طبع و خواص کال کباب در طب سنتی
طبع و خواص کال کباب در طب سنتی

طبع و خواص کال کباب در طب سنتی+ طرز تهیه، مضرات و مصلحات

تاریخ نگارش

آوریل 17, 2023

دسته‌بندی

خورشت

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

کال کباب یکی دیگر از غذاهای بسیار خوشمزه و پرطرفدار کشورمان است که با بادمجان طبخ می شود.

این غذای خوشمزه از نظر مواد و روش پخت شباهت های زیادی به میرزا قاسمی دارد و مانند میرزا قاسمی اصالت آن متعلق به شمال کشور می باشد.

طبع کال کباب چیست؟

چنانچه در رابطه با طبع کال کباب سوالاتی نظیر: طبع کال کباب چیست؟ و یا، طبع کال کباب گرم است یا سرد؟ و یا حتی، طبع کال کباب تر است یا خشک؟ سوالاتی برای شما پیش آمده است، خوب است بدانید که طبع کال کباب گرم و خشک است.
بنابراین کال کباب برای سرد مزاجان مناسب بوده و توصیه می شود گرم مزاجان در مصرف آن دقت نموده و حتما آن را با مصلحاتش مصرف کنند.

طبع کال کباب
طبع کال کباب

طرز تهیه کال کباب

پیش از بررسی خواص فوق العاده ی کال کباب، با طرز تهیه ی این غذای خوشمزه آشنا شوید:

  • ابتدا بادمجان‌ها را خوب بشویید و بدون این که پوست بکنید روی ذغال کبابی کنید. اگر به منقل دسترسی ندارید روی اجاق خانه کبابی کنید. بعد از این که بادمجان‌ها کبابی شدن، پوست بادمجان‌ها را خوب بگیرید و داخل یک کاسه بزرگ با گوشت‌کوب بکوبید تا حالت پوره بگیرد.
  • گردو را داخل مخلوط‌کن آسیاب کنید و به بادمجان کبابی اضافه کنید.
  • حالا شروع به اضافه کردن مابقی مواد کنید. بهتر است سبزی معطر خرد شده، آب انار ترش، سیر رنده شده و در صورت تمایل رب انار ترش رو کم کم اضافه کرده و مواد را مخلوط کرده و طی چند مرحله تست کنید تا به طعم دلخواه خود برسید.
  • در نهایت به مقدار کافی نمک و گلپر اضافه کنید و مواد را خوب مخلوط کنید.
  • کال کباب آماده است. برای این که مزه‌ها بیشتر به خورد هم بروند و طعم بهتری پیدا کنند، آن را چند ساعت داخل یخچال قرار دهید. سپس در ظرف مناسب سرو کرده و نوش جان کنید.
  • اگر سبزیجات محلی در دسترس‌تان نیست، فقط از نعناع استفاده کنید.
  • مقدار سیر بیشتر بستگی به ذائقه‌تان دارد.
  • دانه‌های انار ترش طعم خوبی به کال کباب می‌دهد اما اگر در دسترس نیست می‌توانید آن را حذف کنید.

خواص کال کباب در طب سنتی

حال که با طرز تهیه ی کال کباب آشنا شدید، در ادامه، ابتدا برخی از خواص کال کباب موجود در این غذای محبوب را بیان کرده و سپس به بررسی خواص سایر مواد به کار رفته در این غذا خواهیم پرداخت:

کال کباب حاوی مواد مغذی است.

بادمجان حاوی سطح بالایی از کلسیم، آهن و مواد معدنی دیگر است که برای اطمینان از رشد بدن بسیار ضروری هستند. این در واقع نوعی از سبزیجات پر فایده و پر ارزش غذایی است. بنابراین افراد باید آن را در رژیم غذایی روزانه مصرف کنند تا بدن آنها همیشه سالم بماند.

کنترل قند خون

کسانی که از دیابت نوع 2 رنج می برند، باید بادمجان را به وعده های غذایی روزانه خود اضافه کنند، چون این یک منبع عالی فیبر و کربوهیدرات قابل حل است که می تواند جذب گلوکز را محدود کند.

انجمن دیابت ملی و برنامه آموزشی انجمن دیابت آمریکا توصیه می کنند که افراد باید، بادمجان بیشتری را به رژیم روزانه خود اضافه کنند تا بتوانند کنترل کامل سطح قند خون خود را با سهولت انجام دهند.

پیشگیری از سرطان

بادمجان یک بازدارنده پروتئاز بسیار بالایی است که می تواند به مقدار زیادی در خنثی سازی سلول های سرطانی کمک کند. بنابراین، مردم می توانند با مصرف عصاره بادمجان به طور منظم از برخی بیماری های لاعلاج جلوگیری کنند.

تقویت سیستم ایمنی

بادمجان دارای آنتی اکسیدان های متمرکزی است که می تواند در کاهش آسیب رادیکال های آزاد داخل بدن بسیار کمک کرده و به افزایش ایمنی با حمایت فیتو نوتریشن ها کمک کند. بادمجان فعالیت ضد ویروسی عالی و ضد میکروبی را برای فواید سلامتی انسان و بدن فراهم می کند.

خواص کال کباب در طب سنتی
خواص کال کباب در طب سنتی

تضمین سلامت استخوان ها

سلامت استخوان انسان به مس و ویتامین K بستگی دارد. در عین حال، بادمجان منبع عالی از هر دو این ها است. افراد اغلب پوکی استخوان را در مراحل بعدی زندگی به دلیل کمبود مس ایجاد می کنند.

کال کباب و سلامت قلب

بسیاری از ما می‌دانیم که امروزه بیماری های قلبی خیلی زیاد است. افراد قطعاً می توانند با مصرف بادمجان به طور منظم قلب خود را سالم نگه دارند. زیرا بتاکاروتن، فیبر و سایر آنتی اکسیدان ها می توانند به کاهش سطح کلسترول کمک کنند و سطوح فشار خون را تثبیت کنند و در نتیجه خطرات بیماری های قلبی را تسکین دهند، در بادمجان وجود دارد.

مواد مغذی نظیر منیزیم، ویتامین B6، ویتامین B3، پتاسیم و اسید فولیک به جلوگیری از حمله قلبی و سکته کمک می کنند.

افزایش ایمنی بدن با کال کباب

بادمجان خاصیت ضد ویروسی و ضد باکتریایی دارد که می تواند به کل سیستم بدن در شکست دادن شرایط کمک کند و مقدار ویتامین C آن می تواند به افزایش سیستم ایمنی بدن کمک کند.

خواص گیاه چوچاق موجود در کال کباب

  • تقویت نیروی جنسی
  • تسکین دهنده دردهای روماتسیمی
  • کاهش التهاب در بدن
  • ارامش بخش اعصاب
  • ادرارآور
  • پيش‌گيري از سرطان به علت مقدار زیاد آنتی اکسیدان
  • اشتها اور
  • افزایش دهنده شیر مادران شیرده

مضرات و منع مصرف های کال کباب

در ابتدا خوب است بدانید که کال کباب غذای سالم و بدون ضرر برای افراد مختلف است؛ اما باید توجه داشته باشید که زیاده روی در مصرف هر غذایی میتواند عوارضی را به دنبال داشته باشد.
این در حالی است که، با مصرف به اندازه ی این غذا ها نه تنها عوارضی پیش نخواهد آمد، بلکه برای شما مفید واقع خواهند شد؛

اما چنانچه در مصرف هر نوع غذایی زیاده روی کنید، امکان دارد تمامی مزایای آن، به معایب تبدیل شود.
بنابراین، مضراتی که در ادامه برای کال کباب بیان خواهیم کرد، به دلیل مصرف بیش از اندازه ی این غذا بوده و یا به دلیل حساسیت برخی افراد به بعضی از مواد اولیه ی به کار رفته در کال کباب خواهد بود. این عوارض و ممنوعیت ها شامل موارد زیر میشوند:

  • مصرف مداوم آن بدون به کار بردن مصلحات آن، به سبب غلبه‌ی خشکی باعث ایجاد سودا و بیماری سودایی می‌شود، و پوست را بدرنگ، سیاه و یا زرد می‌کند.
  • بادنجان کوچک (نارس) باعث ایجاد لکه‌های سیاه صورت، سردرد و جوش‌های دهان می‌شود. وجود آلکالوئید سولانین حتی مقادیر کم آن در معده‌های ضعیف ممکن است اختلالات مسمومیتی ضعیفی ایجاد کند.
  • مصرف زیاد و به تنهایی بادنجان امکان ایجاد درد پهلو، زهار، بواسیر و درد چشم سوداوی را در پی خواهد داشت. به همین علت پخت آن با گوشت و روغن و گاهی با سرکه یا آب انار ترش و شیرین توصیه شده است.
  • مصرف بیش از حد بادنجان رنگ چهره را تیره می‌کند، همچنین تولید سودا در بدن را زیاد کرده و موجب بواسیر می‌شود.
  • اگر باردار هستید یا در دوران شیردهی هستید از سبزی چوچاق استفاده نکنید.
  • اگر مدر مصرف می کنید از مصرف گیاه چوچاق خودداری کنید.
  • بدانید که استفاده طولانی مدت از چوچاق می تواند باعث عدم تعادل در مایعات و مواد شیمیایی بدن شود.

مصلحات کال کباب

با توجه به طبع گرم کال کباب، توصیه میشود که گرم مزاجان آن را با مصلحاتش که شامل عرق کاسنی، عرق کیالک و عرق ریواس میشود مصرف کنند تا طبع و مزاج کال کباب اصلاح شود.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *