درمان کم خونی با غذاها
درمان کم خونی با غذاها

درمان کم خونی با یک غذای خوشمزه

تاریخ نگارش

فوریه 14, 2023

دسته‌بندی

اخبار

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

کم خونی یکی از بیماری های شایع بشر است که امروزه در افراد زیادی دیده می شود. درمان کم خونی بسته به شدت آن، متفاوت است اما مطالعات نشان داده که مصرف برخی غذاها و مواد غذایی در درمان کم خونی موثر است.

متخصصان طب سنتی معتقدند خورش قورمه سبزی به علت داشتن آهن و فولات یک سلاح قوی دربرابر کم خونی است. این خورش ایرانی سرشار از منیزیم است و موجب کاهش دردهای عضلانی در آقایان، تقویت رشد کودکان و جلوگیری از ریزش مو در خانم ها می شود.

علاوه بر مصرف قورمه سبزی می توان با مصرف برخی مواد غذایی دیگر و رعایت چند نکته ساده به درمان کم خونی کمک کرد. از این جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سبزیجات برگ دار 

سبزیجات برگدار منابع خوبی از آهن می باشند که به درمان سریع کم خونی شدید تاحدودی کمک خواهند کرد. اگر در رژیم غذایی، به مقدار کافی اسید فولیک وجود نداشته باشد نوعی از کم خونی به اسم «کم خونی فولیک اسید» در فرد رخ می دهد. مرکبات، حبوبات و غلات جز مواد غذایی محسوب می شوند که می تواند به حد مناسبی برای دریافت فولیک اسید در برنامه غذایی مؤثر باشد. از بعضی سبزیجات مثل اسفناج علاوه بر این که حاوی مقادیر بسیار زیادی از فولیک اسید است دارای اگزالات هم می باشند که در رقابت با آهن است و می تواند تأثیر آهن را در بدن کاهش دهد. 

برخلاف اگزالات، ویتأمین سی باعث می شود تا آهن بهتر جذب بدن شود. مرکباتی مثل فلفل دلمه ای، توت فرنگی و لیمو ترش جزء منابعی هستند که باعث جذب بهتر آهن در خون می شود. 

  • گوشت قرمز

گوشت قرمز مثل گوشت گوساله و گوسفند و همچنین گوشت سفید مثل ماهی و مرغ هر دو جزء منابع غذایی هستند که برای کم خونی مفید است؛ با این وجود در گوشت قرمز مقادیر زیادی آهن وجود دارد. بنابراین استفاده از گوشت قرمز به همراه سبزیجات و حبوبات یا میوه هایی که سرشار از ویتامین C هستند(مثل لیمو ترش) کمک خواهد کرد تا آهن در بدن بهتر جذب شود. علاوه بر این تخم انواع پرندگان هم منبع خوبی برای آهن شناخته می شود. 

  • جگر 

جگر یکی از منابع غنی برای دریافت آهن و درمان خانگی کم خونی است. از آنجایی که جگر محلی برای متابولیزه کردن سموم و دارو ها می باشد باید حتماً در خوردن و مصرفش احتیاط بخرج دهید. 

  • غذا های دریایی 

میگو، صدف خوراکی، خرچنگ و بسیاری از انواع ماهی دارای مقدار قابل توجهی از آهن هستند. بنابراین مصرف غذا های دریایی می تواند به شما در کنترل کم خونی و درمان آن مؤثر واقع شود.

  • حبوبات

حبوبات هم جزء مواد غذایی شگفت انگیز برای درمان کم خونی مخصوصا در افراد گیاهخوار هستند: 

  1. لوبیا قرمز
  2. سویا
  3. لوبیا چشم بلبلی
  4. لوبیا چیتی
  5. نخود
  6. لوبیا سیاه
  7. لوبیا لیما (لوبیا عروس)
  8. آجیل 

به طور کلی مغز ها نقش بسیار مهمی در تأمین نیاز بدن به انواع مواد معدنی و نظیر آهن و فولیک اسید را بر عهده دارند. 

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *