طبع و خواص شربت انبه در طب سنتی
طبع و خواص شربت انبه در طب سنتی

شربت انبه و خواص شگفت انگیز آن در طب سنتی

تاریخ نگارش

ژانویه 18, 2023

دسته‌بندی

دسر و نوشیدنی

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

شربت انبه یکی از شربت های بسیار خوشمزه و ساده می باشد که می توانید به راحتی با انبه تازه در خانه تهیه کنید. شربت انبه را می توانید در زمستان و یا در هر فصلی که دوست دارید به همراه آب و یخ یا تکه های انبه سرو کنید. این شربت طعم و مزه بسیار خوبی دارد و برای کسانی که میوه انبه را دوست دارند گزینه بسیار خوبی می باشد.

انبه یکی از میوه های گرمسیری بوده که در کشور های هند و بنگلادش و جنوب کشور رشد و پرورش می یابد. انبه خواص بسیار زیادی برای زنان و مردان دارد و شما می توانید برای پوست و مو و لاغری و تناسب اندام از میوه انبه استفاده کنید.

طبع شربت انبه چیست؟

چنانچه در رابطه با طبع شربت انبه سوالاتی نظیر: طبع شربت انبه چیست؟ و یا، طبع شربت انبه گرم است یا سرد؟ و یا حتی، طبع شربت انبه تر است یا خشک؟ سوالاتی برای شما پیش آمده است، خوب است بدانید که طبع شربت انبه گرم است.
بنابراین شربت انبه برای سرد مزاجان مناسب بوده و توصیه می شود گرم مزاجان در مصرف آن دقت نموده و حتما آن را با مصلحاتش مصرف کنند.

خواص شربت انبه
خواص شربت انبه

خواص بی نظیر شربت انبه که باید بدانید!

پیش از بررسی خواص فوق العاده ی شربت انبه، با طرز تهیه ی این نوشیدنی خوشمزه آشنا شوید:

  • آماده سازی: ابتدا باید انبه را آماده کنید. برای این کار انبه ها را پوست بگیرید و از وسط به دو نیم کنید و هسته انبه را جدا کنید و انبه را خرد کنید. دقت کنید می توانید انبه را ابتدا هسته گیری کنید و با کمک یک قاشق پوست را جدا کنید و انبه را فیله کنید.
  • میکس کردن انبه: انبه های خرد شده را داخل مخلوط کن بریزید و به آن آب اضافه کنید و خوب انبه ها را پوره و له کنید. می توانید از غذاساز یا گوشتکوب برقی برای این کار استفاده کنید. انبه پوره شده را داخل قابلمه بریزید و به آن شکر را اضافه کنید. دقت کنید مقدار شکر در این شربت بستگی به میزان شیرینی و رسیده بودن میوه انبه دارد و می توانید به دلخواه کم و زیاد کنید.
  • پخت شربت انبه: در ادامه حالا باید شعله را زیاد کنید تا به جوش بیاید و بعد حرارت را کم کنید و درب قابلمه را قرار دهید و برای ۲۰ دقیقه بگذارید تا آرام قل بزند و مراقب باشید زوده ته می گیرد پس حتما مرتب هم بزنید، بعد از ۲۰ دقیقه باید شربت را صاف کنید تا ریشه های خیلی ریزی که داخل انبه هست گرفته شود و شربتی شفاف داشته باشید.
  • تهیه شربت انبه: بعد از عبور دادن مواد از صافی شربت انبه صاف و یکدستی دارید و زمانی که شربت از حرارت افتاد داخل ظرف مناسب ریخته و درب آن راقرار دهید و داخل فریزر قرار دهید، دقت کنی اگر برای مدت طولانی می خواهید نگهداری کنید حتما از فریزر استفاده کنید.
  • اگر برای مدت طولانی نمی خواهید استفاده کنید در یخچال قرار دهید.
  • شربت را برای استفاده در زمستان در فریزر قرار دهید زیرا زود ترش می شود و بافت آن طوری می باشد که راحت با قاشق جدا می شود و اصلا یخ زده نمی شود.
  • برای مصرف شربت انبه باید یک یا دو تکه جدا کنید و داخل آب بی اندازید و میل کنید.

حال که با طرز تهیه ی شربت انبه آشنا شدید، در ادامه، ابتدا برخی از خواص انبه موجود در این نوشیدنی محبوب را بیان کرده و سپس به بررسی خواص سایر مواد به کار رفته در این نوشیدنی خواهیم پرداخت:

شربت انبه و خاصیت آنتی‌ اکسیدانی آن

انبه میوه استوایی غنی از پلی فنول است. پلی فنول مکملی گیاهی می باشد که برای آنتی‌ اکسیدان رفتار می‌ کند. انرژی که در اثر سوخت کالری در بدن آزاد می‌شود، به‌عنوان رادیکال آزاد در بدن باقی می‌ماند. در صورتی‌ که این رادیکال‌ های آزاد دفع نشوند، می‌ توانند به بافت سلول‌های بدن حمله کنند و به آن‌ها آسیب برسانند. آنتی‌اکسیدان‌ها حافظان بدن در برابر این رادیکال‌های آزاد هستند.

جالب است بدانید بیش از 12 مدل آنتی‌ اکسیدان در فواید انبه، وجود دارد که برخی از آن‌ها شامل منگیفرین، کاتچین، آنتوسیانین، کوئرستین، کامفرول، رامنتین، بنزوئیک اسید است. در بین پلی فنول‌ های گیاهی آنتی‌اکسیدان منگیفرین بیشتر مورد توجه محققان قرارگرفته و در برخی موارد به آن فوق آنتی‌اکسیدان گفته می‌شود.

مقابله با برونشیت مزمن

برونشیت مزمن به التهاب نایژه‌ ها ختم می‌شود. پودر انبه حاوی آنتی اکسیدان منگیفرین است که این آنتی‌اکسیدان با رادیکال‌هایی آزاد ملتهب کننده نایژه‌ ها مقابله می‌ کند و می‌تواند عوارض و علائم برونشیت را کم کند.

از آنجایی‌ که میوه انبه قند نسبتاً بالایی دارد، بهتر است به‌ منظور درمان و کاهش علائم برونشیت از پودر انبه زیر نظر پزشک معالج استفاده کنید.

خواص شربت انبه در تقویت سیستم ایمنی بدن

همان‌طور که مشاهده کردید خواص انبه حاوی مقادیر زیادی مواد مغذی می باشد که این مواد به بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن کمک می‌ کنند. به‌ طور مثال یک فنجان انبه می‌ تواند حدود 12 درصد از نیاز روزانه شما به ویتامین A را تأمین کند. این ویتامین یکی از عوامل اصلی تقویت‌کننده سیستم ایمنی بدن به‌حساب می‌ آید.

علاوه بر آن وجود ویتامین C گلبول‌های سفید شما را برای محافظت از بدنتان بیشتر می‌کند. از دیگر فواید انبه، بر سیستم ایمنی وجود آنتی‌ اکسیدان آنتوسیانین است. این آنتی‌ اکسیدان از آسیب به DNA و اکسیداسیون لیپیدی جلوگیری می‌کند.

دستگاه گوارش سالمی داشته باشید.

انبه، میوه‌ ای خارق‌ العاده است؛ چرا که در ترکیبات آن آنزیمی به نام آمیلاز وجود دارد. این آنزیم تجزیه‌کننده کربوهیدرات های پیچیده به قندهای ساده است. با مصرف انبه دستگاه گوارش کار راحت‌تری برای هضم به عهده دارد. لازم است بدانید میزان آنزیم آمیلاز در انبه‌های رسیده بیشتر است.

سلامت چشمان خود را بهبود بخشید.

همان‌طور که گفته شد انبه حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی مغذی است. یکی از این ویتامین‌های موجود در انبه ویتامین A است که همه ما از تأثیر مثبت این ویتامین بر سلامت چشم‌ها آگاه هستیم. این ویتامین با خشکی چشم، شب‌ کوری و دیگر بیماری‌های مربوط به چشم مقابله می‌کند.

دیگر خواص انبه، که از شنیدن آن شگفت‌زده می‌شوید، خاصیت ضد آفتابی این ماده خوراکی برای چشم های شما است. در انبه دو آنتی‌ اکسیدان لوتئین و زآگزانتین وجود دارد. این دو آنتی‌ اکسیدان نور اضافی ورودی به شبکیه چشم را به خود جذب می‌کنند و به‌عنوان ضد آفتابی برای چشم عمل خواهند کرد.

کاهش ریسک ابتلا به سرطان

رنگ زرد انبه ناشی از وجود مقادیر زیادی بتاکاروتن در آن است. این رنگ‌دانه یک نوع آنتی‌ اکسیدان به‌حساب می‌ آید. از آنجایی‌ که بتاکاروتن آنتی‌ اکسیدانی ضد سرطان شناخته می‌ شود، می‌ تواند از تکثیر بی‌ رویه سلول های سرطانی و بروز این سلول های در بدن جلوگیری کند.

علاوه بر این آنتی‌ اکسیدان، از دیگر خواص انبه، می توان به وجود آنتوسیانین اشاره کرد که این ماده مسیر پروتئین فعال‌شده برای تومور زایی را مسدود می‌کند و از به وجود آمدن آن یا بزرگ‌ تر شدن تومور ها جلوگیری می‌ کند.

جلوگیری از بیماری های قلبی و عروقی

کلسترول بالا می‌ تواند عامل اصلی ابتلا به بیماری‌های قبلی عروقی و سکته مغزی باشد. کلسترول LDL برای بدن مضر کلسترول HDL برای بدن مفید است. دیگر خاصیت انبه، در کاهش کلسترول LDL و افزایش کلسترول HDL به‌حساب می‌آید. علاوه بر این‌ها میوه انبه خود چربی اشباع و مضر برای بدن ندارد و به‌راحتی می‌توان آن را مصرف کرد.

مادران باردار انبه مصرف کنند.

زمانی که در حال بیان خواص انبه، هستیم نمی‌ توانیم از خاصیت این میوه استوایی بر سلامت مادران باردار و جنین آن‌ها چشم‌ پوشی کنیم. انبه میوه‌ ای است که بدن را قلیایی می‌ کند پس مصرف آن برای مادران باردار مناسب است. علاوه بر آن این ماده خوراکی حاوی ویتامین‌ها و املاح معدنی بالایی است که می‌ تواند بدن مادر و فرزند او را تقویت کند. همچنین به کاهش مشکلات عروقی ناشی از افزایش وزن نیز کمک می‌کند.

مضرات و منع مصرف های شربت انبه

در ابتدا خوب است بدانید که شربت انبه نوشیدنی سالم و بدون ضرر برای افراد مختلف است؛ اما باید توجه داشته باشید که زیاده روی در مصرف هر نوشیدنی میتواند عوارضی را به دنبال داشته باشد.
این در حالی است که، با مصرف به اندازه ی این نوشیدنی ها نه تنها عوارضی پیش نخواهد آمد، بلکه برای شما مفید واقع خواهند شد؛ اما چنانچه در مصرف هر نوع نوشیدنی زیاده روی کنید، امکان دارد تمامی مزایای آن، به معایب تبدیل شود.
بنابراین، مضراتی که در ادامه برای شربت انبه بیان خواهیم کرد، به دلیل مصرف بیش از اندازه ی این نوشیدنی بوده و یا به دلیل حساسیت برخی افراد به انبه خواهد بود. این عوارض و ممنوعیت ها شامل موارد زیر میشوند:

  • یکی از چاق کننده ترین میوه ها به شمار می رود.
  • انبه چون گرم است برای گرم مزاجان مضر بوده و باعث تخریب کبد و لثه ها می شود.
  • بیش از حد انبه کال و سبز، ترشی انبه و مغز هسته آن باعث ایجاد ناباروری می گردد.
  • هیچگاه انبه را شکم خالی مصرف نکنید، زیرا که باعث ایجاد مشکلاتی برای روده و معده می شود.
  • مصرف انبه کال، به روده ها آسیب می زند.
  • زیاده روی در مصرف انبه باعث آسیب وارد شدن به اسپرم ها در مردان می شود.
  • هضم انبه برای بعضی از افراد سخت است و ممکن است ایجاد خارش و دمل نماید.
  • اگر با خوردن انبه ایجاد نفخ می کنید آن را با زنجبیل میل نمایید.

مصلحات شربت انبه

از معروف ترین و کاربردی ترین مصلحات شربت انبه، که قادر است طبع و مزاج این شربت را اصلاح نماید، زنجبیل میباشد. توجه داشته باشید که هم شربت انبه و هم زنجبیل دارای طبع گرم میباشند اما زنجبیل طبع و مزاج شربت انبه را اصلاح میکند.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *