت قلب

یکی از مهم ترین مسائل و مشکلاتی که امروزه سلامت قلبی و عروقی ما را به خطر می‌اندازد افزایش تولید رادیکال‌های آزاد در بدن ماست. این رادیکال‌های آزاد به واسطه سبک نامناسب زندگی ما به مقادیر زیادی تولید می‌شوند و منجر به اکسیدشدن چربی‌ها در عروق کرونر قلبی می‌شوند.

یکی از بهترین خواص زعفران این است دارای مقادیر زیادی از آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند کروسین، کروستین و سافرانال می‌باشد. وظیفه این آنتی‌اکسیدان‌ها خنثی کردن رادیکال‌های آزاد و به تبع آن تضمین سلامت قلبی و عروقی ماست.

افزایش انرژی بدن

مطالعات نشان می‌دهد که مصرف زعفران می‌تواند منجر به بهبود متابولیسم بدن در مورد چربی و گلوگز شود. زعفران می‌تواند منجر به کاهش سوخت و ساز چربی دریافتی از راه غذا و بهینه سازی سوخت و ساز گلوگز ‌شود.

بهبود متابولیسم انرژی در یک فرد منجر به افزایش انرژی در دسترس بدن به واسطه هورمون‌هایی مانند گلوکاگون و جلوگیری از ایجاد دیابت می‌شود. تمام این موارد منجر به کاهش توده چربی در افراد و کاهش وزن و لاغری با زعفران در آن‌ها می‌شود.

کاهش عوارض و اختلالات قاعدگی

یکی از مسائل مهمی که کیفیت زندگی زنان را به شدت تحت تاثیر خود قرار می‌دهد، قاعدگی است. اختلالات و بی‌نظمی در قاعدگی یا سندروم پیش از قاعدگی می‌تواند عاملی برای ایجاد استرس‌ و اضطراب مزمن در زنان باشد و زندگی آن‌ها را به شدت تحت تاثیر قرار دهد.

یکی از خواص زعفران برای زنان قابلیت تحریک‌کنندگی قاعدگی است و مصرف آن پیش از زمان بروز قاعدگی می‌تواند منجر به تحریک قاعدگی و ایجاد نظم در قاعدگی شود. همچنین تحقیقات نشان داده است که مصرف زعفران به مدت چند دوره می‌تواند منجر به کاهش ۵۰ درصدی عوارض سندروم پیش‌قاعدگی شود.

خواص کوکوی شیرین مشهد بر استخوان

زعفران دارای مواد معدنی است که منجر به افزایش جذب کلسیم در دستگاه گوارش می‌شود. یکی از اصلی‌ترین مکانیسم‌های درمان اختلالات استخوانی و پیشگیری از مشکلاتی مانند پوکی استخوان و نرمی استخوان این است بتوانیم میزان جذب کلسیم را افزایش دهیم.

گذشته از آن یکی از ترکیبات اصلی زعفران کلیسم موجود در آن است که قابلیت جذب بالایی دارد و می‌تواند نیاز کلسیمی بدن ما را تامین کند. لازم به ذکر است که خود گیاه زعفران نیز در خاک‌های دارای کلسیم به‌خوبی رشد می‌کند.

تقویت گردش خون

زعفران دارای مقادیری از آهن در ترکیبات خود است و می‌تواند به همین واسطه منجر به افزایش تولید گلبول‌های قرمز و در نهایت افزایش میزان هماتوکریت و هموگلوبین خون شود.افزایش تعداد سلول‌های خونی نیز به نوبه خود منجر به افزایش توان اکسیژن‌رسانی بافتی و در نتیجه تقویت گردش خون می‌شود. هر ۱۰۰ گرم زعفران ۱۲ میلی‌گرم آهن دارد.

مضرات و منع مصرف های کوکوی شیرین مشهدی

در ابتدا خوب است بدانید که کوکوی شیرین مشهد غذای سالم و بدون ضرر برای افراد مختلف است؛ اما باید توجه داشته باشید که زیاده روی در مصرف هر غذایی میتواند عوارضی را به دنبال داشته باشد.
این در حالی است که، با مصرف به اندازه ی این غذا ها نه تنها عوارضی پیش نخواهد آمد، بلکه برای شما مفید واقع خواهند شد؛

اما چنانچه در مصرف هر نوع غذایی زیاده روی کنید، امکان دارد تمامی مزایای آن، به معایب تبدیل شود.
بنابراین، مضراتی که در ادامه برای کوکوی شیرین مشهدی بیان خواهیم کرد، به دلیل مصرف بیش از اندازه ی این غذا بوده و یا به دلیل حساسیت برخی افراد به بعضی از مواد اولیه ی به کار رفته در کوکوی شیرین مشهد خواهد بود. این عوارض و ممنوعیت ها شامل موارد زیر میشوند:

  • مصرف بیش از ۵ میلی گرم زعفران در روز می تواند مشکلاتی زیادی برای بدن ایجاد کند. از این مشکلات می توان به خون دماغ شدن، یرقان، زرد شدن رنگ پوست، مسمومیت شدید غذایی، اسهال، زرد شدن رنگ چشم ها و بی حسی پلک ها اشاره کرد.
  • مصرف بیش از حد آن در دوران قاعدگی، میزان اضطراب را افزایش می دهد.
  • مصرف زیاد آن باعث تغییر رنگ پوست می شود.
  • ممکن است منجر به اسهال، از دست دادن آب بدن و ترشح خون از طریق ادرار شود.
  • مصرف آن به زنان باردار توصیه نمی شود.

مصلحات کوکوی شیرین مشهدی

با توجه به طبع سرد کوکوی شیرین ، توصیه میشود که سرد مزاجان آن را با مصلحاتش که شامل عرق بادرنجبویه، عرق بابونه و عرق آویشن میشود مصرف کنند تا طبع و مزاج کوکوی شیرین مشهد اصلاح شود.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *