درمان دیسک کمر با طب سنتی
درمان دیسک کمر با طب سنتی

درمان دیسک کمر با تدابیر طب سنتی + علائم و 14 دلیل اصلی ابتلا به دیسک کمر

تاریخ نگارش

فوریه 22, 2023

دسته‌بندی

تدابیر و توصیه ها

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

بیرون‌زدگی دیسک که تحت عنوان لغزیدگی، پارگی و یا پرولاپس دیسک کمر نیز شناخته می‌شود، در واقع پارگی بافت و جدا شدن استخوان‌های مهره در ستون فقرات شماست. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که لایه‌ی بیرونی دیسک (یا آنولوس)، پاره شده و ماده‌ی ژلاتینی داخل دیسک و یا هسته‌ی آن بیرون می‌‌زند.
در موارد بسیار نادر، پارگی قسمت میانی دیسک می‌تواند یک دسته از ریشه‌های عصبی در پایه ستون فقرات را تحت فشار قرار دهد.

این اتفاق منجر به یک بیماری موسوم به سندرم دم اسب می‎شود. بیماران با علائم پاره شدن دیسک کمر، ممکن است، مشکلات روده و مثانه و همچنین از دست دادن حس در منطقه‌ی پاها و مناطق پایین‌تر از‌ لگن را تجربه کنند.
شایع‌ترین علت کمردرد در جوامع مختلف فتق دیسک کمر است که بیش از ۹۰ درصد علل کمردردها را تشکیل می‌دهد.
فتق دیسک کمر عمدتاً در سنین ۳۵ تا ۵۵ سالگی رخ می‌دهد که البته در سنین بالاتر نیز ممکن است دیده شود.
دیسک‌های بین‌مهره‌ای در کل یک چهارم طول ستون فقرات را تشکیل می‌دهند. دیسک‌ها در ناحیه‌ی گردن و کمر که حرکت بیشتری دارند، ضخیم‌تر هستند.

علل ایجاد دیسک کمر چیست؟

  1. افزایش سن: فرسوده شدن و ساییدگی تدریجی که از افزایش سن ناشی می شود می تواند احتمال دیسک کمر را افزایش دهد.
  2. چاقی و اضافه وزن
  3. جنسیت: فتق دیسک در مردان بیشتر اتفاق می افتد.
  4. وضعیت بد بدن در وضعیت های مختلف
  5. فعالیت‌های مکرر وارد کننده فشار و کشش بیش از اندازه به کمر
  6. بلند کردن اشیاء به صورت نادرست
  7. ایجاد فشار ناگهانی بر روی ستون فقرات حتی اگر فشار کم
  8. استعمال دخانیات و سیگار کشیدن: استعمال دخانیات رسیدن اکسیژن به دیسک را کاهش می‌دهد و فرسایش و تحلیل دیسک سریع‌تر می‌شود.
  9. سبک زندگی بدون تحرک
  10. انجام ورزش های غیراصولی و سنگین مانند فوتبال و …
  11. رانندگی در مسافت های طولانی با ماشین سنگین یا با صندلی نامناسب
  12. نشستن یا ایستادن طولانی مدت
  13. خم و راست شدن مکرر
  14. لرزش ایجاد شده در بدن برای مثال هنگام کار با تراکتور و غیره

علائم دیسک کمر کدامند؟

  • درد موضعی در ناحیه دیسک کمر
  • درد انتشاری در پاها که میتواند یکی از علائم دیسک کمر باشد.
  • ناتوانی یا گرفتگی در پاها به خصوص درد در پشت زانوها
  • بی حسی و ضعف عضلانی
  • گزگز و مورمور شدن و خواب رفتن پاها
  • سوزش عضلات
  • سوزش و درد در ناحیه کف پا
  • ضعف عضلات در ناحیه کمر و شکم منجر به ضعف در دیسک شده و بر اثر حادثه ممکن است جابجا شود و با ایجاد فشار بر روی اعصاب میتواند منجر به کمر درد ، درد ساق پا و ران و غیره شود.
  • دیسک کمر میتواند منجر به درد شدید در ناحیه کمر شود، البته در موارد مزمن ممکن است این درد وجود نداشته باشد و فقط فرد علائمی مانند درد باسن و درد ساق و کناره پا را تجربه کند.
درمان دیسک کمر
درمان دیسک کمر

درمان های خانگی دیسک کمر با طب سنتی

زنجبیل

ریشه زنجبیل که برای درمان استفراغ استفاده میشود را میتواند برای درمان کمردرد نیز استفاده کرد. ترکیبات ضد التهابی موجود در زنجبیل موجب تسکین کمر درد میگردد.

مقداری خمیر زنجبیل را بر روی ناحیه‌ی متاثر قرار دهید و پس از آن از روغن اکالیپتوس استفاده کنید. ۴ تا ۶ تکه ریشه زنجبیل تازه را برش داده و آنها را در یک و نیم فنجان آب قرار دهید. به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بر روی حرارت کم بجوشانید. اجازه دهید که این مخلوط خنک شود و به دمای اتاق برسد و سپس آن را صاف کنید.

در نهایت مقداری عسل به آن اضافه کرده و بنوشید. شما میتوانید چای زنجبیل را دو یا سه بار در روز و تا زمانی که بهبودی حاصل شد، مصرف کنید. همچنین میتوانید با نصف قاشق چایخوری فلفل سیاه، نصف قاش چایخوری میخک و یک قاشق چایخوری پودر زنجبیل یک جوشانده گیاهی تهیه کنید.

زردچوبه

زردچوبه با ترکیب فعال آن یعنی کورکومین به عنوان یک ضد التهاب طبیعی موثر عمل کرده و موجب تسکین درد عضلانی میگردد. این ماده به صورت مکمل موجود است و یا میتوانید مقداری از آن را به غذای خود اضافه کنید.

برگ ریحان

برگ‌های ریحان نیز میتوانند در هنگام کمردرد موثر باشند. ۸ تا ۱۰ برگ ریحان را به یک فنجان آب اضافه کرده و آن را تا زمانی که حجم آب به نیمه برسد بجوشانید. اجازه دهید تا این مخلوط در دمای اتاق خنک شود و سپس کمی نمک به آن اضافه نمایید. برای درد خفیف، این معجون را یک بار در روز و برای درد شدید دو بار در روز بنوشید.

چای بابونه

یک فنجان چای بابونه داغ به تسکین گرفتگی بافتهای عضلانی که میتواند علت کمردرد یا یکی از علائم آن باشد، کمک خواهد کرد. شما میتوانید یک چای بابونه بسته‌بندی شده را بخرید یا خودتان تهیه کنید. یک قاشق غذاخوری گل بابونه را به یک فنجان آب جوش اضافه کنید و اجازه دهید ۱۰ دقیقه بماند. روزانه یک تا سه فنجان از آن را بنوشید.

پوست درخت بید

پوست درخت بید که گاهی اوقات تحت عنوان آسپرین طبیعی شناخته میشود حاوی ترکیباتی به نام سالیسیلات است که آسپرین از آن گرفته میشود. یک پژوهش نشان داده است که این روش از آسپرین و سایر ضد التهاب‌های غیر استروئیدی برای درمان طولانی مدت درد پایین کمر موثرتر است.

نعناع

در طب سنتی ترکیبات بسیار متعددی از نعنای طبیعی وجود دارد. اگر مادرتان در هنگام کودکی مقداری پماد ویکس را بر روی سینهی شما مالیده باشد، با احساس گرما و بخار منتول و کافور که دو ماده‌ی طبیعی موجود در نعنا هستند، آشنا میباشید. روغن نعناع هنگامی که بصورت موضعی بر روی کمر استفاده شود میتواند موجب تسکین درد گردد.

سنبل الطیب

ناتوانی در شل کردن عضلات به دلیل وجود تنش میتواند باعث سفتتر و دردناکتر شدن عضلات شود. سنبل الطیب به عنوان یک آرام بخش عمل میکند که حساسیت عصبی را کاهش میدهد. برخلاف سایر چایهای گیاهی، سنبل الطیب به عنوان یک نوشیدنی طعم خوبی ندارد، بنابراین بسیاری از افراد ترجیح میدهند که شکل کپسول آن را مصرف کنند.

فلفل قرمز

فلفل قرمز یکی دیگر از ادویهجاتی است که برای کاهش درد مفید است. ماده‌ی فعال آن کپسایسین است که یک ماده شیمیایی طبیعی و قوی برای تسکین درد است. این فلفل بصورت کرم ضد درد موضعی موجود میباشد.

هرچند میتوانید عصارهی فلفل قرمز را بطور مستقیم بر روی پوست خود بمالید. این کار باعث کاهش موقت ماده شیمیایی که در التهاب نقش دارد میگردد. کاهش درد معمولاً بعد از چند روز پس از استفاده از کرم کپسایسین بر روی پوست آغاز میشود.

دانه خشخاش

دانه خشخاش به عنوان درمانی برای کمردرد تاثیر فوق‌العاده‌ای دارد. یک فنجان دانه خشخاش و نبات را با هم آسیاب کنید. دو قاشق چای‌خوری از این مخلوط را دو بار در روز مصرف کرده و بعد از آن یک لیوان شیر بنوشید.

گندم

گندم دارای ترکیباتی است که تاثیر ضد درد داشته و به حداقل رساندن درد کمک می‌ کند. یک مشت گندم را به مدت یک شب داخل آب خیس کنید. در هنگام صبح آن را با گشنیز ترکیب کنید. سپس یک فنجان شیر به آن اضافه کرده و به مدت چند دقیقه بجوشانید تا غلیظ شود. دو بار در روز این ترکیب را بنوشید.

روغن های گیاهی

ماساژ دادن کمر با روغن گیاهی می‌تواند به شل شدن عضلات و تسکین درد کمک کند. شما می‌توانید از روغن های گیاهی مانند روغن اکالیپتوس، روغن بادام، روغن زیتون یا روغن نارگیل استفاده نمایید. روغن را گرم کنید و سپس با استفاده از آن با ملایمت ناحیه‌ی دردناک را ماساژ دهید.

سیر و درمان دیسک کمر

سیر یک ماده‌ی دیگر است که می‌تواند به درمان کمر درد کمک کند. تنها دو تا سه حبه سیر را هر روز صبح با شکم خالی بخورید. همچنین می‌توانید کمر خود را با روغن سیر ماساژ دهید.

برای تهیه‌ی روغن سیر، مقداری روغن نارگیل، روغن خردل یا روغن کنجد را روی حرارت کم گرم کنید، سپس ۸ تا ۱۰ حبه سیر را به آن اضافه نمایید. سیر را تا زمانی که قهوه‌ای شد سرخ کنید. روغن را صاف کرده و اجازه دهید در دمای اتاق خنک شود.

کمر خود را با ملایمت با این روغن ماساژ دهید. بگذارید روغن برای مدتی بر روی ناحیه‌ی دردناک بماند و سپس با آب گرم حمام کنید.

سرما درمانی و گرما درمانی روشی برای کاهش درد دیسک کمر

درمان با سرما و حرارت می تواند درد و مشکلات مربوط به عضلات را تسکین دهد. قرار دادن گرما یا سرما در ناحیه پایین کمر منجر به آرام شدن عضلات این ناحیه از بدن می شود.

این عضلات که در ناحیه دیسک کمر افراد قرار دارند در چنین شرایطی باید آرام شوند و گرما می تواند انقباض آن ها را کم کند و این کار منجر به بروز حل مشکل اسپاسم، افزایش گردش خون و بهبود قابلیت ارتجاعی بافت های متصل به هم می شود.

سرما می تواند دمای بافت ناحیه مورد نظر را کاهش دهد و در نتیجه شاهد یک اثر ضد التهابی خواهیم بود که باعث تسکین درد دیسک می شود. صبح یا قبل از تمرینات کششی خود حتما حرارت بر روی کمر خود قرار دهید تا گرفتگی و انقباض عضلات کاهش یابد. سعی کنید در طول روز به صورت دوره ای، از پد گرما یا کمپرس داغ در ناحیه پایین کمر خود استفاده کنید.

حتما از یک لایه فیزیکی همچون حوله استفاده نمایید تا با سوختگی در اثر حرارت و داغی مواجه نشوید. همین روش را می توان برای قرار دادن کمپرس سرد پس از تمرینات کششی و ورزش یا ماساژ انجام داد تا درد افراد کمتر شود. حتما از یک لایه بافر همچون حوله استفاده کنید تا با آسیب مواجه نشوید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

  • کمر دردی که بهبود نمی یابد و بدتر می شود.
  • کمر دردی که غالباً باعث بی حسی، ضعف یا سوزن سوزن شدن اندام و سایر قسمت های بدن می شود.
  • پیشرفت ناگهانی مشکلات روده و مثانه.
  • دردی که حرکت را دشوار می کند.
  • دردی که در نهایت منجر به مشکلات گردن و با فعالیت بدتر می شود.
  • ممکن است یک یا چند مورد از این علائم، نشان دهنده مشکل قابل توجهی در ستون فقرات باشد.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *