طبع و خواص پاپریکا در طب سنتی
طبع و خواص پاپریکا در طب سنتی

طبع و خواص پاپریکا در طب سنتی ایرانی و اسلامی + 3 عرق گیاهی که مصلح آن هستند

تاریخ نگارش

فوریه 23, 2023

دسته‌بندی

ادویه‌ و گیاهان دارویی

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

پاپریکا نوعی ادویه و یکی از محبوترین ادویه‌ها در جهان است. به علت مزه و عطر و خوش رنگی آن در انواع غذاها مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر چنانچه مشاهده کردید غذای شما خوش رنگ نیست کافیست کمی از پودر پاپریکا استفاده کنید.

پاپریکا، طعمی ملایم یا تند دارد. دارای طعمی متفاوت است. اگر چنانچه ذائقه شما به تندی عادت دارد می‌توانید از فلفل دلمه ای خشک شده و فلفل تند آسیاب شده بیشتری در آن استفاده کنید. پاپریکا در واقع یک نوع فلفل است با طعم های متفاوت شیرین، تند، دودی است و زمانی که به روغن گرم شده اضافه شود طعم آن مشخص خواهد شد.

طبع پاپریکا گرم است یا سرد؟

چنانچه در رابطه با طبع پاپریکا سوالاتی نظیر: طبع پاپریکا چیست؟ و یا، طبع پاپریکا گرم است یا سرد؟ و یا حتی، طبع پاپریکا تر است یا خشک؟ سوالاتی برای شما پیش آمده است، خوب است بدانید که طبع پاپریکا گرم و خشک است.
بنابراین پاپریکا برای سرد مزاجان مناسب بوده و توصیه می شود گرم مزاجان در مصرف آن دقت نموده و حتما آن را با مصلحاتش مصرف کنند.

خواص فوق العاده ی پاپریکا

پاپریکا دارای خواص فراوانی است که برخی از این خواص شامل موارد زیر میشوند:

  • درمان کننده زخم ها
  • ناراحتی پوستی را درمان خواهد کرد.
  • ناراحتی گوارشی را درمان می کند.
  • بهبود دهنده گردش خون در فولیکول مو ( جلوگیری از ریزش مو )
  • درمان بی خوابی
  • آرامش قلبی و جلوگیری از حمله قلبی
  • درمان کننده التهابات بدنی
  • دارای ویتامین آ و کمک کننده به سلامت چشمی
  • انرژی دهنده قوای بدنی
  • کاهش دهنده فشار خون
  • بیماری کبدی را درمان و جلوگیری از انواع هپاتیت آ و ب و چربی های کبدی
  • درمان کننده سرماخوردگی
  • درمان کننده سرطان
خواص پاپریکا
خواص پاپریکا

روشن کردن پوست صورت

پاپریکا سرشار از ویتامین‌ها، آهن، و بتا کاروتن است که از بروز چین و چروک، و هم‌چنین سایر علائم پیری پیشگیری می‌کنند. مواد مغذی موجود در پاپریکا با محدود کردن تولید ملانین که عامل تیره شدن رنگ پوست است، رنگ چهره را روشن‌تر و زیباتر می‌کنند.

ضد پیری

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، پاپریکا غنی از بتا کاروتن است که در بدن به ویتامین A تبدیل می‌شود. ویتامین A نقش بسیار مهمی در حفظ سلامت پوست ایفا می‌کند. این ویتامین از ایجاد چین و چروک پیشگیری می‌کند و باعث روشن شدن پوست چهره می‌شود.

پاپریکا برای درخشندگی پوست

با ترکیب یک قاشق غذاخوری پاپریکا با دو قاشق غذاخوری عسل می‌توانید یک ماسک صورت تهیه کنید. لایه‌ی نازکی از این ماسک را روی پوست صورت‌تان بمالید و حدود ۲۰ دقیقه صبر کنید. این کار باعث خوش‌رنگ شدن پوست صورت، و هم‌چنین کاهش خطوط ظریف، چین و چروک‌ها، لکه‌های ناشی از افزایش سن، شل شدگی و تیرگی پوست می‌شود. هم‌چنین، این ماسک با درمان لکه‌ها و جوش‌های سر سیاه باعث نرمی و درخشندگی پوست می‌شود. با وجود این، توصیه می‌شود پیش از استفاده از این ماسک، کمی از آن را روی قسمتی از پوست‌تان بمالید تا از عدم حساسیت به پاپریکا مطمئن شوید.

درمان مشکلات پوستی ناشی از باکتری

خواص شگفت‌انگیز ضد باکتریایی پاپریکا، این چاشنی را به یک داروی گیاهی موثر برای درمان مشکلات پوستی ناشی از باکتری تبدیل کرده‌اند. آکنه (جوش) یکی از همین مشکلات پوستی است. افزودن پاپریکا به رژیم غذایی ممکن است به پیشگیری از بروز آکنه کمک کند.

درمان رگ‌ های عنکبوتی

طبق شواهد علمی، پاپریکا برای پیشگیری و درمان رگ‌های عنکبوتی مفید است، زیرا دارای خواص ویژه‌ای است که می‌توانند رگ‌های خونی داخل بدن را تقویت کند. چنان‌چه در پاهای‌تان دچار رگ‌های عنکبوتی شده‌اید، می‌توانید این چاشنی را مرتبا در رژیم غذایی‌تان استفاده کنید تا این رگ‌ها را از روی پاهای‌تان محو، و از بروز رگ‌های عنکبوتی جدید نیز پیشگیری کنید.

پیشگیری از ریزش مو

پاپریکا منبعی غنی از ویتامین B6 است که به پیشگیری از ریزش مو کمک می‌کند. هم‌چنین، پاپریکا حاوی مقدار قابل توجهی آهن نیز هست که باعث آسان‌ شدن فرایند انتقال اکسیژن به فولیکول‌های مو می‌شود. این قابلیت با بهبود جریان خون در کف سر باعث کمک به رشد مو می‌شود.

حفظ رنگ مو

ویتامین B6 موجود در پاپریکا در تولید ملانین نیز تقش دارد؛ ملانین رنگ دانه‌ای است که باعث رنگی شدن مو می‌شود. در حقیقت، برای آن‌که هنگام رنگ کردن مو، مقداری اندکی رنگ قرمز نیز به موهای‌تان اضافه کنید، می‌توانید پودر پاپریکای شیرین را با حنا ترکیب کنید به و موهای‌تان بزنید. با وجود این، پیش از استفاده از پاپریکا روی کف سرتان، کمی از آن را روی بخش کوچکی از پوست مچ دست‌تان بمالید تا از عدم حساسیت به پاپریکا مطمئن شوید.

خواص ضد التهابی

پاپریکا دارای خواص ضد التهابی است و مصرف آن برای آدم‌های مبتلا به بیماری‌های خود ایمنی و التهابی بسیار مفید است. مصرف این چاشنی می‌تواند به تسکین التهاب ناشی از آرتریت و هم‌چنین سایر دردها و ناراحتی‌های بدن کمک کند.

کاهش فشار خون

این ویژگی به خاطر وجود کپسایسین در پاپریکا است؛ با این حال، کپسایسین موجود در پاپریکا در مقایسه با سایر ادویه و چاشنی‌های حاوی فلفل کم‌تر است. کپسایسین با آرام کردن عروق خونی به کاهش فشار خون کمک می‌کند.

تولید انرژی

پاپریکا منبع غذایی مهمی برای ویتامین B6 به شمار می‌رود؛ ویتامین B6 یک کوآنزیم است. به عبارت دیگر، وجود این ویتامین برای فعال کردن ۱۰۰ آنزیم دیگر و بهبود کارکردشان ضروری است. این آنزیم‌ها با ایجاد واکنش‌های بیوشیمیایی در بدن باعث ایجاد انرژی می‌شوند، و هم‌زمان با تامین گلوکز بدن، به تولید انتقال دهنده‌های عصبی و هموگلوبین می‌پردازند.

به علاوه، این چاشنی حاوی آهن است؛ آهن مسئول انتقال اکسیژن به سراسر بدن، و یکی از اجزای تشکیل دهنده‌ی بسیاری از پروتئین‌ها است. این پروتئین‌ها نیز مسئول تولید انرژی در بدن هستند. پاپریکا یک انرژی‌‌دهنده‌ی و محرک فوق‌العاده است که برای درمان وضعیت‌هایی نظیر خستگی، رخوت، و افسردگی کاربرد دارد.

حفظ سلامت بینایی

ویتامین A نقش بسیار مهمی در حفظ سلامت بینایی انسان ایفا می‌کند، و اساسا در گروهی از ترکیبات طبقه‌بندی می‌شود که کاروتنوئید نام دارند. پاپریکا حاوی چهار کاروتنوئید است – بتا کریپتوزانتین، بتا کاروتن، لوتئین، و زآگزانتین. چشم‌ها از این ویتامین برای تبدیل نور به تصویر استفاده می‌کنند.

لوتئین و زآگزانتین خطر ابتلا به تباهی لکه‌ی زرد و آب مروارید ناشی از کهولت سن را کاهش می‌دهد. توصیه می‌شود پاپریکا را با یک منبع چربی نظیر روغن زیتون ترکیب کنید تا بتوانید از حداکثر فواید کاروتنوئیدها بهره‌مند شوید.

کمک به گوارش

مصر ف پاپریکا با تنظیم ترشح اسید در معده با گوارش کمک می‌کند. پاپریکا محرک فوق‌العاده‌ای است که با افزایش میزان بزاق دهان و اسید معده گوارش را آسان می‌کند. از پاپریکا برای درمان سوءهاضمه استفاده می‌شود. با وجود این، مصرف بیش از اندازه‌ی پاپریکا ممکن است با برخی از داروها تداخل ایجاد کند؛ از این رو، توصیه می‌شود پیش از مصرف پاپریکا (به عنوان یک داروی گیاهی و به میزان زیاد) با پزشک معالج‌تان مشورت کنید.

بهبود کیفیت خواب با پاپریکا

ویتامین B6 موجود در پاپریکا دارای اثرات عصبی و روانی قدرتمندی است. این ویتامین به تولید “‌هورمون خواب‌”‌ یا ملاتونین کمک می‌کند؛ این هورمون به تنظیم چرخه‌ی خواب به صورت طبیعی کمک می‌کند. به علاوه، ملاتونین باعث افزایش سطوح سروتونین و نوراپی‌نفرین می‌شود؛ هر دوی این هورمون‌ها باعث می‌شوند همیشه شاد و بدون استرس بمانید.

خواص ضد باکتریایی پاپریکا

طبق یافته‌های علمی، پروتئین ضد باکتری موجود در پاپریکا از رشد برخی باکتری‌ها نظیر سالمونلا و اشریشیا کلی که معمولا از طریق خوراکی‌ها منتقل می‌شوند، جلوگیری می‌کند. قرار دادن پاپریکا در رژیم غذایی تا حدودی می‌تواند رشد این باکتری‌های مضر را مهار کند.

پیشگیری از اسکوربوت با مصرف پاپریکا

اسکوربوت بیماری نادری است که با ورم و خونریزی لثه‌ها، لق شدن دندان‌ها، ورم استخوان‌ها، افزایش سرعت تنفس، زردی (یرقان)، اسهال، افسردگی، و غیره شناخته می‌شود. علت اصلی بروز اسکوربوت کمبود ویتامین C است. پاپریکا انباری از ویتامین C است. این ویتامین در درمان اسکوربوت معجزه می‌کند؛ برای پیشگیری از بروز بسیاری از بیماری‌های از جمله بیماری اسکوربوت باید هر روز ویتامین C مصرف کنید. برای افزایش میزان ویتامین C در رژیم غذایی‌تان می‌توانید از پاپریکا استفاده کنید.

پیشگیری از کم خونی با مصرف پاپریکا

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، پاپریکا حاوی آهن است؛ آهن در تشکیل گلبول‌های قرمز خون نقش مهمی ایفا می‌کند. به علاوه، میزان بالای ویتامین C در این چاشنی توانایی بدن را در جذب آهن افزایش می‌دهد. به همین خاطر، برای پیشگیری از کم خونی پاپریکا را در رژیم غذایی‌تان بگنجانید.

پاپریکا، مفید برای دستگاه قلبی و عروقی

ویتامین C موجود در پاپریکا از بدن در برابر بیماری‌های قلبی و عروقی، به خصوص حمله‌ی قلبی و سکته‌ی مغزی محافظت می‌کند. ویتامین E آنتی‌اکسیدانی است که از بروز آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد پیشگیری می‌کند و باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی می‌شود. پاپریکا که سرشار از مواد معدنی‌ نظیر آهن، پتاسیم، منیزیوم، و فسفر است، به تصفیه‌ی خون و بهبود وضعیت قلب کمک می‌کند.

التیام زخم‌ها با استفاده از پاپریکا

پاپریکا منبع خوبی برای ویتامین E است؛ ویتامین E به تولید گلبول‌های قرمز خون کمک می‌کند. این ویتامین E، هم‌چنین، به لخته شدن و توقف خونریزی بر اثر بریدگی‌ها و زخم‌ها نیز کمک می‌کند، و باعث می‌شود زخم‌ها به سرعت التیام یابند.

مضرات و منع مصرف های پاپریکا

پاپریکا ادویه ای سالم و بدون ضرر برای افراد مختلف است؛ اما باید توجه داشته باشید که زیاده روی در مصرف هر ادویه ای میتواند عوارضی را به دنبال داشته باشد.
این در حالی است که، با مصرف به اندازه ی این ادویه ها، نه تنها عوارضی پیش نخواهد آمد، بلکه برای شما مفید واقع خواهند شد؛ اما چنانچه در مصرف هر نوع ادویه ای زیاده روی کنید، امکان دارد تمامی مزایای آن، به معایب تبدیل شود.
بنابراین، مضراتی که در ادامه برای پاپریکا بیان خواهیم کرد، به دلیل مصرف بیش از اندازه ی این ادویه، و یا به دلیل حساسیت برخی افراد به پاپریکا خواهد بود. این عوارض و ممنوعیت ها شامل موارد زیر میشوند:

  • پاپریکا میتواند سبب بروز حساسیت شود.
  • پاپریکا در برخی موارد سبب ایجاد واکنشه ای آلرژیک میشود.

مصلحات پاپریکا

با توجه به طبع گرم پاپریکا، توصیه میشود که گرم مزاجان آن را با مصلحاتش که شامل عرق شاهتره، عرق کاسنی و عرق خیار میشود مصرف کنند تا طبع و مزاج پاپریکا اصلاح شود.

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *