طبع و 11 خاصیت کتلت گوشت با سیب زمینی در طب سنتی+ طرز تهیه
طبع و 11 خاصیت کتلت گوشت با سیب زمینی در طب سنتی+ طرز تهیه

طبع و 11 خاصیت کتلت گوشت با سیب زمینی در طب سنتی+ طرز تهیه

تاریخ نگارش

ژانویه 2, 2023

دسته‌بندی

مطبخ

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

در این قسمت از طب شناس قصد داریم به کتلت گوشت با سیب زمینی بپردازیم. کتلت جزو غذاهای ایرانی است که در کنار طعم عالی، طرفداران بسیاری دارد. کتلت گوشت با سیب زمینی جزو غذاهایی است که همه ما از دوران کودکی با آن خاطره داریم و هیچوقت طعم بینظیر آن را از یاد نخواهیم برد.

این غذا فوق العاده در کنار نان سرو و خورده می شود. مواد تشکیل دهنده این غذا عبارتند از: گوشت چرخ کرده، سیب زمینی، پیاز، تخم مرغ و ادویه. امروزه کتلت های مختلفی تهیه می شود که هرکدام مواد اولیه مخصوص به خود را دارد مانند کتلت مرغ، کتلت بادمجان، کتلت گوشت و…

برخی افراد کتلت گوشت با سیب زمینی را با سیب زمینی پخته تهیه می کنند اما باید بگوییم که تهیه این کتلت با سیب زمینی خام بهتر است زیرا سبب می شود شما در انتها کتل ترد تری داشته باشید. طرز تهیه این غذا بسیار راحت است و شما می توانید این غذای خوشمزه را در کمترین زمان برای خود و خانوادتان آماده نمایید.

در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا به طبع کتلت گوشت با سیب زمینی در طب سنتی، خواص کتلت گوشت با سیب زمینی در طب سنتی و همچنین طرز تهیه کتلت گوشت با سیب زمینی بپردازیم.

طبع کتلت گوشت با سیب زمینی در طب سنتی چیست؟

طبع مواد تشکیل دهنده این کتلت با یکدیگر متفاوت است. طبع گوشت گوسفندی، پیاز و ادویه ها گرم است اما طبع سیب زمینی سرد می باشد.

طبع تخم مرغ این غذا هم گرم و هم سرد است به این صورت که طبع زرده تخم مرغ گرم و طبع سفیده آن سرد می باشد.

خواص کتلت گوشت
خواص کتلت گوشت

خواص کتلت گوشت با سیب زمینی در طب سنتی چیست؟

  • تقویت سیستم ایمنی بدن: یکی از مواد اصلی در تهیه کتلت گوشت با سیب زمینی، گوشت گوسفندی است. این گوشت حاوی سلنیوم می باشد و از همین رو از مقادیر زیادی آنتی اکسیدان برخوردار است که می تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک زیادی بکند. وقتی سیستم ایمنی تقویت شود، بدن قادر است به خوبی با بیماری ها مقابله نماید.
  • مفید برای خانم های باردار: گوشت گوسفندی از بروز کم خونی پیشگیری می نماید. بالا بودن میزان آهن سبب جلوگیری از بروز نقص های مادرزادی می شود. آهن موجود در بدن مادر به جنینش نیز انتقال میابد و از همین رو باعث می شود جنین رشد بسیار خوبی داشته باشد.
  • بالا رفتن انرژی: گوشت گوسفندی موجود در این غذا یکی از منابع عالی برای افزایش سطح انرژی است. کتلت گوشت با سیب زمینی به شما در تامین انرژی روزانه کمک می نماید، اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که روز خود را با فعالیت فکری و بدنی زیاد سپری می کنید بهتر است مصرف این غذا را فراموش نکنید.
  • جلوگیری از ابتلا به اوتیسم: گوشت موجود در این غذای خوشمزه حاوی ویتامین B12 و امگا 3 است که از همین رو مصرف آن باعث پیشگیری از ابتلا کودکان به اوتیسم می شود. این گوشت تاثیر مستقیمی روی سیستم عصب مرکزی دارد و استفاده از آن مغز را آرام می کند و استرس را برطرف می سازد.
  • کاهش درد های قاعدگی: عده زیادی از بانوان در طول قاعدگی خود با درد های زیادی رو به رو می شوند و به دنبال راهی برای تسکین آن می گردند. گوشت گوسفندی سرشار از آهن است که در بدن را کنترل می نماید و از همین راه به تسکین درد های ناشی از قاعدگی کمک می کند.
  • بهبود عملکرد دستگاه گوارش: سیب زمینی موجود در کتلت گوشت با سیب زمینی دارای مقادیر بالایی کربوهیدرات است و میزان چربی و پروتئین کمی دارد. مصرف سیب زمینی سبب می شود عملکرد هضم بهبود پیدا کند. از مصرف بیش از اندازه سیب زمینی خودداری نمایید.
  • کاهش اشتها کاذب: سیب زمینی از شاخص گلیسمی پایینی برخوردار است و از همین رو مصرف آن باعث سیری می شود. کربوهیدارت پیچیده موجود در این ماده خیلی دیرتر از مواد غذایی شیرین دیگر تجزیه می گردد و به همین دلیل باعث می شود به فرد احساس سیری دست دهد. سیب زمینی دارای مواد مغذی است که اشتهای کاذب را نابود می کند.
  • سلامت قلب: سیب زمینی ماده غذایی است از کلسیم، نیاسین، کربوهیدرات، پروتئین و… برخوردار می باشد. ترکیب های موجود در سیب زمینی از بروز بیماری های قلبی پیشگیری می نماید و به تعادل سطح فشار خون کمک می کند. کاروتنوئید موجود در این غذا بر سلامت قلب تاثیر بسزایی دارد.
  • بهبود خلق و خو: سیب زمینی موجود در کتلت گوشت با سیب زمینی، ماده غذایی است که حاوی ویتامین B6 است و می تواند سلول ها را بازسازی نماید. جای دادن سیب زمینی در برنامه غذایی سبب می شود سلول های شما ترمیم شوند و خلق و خو بهبود یابد. وجود ویتامین B6 سبب تولید دوپامین و سروتونین می شود که همین عامل باعث از بین رفتن استرس و اضطراب در شما می گردد.
  • سلامت روده ها: سیب زمینی دارای مقادیر زیادی فیبر است و از همین رو مصرف آن باعث بهبود عملکرد روده می شود. فیبر عاملی است که سبب می شود حرکت روده به خوبی صورت پذیرد و از بروز سرطان روده جلوگیری می نماید. پوست سیب زمینی نیز از فییر بسیار زیادی برخوردار می باشد.
  • خاصیت ضد التهاب: سیب زمینی موجود در این کتلت خاصیت ضد التهابی دارد. سیب زمینی حاوی ویتامین ث و منیزیم است که به همین دلیل شما می توانید از آن به عنوان یک ضد التهاب عالی برای درمان انواع التهابات خارجی و داخلی استفاده نمایید.

طرز تهیه کتلت گوشت با سیب زمینی خوشمزه:

مواد لازم برای چهار نفر:

  • سیب زمینی: چهار عدد
  • گوشت چرخ کرده گوسفندی: دویست و پنجاه گرم
  • پیاز: یک عدد متوسط
  • تخم مرغ: دو عدد
  • ادویه: به مقدار لازم (ادویه های این غذا شامل زردچوبه، فلفل و نمک است)
  • روغن: به میزان کافی

طرز تهیه:

برای تهیه کتلت گوشت با سیب زمینی ابتدا چهار عدد سیب زمینی متوسط را به کمک چاقو پوست بگیرید و رنده نمایید. در مرحله بعد یک عدد پیاز متوسط را نیز پوست بگیرید و آن را هم رنده کنید.

آب پیاز را به کمک دست کاملا بگیرید و به سیب زمینی هایی که رنده کرده بودید بیافزایید. اگر آب پیاز را به خوبی نگیرید، کتلت شما منسجم نخواهد شد. دویست و پنجاه گرم گوشت چرخ کرده را نیز به دیگر مواد کتلت اضافه کنید. در تهیه این کتلت سعی کنید از گوشت کم چربی استفاده کنید تا کتلت ها در موقع سرخ شدن، شکل خود را از دست ندهند.

دو عدد تخم مرغ را روی مواد کتلت بشکنید و به کمک قاشق کاملا مخلوط کنید. به مقدار لازم به مواد کتلت گوشت با سیب زمینی زرد چوبه، فلفل سیاه، فلفل قرمز و نمک اضافه نمایید. یک دستکش یکبار مصرف بپوشید و مواد کتلت را به خوبی ورز دهید. اگر مایل بودید می توانید دو حبه سیر را نیز رنده کنید و به بقیه مواد اضافه کنید.

اگر حس کردید مواد شل است می توانید یک قاشق آرد نخودچی یا آرد سوخاری به آن بیافزایید.

مواد را به مدت نیم ساعت داخل یخچال بگذارید تا استراحت کنند. ظرفی مناسب را انتخاب کنید و در آن کمی روغن بریزید و روی حرارت بگذارید تا روغن داغ شود.

وقتی روغن به خوبی داغ شد، کمی از مواد کتلت بردارید و در کف دست حالت دهید سپس داخل ظرف بیاندازید. این کار را ادامه دهید تا همه مواد تمام شود. توجه کنید که قطر کتلت ها کم باشد تا به خوبی مغز پخت شوند. برای فرم کتلت ها می توانید از قالب نیز استفاده کنید.

حرارت زیر ظرف را کم کنید تا کتلت ها به خوبی سرخ شوند، وقتی یک طرف کتلت ها سرخ شد آن ها را برگردانید تا طرف دیگر نیز سرخ شود. در اواخر پخت می توانید برای طعم و بوی بهتر کمی زعفران آب شده به کتلت های گوشت با سیب زمینی اضافه کنید.

کتلت شما حاضر است، آن ها را در ظرفی دلخواه بچینید و با زیتون، خیارشور، گوجه و… تزیین نمایید و به همراه نان تازه میل کنید. نوش جان.

مضرات و عوارض کتلت گوشت
مضرات و عوارض کتلت گوشت

مضرات کتلت گوشت با سیب زمینی چیست؟

  • همانطور که می دانید این کتلت دارای سیب زمینی است. سیب زمینی موجب تولید خون غلیظ می شود و از رو استفاده آن برای افرادی که دچار غلظت خون می باشند مناسب نیست.
  • مصرف بیش از حد سیب زمینی موجب اضافه وزن و چاقی می شود و با این حال انرژی زیادی نیز ندارد.
  • سیب زمینی جزو مواد غذایی دیر هضم می باشد.
  • افرادی که معده ضعیفی دارند سعی کنند از مصرف سیب زمینی خودداری نمایند.
  • افرادی که دارای سنگ کلیه هستند نباید از سیب زمینی استفاده کنند.
  • یکی دیگر از مواد موجود در این کتلت، گوشت گوسفندی است. مصرف به اندازه این گوشت هیچ ضرری ندارد اما در صورت زیاده روی در مصرف آن ممکن است با برخی مشکلات مواجه شوید. مصرف بیش از حد گوشت گوسفندی باعث ابتلا فرد به بیماری هایی مثل: کلسترول بالا، فشار خون بالا، نقرس و… می شود.
  • زیاده روی در مصرف این گوشت موجب بروز مشکلات گوارشی میش ود زیرا این گوشت دیر هضم است. مصرف بی رویه گوشت گوسفندی علاوه بر مشکلات گوارشی باعث درد و التهاب هم می شود.
  • مصرف بیش از اندازه گوشت گوسفندی می تواند خطر ابتلا به دیابت را بالا ببرد.
  • استفاده زیاد این گوشت با چاقی و اضافه وزن همراه است.
  • افرادی که دچار نقرس و نارسایی کلیوی هستند نباید از این گوشت استفاده نمایند.

مصلح کتلت گوشت با سیب زمینی در طب سنتی چیست؟

مصلح سیب زمینی موجود این غذا ادویه های گرمی مانند فلفل، دارچین، آویشن و زیره سبز است. مصرف این موارد به همراه سیب زمینی سبب تعادل طبع و بهبود خواص آن می گردد. مصلحات سیب زمینی به هضم هرچه بهتر آن نیز کمک بسزایی می کنند.

3 پاسخ

  1. مرسی ازمطالب خوب اشپزی تون اگه نبود من مجرد که زن ندارم باید هفت روزهفته رو تخم مرغ با چهار روش پخت میخوردم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *