طبع و خواص یاسمن سفید در طب سنتی
طبع و خواص یاسمن سفید در طب سنتی

طبع و خواص یاسمن سفید در طب سنتی + مضرات و 2 مصلح آن

تاریخ نگارش

فوریه 26, 2023

دسته‌بندی

ادویه‌ و گیاهان دارویی

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

یاسمن سفید jusminum officinale از تیره زیتونیان بوده و بوته ای به ارتفاع 4.5 متر که دارای برگ های متقابل و برگچه های سرنیزه ای می باشد. گل های سفید آن منفرد و در خوشه های محوری قرار گرفته اند.
یاسمن سفید را با نام‌هایی چون گل هاشم، یاسمن، یاسمن بستانی، یاسمن بوّا، سجلاب می‌شناسند.

طبع یاسمن سفید چیست؟

چنانچه در رابطه با طبع یاسمن سفید سوالاتی نظیر: طبع یاسمن سفید چیست؟ و یا، طبع یاسمن سفید گرم است یا سرد؟ و یا حتی، طبع یاسمن سفید تر است یا خشک؟ سوالاتی برای شما پیش آمده است، خوب است بدانید که طبع یاسمن سفید گرم و خشک است.
بنابراین یاسمن سفید برای سرد مزاجان مناسب بوده و توصیه می شود گرم مزاجان در مصرف آن دقت نموده و حتما آن را با مصلحاتش مصرف کنند.

خواص بی نظیر یاسمن سفید

بهبود سلامت قلب و عروق

برای کسانی که از مشکلات قلب و عروق رنج می برند، نوشیدن دمنوش یاسمن سفید می تواند گزینه ی خوبی برای جلوگیری از بروز مشکلات بیش تر باشد. بر طبق یک مطالعه در مورد کاتچین ها و سلامت قلب و عروق، مشخص شد کاتچین هایی که در دمنوش یاسمن سفید یافت می شوند، برای مهار کلسترول “بد” که پس از اکسیداسیون التهاب ایجاد می کند، بسیار مهم است. به عبارت دیگر، دمنوش یاسمن سفید می تواند به شیوه های گوناگون به بهبود سلامت قلبی و عروقی کمک کند.

نوشیدن دمنوش یاسمن سفید می تواند به شما در حفظ سطح کلسترول و فشار خون کمک کند و به طور همزمان از استرس اکسیداتیو جلوگیری کند. علاوه بر این، به لطف آنتی اکسیدان های موجود در چای یاسمن سفید، نوشیدن آن می تواند به کاهش ریسک رخ دادن حملات قلبی و ابتلا به بیماری های قلبی کمک کند.

آنتی اکسیدان

یکی از بهترین خواص چای یاسمن سفید که باید بدانید حضور مقادیر زیادی آنتی اکسیدان در آن است. طبق یک مقاله، دمنوش یاسمن سفید می تواند به شما در از بین بردن مواد شیمیایی مضر مانند رادیکال های آزاد کمک کند. چنان چه می دانید رادیکال های آزاد موجود در بدن انسان می توانند سبب بروز التهاب و سایر مشکلات سلامتی شوند.

با نوشیدن چای یاسمن سفید به طور مرتب، می توانید این رادیکال های آزاد را از بدن تان حذف کنید. معروف ترین آنتی اکسیدان های یافت شده در دمنوش یاسمن سفید یا چای یاسمن سفید کاتچین ها هستند و می توانند در کاهش خطر ابتلا به برخی بیماری های جدی در بدن بسیار موثر باشند.

خواص یاسمن سفید
خواص یاسمن سفید

کاهش خطر ابتلا به سرطان

دمنوش یاسمن سفید یا چای یاسمن سفید مقدار زیادی آنتی اکسیدان دارد؛ بنابراین، می تواند به مبارزه با رادیکال های آزاد مضر درون بدن کمک کند. با توجه به یک مقاله در این زمینه، رادیکال های آزاد می توانند فرایند پیری را تسریع کنند و ثابت شده است که با ریسک توسعه ی سرطان در بدن مرتبط هستند.

با کاهش رادیکال های آزاد در بدن، می توانید به طور موثری خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهید و سرعت روند پیری را کند کنید. در واقع، این مورد یکی از بهترین مزایای دمنوش یاسمن سفید برای سلامت انسان است که باید بدانید و سپس آن را دنبال کنید.

کمک به کاهش وزن

اگر دوست دارید خواص چای یاسمن سفید را بدانید نباید این واقعیت را فراموش کنید که این نوع چای می تواند به کاهش وزن کمک کند. با توجه به یک مقاله در مورد دمنوش یاسمن سفید و کاهش وزن، افرادی که دمنوش یاسمن سفید را به طور منظم مصرف می کنند، اغلب باریک تر از دیگران هستند.

همچنین بین کاهش چربی سلولی و مصرف منظم دمنوش یاسمن سفید رابطه وجود دارد. با نوشیدن دمنوش یاسمن سفید به طور منظم، می توانید اندام مورد نظرتان را سریع تر به دست بیاورید. علاوه بر این، نوشیدن دمنوش یاسمن سفید همراه با یک رژیم غذایی متعادل، می تواند به شما در حفظ وزن مناسب بدن کمک کند.

کاهش ریسک ابتلا به سرماخوردگی و آنفولانزا

اگر دوست دارید خطرات سرماخوردگی و آنفولانزا را به طور طبیعی کاهش دهید، این دمنوش را امتحان کنید. در واقع، این نوع چای حاوی مقدار زیادی خواص ضد باکتری و ضد ویروسی است که نقش مهمی در پیشگیری از آلرژی ها، آنفلوآنزا، و همچنین سرماخوردگی ایفا می کند.

بنابراین، این مورد نیز به عنوان یکی از بهترین مزایای چای یاسمن سفید شناخته شده و نباید آن را نادیده بگیرید. حتی اعتقاد بر این است که با کمی دمنوش یاسمن سفید می توانید قرقره کنید و تا حدی زیادی ناخوشی حاصل از این بیماری ها را از بین ببرید. علاوه بر این، نوشیدن چای یاسمن سفید می تواند کمک کند که سریع تر از شر برخی بیماری ها خلاص شوید.

تنظیم گردش خون

حالا که در مورد خواص شگفت انگیز دمنوش یاسمن سفید صحبت می کنیم، نباید توانایی آن را برای افزایش گردش خون فراموش کنیم. به لطف این مزیت چای یاسمن سفید، می توانید به طور موثر ریسک توسعه ی چند اختلال از جمله آسیب مغزی، لخته شدن خون،ترومبوزیس، مسدود شدن شریان ها، فشار خون بالا و سکته ی مغزی را کاهش دهید.

کاهش سطح کلسترول

نوشیدن دمنوش یاسمن سفید می تواند به کاهش چربی های ناسالم و کلسترول در بدن کمک کند. بر اساس یک مطالعه، ترکیبات موجود در دمنوش یاسمن سفید می توانند به کاهش کلسترول در خون و کبد برخی از حیوانات پس از دنبال کردن یک رژیم غذایی غنی شده با کلسترول به مدت 7 روز کمک کنند. علاوه بر این، نوشیدن دمنوش یاسمن سفید می تواند مانع ایجاد “کلسترول بد” شود، و بنابراین به کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سکته مغزی کمک می کند.

مبارزه با اختلالات دستگاه گوارش

درمان اختلالات دستگاه گوارش یکی از مزایای دمنوش یاسمن سفید یا چای یاسمن سفید است که نباید فراموش کنیم. در واقع، اضافه کردن دمنوش یاسمن سفید به رژیم غذایی تان می تواند شانس داشتن یک معده ی سالم، جلوگیری از اختلالات دستگاه گوارش و بهبود فرایند هضم را افزایش دهد. کاتچین موجود در دمنوش یاسمن سفید اثرات مثبتی روی بسیاری از حوزه های سلامتی، از جمله سیستم گوارش دارد.

کند کردن روند پیری

یکی دیگر از خواص چای یاسمن سفید در این فهرست که نباید از آن غافل شوید، این است که می تواند به طور طبیعی و موثر به کاهش روند پیری کمک کند. آنتی اکسیدان هایی که در دمنوش یاسمن سفید یافت می شوند، باعث کاهش سرعت فرایند پیری می شوند و رادیکال های آزاد را در بدن از بین می برند. بنابراین، اگر می خواهید روند طبیعی پیری را کند کنید، باید این چای را به رژیم روزانه تان اضافه کنید.

مبارزه با باکتری ها

دمنوش یاسمن سفید به غیر از مبارزه با باکتری ها، می تواند برای ترویج روند تولید باکتری های خوب مورد استفاده قرار گیرد و این نوع باکتری می تواند از بدن انسان برای انجام بعضی از وظایف، از جمله فرایند هضم حمایت کند. چای یاسمن سفید قادر است به بهبود قدرت روده کمک کند و به طور همزمان خطر ابتلا به بیماری هایی مانند زخم، اسهال، بیماری های معده و وبا را کاهش دهد.

درمان آرتریت و درد مفاصل

یکی از خواص چای یاسمن سفید برای سلامتی که باید بدانید و سپس سعی کنید از آن بهره مند شوید، کاهش درد و ناراحتی همراه با آرتریت و درد مفاصل است. در واقع، خواص ضد التهابی موجود در دمنوش یاسمن سفید می تواند با مهار اکسیژن سازی سلولی به کاهش التهاب و تورم کمک کند.

مفید برای پوست

یاسمن سفید ماده ای است که به طور گسترده ای در بسیاری از لوازم آرایشی و همچنین محصولات مراقبت از پوست به کار می رود. روغن معطر یاسمن سفید حاوی خواص ضد باکتری، ضد ویروسی و ضدعفونی کننده است. در نتیجه، می تواند به حذف جای باقی مانده از آکنه، ترک پوست، و درمان زخم ها کمک کند. عصاره و روغن یاسمن سفید در عین حال می توانند به مرطوب کردن و افزایش حالت کشسانی پوست، محافظت از پوست در برابر آسیب و کاهش خشکی آن کمک کنند. علاوه بر این، دمنوش یاسمن سفید یک تونر عالی صورت هم محسوب میشود.

تنها کاری که باید انجام دهید این است که 1 قاشق چایخوری از این چای یا یک چای یاس کیسه ای را در ۲۴۰ میلی لیتر آب دم بگذارید. سپس، کمی صبر کنید تا دمنوش خنک شود و آن را با استفاده از یک تکه پنبه روی پوست تان بمالید. برای به دست آوردن نتایج رضایت بخش، این روش درمانی را چند بار در هفته تکرار کنید. در واقع، بهبود سلامت پوست نیز از مزایای دمنوش یاسمن سفید یا چای یاسمن سفید است که می توانید همیشه از آن بهره مند شوید.

مضرات و منع مصرف های یاسمن سفید

یاسمن سفید گیاهی سالم و بدون ضرر برای افراد مختلف است؛ اما باید توجه داشته باشید که زیاده روی در مصرف هر گیاه دارویی میتواند عوارضی را به دنبال داشته باشد.
این در حالی است که، با مصرف به اندازه ی این گیاهان، نه تنها عوارضی پیش نخواهد آمد، بلکه برای شما مفید واقع خواهند شد؛ اما چنانچه در مصرف هر نوع گیاه دارویی زیاده روی کنید، امکان دارد تمامی مزایای آن، به معایب تبدیل شود.
بنابراین، مضراتی که در ادامه برای گیاه یاسمن سفید بیان خواهیم کرد، به دلیل مصرف بیش از اندازه ی این گیاه دارویی، و یا به دلیل حساسیت برخی افراد به گیاه یاسمن سفید خواهد بود. این عوارض و ممنوعیت ها شامل موارد زیر میشوند:

  • ناراحتی روده: بعضی از مردم اغلب از دمنوش یاسمن سفید به عنوان یک درمان خانگی برای بهبود متابولیسم یا حمایت از کاهش وزن استفاده می کنند. با این حال، باید توجه داشته باشید که دمنوش یاسمن سفید واقعا اسیدیته ی بالایی دارد، بنابراین اگر دمنوش یاسمن سفید را زمانی که گرسنه هستید بخورید تا عملکرد متابولیک را تقویت کنید و وزن از دست بدهید ممکن است درد و ناراحتی روده را تجربه کنید.

مصلحات یاسمن سفید

با توجه به طبع گرم یاسمن سفید، توصیه میشود که گرم مزاجان آن را با مصلحاتش که شامل دمنوش لیمو و دمنوش چای ترش میشود مصرف کنند تا طبع و مزاج یاسمن سفید اصلاح شود.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *