طبع و 8 خاصیت کباب کوبیده در طب سنتی+ طرز تهیه کباب کوبیده رستورانی
طبع و 8 خاصیت کباب کوبیده در طب سنتی+ طرز تهیه کباب کوبیده رستورانی

طبع کباب کوبیده در طب سنتی+ خواص+ مضرات+ مصلحات

تاریخ نگارش

ژانویه 12, 2023

دسته‌بندی

مطبخ

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

امروز می خواهیم به غذایی بپردازیم که جزو غذاهای سنتی کشورمان ایران است و از گذشته های دور تا به حال طرفداران زیادی داشته است. کباب کوبیده اغلب در مجالس مورد مصرف قرار می گیرد.

کشورمان ایران، غذاهای سنتی بسیاری دارد که هر کدام طعم و رابحه مخصوص به خود را دارا می باشد اما در این میان کباب کوبیده جزو غذاهایی است که معمولا همه طعم آن را میپسندند. هنگامی که قصد درست کردن کباب کوبیده را داریم رعایت برخی نکات اهمیت بسیاری پیدا می کند.

کباب کوبیده از خواص بیشماری برای بدن برخوردار است، اگر با طرز تهیه کباب کوبیده آشنا نیستید در ادامه این مطلب از طب شناس همراه ما باشید تا به طبع کباب کوبیده در طب سنتی، خواص کباب کوبیده در طب سنتی و همچنین طرز تهیه کباب کوبیده خوشمزه و مجلسی بپردازیم.

طبع کباب کوبیده در طب سنتی چیست؟

طبع کباب کوبیده از نظر متخصصین طب سنتی گرم و خشک می باشد. این غذا برای افرادی با طبع سرد مفید می باشد اما افراد گرم مزاج باید آن را در کنار مصلحش مصرف نمایند.

خواص کباب کوبیده در طب سنتی چیست؟

  • دارای مقادیر بالایی پروتئین است: یکی از بهترین فواید کباب کوبیده بهره مندی آن از میزان بالایی پروتئین است. پروتئین جزو مواردی است که به افراد در تامین انرژی کافی برای سوخت و ساز کمک می نماید پروتئین تاثیر بسیاری بر عضله سازی بدن دارد. خوردن کباب کوبیده سبب کم شدن خستگی در موقع انجام فعالیت های روزانه می شود و به ورزشکاران در فرآیند عضله سازی کمک شایانی می کند.
  • پیشگیری از بروز پوکی استخوان: کباب کوبیده دارای مقادیر زیادی از انواع مواد معدنی مانند فسفر و کلسیم ایت که قادر است استخوان ها را تقویت نماید و بر سلامتی آن ها تاثیر گذار باشد. این غذا خطر ابتلا افراد به پوک استخوان را نیز کاهش می دهد.
  • بهبود سلامت پوست: این غذای خوشمزه دارای انواع ویتامین و مواد معدنی مانند ویتامین ب 1 و سلنیوم است که نقشی اساسی در پیشگیری از خشکی پوست و پوسته پوسته شدن آن دارند. این غذای پرطرفدار سیستم ایمنی را قوی می کند و از این طریق به بهبود سلامت و شادابی پوست کمک می نماید.
  • درمان و پیشگیری از کم خونی: حتما این را شنیده اید که کباب کوبیده دارای مقادیر زیادی آهن است. آهن و ویتامین ب 12 این غذا بر تولید گلبول های قرمز خون بسیار موثر می باشند و سبب خون سازی و تقویت کلی بدن می شوند. برای اینکه بدن بهتر آهن موجود در این غذا را جذب کند بهتر است که کباب را در کنار سالاد یا آب پرتقال میل نمایید زیرا مواردی همچون دوغ و ماست که منبع کلسیم می باشند موجب دفع آهن از بدن شما می شوند. مصرف این غذا به افرادی که دچار کم خونی هستند پیشنهاد می شود.
  • تقویت دستگاه عصبی و بینایی: همانطور که گفتیم این کباب دارای ویتامین ب 12 است.این ویتامین کمک بسزایی به تقویت دستگاه عصبی و بینایی می کند. مصرف این غذا بر تقویت سیستم ایمنی نیز موثر می باشد.
  • موثر در درمان افسردگی: کباب کوبیده در کنار داشتن ویتامین ب 12 دارای مقادیر زیادی اسید چرب امگا 3 نیز می باشد که قادر است دستگاه عصبی را تقویت نماید و به فرد در داشتن آرامش روانی، از بین رفتن استرس و اضطراب به ویژه در افراد مبتلا به اوتیسم یاری رساند.
  • مناسب برای خانم های باردار: کباب کوبیده به دلیل داشتن آهن یه گزینه عالی برای خانم هایی است که دچار کمبود آهن می باشند. یکی از دلایل اینکه فرزندان در موقع تولد دچار نقص عضو می شوند این است که مادر با کمبود آهن مواجه است. به منظور اینکه فرزند به میزان کافی از آهن بهره مند شود، مادر باید در سه ماه ابتدایی بارداری از منابع غنی آهن مانند کباب کوبیده استفاده نماید.
  • کمک به درمان زخم کنار لب: کباب کوبیده دارای مقادیر زیادی ویتامین ب 2 که همان ریبوفلاوین می باشد است. این ویتامین خشک شدن کنار لب که ممکن است موجب ایجاد زخم شود را برطرف می سازد. وجود این ویتامین باعث بالا رفتن استقامت، بهبود عملکرد دستگاه عصبی، سلامت چشم و بینایی، تقویت سیستم ایمنی و… می شود.
خواص کباب کوبیده
خواص کباب کوبیده

طرز تهیه کباب کوبیده:

مواد لازم:

  • گوشت مخلوط: هشتصد گرم
  • دنبه تازه گوسفند: صد گرم
  • پیاز: دویست گرم
  • ادویه: به میزان لازم (ادویه های این غذا شامل نمک، فلفل سیاه و زعفران دم کرده می باشد)
  • کره: پنجاه گرم
  • بکینگ پودر: اختیاری

طرز تهیه کباب کوبیده مجلسی:

در مرحله اول برای درست کردن کباب کوبیده رستورانی حدود چهارصد گرم گوشت راسته گوسفندی را با حدود چهارصد گرم گوشت قلوه گاه گوساله و صد گرم دنبه تازه به کمک چرخ گوشت دو بار چرخ کنید تا مواد کاملا باهم مخلوط گردند.

گوشت های چرخ شده را در ظرفی بزرگ بریزید. در ظرفی دیگر چند پیاز را پوست بگیرید و با رنده خرد کنید. بعد از اینکه همه پیاز ها رنده شد به کمک دست کاملا آب آن ها را بگیرید و در ظرفی بریزید و کنار بگذارید.

پیاز هایی که آب گرفته اید را حدود یک ربع در یخچال بگذارید تا بنا به گفته چلوکبابی ها شیرین گردد. پس از گذشت یک ربع، پیاز ها را به گوشت های چرخ شده اضافه نمایید. وقت اضافه کردن ادویه هاست، کمی بکینگ پودر، نمک، فلفل سیاه و حدود دو قاشق غذاخوری زعفران آب کرده را به بقیه مواد بیافزایید.

حال وقت ورز دادن مواد کباب است، یک دستکش یکبار مصرف بپوشید و مواد را کاملا ورز دهید تا حالتی منسجم بگیرند و به صورتی چسبناک در آید به طوری که وقتی مواد کباب را از درون ظرف بر میداریم به شکل یکدست بلند گردد.

وقتی به مقدار کافی مواد را ورز دادید روی ظرف را با سلفون بپوشانید و حدود دو ساعت درون یخچال بگذارید تا استراحت کند. بعد از گذشت زمان گفته شده ظرف را از درون یخچال خارج کنید.

حال وقت سیخ کردن کباب ها است، به این منظور سیخ های پهن که مخصوص کباب می باشند را تهیه کنید و با آب پیاز که در ابتدای کار کنار گذاشته اید خیس نمایید. از مواد کباب کوبیده به اندازه یک پرتقال کوچک بردارید و سیخ را در بین گوشت بگذارید و با کمک دست آن را روی سیخ پهن نمایید. وقتی مواد گوشتی کاملا روی سیخ پهن شد به کمک انگشت روی آن نقش بیاندازید.

انجام این کار به پخت بهتر کمک می نماید و باعث می شود شما در انتها کبابی زیباتر داشته باشید. اگر این راه برای سیخ کردن کباب سخت است میتوانید از کباب زن های دستی نیز استفاده نمایید.

وقت آماده کردن منقل است. در کف منقل به صورت یکدست زغال بریزید و روشن نمایید. سیخ های کباب را روی منقل قرار دهید. وقتی کباب ها خودشان را گرفتند، آن ها را مرتب بچرخانید که همه قسمت هایشان پخته شود.

وقتی همه کباب ها پخته شدند حدود پنجاه گرم کره را آب کنید و با مقداری زعفران دم کرده ترکیب کنید و به کمک یک برس تمیز روی کباب ها بکشید. انجام این کار سبب می شود شما کبابی خوش طعم تر با ظاهری زیبا و براق داشته باشید.

کباب کوبیده شما حاضر است، آن ها را در ظرفی دلخواه قرار دهید و با ریحان تازه، خیارشور، گوجه کبابی، نارنج و… تزیین نمایید و به همراه نان یا برنج سرو نمایید. نوش جان.

مضرات کباب کوبیده چیست؟

کباب کوبیده در کنار خواص زیادی که دارد، مصرف بیش از حد آن با برخی مشکلات و عوارض همراه می باشد.

  • برخی متخصصین بر این باورند که مصرف بیش از حد منابع غذایی حیوانی موجب افزایش خطر ابتلا به سرطان می شود. طبق مطالعات انجام گرفته، افرادی که در زندگی خود از گوشت قرمز و سفید به صورت کبابی و در مقدار زیاد مصرف می کنند بیشتر در معرض ابتلا به سرطان کلیه قرار دارند. طبق این تحقیق، سرطان کلیه با نحوه تهیه گوشت (کبابی) ارتباط دارد.
  • همانطور که می دانید کباب کوبیده غذایی است که چربی بالایی دارد و معمولا برای تهیه آن از نمک زیادی استفاده می شود به همین دلیل مصرف بیش از حد آن می تواند موجب افزایش فشار خون، بالا رفتن کلسترول و… شود. افرادی که دچار چربی خون و فشار خون بالایی هستند باید در مصرف کباب احتیاط نمایند.

مصلح کباب کوبیده در طب سنتی چیست؟

از منظر طب سنتی، مصلحات کباب کوبیده عبارتند از: سماق، سکنجبین، فلفل و گشنیز. مصرف این موارد به همراه کباب کوبیده بر تعادل طبع و بهبود خواص آن موثر می باشد.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *