طبع و خواص شبدر قرمز در طب سنتی
طبع و خواص شبدر قرمز در طب سنتی

طبع و خواص شبدر قرمز در طب سنتی ایرانی و اسلامی + مضرات و 2 مصلح آن

تاریخ نگارش

مارس 2, 2023

دسته‌بندی

ادویه‌ و گیاهان دارویی

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

شبدر قرمز گیاهی گلدار وحشی است. به طور گسترده ای در طب سنتی به عنوان درمانی برای علائم یائسگی، آسم، سرفه سیاه، آرتروز و حتی سرطان استفاده می شود. با این حال، پزشکان به دلیل فقدان شواهد علمی نسبت به مزایای ادعایی آن محتاط هستند
شبدر قرمز یک گیاه علفی به رنگ صورتی تیره است که از اروپا، آسیا و آفریقای شمالی نشات گرفته است. به علاوه، اکنون در سراسر آمریکای جنوبی به عنوان یک محصول علوفه ای برای بهبود کیفیت خاک محبوب است.

طبع شبدر قرمز سرد است یا گرم؟

چنانچه در رابطه با طبع شبدر قرمز سوالاتی نظیر: طبع شبدر قرمز چیست؟ و یا، طبع شبدر قرمز گرم است یا سرد؟ و یا حتی، طبع شبدر قرمز تر است یا خشک؟ سوالاتی برای شما پیش آمده است، خوب است بدانید که طبع شبدر قرمز سرد و تر است.
بنابراین شبدر قرمز برای گرم مزاجان مناسب بوده و توصیه می شود سرد مزاجان در مصرف آن دقت نموده و حتما آن را با مصلحاتش مصرف کنند.

خواص بی نظیر شبدر قرمز که باید بدانید!

پیش از بررسی خواص فوق العاده ی شبدر قرمز، با طرز تهیه ی این دمنوش شبدر قرمز آشنا شوید:

خواص دمنوش شبدر قرمز

دمنوش شبدر قرمز در واقع یک چای گیاهی مفید است که جایگاه ویژهای در طب سنتی دارد. از مهمترین خواص شبدر قرمز میتوان به مواردی مانند کاهش کلسترول، کاهش اثرات یائسگی، بهبود گردش خون، تسکین اعصاب، افزایش تراکم استخوان، محافظت در برابر سرطان پروستات، پاکسازی پوست، تقویت سیستم ایمنی و سم زدایی بدن اشاره کرد. دمنوش شبدر قرمز از برگ و گل شبدر قرمز تهیه میشود.

طرز تهیه دمنوش شبدر قرمز

  • برای تهیه دمنوش شبدر قرمز به سه قاشق چای خوری برگ و گل شبدر قرمز، یک قاشق چایخوری برگ گیاه گزنه، دو قاشق چایخوری نعنا، ۲ قاشق چایخوری جو دوسر، یک قاشق چای خوری گل بنفشه و عسل به میزان لازم نیاز داریم.
  • برای تهیه دمنوش شبدر قرمز یک لیتر آب را جوشانده و زمانیکه آب به جوش رسید شعله گاز را خاموش کنید.
  • تمامی مواد گفته شده را داخل آبجوش ریخته و درب قوری را بگذارید تا برای مدت زمان پانزده تا بیست دقیقه روی شعله ملایم قرار دهید تا دم بکشد.
  • در صورت تمایل برای شیرین شدن دمنوش شبدر قرمز میتوانید به آن کمی عسل اضافه کرده و نوش جان کنید.

حال که با طرز تهیه ی دمنوش شبدر قرمز آشنا شدید، در ادامه، به بررسی خواص این گیاه خواهیم پرداخت:

خواص شبدر قرمز
خواص شبدر قرمز

خواص شبدر قرمز برای یائسگی

شبدر قرمز میتواند موجب کاهش علائم یائسگی شود. شبدر قرمز حاوی موادی است به نام ایزوفلاونها هستند و محققان بر این باورند که ایزوفلاونها میتوانند موجب کاهش علائم یائسگی مانند گرگرفتگی و تعریق شبانه شوند.

از دیگر علائم یائسگی که شبدر قرمز موجب کاهش آنها میشود به مواردی مانند افسردگی، اضطراب و خشکی واژن میتوان اشاره کرد.

خواص شبدر قرمز برای پوکی استخوان

یکی از عواملی که احتمال خطر ابتلا به پوکی استخوان در زنان را افزایش میدهد کاهش استروژن در دوران یائسگی است. عصاره شبدر قرمز میتواند روند پوکی استخوان را کند کرده و همچنین موجب افزایش تراکم معدنی استخوان پیش و پس از زایمان شود.

در واقع شبدر قرمز حاوی یک ایزوفلاون است و این ایزوفلاون نوعی فیتواستروژن است، این ترکیب گیاهی میتواند استروژن را در بدن تقلید کند.

خواص شبدر قرمز برای پوست و مو

عصاره شبدر قرمز میتواند برای سلامت پوست و مو بسیار مفید باشد و موجب تقویت موها شود. چای شبدر قرمز سرشار از ایزوفلاون است و یک شست و شو دهنده موثر محسوب میشود.

چای شبدر قرمز از شوره و خارش سر جلوگیری کرده و موجب تقویت موها میشود. شبدر قرمز باعث نرم شدن موها میشود و همچنین موجب افزایش حجم و درخشنگی موها میشود.

شبدر قرمز و سرطان

براساس مطالعات و تحقیقات انجام شده ایزوفلاونهای شبدر قرمز در پیشگیری و درمان سرطان نقش دارند. ایزوفلاونهای شبدر قرمز میتوانند مانع رشد سلولهای سرطانی شوند. از جمله سرطانهایی که شبدر قرمز میتواند از بروز آنها جلوگیری کند میتوان به سرطان پرستات و آندومتر اشاره کرد.

سلامت قلبی عروقی

محققان معتقدند که شبدر قرمز می تواند به حفاظت از بیماری های قلبی کمک کند, اما در مطالعات انسانی شواهد قوی پیدا نکرده اند. ایزوفلاونهای شبدر قرمز باعث افزایش HDL ( کلسترول خوب ) در زنان قبل و بعد از یائسگی می شود.

مطالعه حاضر نشان می دهد که زنان یائسه ای که از مکمل های شبدر قرمز استفاده می کنند، دارای عروق قوی تری هستند که می تواند به پیش گیری از بیماری قلبی کمک کند.شبدر قرمز ممکن است دارای خواصی باشد که از تشکیل لخته های خون جلوگیری می کند و به نظر می رسد که جریان خون را بهبود می بخشد.

شبدر قرمز برای کودکان

شبدر قرمز به طور سنتی به عنوان درمان سرفه کوتاه مدت برای کودکان استفاده می شود. محصولاتی که دارای ایزوفلاونهای شبدر قرمز هستند، بسیار متفاوت از کل گیاهان است، با این حال برای کودکان توصیه نمی شود. بدون اینکه ابتدا با پزشک اطفال صحبت کنید، شبدر قرمز به کودک ندهید.

شبدر قرمز برای بزرگسالان

دوز مصرفی می تواند از شخصی به شخص دیگر متفاوت باشد، اما دستورالعمل های کلی به شرح زیر هستند:

گیاه خشک (که برای چای استفاده می شود):1 تا 2 قاشق چایخوری گل های خشک شده در یک لیوان آب داغ برای 1 / 2 ساعت بماند و روزانه 2 تا 3 فنجان بنوشید.

درمان موضعی (مانند پسوریازیس یا اگزما)

دمکرده، عصاره مایع و یا پماد حاوی 10 تا 15 درصد از سرهای گل را در صورتی که خارش داشتید، بزنید. بدون نظارت پزشک به یک زخم باز اعمال نکنید.

اگر چه برخی از ایزوفلاون های شبدر قرمز برای انواع مشکلات مورد مطالعه قرار می گیرند، اما مهم است به یاد داشته باشید که عصاره گیاه شبدر قرمز از کل گیاهان بسیار متفاوت است. در واقع، آن ها تنها یک بخش کوچک و بسیار متمرکز از کل گیاهان را نشان می دهند.

درمان سیاه سرفه‌

سیاه‌سرفه یک بیماری عفونی مجاری تنفسی و لایه‌های مخاطی است که روی نای و شاخه‌های لوله‌های تنفسی تأثیر می‌گذارد.

سیاه‌سرفه یک بیماری عفونی باکتریایی است که گلو و بینی فرد را مورد هجوم قرار می‌دهد. ویژگی مشخص این بیماری سرفه‌های خشک شدیدی است که به‌دنبال آن صدای نفس بیمار تند و رنگ او کبود می‌شود. عامل ایجاد این بیماری، که به‌عنوان سرفه ۱۰۰ روزه نیز شناخته می‌شود، یک باکتری به نام بوردتلا پرتوزیس (Bordetella pertussis) است.

شبدر قرمز قادر است روند درمان سیاه سرفه را تسریع کند‌.

درمان آرتروز با شبدر قرمز

آرتروز یک بیماری تخریبی پیش رونده در غضروف مفاصل است، ولی علی‌رغم نام‌گذاری آن، یک بیماری التهابی نیست (بر خلاف روماتیسم مفصلی)؛ چون التهاب در این بیماری یک عارضه ثانویه می‌باشد.

در آرتروز تحلیل غضروف مفصلی و درگیری استخوان زیر غضروفی داریم که باعث التهاب بافت‌های اطراف می‌گردد. شبدر قرمز توانایی تسکین و جلوگیری از پیشرفت آرتروز را دارا میباشد.

شبدر قرمز و آسم

آسم یک بیماری است که در آن راه های تنفسی شما تنگ و متورم شده و بیش از اندازه مخاط تولید می کند.این امر سبب به وجود آمدن مشکلات تنفسی، سرفه، تنفس صدا دار و تنگی نفس خواهد شد.
برای بعضی از افراد آسم مشکل کوچکی است اما برای بعضی دیگر مشکل بزرگی محسوب می شود که با فعالیت های روزمره تداخل پیدا می کند و ممکن است به حملات آسم منجر شود. این امر می تواند برای زندگی فرد تهدید آمیز باشد.
آسم به طور کامل درمان نمی شود اما علائم آن را می توان تا حدی کنترل کرد.

از آنجایی که آسم با گذشت زمان تغییر می کند این مهم است که بتوانید نشانه ها و علائم بیماری تان را به همراه دکترتان پی گیری کرده و درمان مورد نیاز خود را تنظیم کنید.

شبدر قرمز از جمله گیاهانی است که میتواند علائم آسم را کاهش داده و نیز آن را تسکین دهد. بدین منظور و جهت استفاده از خواص شبدر قرمز، میتوانید دمنوش شبدر قرمز را تهیه و میل کنید.

تسکین اعصاب با استفاده از شبدر قرمز

شبدر قرمز همچنین میتواند سبب تسکین اعصاب افراد شود. جهت استفاده از خواص آرام بخش شبدر قرمز، میتوانید از دمنوش این گیاه استفاده کنید تا شاهد خواص بی نظیر این دمنوش برای اعصاب خود باشید.

مضرات و منع مصرف های شبدر قرمز

شبدر قرمز گیاهی سالم و بدون ضرر برای افراد مختلف است؛ اما باید توجه داشته باشید که زیاده روی در مصرف هر گیاه دارویی میتواند عوارضی را به دنبال داشته باشد.
این در حالی است که، با مصرف به اندازه ی این گیاهان، نه تنها عوارضی پیش نخواهد آمد، بلکه برای شما مفید واقع خواهند شد؛ اما چنانچه در مصرف هر نوع گیاه دارویی زیاده روی کنید، امکان دارد تمامی مزایای آن، به معایب تبدیل شود.
بنابراین، مضراتی که در ادامه برای گیاه شبدر قرمز بیان خواهیم کرد، به دلیل مصرف بیش از اندازه ی این گیاه دارویی، و یا به دلیل حساسیت برخی افراد به گیاه شبدر قرمز خواهد بود. این عوارض و ممنوعیت ها شامل موارد زیر میشوند:

  • مصرف بیش از حد شبدر قرمز در حیوانات منجر به عقیم شدن آنها میشود.
  • استفاده از شبدر قرمز بدون مشورت و دستور پزشک ممنوع است.
  • یکی دیگر از عوارض شبدر قرمز این است که موجب افزایش و تشدید خونریزی به ویژه در افرادی که داروهای رقیق کننده خون مصرف میکنند میشوند.
  • زنان باردار در دوران بارداری و مادران شیرده نباید از شبدر قرمز استفاده کنند.
  • شبدر قرمز میتواند موجب اختلال در پردازش برخی داروها توسط کبد شود.
  • یکی دیگر از عوارض شبدر قرمز تداخل این گیاه دارویی با تاموکسیفن است.
  • همچنین شبدر قرمز موجب افزایش تاثیر داروهای رقیق کننده خون میشود.
  • شبدر قرمز میتواند اثرات استروژن را نیز تشدید کند.

مصلحات

با توجه به طبع سرد شبدر قرمز، توصیه میشود که سرد مزاجان آن را با مصلحاتش که شامل عرق بهار نارنج و عرق برگ گردو میشود مصرف کنند تا طبع و مزاج شبدر قرمز اصلاح شود.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *