طبع و 10 خاصیت شگفت انگیز کوفته عربی در طب سنتی+ طرز تهیه
طبع و 10 خاصیت شگفت انگیز کوفته عربی در طب سنتی+ طرز تهیه

طبع و 10 خاصیت شگفت انگیز کوفته عربی در طب سنتی+ طرز تهیه

تاریخ نگارش

ژانویه 11, 2023

دسته‌بندی

مطبخ

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

کوفته عربی جزو خانواده کوفته ها است که طعم و رایحه بینظیری دارد. کوفته جزو غذاهای فوق العاده ایرانی است که طرفدارای زیادی دارد و معروف ترین این کوفته ها، کوفته تبریزی می باشد.

شاید تا به حال اسم کوفته عربی را نشنیده باشید اما باید بگوییم که این کوفته آنقدر طعم خوبی دارد که کافی است یکبار آن را امتحان کنید تا مزه آن برای همیشه در خاطر شما بماند.

کوفته ها با سس ها و مزه های متعددی درست می شوند و کوفته عربی نیز یکی از همان غذاهایی است که طعم متفاوت و خوبی دارد. در سال های گذشته افراد برای تهیه کوفته و به منظ.ر اینکه کوفته ها وا نروند، آنها را در هاوان می ریختند و میکوبیدند اما امروزه با پیشرفت وسایل برقی این کار را با غذاساز یا چرخ گوشت انجام می دهند.

کوفته جزو غذاهای مقوی با کالری بالاست که از ارزش غذایی زیادی برخوردار می باشد. در ادامه این مطلب از طب شناس همراه ما باشید تا به طبع کوفته عربی در طب سنتی، خواص کوفته عربی در طب سنتی و همچنین طرز تهیه کوفته عربی بپردازیم.

طبع کوفته عربی در طب سنتی چیست؟

طبع کوفته در طب سنتی معتدل می باشد. این غذا دارای انواع ویتامین ها و مواد معدنی است که مصرف آن خواص زیادی را برای بدن به دنبال دارد.

خواص کوفته عربی در طب سنتی چیست؟

  • تامین انرژی: برنج موجود در کوفته عربی دارای مقادیر زیادی کربوهیدرات است که نقش مهمی در سوخت و ساز بدن دارد و بر عملکرد صحیح مغز موثر می باشد. کربودهیدرات در بدن بعد از سوخت و ساز تبدیل به انرژی می گردد. برنج سرشار از انواع ویتامین ها و مواد معدنی است که به عملکرد صحیح همه اعضای بدن کمک می نماید و بر افزایش سطح انرژی بسیار تاثیر گذار می باشد.
  • کنترل فشار خون: دانه های برنج میزان سدیم خیلی کمی دارند و از همین رو مصرف آن برای اشخاص مبتلا به فشار خون بالا مفید می باشد. اگر میزان سدیم در بدن زیاد باشد موجب انقباض رگ ها و بالا رفتن استرس و فشار بر قلب می شود که در نتیجه شخص را به فشار خون بالا مبتلا می سازد. سدیم مضرات دیگری همچون ابتلا به سکته قلبی، آترواسکلروز و… نیز دارد.
  • ضد چاقی و اضافه وزن: یکی دیگر از خواص برنج موجو در کوفته عربی این است که از اضافه وزن و چاقی پیشگیری می نماید. برنج از چربی های مضر، سدیم و کلسترول برخوردار نمی باشد. برنج یکی از گزینه های اصلی در برنامه غذایی افراد است. مصرف به اندازه برنج به دلیل داشتن این ویژگی یکی از موارد عالی برای قرار گرفتن در رژیم غذایی است.
  • مفید در دوران بارداری: این کوفته دارای گوشت گوسفندی چرخ کرده می باشد که فواید زیادی دارد. یکی از خواص گوشت گوسفندی پیشگیری و درمان کم خونی در دوران بارداری می باشد. اگر میزان آهن زیاد باشد سبب پیشگیری از نقص های مادرزادی می شود. آهن بدن مادر به فرزندش نیز منتقل می شود و از همین جهت جنین نیز رشد بسیار عالی خواهد داشت.
  • جلوگیری از ابتلا به سرطان: گوشت گوسفندی موجود در کوفته عربی سرشار از آهن، سلنیوم، ویتامین B، کولین و… است. سلنیوم و کولین این گوشت از حمله سلول های سرطانی پیشگیری می کند. این کوفته به دلیل داشتن گوشت دارای مقادیر بالایی لینوئیک اسید می باشد که با تومور های بدخیم مبارزه می کند.
  • تسکین درد های قاعدگی: اکثر بانوان در طی دوره پریودی خود با درد های متعددی مواجه می شوند و به دنبال راهکاری درست برای از بین بردن آن ها می باشند. گوشت گوسفندی که در کوفته عربی وجود دارد دارای مقادیر بالایی آهن است که مصرف آن باعث تسکین درد های بدن می شود و به همین دلیل بر تسکین درد های قاعدگی نیز موثر می باشد.
  • بهبود عملکرد قلب: زرشک نیز یکی از مواد اولیه این غذا می باشد که مصرف آن باعث کاهش کلسترول خون و سلامت قلب می شود. فواید زرشک برای قلب اثبات شده و مصرف آن به کاهش فشار خون، درمان تپش قلب، درمان بیماری شریان کرونری و… کمک بسیاری می کند.
  • فواید زرشک برای کبد و کیسه صفرا: زرشک یکی از مواردی است که بر تقویت کبد موثر می باشد. کبد مسئولیت های زیادی مانند تصفیه خون، دفع سم، ذخیره کردن ویتامین ها، تولید صفرا و… را برعهده دارد. مسئولیت اصلی کیسه صفرا نیز ذخیره سازی صفرا می باشد که به وسیله کبد ساخته می گردد. صفرا در کنار آنزیم های روده بر هضم غذاهای چرب موثر می باشد. زرشک به سلامت کبد و کیسه صفرا بسیار کمک می کند.
  • تقویت استخوان ها: گردو موجود در کوفته عربی دارای اسید های چرب ضروری به اسم آلفا لینوئیک می باشد که به تقویت استخوان ها بسیار کمک می نماید. گردو با اسید های چرب امگا 3 که دارد با التهابات مقابله می کند و از این طریق بر سلامت استخوان ها تاثیر می گذارد.
  • بهبود کیفیت خواب: گردو دارای مقادیر زیادی ملاتونین است که این ترکیب بر بهبود کیفیت خواب موثر می باشد. این امکان وجود دارد که اسید های چرب امگا 3 به درمان فشار خون بالا و نابودی استرس و اضطراب کمک بسزایی نمایند.
خواص کوفته عربی
خواص کوفته عربی

طرز تهیه کوفته عربی:

مواد لازم برای دو نفر:

  • برنج: یک پیمانه
  • گوشت چرخ کرده: صد و بیست گرم
  • پیاز: یک عدد
  • رب: دو قاشق غذاخوری
  • تخم مرغ: یک عدد
  • گردو خرد شده: یک قاشق غذاخوری
  • آرد نخودچی: به میزان کافی
  • شکر: به میزان کافی
  • ادویه: به میزان لازم (ادویه های این غذا شامل زردچوبه، فلفل و نمک می باشد)
  • زرشک: دو قاشق
  • سرکه: دو قاشق
  • سبزی های معطر خشک شده: دو قاشق غذاخوری

طرز تهیه کوفته عربی خوشمزه و مجلسی:

یک پیمانه برنج را به خوبی بشویید و به آن مقداری آب اضافه کنید و روی حرارت قرار دهید تا به جوش آید. درب ظرف را باز بگذارید تا آب تبخیر شود وبرنج کاملا پخته شود. وقتی برنج پخته شد آن را کنار بگذارید تا خنک شود.

یک عدد پیاز را پوست بگیرید و با چاقو به صورت خلالی خرد کنید. پیاز را در تابه بریزید و به آن کمی روغن اضافه کنید و روی حرارت بگذارید تا سرخ شود. وقتی پیاز تقریبا سرخ شده بود به آن زرشک و گردو خرد شده را بیافزایید و مقداری نمک و زردچوبه اضافه کنید.

برنج پخته شده، صد و بیست گرم گوشت چرخ کرده، دوقاشق غذاخوری سبزی معطر خشک (از سبزی معطر تازه نیز می توانید استفاده کنید)، یک عدد تخم مرغ، مقداری آرد نخودچی و ادویه را در ظرفی مناسب بریزید و همه را با یکدیگر کاملا مخلوط کنید. دستکش یکبار مصرف بپوشید و مواد کوفته را به کمک دست حسابی ورز دهید.

به اندازه مشت خود از مواد کوفته عربی بردارید و در دست خود گرد کنید سپس به حالت کتلت تخت کنید. وسط کوفته مقداری از مخلوط پیاز داغ، زرشک و گردو که آماده کرده اید بریزید و لبه های کوفته را بهم بیاورید و مجدد در دست خود گرد و منسجم کنید.

در قابلمه ای مناسب و جادار که تفلون و نچسب است کمی روغن بریزید و کوفته ها را در آن سرخ نمایید.

وقتی کوفته ها را سرخ کردید در ظرفی جداگانه یک الی دو لیوان آب جوش، کمی سرکه، نمک و شکر بریزید و طعمش را مطابق با ذائقه خود تنظیم کنید. به مواد رب گوجه نیز اضافه کنید و ترکیب کنید. سس کوفته را روی حرارت بگذارید تا به جوش آید سپس سس را به کوفته ها اضافه نمایید و درب قابلمه را بگذارید تا غذا روی حرارت متوسط رو به کم کاملا جا بیوفتد.

غذا تا زمانی باید بپزد که مایع رب گوجه که به کوفته اضافه کرده بودید حالت سسی پیدا نماید.

مضرات کوفته عربی چیست؟

مصرف به اندازه گوشت گوسفندی که در این غذا موجود است مضراتی به دنبال ندارد اما در صورتی که این گوشت بیش از حد استفاده شود ممکن است فرد را با مشکلاتی همچون نقرس، بالا رفتن فشار خون و افزایش کلسترول رو به رو سازد.

همانطور که می دانید در تهیه کوفته عربی از برنج استفاده می شود. زیاد استفاده کردن برنج عوارضی همچون مشکلات گوارشی، افزایش خطر ابتلا به دیابت، بالا بردن قند خون، چاقی و اضافه وزن، جلوگیری از جذب انواع ویتامین ها و مواد معدنی را به همراه دارد.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *