خواص مورد در طب سنتی
خواص مورد در طب سنتی

مورد و خواص شگف آوری که دارد

تاریخ نگارش

ژانویه 27, 2023

دسته‌بندی

اخبار

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

مورد یکی از قدیمی‌ترین درختان بوده که از قدیم الایام جهت تقویت مو به کار رفته است.

استفاده از گیاهان دارویی امروزه در بین عموم مردم رواج یافته، علت این امر آن است که گیاهان دارویی ارزان و دسترسی‌پذیری خوبی دارند و همچنین هیچگونه عوارض جانبی نسبت به داروهای شیمیایی ندارند.

یکی از این گیاهان دارویی گیاه مورد است که در درمان بیماری‌هایی مانند دیابت، سرماخوردگی، التهاب پوستی و… مورد استفاده قرار می‌گیرد. بهترین نوع مورد به لحاظ درمانی گونه‌ای است که رنگش به سیاهی می‌زند.

مورد یکی از قدیمی‌ترین درختان است که از قدیم الایام جهت تقویت مو به کار رفته است. این گیاه دارای آثار ادرارآور، تسکین سرفه، ضد اسهال، قابض، دافع خفقان، محلل ورم‌ها، مقوی معده و احشا، ضد زخم، درمان بواسیر، درمان زخم زبان و لثه است.

درمان عفونت‌های ادراری، مشکلات هضم، برونشیت، سینوزیت و سرفه‌های خشک از دیگر خواص مورد در طب سنتی است.

فرآورده‌های خوراکی مورد جهت رفع صرع و از فرآورده‌های موضعی آن جهت عفونت‌ها و هموروئید و از اسانس برگ‌ها به عنوان آنتی‌سپتیک و درمان پیوره استفاده می‌شود.

از  دیگر خواص مورد آن است که به صورت فرآورده‌های موضعی برای دردهای رماتیسمی استفاده می‌شود.

میوه مورد، دارای خاصیت ضد نفخ بوده و در درمان اسهال، اسهال خونی، بواسیر، زخم‌های داخلی و روماتیسم مؤثر است.

برگ مورد ریشه مو را تقویت و بوی بد دهان را از بین می‌برد و پخته آن هر نوع شکستگی را درمان می‌کند.

عوامل مخرب خارجی مثل قارچ‌ها و باکتری‌ها و عوامل حساسیت‌زا مثل مواد شیمیایی موجود در پاک‌کننده‌های امروزی، رنگ‌برها و رنگ‌های مو به اشکال مختلفی باعث تخریب پوست به صورت التهاب، شوره، خارش و تضعیف مو به صورت خشکی، موخوره و ریزش مو می‌شوند.

عصاره برگ سبز و شفابخش گیاه مورد دارای ترکیبات متعددی بوده، این عصاره دارای خواص ضد قارچ و اغلب باکتری‌های بیماری‌زا است و مهار رشد و نمو این میکروارگانیسم‌ها از اثرات تخریبی آن‌ها بر سطح پوست و پیاز مو جلوگیری می‌کند.

یکی از خواص مهم گیاه مورد بهبود شرایط تنفسی است، به عبارتی روغن مورد یا اسانس گیاه مورد در آرماتراپی یا رایحه درمانی بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برای جلوگیری از آکنه و تبخال استفاده از این گیاه یک پیشنهاد عالی است. همچنین شما با استفاده از این گیاه می‌توانید سیستم ایمنی بدن خود را ارتقا دهید. همان‌طور که گفته شد، گیاهان دارویی امروزه نقش مهمی در زندگی افراد دارند.

منبع: ایسنا

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *