طبع و خواص قاشقک در طب سنتی
طبع و خواص قاشقک در طب سنتی

طبع و خواص قاشقک در طب سنتی + 5 مورد منع مصرف آن

تاریخ نگارش

فوریه 27, 2023

دسته‌بندی

ادویه‌ و گیاهان دارویی

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

قاشک گیاهی است از خانواده نعناع (Labiatae) از جنس Scutellaria علفی وپایا که برخی از آن هایک ساله هستند. بلندی آنها در حدود بیست الی پنجاه سانتی متر و یا کمی بیشتر و در بعضی گونه ها پایا و پایه های آنها خشبی است.

گل های آن به رنگهای ارغوانی، آبی، صورتی، قرمز، زرد و سفید است که به صورت محوری در اطراف شاخه گل دهنده و یا گروهی در رأس شاخه گل دهنده ظاهر می شوند. ساقه های آنها سخت و ایستا و اغلب چهارگوش است. برگها متقابل، کشیده، دندانه دار، نوک تیز و بدون دمبرگبه ساقه متصل می باشند.

طبع قاشقک گرم است یا سرد؟

چنانچه در رابطه با طبع قاشقک سوالاتی نظیر: طبع قاشقک چیست؟ و یا، طبع قاشقک گرم است یا سرد؟ و یا حتی، طبع قاشقک تر است یا خشک؟ سوالاتی برای شما پیش آمده است، خوب است بدانید که طبع قاشقک گرم و خشک است.
بنابراین گیاه قاشقک برای سرد مزاجان مناسب بوده و توصیه می شود گرم مزاجان در مصرف آن دقت نموده و حتما آن را با مصلحاتش مصرف کنند.

با خواص فوق العاده ی گیاه قاشقک آشنا شوید!

گیاه قاشقک دارای خواص فراوانی است. به طور کلی برخی از خواص گیاه قاشقک شامل موارد زیر میشوند:

  • برای تقویت و آرام کردن اعصاب مفید است.
  • برای درمان شخصی که با کوچک ترین ناملایمی از جا در میرود نافع میباشد.
  • برای رفع بی خوابی مفید است.
  • در تسهیل فرآیند هضم موثر واقع می‌شود.
  • میتواند به کاهش وزن افراد کمک کند.
  • در پیشگیری از بروز آلرژی مفید است.
  • تسکین انواع دردهای عصبی و تسکین سایر دردها مؤثر است.
  • تشنج، صرع و حمله های صرعی روماتیسم و هاری را درمان میکند.
  • گیاه قاشقک در تقویت و جلوگیری از مشکلات کبدی مفید میباشد.
  • افراد می‌توانند جهت تقویت حافظه ی خود از گیاه قاشقک بهره گیری کنند.
  • گیاه قاشقک برای پوست منتسب بوده و میتواند سبب درخشان شدن پوست شود.
  • چنانچه افراد دچار گرفتگی عضلات میشوند، میتوانند از قاشقک جهت بهبود این وضعیت کمک گرفته و تاثیر آن را مشاهده کنند.
  • برای سرکوب کردن تمایلات جنسی مفرط و غیرادارای بسیار نافع و کارساز است.
خواص قاشقک
خواص قاشقک

قاشقک برای کمک به فرآیند هضم

قاشقک آرامش بخش است و خاصیت پاک کنندگی و سم زدایی دارد. از التهاب در معده جلوگیری می کند، کام را پاک می کند و فرآیند هضم را تقویت می کند. این امر به دلیل فعال شدن غدد بزاقی در مصرف قاشقک که آنزیم های گوارشی را قادر به تولید مقادیر کافی می کند، اتفاق می افتد.

کاهش و درمان اختلالات تنفسی با قاشقک

قاشقک به شکل چای یا جویدنی برای رفع گرفتگی گلو، بینی، برونشیت و ریه ها استفاده می شود. به تسکین بینی، گلو و مجاری تنفسی و جلوگیری از یک اختلال طولانی که معمولاً با آسم یا سرما شروع می شود، کمک می کند. قاشقک یک درمان طبیعی موثر برای این حالت است.

قاشقک برای کمک به کاهش وزن

مصرف قاشقک این اطمینان را می دهد که انرژی اضافی را به شیوه ای سالم از دست دهید. قاشقک، آزادسازی آنزیم های گوارشی بدن را قادر به مصرف چربی بیشتری به منظور تولید انرژی می کند. استراتژی دیگر استفاده از قاشقک با سایر غذا هایی است که برای بهبود سلامتی مانند لیمو شناخته می شوند.

می توانید آب را با قاشقک و لیمو مخلوط کنید. این یک روش کلاسیک برای آماده کردن بدن برای یک مسیر سالم جدید است و برای شما کم کردن وزن را به شیوه ای سالم و طبیعی آسان تر می کند.

قاشقک برای جلوگیری از آلرژی

روغن های موجود با ترکیب قاشقک به طور گسترده ای برای مقاومت در برابر انتشار مواد شیمیایی خاص در بدن شناخته می شوند، که منجر به آلرژی فصلی و تب یونجه نیز میشود. قاشقک بهتر است به شکل خام یا به شکل چای مصرف شود، تا از آلرژی ها محافظت کند. این مزایا همچنین برگ های قاشقک را برای سرفه و دیگر مسائلی که با انقباضات شدید و ناگهانی عضلات ناحیه اطراف تشدید می شوند، عالی می کند.

قاشقک برای تقویت کبد

قاشقک برای کار کردن موثر کبد شناخته شده است و قاشقک به خاطر وجود مواد مغذی ضروری و خواصی چون آرامش بخشی و تسکین دهنده اش، یک گیاه بسیار مفید برای افزایش قدرت کبد است.

قاشقک برای تقویت حافظه

افرادی که مصرف کنندگان معمولی قاشقک هستند، به شدت هوشیار و باهوش هستند. قاشقک به عنوان یک محرک موثر شناخته شده است، که حفظ حافظه بلند مدت و هوشیاری مشخص را افزایش می دهد.

قاشقک برای داشتن پوست سالم

قاشقک دارای خواص ضد خارش و ضد عفونی کنندگی است و اطمینان می دهد که پوستتان کاملاً تمیز شده است. به پیش گیری و درمان عفونت های پوستی کمک می کند. درمان و حذف زخم های ناشی از گزش حشرات مانند پشه، زنبور عسل، زنبور، پشه و زنبور سرخ. این بیماری التهابی است و از آن به عنوان یک ماده رایج در پماد های دافع استفاده می شود.

جلوگیری از افسردگی با قاشقک

قاشقک یک محرک طبیعی بسیار معطر است که باعث افزایش انرژی در بدن می شود. می تواند به صورت روغن یا تنفسی یا به صورت بخار به کار رود تا افسردگی و خستگی را بکاهد. ذهن را تحریک می کند، به آن نیرو می بخشد و حالت و کارکرد جامع بدن را افزایش می دهد.

قاشقک برای کمک به گرفتگی های ماهیچه ای

زمانی که گلوی شما قرمز و تحریک می شود، ماهیچه های دور گردن و قفسه سینه ممکن است از عمل سرفه که با ناراحتی های اولیه و التهاب در طول مری آورده شده اند، آسیب ببیند. احتمالاً متوجه شده اید که پس از یک روز کامل سرفه، گلو و سینه بسیار خسته و زخمی می شود، پس استفاده از برگ های قاشقک مفید است.

صدها سال پیش، مردم فهمیدند که قاشقک توانایی کاهش التهاب و همچنین توانایی آرام کردن فعالیت حرکتی در ماهیچه ها را دارند و این به نوبه خود به جلوگیری از التهاب ناشی از آن کمک خواهد کرد.

قاشقک برای کمک به کاهش نفخ و گاز معده

اکثر مردم تجربه شرم آوری را در زمانی که نفخ شکم داشته اند تجربه کرده اند. بعضی از غذا ها می توانند باعث ورم همراه با گاز شوند. این می تواند منجر به خروج ناگهانی و غیرقابل کنترل این گازها شود که برای هر کسی که به اندازه کافی ناخوشایند است.

اگر تا به حال امیدوار بودید که یک جایگزین طبیعی برای کمک به اجتناب از این شرایط پیدا کنید، قاشقک می تواند پاسخ شما باشد. مصرف قاشقک می تواند به جلوگیری از تولید گاز متان کمک کند، چون تولید شیره معده را تحریک میکند.

منبع آهن است.

آهن موجود در قاشقک، به تحریک تولید سلولهای قرمز خون و هموگلوبین کمک میکند. این خاصیت، واقعا عالی است زیرا از بروز کم خونی جلوگیری می کند. همچنین، اگر میخواهید نیاز بدن خود به آهن را تامین کنید، می توانید جگر مرغ، صدف خوراکی و ماهی ساردین نیز مصرف کنید.

منبع ویتامین C است.

به دلیل وجود ویتامین C بالا در قاشقک، این گیاه در جلوگیری از بیماریهای قلبی عروقی، بیماریهای چشمی و دیگر مشکلات سلامتی به شما کمک می کند.

در واقع با مصرف خوراکی های سرشار از ویتامین C، در افزودن موثرترین مواد مغذی به بدن موفق شده اید. میتوانید برای تامین ویتامین C مورد نیاز بدن از میوه های خانواده بری استفاده کنید.

مقدار مناسبی کربوهیدرات دارد.

کربوهیدرات، با فراهم کردن انرژی لازم برای بدن، کمک به عملکرد روده و معده و همچنین کمک به فرآیند های بازشناختی سلولی، نقش مهمی در حفظ سلامت بدن ایفا میکند.

در واقع، هر زمان که خوراکی هایی مانند نان و برخی میوه ها را میخوریم، کربوهیدرات را وارد بدن کرده ایم. برای محافظت از بدن در برابر خطر دیابت ناشی از وجود قند در کربوهیدرات، میتوانید از قند های ساده استفاده کنید. میتوانید از میوه ها و محصولات لبنی همراه با قاشقک نیز استفاده کنید.

خواص آنتی اکسیدانی دارد.

به دلیل وجود ترکیبات آنتی اکسیدانی در قاشقک، این گیاه به جلوگیری از احتمال بیماری‌های خاصی مانند سرطان کمک می‌کند. همچنین، گفته می‌شود قاشقک دارای ویتامین‌های آنتی اکسیدانی مانند ویتامین A، ویتامین C، فولات، پیریدوکسین، ریبوفلاوین و تیامین است.

قاشقک به دلیل داشتن این مواد مغذی عالی، در برابر رادیکال‌ های آزاد از بدن محافظت می‌کند. بنابراین، اگر می‌ خواهید به خوبی از بدن‌تان محافظت شود، قاشقک را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

مضرات و منع مصرف های گیاه قاشقک

قاشقک گیاهی سالم و بدون ضرر برای افراد مختلف است؛ اما باید توجه داشته باشید که زیاده روی در مصرف هر گیاه دارویی میتواند عوارضی را به دنبال داشته باشد.
این در حالی است که، با مصرف به اندازه ی این گیاهان، نه تنها عوارضی پیش نخواهد آمد، بلکه برای شما مفید واقع خواهند شد؛ اما چنانچه در مصرف هر نوع گیاه دارویی زیاده روی کنید، امکان دارد تمامی مزایای آن، به معایب تبدیل شود.
بنابراین، مضراتی که در ادامه برای گیاه قاشقک بیان خواهیم کرد، به دلیل مصرف بیش از اندازه ی این گیاه دارویی، و یا به دلیل حساسیت برخی افراد به گیاه قاشقک خواهد بود. این عوارض و ممنوعیت ها شامل موارد زیر میشوند:

  • پیش از هر چیز، توصیه می شود از مصرف خودسرانه گیاهان دارویی و همچنین مکمل‌ های گیاهی خوداری کنید.
  • توجه به این نکته حائز اهمیت است که دارو های گیاهی کاملا بی‌ خطر و بدون عوارض نیستند؛ بنابراین نمی‌توان بدون نظر پزشک و در هر شرایطی از آنها استفاده کرد.
  • در صورت بروز هر گونه واکنش آلرژیک، میبایست سریعاً مصرف گیاه دارویی را قطع کنید.
  • عوارض جانبی گیاهان دارویی را جدی گرفته و در صورت بروز آن‌ها، به پزشک مراجعه کنید.
  • در صورت وجود هر گونه بیماری زمینه‌ای نظیر فشار خون یا دیابت و یا مصرف داروهای شیمیایی، با پزشک خود مشورت کنید؛ چرا که همزمانی مصرف برخی دارو های شیمیایی و گیاهان دارویی می تواند عوارضی جدی به دنبال داشته باشد.

مصلحات گیاه قاشقک شامل چه مواردی میشود؟

با توجه به طبع گرم گیاه قاشقک، توصیه میشود که گرم مزاجان آن را با مصلحاتش که شامل عرق بیدمشک و عرق برگ بید میشود مصرف کنند تا طبع و مزاج گیاه قاشقک اصلاح شود.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *