خواص برگ قیسی در طب سنتی ایرانی و اسلامی
خواص برگ قیسی در طب سنتی ایرانی و اسلامی

طبع و خواص برگ قیسی در طب سنتی + 4 روش تهیه برگ قیسی در خانه

تاریخ نگارش

فوریه 8, 2023

دسته‌بندی

آجیل و خشکبار

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

قیسی نوعی خوشکبار خوشمزه و پرخاصیت بوده و از خشک کردن زردآلو تهیه می شود که ماندگاری آن در این روش زیاد شده و در فصل زمستان می تواند استفاده کرد. زردآلو از میوه های بسیار خوش طعم و خوشمزه تابستانی بوده و به گونه های مختلفی نظیر قیسی، مربا، لواشک، کمپوت و… مورد استفاده قرار می گیرد.
قیسی یا برگه زردآلو فواید زیادی برای بدن دارد و از آن موارد می توان به محافظت از قلب، مراقبت از پوست، رفع یبوست، برطرف کردن بوی بد دهان و حفظ لامت استخوان ها اشاره کرد.
قیسی همانند سایر میوه های خشک دارای مواد مغذی زیادی نظیر فیبر رژیمی، انواع ویتامین ها، بتاکاروتن، پتاسیم و آهن است.

طبع برگ قیسی چیست؟

چنانچه در رابطه با طبع برگ قیسی سوالاتی نظیر: طبع برگ قیسی چیست؟ و یا، طبع برگ قیسی گرم است یا سرد؟ و یا حتی، طبع برگ قیسی تر است یا خشک؟ سوالاتی برای شما پیش آمده است، خوب است بدانید که طبع برگ قیسی سرد و تر است.
بنابراین برگ قیسی برای گرم مزاجان مناسب بوده و توصیه می شود سرد مزاجان در مصرف آن دقت نموده و حتما آن را با مصلحاتش مصرف کنند.

روش تهیه برگ قیسی در خانه

پیش از بررسی خواص فوق العاده ی برگ قیسی، با طرز تهیه ی این خوراکی خوشمزه آشنا شوید؛ در این مطلب چهار روش تهیه‌ی برگ قیسی را به شما آموزش خواهیم داد:

روش اول

پس از آماده کردن سینی، بهترین و با کیفیت‌ترین زرد آلو‌ها را جدا کنید و آن ها را از وسط نصف کنید، هسته زرد آلو را خارج کرده و زرد‌آلو‌ها را له چهار قسمت تقسیم کنید. زردآلوهای خرد شده را به صورتی که داخل زرد آلو رو به بیرون باشد روی سینی بچینید و اجازه دهید برای مدت زمان سه تا هفت روز در آفتاب مانده و خشک شوند.

روش دوم

در این روش از طرز تهیه قیسی باید دو قاشق غذاخوری نمک را در ۴ لیتر آب حل کنید. سپس زردآلوی رسیده را در محلول آب و نمک قرار دهید و با دست زردآلوها را نصف کنید و هسته آن‌ها را خارج کنید. سپس کمی زردآلو‌ها را فشتر دهید تا داخل آن‌ها بیرون بیاید و سپس آن‌ها را در سینی بچینید. یک پارچه با بافت توری روی زردآلوها بکشید تا حشرات روی آنها ننشینند. می‌توانید به جای محلول آب و نمک از محلول آب و لیموترش نیز استفاده کنید.

روش سوم

این طرز تهیه قیسی به صورت خشک کردن زردآلو در فر است. زرد آلوها را شسته و خشک کنید، سپس آن‌ها را نصف کرده و هسته میوه را خارج کنید. بعد زردآلو‌ها را به صورت یک لایه در سینی مخصوص خشک کردن قرار دهید به صورتی که قسمت برش خورده‌ی میوه رو به بالا باشد که آب آن داخل فر نریزد.

فر را روی درجه ۵۰ درجه سانتی گراد بگذارید و سینی زردآلو‌ها را داخل فر قرار دهید. پس از اینکه پوست زردآلوها شروع به جمع شدن کرد، دمای فر را تا ۶۵ درجه سانتی گراد زیاد کنید و تا انتهای فرایند خشک شدن زردآلوها روی همین درجه نگه‌دارید. در فر را کمی باز بگذارید تا رطوبت از آن خارج شود. پس از خشک شدن کامل زردآلوها سینی را از فر خارج کردخ و اجازه دهید برای مدت زمان ۱۲ ساعت در دمای اتاق مانده و خنک شوند.

روش چهارم

در این روش زردآلو را با مایکروویو خشک می‌کنید. ابتدا زردآلو‌ها را شسته و خشک کنید و سپس آن‌ها را به صورت نازک برش بزنید اما نه آنقدر نازک که سطح سینی مایکروویو بچسبند. برش‌های زرد آلو را پس از شست و خشک کردن سبنی مایکروویو در آن بچینید و بین آن‌ها فاصله مناسب بگذارید.

مایکروویو را روی حالت Defrost یا یخ زدایی گذاشته و مدت زمان را هم برای سی دقیقه تنظیم کنید. پس از گذشت سی دقیقه به زردآلو‌ها سر بزنید اگر هنوز خشک نشده بودند برای پنج تا ده دقیقه دیگر مجددا همین‌ کار را تکرار کنید‌.

خواص برگ قیسی
خواص برگ قیسی

خواص باورنکردنی برگ قیسی

حال که با طرز تهیه ی برگ قیسی آشنا شدید، در ادامه، به بررسی خواص برگ قیسی خواهیم پرداخت:

بهبود بینایی

یکی از خواص برگه زردآلو؛ این است که کیفیت بینایی را در شما ارتقا خواهد بخشید. برگه های زردآلو لبریز از ویتامین A یا همان رتینول هستند که بر روی بینایی تاثیر به‌سزایی دارد. افراد سالمند و کودکان یا افرادی که دچار مشکل کاهش دید یا مشکلات بینایی هستند، به دلیل خواص برگه آن می‌توانند از این خوراکی لذیذ استفاده کنند.

رژیم

قیسی حاوی منبع سرشار از فیبر است. اگر در حال رژیم گرفتن هستید یا می‌خواهید رژیم را شروع کنید، توصیه می‌شود برگه زردآلو را حتما در لیست رژیم خود لحاظ کنید. بهبود بیماری دیابت، اضافه وزن، CHD و انواع مختلفی از سرطان‌ها از خواص برگه زردآلو در طب سنتی، است. اگر در رژیم و مصرف غذا محدودیت دارید پس حتما این خوراکی را در رژیم خود لحاظ کنید؛ زیرا به هضم غذای شما نیز کمک شایانی خواهد کرد.

سلامتی قلب

همانطور که می‌دانید پتاسیم مسئولیت ویژه ای در فعالیت قلب و عروق در بدن انسان دارد. پتاسیم موجود در قیسی به بهبود عملکرد قلب و عروق و میزان فشارخون مناسب، بسیار کمک خواهد کرد. پس از مصرف این خوراکی غافل نشوید؛ زیرا از اساسی ترین خواص قیسی، کمک به سلامتی قلب شماست.

درمان مشکلات پوست

یپوست شما روزانه نیازمند ویتامین‌های محلول در آب مانند A و C می باشد. شما باید بخشی از غذای مورد نیاز پوست خود را از طریق تغذیه، تامین کنید. یکی از جذاب‌ترین خواص برگه زردآلو، کمک به مشکلات پوستی و هیدراته کردن آن می باشد. برگ زردآلو با توجه میزان بالای ویتامین A و C می‌تواند غذای موردنیاز پوست شما را تامین کند.

بهبود مشکلات روده

استفاده فیبر به سلامتی روده های شما و رفع بیماری های گوارشی، کمک زیادی می‌کند. از خواص قیسی، آن است که ملین است و حرکات روده را تسهیل کرده و برای بهبود بیماری یبوست کمک کننده می باشد.

محکم شدن استخوان

هرچه بدن ما کلسیم موردنیاز بیشتری را جذب کند، استخوان‌ها سخت و محکم‌تر می‌شوند و خطر پوکی استخوان کمتر می شود. کلیه استخوان ها برای سالم بودن و سفت شدن نیازمند به کلسیم هستند. از خواص برگه زردآلو در طب سنتی؛ کمک به سلامتی استخوان‌ها است. این خوراکی لذیذ حاوی کلسیم است که می ‌تواند استخوان‌ های شما را محکم کند و درد استخوان را کاهش دهد.

کاهش ریزش مو

ماده‌ای که برای درخشندگی، شادابی و حفظ تندرستی موهای شما مهم است، اسید لینولئیک نام دارد. برگ زردآلو که سرشار از اسیدهای چرب از جمله اسید لینولئیک است و قابلیت این را دارد که در سلامتی مو و پوست سر شما تاثیر به ‌سزایی بگذارد.

رفع یبوست

از خواص قیسی؛ آن است که به علت زیاد بودن فیبر در آن هم به هضم غذای مادر و هم به مشکل یبوست که اکثر مادران در دوران بارداری دچار می گردند کمک می‌کند.

کنترل سطح قند خون

ایجاد دیابت در دوران بارداری برای خانم‌ ها می ‌تواند امر عادی باشد و اکثر خانم‌ها به آن دچار می‌شوند. کنترل و پیشگیری از ایجاد قند خون یا بالا رفتن آن در ماداران باردار، یکی دیگر از خواص برگه زردآلو، است.

موثر در رشد و نمو جنین

جنین برای رشد و نمو نیاز به مواد مغذی دارد. از مهمترین خواص برگه زردآلو، در دوران بارداری، کمک به نمو جنین است. برگ زردآلو به دلیل داشتن مواد مغذی و مفید هم برای مادر و هم برای رشد جنین، بسیار مناسب است.

درمان سرماخوردگی

هنگام ابتلا به سرما خوردگی با مصرف میوه هایی که ویتامین C دارند می توان زودتر بهبود یافت برای این منظور برگه زرد آلو، مقداری عسل و آب را با هم مخلوط و مصرف کنید. کالری اضافی این برگه انرژی بدن را تامین می کند.

برطرف کننده‌ی تب

هنگام بروز کوچکترین نشانه ای از تب باید از میوه هایی که دارای ویتامین های موثر در رفع تب می باشند، استفاده کرد. مزه ترش و آب این قبیل میوه ها و ویتامین های موجود در آن باعث رفع تب می شود.

درمان کم خونی

کم خونی و علائم آن به خاطر کمبود آهن در بدن ایجاد می شود. بخش اعظم هموگلوبین گلبول های قرمز از آهن تشکیل شده است، بنابراین کمبود آهن منجر به کم خونی می شود و قیسی به میزان زیادی آهن در خود دارد.

پیشگیری از سرطان

اکسیداسیون عامل انتشار رادیکال های آزاد می باشد که باعث به آسیب سلول های بدن می شود. از بدترین پیامدهای این آسیب وارد شده بر سلول ها، افزایش خطر ابتلا به بیماری سرطان میباشد.

مضرات و منع مصرف های برگ قیسی

در ابتدا خوب است بدانید که برگ قیسی، خوراکی سالم و بدون ضرر برای افراد مختلف است؛ اما باید توجه داشته باشید که زیاده روی در مصرف هر ماده غذایی میتواند عوارضی را به دنبال داشته باشد.
این در حالی است که، با مصرف به اندازه ی این مواد، نه تنها عوارضی پیش نخواهد آمد، بلکه برای شما مفید واقع خواهند شد؛ اما چنانچه در مصرف هر نوع ماده غذایی زیاده روی کنید، امکان دارد تمامی مزایای آن، به معایب تبدیل شود.
بنابراین، مضراتی که در ادامه برای برگ قیسی بیان خواهیم کرد، به دلیل مصرف بیش از اندازه ی این خوراکی بوده و یا به دلیل حساسیت برخی افراد به زرد آلو خواهد بود. این عوارض و ممنوعیت ها شامل موارد زیر میشوند:

  • کسانی که بیماری کبدی دارند سعی کنند کمتر قیسی مصرف کنند.
  • مصرف قیسی باعث ایجاد لکهای سفید پوستی می شود.
  • افرادی که دارای سوزش یا نفخ معده هستند و یا از ناراحتی های کبدی رنج می برند، برگ قیسی مصرف نکنند.
  • مصرف زیاد آن در هضم مواد غذایی ایجاد اختلال کرده و دچار اسهال می شوید. پس در مصرف آن زیاده روی نکنید.
  • برگ قیسی را هنگام ناشتا و با معده خالی نخورید. زیرا سبب دل پیچه می شود.
  • برگ قیسی را هرگز بعد از غذاهای سنگین میل نکنید.

مصلحات برگ قیسی

با توجه به طبع سرد برگ قیسی، توصیه میشود که سرد مزاجان آن را با مصلحاتش که شامل دمنوش بابونه میشود مصرف کنند تا طبع و مزاج برگ قیسی اصلاح شود.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *