خواص کوکو اسفناج گرگانی در طب سنتی
خواص کوکو اسفناج گرگانی در طب سنتی

طبع و 8 خاصیت کوکوی اسفناج گرگانی در طب سنتی+ طرز تهیه کوکوی اسفناج

تاریخ نگارش

ژانویه 3, 2023

دسته‌بندی

مطبخ

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

کوکوی اسفناج گرگانی در کنار طعم بینظیرش به دلیل داشتن اسفناج از خواص بیشماری نیز برخوردار است. کوکو اسفناج یکی از غذاهای خوشمزه ایرانی است که طرفداران بسیاری دارد و از لحاظ ظاهری شباهت زیادی با کوکو سبزی دارد.

همانطور که می دانید کوکو سبزی در کشور ما غذایی محبوب است به ویژه کوکو های شمال کشور که مردم عزیز گرگان، کوکو سبزی متفاوت را درست می کنند که با اسفناج و گشنیز تهیه می شود. این کوکو از لحاظ طعم با کوکو سبزی متفاوت است.

اگر دوست دارید که از فواید زیاد اسفناج و گشنیز بهره مند شوید بهتر است از مصرف کوکو اسفناج غافل نشوید. در ادامه این مطلب از طب شناس همراه ما باشید تا به خواص کوکوی اسفناج گرگانی در طب سنتی، طبع کوکوی اسفناج گرگانی در طب سنتی و همچنین طرز تهیه کوکو گرگانی بپردازیم.

طبع کوکو اسفناج گرگانی در طب سنتی چیست؟

طبع اسفناج موجود در کوکوی اسفناج گرگانی در طب سنتی سرد و تر است اما طبع گشنیز سرد و خشک می باشد. این غذا برای افراد گرم مزاج مفید است اما افراد سرد مزاج بهتر است این غذا را به همراه مصلحش مصرف نمایند.

خواص کوکو اسفناج گرگانی
خواص کوکوی اسفناج گرگانی

خواص کوکوی اسفناج گرگانی در طب سنتی چیست؟

  • پیشگیری از سرطان: طبق تحقیقات انجام شده، سبزی های برگ دار و صلیبی همچون اسفناج، گل کلم، کلم بروکسل و… به طور شگفت انگیزی افراد را مقابل انواع سرطان مثل سرطان روده بزرگ، سرطان سینه، سرطان پروستات و… حفظ می کند.  مصرف اسفناج می تواند سرعت تشکیل سلول های سرطانی را بکاهد زیرا دی ان ای را در مقابل آسیب دیدگی حفظ می نماید.
  • تقویت سیستم ایمنی بدن: اسفناج موجود در کوکوی اسفناج گرگانی دارای مقادیر بالایی از ویتامین های آ و ث است که هر دو آنتی اکسیدان می باشند و تاثیر بسزایی بر تقویت سیستم ایمنی بدن دارند. این ویتامین ها از سیستم ایمنی در برابر هر گونه باکتری، ویروس و دیگر عوامل  بیماری زا حفاظت می نمایند. آنتی اکسیدان های موجود در این غذا علاوه بر تقویت سیستم ایمنی، باعث سلامت دندان ها، لثه، پوست و… نیز می شوند. این غذای خوشمزه با رادیکال های موجود در بدن مبارزه می کند و از این راه سبب پیگیری از ابتلا اشخاص به بیماری هایی همچون سرطان، بیماری های قلبی، بیماری های خود ایمنی و… می شود.
  • تعادل سطح قند خون: یکی دیگر از خواص کوکوی اسفناج گرگانی کمک به تثبین قند خون بدن است که به همین دلیل مصرف آن برای افراد مبتلا به دیابت بسیار مفید است. اسفناج به دلیل داشتن فیبر زیاد میزان جذب قند را در خون کم می کند و از این راه باعث تعادل قند خون می شود. طبق مطالعات انجام شده، ترکیبات موجود در اسفناج از بروز برخی عارضه های ناشی از دیابت مانند بیماری های قلبی، کوری، بی حس شدن دست و پا، آسیب عصبی و…نیز جلوگیری می نماید.
  • سلامت چشم: همانطور که گفتیم، اسفناج موجود در این غذای گرگانی دارای ویتامین آ است که نقش مهمی در سلامت قرنیه و شبکیه چشم دارد. برخی بررسی ها نشان می دهد که استفاده از مواد مغذی همچون اسفناج در برنامه غذایی باعث می شود خطر ابتلا به بیماری های چشمی که با سن مرتبط هستند مانند تباهی لکه زرد کاهش پیدا می کنند. کاروتنوئیدهای موجود در این سبزی قادر است بافت های آسیب پذیر شبکیه چشم را از ضرر استرس اکسیداتیو حفظ نماید و از بروز آب مروارید، کوری و دیکر مشکلات چشم پیشگیری نماید.
  • کمک به سلامت استخوان ها: این سبزی بینظیر و پرخاصیت سرشار از ویتامین کا می باشد که نقش بسزایی در ساخت استخوان ها ایفا می کند. این ویتامین از بروز مواردی مثل پوکی استخوان، شکستگی و… نیز جلوگیری می کند. ویتامین کا جزو مواردی است که بر انعقاد خون و کم شدن التهابات بسیار موثر می باشد.
  • سرشار از منیزیم: اسفناج جزو منابع غنی منیزیم می باشد. منیزیم موجود در این سبزی حتی در موقع پخت نیز تغییری نمی کند. منیزیم جزو مواد مغذی است که برای بدن بسیار ضروری می باشد و در حدود سیصد عملکرد بدن نقش دارد. افراد زیادی هستند که با کمبود این ماده مغذی مواجه هستند و از آن بی خبر اند. کمبود این ماده مغذی ممکن است منجر به افزایش فشار خون، بی خوابی، سر درد، گرفتگی عضله ها، احتمال بروز دیابت و… شود و به همین دلیل است که باید کمبود آن را جدی بگیرید و در برنامه غذایی خود از مواد غذایی که شامل منیزیم هستند استفاده نمایید.
  • سلامت پوست، مو و ناخن ها: کوکوی اسفناج گرگانی دارای ویتامین آ است که قادر است پوست شما را از ضرر اشعه های فرابنفش خورشید حفظ نماید و به مقابله با استرس اکسیداتیو بپردازد. مصرف مرتب اسفناج می تواند بر سلامت پوست شما موثر باشد. اسفناج موجود در این غذا از ویتامین ث نیز برخوردار می باشد و به همین دلیل قادر است به سنتز کلاژن کمک نماید. برخی متخصصین بر این باور اند که آهن و منیزیم موجود در این سبزی می تواند به سلامت مو های شما نیز کمک نماید. ریزش مو با کمبود آهن ارتباطی نزدیک دارد و اسفناج یکی از منابع فوق العاده آهن به شمار می رود. اسفناج دارای بیوتین نیز می باشد که یکی ماده معدنی است و از ناخن های شما در برابر شکستگی محافظت می نماید.

سلامت قلب:

اسفناج دارای مقادیر زیادی آنتی اکسیدان است که مصرف آن باعث کاهش التهابات می شود. التهاب یکی از دلایلی است که میتواند موجب بیماری عروق کرونر شود. طبق تحقیقات صورت گرفته، اسفناج عملکرد اسید نیتریک را بهبود می بخشد و باعث حفظ سلامت قلب می شود.

اسید نیتریک به گردش خون کمک می کند و سبب کاهش فشار خون می شود که از همین رو سلامت رگ های خونی را نیز تضمین می نماید. اسفناج به دلیل داشتن کاروتنوئید ها، الهابات را کم می کند و از ابتلا افراد به بیماری های مزمن پیشگیری می نماید.

اسفناج سرشار از مواد مغذی است که به همین دلیل قادر است فشار خون بالا را کاهش دهد و دیگر مشکلات مربوط به رگ های خونی را رفع نماید. این سبزی فوق العاده کلسترول را نیز پایین می آورد و سرعت جذب قند خون را کاهش می دهد و با انجام همه این کارها باعث سلامت و بهبود عملکرد قلب می شود.

طرز تهیه کوکوی اسفناج گرگانی:

مواد لازم:

  • اسفناج خرد شده: چهار صد گرم
  • گشنیز خرد شده: دویست گرم
  • تخم مرغ: دو عدد
  • ادویه: به میزان لازم (ادویه های این غذا شامل زردچوبه، فلفل و نمک است)
  • آرد: یک قاشق چایخوری
  • سیر: دو حبه

طرز تهیه کوکوی گرگانی:

برای درست کردن کوکوی اسفناج گرگانی باید شما ابتدا گشنیز و اسفناج تهیه کنید. سبزی ها را با دقت پاک کنید و با آب به خوبی شست و شو دهید. اجازه دهید آب اضافی سبزی ها برود سپس آن ها را به کمک چاقو کاملا خرد کنید. تره نیز طعم بسیار عالی به این کوکو می دهد شما می توانید به صورت  ترکیبی یا جایگزین گشنیز، از تره استفاده نمایید.

حدود چهار صد گرم اسفناج و دویست گرم گشنیز خرد شده جدا کنید. ظرفی مناسب انتخاب کنید و سبزی های خرد شده را داخل آن بریزید. دو حبه سیر را نیز پوست بگیرید و با رنده ریز کنید. سیر های رنده شده را به سبزی اضافه کنید.

دو عدد تخم مرغ را روی سبزی ها بشکنید. ادویه های مورد نیاز این کوکو که عبارتند از زردچوبه، فلفل سیاه، فلفل قرمز و نمک را به بقیه مواد بیافزایید. حال وقت اضافه کردن آرد است، یک قاشق چایخوری آرد سفید را نیز به مواد اضافه نمایید و به خوبی مخلوط کنید.

تابه ای مناسب انتخاب کنید و در آن به مقدار لازم روغن بریزید و روی حرارت بگذارید. وقتی روغن کاملا داغ شد، یک قاشق پر از مواد کوکوی اسفناج گرگانی بردارید و در تابه بریزید. به همین طریق ادامه دهید تا همه مواد تمام شود. حرارت را ملایم کنید تا کوکو ها به خوبی پخته شوند.

وقتی یک سمت کوکو ها سرخ شد، آن ها را برگردانید تا سمت دیگر نیز پخته شود. حال کوکوی اسفناج گرگانی شما حاضر است آن را در ظرفی مناسب بگذارید و با گوجه، خیارشور، زیتون و… تزیین نمایید. این کوکو را به همراه نان سرو و میل نمایید. نوش جان.

مضرات کوکوی اسفناج گرگانی چیست؟

اسفناج که ماده اصلی در تهیه کوکوی اسفناج گرگانی به شمار می رود برای بدن ضرر خاصی ندارد اما در برخی مواقع مصرف آن ممکن است با یکسری مشکلات همراه باشد.

  • همانطور که گفتیم اسفناج سرشار از مواد مغذی است که برای ما مفید است اما مصرف بیش از اندازه آن ممکن است توانایی جذب مواد مغذی را دچار مشکل سازد. اسفناج دارای اگزالات است که این عارضه را به دنبال دارد.
  • اسفناج یکی از منابع فیبر رژیمی است که مصرف بی رویه آن ممکن است فرد را با مشکلات گوارشی مثل ورم، گاز روده، اسپاسم معده، یبوست و… مواجه سازد.
  • اسفناج به بهبود عملکرد دستگاه گوارش کمک می کند اما مصرف بیش از اندازه آن موجب دل درد، دلپیچه، اسهال و… می شود.
  • خوردن زیاد اسفناج برای کلیه ها مضر است و احتمال ایجاد سنگ کلیه را افزایش می دهد.
  • این سبزی ممکن است با برخی دارو های ضد انعقاد خون مانند وارفارین تداخل داشته باشد.

مصلح کوکوی اسفناج گرگانی در طب سنتی چیست؟

مصلح اسفناج موجود در این غذا دارچین و فلفل است و مصلح گشنیز نیز دارچین و سکنجبین می باشد. همچنین بهتر است که تهیه این غذا با روغن بادام شیرین یا تلخ انجام گیرد. مصرف این موارد به همراه غذا سبب تعادل طبع و بهبود خواص آن می گردد.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *