طبع و خواص گل همیشه بهار در طب سنتی
طبع و خواص گل همیشه بهار در طب سنتی

خواص گل همیشه بهار در طب سنتی ایرانی و اسلامی + طبع و مصلحات

تاریخ نگارش

فوریه 6, 2023

دسته‌بندی

ادویه‌ و گیاهان دارویی

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

احتمالا تا به حال گل‌های زیبای همیشه‌ بهار با رنگ نارنجی روشن را دیده‌اید. ولی آیا می‌دانستید که بعضی از گونه‌های خاص گل همیشه بهار یا کالاندولا، خواص درمانی زیادی برای سلامتی بدن دارند؟ خواص گل همیشه بهار برای درمان بیماری های پوستی، درمان التهاب و بهبود اسپاسم عضلانی بسیار مفید است.

یکی از گونه‌های خاص گل همیشه بهار گیاهی است با نام علمی Calendula officinalis که معمولا به طور خلاصه کالاندولا نامیده می‌شود. این گیاه هزارساله، برای تهیه‌ی انواع ضمادهای گیاهی، دمنوش‌، رنگ‌دهنده و درمان‌های موضعی و مصارف دارویی گوناگون مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در حالی که نوع دیگری از گل همیشه بهار با نام علمی tagets معمولا در باغ‌ها به‌منظور دور کردن حشرات، افزودن رنگ‌های جذاب و ایجاد عطر خوشایند کاشته می‌شود، کالاندولا یک گونه‌ی دیگر از گل همیشه بهار است که به‌عنوان داروی ضدالتهاب، ضد اسپاسم و ضد قارچ مورد استفاده قرار می‌گیرد.

گل همیشه بهار گل‌های کوچک و پر از گلبرگی هستند که به رنگ‌های نارنجی و زرد رشد می‌کند. این گلبرگ‌ها را بعد از چیدن، خشک می‌کنند و برای مصارف دارویی گوناگون به‌کار می‌برند. انواع مختلفی از گل همیشه بهار در سراسر دنیا رشد می‌کند ولی نوع کالاندولا، خواص دارویی بسیار بیشتری نسبت به سایر انواع دارد. این گل، بومی کشور مصر و بخش‌هایی از مدیترانه است ولی امروزه در همه‌ی قاره‌ها رشد می‌کند و معمولا در ماه‌های گرم‌تر سال، گل می‌دهد.

تحقیقات گیاه‌شناسان نشان می‌دهد که گل همیشه بهار از نوع کالاندولا، حاوی عناصر فعال متعددی ازجمله انواع آنتی اکسیدان ها و روغن‌های فرار است. بوی قوی و رنگ روشن این گل به‌خاطر وجود همین عناصر است که باعث دفع بعضی از انواع قارچ‌ها، حشرات و آفات می‌شود. همچنین گردش خون را بهبود می‌بخشد و التهاب را کنترل می‌‌کند.

طبع گل همیشه بهار چیست؟

چنانچه در رابطه با طبع گل همیشه بهار سوالاتی نظیر: طبع گل همیشه بهار چیست؟ و یا، طبع گل همیشه بهار گرم است یا سرد؟ و یا حتی، طبع گل همیشه بهار تر است یا خشک؟ سوالاتی برای شما پیش آمده است، خوب است بدانید که طبع گل همیشه بهار سرد و خشک است.
بنابراین گل همیشه بهار برای گرم مزاجان مناسب بوده و توصیه می شود سرد مزاجان در مصرف آن دقت نموده و حتما آن را با مصلحاتش مصرف کنند.

خواص فوق العاده ی گل همیشه بهار

گل همیشه بهار دارای خواص فراوانی است. به طور کلی خواص گل همیشه بهار شامل موارد زیر میشوند:

  • ضد عفونی کننده
  • ضد تومور
  • ضد قارچ
  • آنتی اکسیدان
  • آنتی باکتریال
  • ضد التهاب
  • خنک کننده
  • تسکین دهنده
  • آرامش بخش
خواص گل همیشه بهار
خواص گل همیشه بهار

مراقبت از پوست

تعدادی فلاونوئید و آنتی اکسیدان ها موجود در دمنوش گل همیشه بهار می توانند از آسیب رادیکال های آزاد بر روی پوست ما جلوگیری کنند که میتواند باعث ایجاد چین و چروک ، لکه های پیری و لک شود.

تقویت سیستم ایمنی

آنتی اکسیدان های موجود در این دمنوش با ترکیبات ضد باکتریایی و ضد ویروسی طبیعی فشار بر روی سیستم ایمنی شما را کاهش داده و از عفونت جلوگیری کند.

بدن را سم زدایی می کند.

این دمنوش دارای خواص ادرارآور است ، به این معنی که با تولید ادرار بیشتر و دفع سریع سموم تجمع یافته در بدن به حفظ و ارتقاء سلامتی کمک کند.

به رفع درد قاعدگی کمک می کند.

این دمنوش گیاهی دارای اثرات استروژنیک است که می تواند به تعادل مجدد هورمون ها در دوران قاعدگی کمک کند و همچنین برخی از علائم رایج مانند گرفتگی و نوسانات خلقی را برطرف می کند. نوشیدن دمنوش گل همیشه بهار باعث تنظیم چرخه قاعدگی می شود و همچنین عوارض جانبی دردناک قاعدگی را در زنان ، در درجه اول گرفتگی های PMS را کاهش می دهد. وجود فلاونوئیدها به آرامش عضلات و بهبود جریان خون کمک می کند و همه اینها باعث سهولت قاعدگی می شود. همچنین میتواند گرگرفتگی را کاهش دهد.

افزایش سرعت بهبود زخم ها

می توانید از این دمنوش پس از سرد شدن به عنوان یک درمان موضعی برای زخم ، سوختگی یا مناطق ملتهب پوست استفاده کنید. خواص ضد التهابی و ضد درد آن را به یک درمان موضعی عالی تبدیل کرده است.

مزایای گوارشی گل همیشه بهار

شاید یکی از عمیق ترین مزایای نوشیدن دمنوش گل همیشه بهار کمک به هضم و جذب باشد. سیستم غذایی کنونی منجر به شیوع اختلالات هضم گسترده شده است. حتی اگر خودتان از مشکلات گوارشی رنج نمی برید ، احتمالاً فردی را می شناسید که این مشکل را دارند.خواص دارویی گل همیشه بهار باعث آرامش فوق العاده دستگاه گوارش میشود.

نوشیدن دمنوش گل همیشه بهار که از گیاهان دارویی محسوب می شود، می تواند در تسکین و جلوگیری از سوزش سر دل و سوء هاضمه موثر باشد.همچنین برای غشاهای مخاطی داخلی بسیار آرامش بخش است و می تواند به بهبود التهاب معده و روده مرتبط با بیماری هایی مانند سندرم روده تحریک پذیر (IBS) کمک کند. و هنگامی که فرایندهای گوارشی ما به درستی عمل می کنند قطعا بهتر می توانیم مواد مغذی و مواد شیمیایی گیاهی مفید را از غذایی که می خوریم جذب کنیم.

دارای قابلیت های ضد التهابی است.

مشخص شده است که گل همیشه بهار با داشتن فلاونوئیدهای قوی دارای خواص ضد التهابی قوی است. این آنتی اکسیدان های گیاهی از سلول ها در برابر آسیب رادیکال های آزاد و ترکیبات پیش التهابی مانند پروتئین واکنشی C و سایتوکاین ها محافظت می کند.

اسید لینولئیک ضد التهابی نیز در غلظت بالایی در گل همیشه بهار یافت می شود. خواص ضد التهابی قوی آن را به یک داروی قوی برای انواع التهاب مانند بثورات پوشک ، درماتیت ، عفونت گوش ، زخم ، گلودرد و موارد دیگر تبدیل می کند. قطره های گوش حاوی گل همیشه بهار برای درمان عفونت گوش در کودکان نیز استفاده میشود.

اسپاسم های عضلانی را آرام می کند.

گل همیشه بهار می تواند به جلوگیری و تسکین اسپاسم عضلانی کمک کند. داده های یک مطالعه انجام شده توسط گروه علوم زیستی و زیست پزشکی در کالج پزشکی دانشگاه آقاخان در پاکستان نشان داد که عصاره این گل ها انقباضات خود به خودی عضلات را آرام می کند. این تحقیقات یک پایه علمی برای استفاده سنتی از این گیاه در گرفتگی شکم و یبوست فراهم کرد.

زخم ها و بواسیر را درمان می کند.

در مطالعات انجام شده برای بهبود سریع زخم ها و انواع زخم های در معرض دید ، مشخص شد که استفاده از ژل های حاوی گل همیشه بهار و پمادهای موضعی به سرعت بهبود کمک می کند. گل همیشه بهار برای تقویت سفتی و آبرسانی به پوست استفاده می شود. حتی جالب تر ، این باعث افزایش جریان خون و اکسیژن در زخم ها و مناطق آلوده می شود که به بدن کمک می کند بافت جدید تولید کرده و سریع تر بهبود یابد. به همین دلیل ، می تواند برای مبارزه با بواسیر موثر باشد. امروزه بسیاری از کرم ها و پمادها برای تسکین طبیعی بیماری های خارجی وجود دارد. هنگامی که به عنوان دمنوش مصرف می شود ، می تواند برای علائم داخلی اثنی عشر و زخم معده مفید باشد.

دارای اثرات ضد میکروبی و ضد ویروسی است.

اسیدهای موجود در روغن های این گیاه دارای اثرات ضد میکروبی و ضد ویروسی قوی هستند ، به ویژه هنگامی که با روغن آفتابگردان تقویت شوند. روغن ها و اسیدهای موجود در این گیاه در مبارزه با عوامل بیماری زا و علائم کاندیدا و حتی سویه‌های باکتری های مقاوم به آنتی بیوتیک موثر هستند.

سلامت دهان را بهبود می بخشد.

گل همیشه بهار به دلیل خواص ضد باکتریایی و ضد میکروبی قوی در سال های گذشته به یک افزودنی محبوب در خمیر دندان و دهانشویه ها تبدیل شده است. این گیاه به کاهش التهاب لثه و همچنین مبارزه با التهاب لثه ، حفره ، پلاک و موارد دیگر کمک میکند. همچنین یک قابض است که به مبارزه با باکتری های دهان و سلامت محیط دهان کمک میکند.

از سرطان جلوگیری می کند.

گل همیشه بهار به علت خواص ضد التهابی ، می تواند به مبارزه با سرطان و تحریک ناشی از درمان های سرطان مانند شیمی درمانی و پرتودرمانی کمک کند. مطالعات روی حیوانات نشان داده است که ترکیبات موجود در گل همیشه بهار نه تنها با فعالیت سرطان زا در تومورها مبارزه می کند ، بلکه لنفوسیت ها را نیز فعال می کند که با مهاجمان خارجی و عفونی مبارزه میکنند.

مضرات و منع مصرف های گل همیشه بهار

گل همیشه بهار، گیاهی سالم و بدون ضرر برای افراد مختلف است؛ اما باید توجه داشته باشید که زیاده روی در مصرف هر گیاه دارویی میتواند عوارضی را به دنبال داشته باشد.
این در حالی است که، با مصرف به اندازه ی این گیاهان، نه تنها عوارضی پیش نخواهد آمد، بلکه برای شما مفید واقع خواهند شد؛ اما چنانچه در مصرف هر نوع گیاه دارویی زیاده روی کنید، امکان دارد تمامی مزایای آن، به معایب تبدیل شود.
بنابراین، مضراتی که در ادامه برای گل همیشه بهار بیان خواهیم کرد، به دلیل مصرف بیش از اندازه ی این گیاه دارویی، و یا به دلیل حساسیت برخی افراد به گل همیشه بهار خواهد بود. این عوارض و ممنوعیت ها شامل موارد زیر میشوند:

  • پیش از هر چیز، توصیه می شود از مصرف خودسرانه گیاهان دارویی و همچنین مکمل‌ های گیاهی خوداری کنید.
  • توجه به این نکته حائز اهمیت است که دارو های گیاهی کاملا بی‌ خطر و بدون عوارض نیستند؛ بنابراین نمی‌توان بدون نظر پزشک و در هر شرایطی از آنها استفاده کرد.
  • در صورت بروز هر گونه واکنش آلرژیک، میبایست سریعاً مصرف گیاه دارویی را قطع کنید.
  • عوارض جانبی گیاهان دارویی را جدی گرفته و در صورت بروز آن‌ها، به پزشک مراجعه کنید.
  • در صورت وجود هر گونه بیماری زمینه‌ای نظیر فشار خون یا دیابت و یا مصرف داروهای شیمیایی، با پزشک خود مشورت کنید؛ چرا که همزمانی مصرف برخی دارو های شیمیایی و گیاهان دارویی می تواند عوارضی جدی به دنبال داشته باشد.

مصلحات گل همیشه بهار

با توجه به طبع سرد گل همیشه بهار، توصیه میشود که سرد مزاجان آن را با مصلحاتش که شامل دمنوش دارچین، عرق اسطوخودوس و عرق اکالیپتوس میشود مصرف کنند تا طبع و مزاج گل همیشه بهار اصلاح شود.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *