عوارض لیزر موهای زائد
عوارض لیزر موهای زائد

آیا لیزر موهای زائد مضر است؟

تاریخ نگارش

فوریه 15, 2024

دسته‌بندی

اخبار

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

بدون شک تا به حال برای شما نیز پیش آمده که به دنبال روشی برای رفع موهای زائد صورت یا بدن خود باشید. یکی از مسائل آزاردهنده برای هر فردی مخصوصا خانم ها، مسئله موهای زائد است. از گذشته تا به امروز، روش های مختلفی برای رفع موهای زائد بدن و صورت، ابداع شده و با پیشرفت علم و تکنولوژی، این روش ها نیز تکامل پیدا کرده‌اند.

به طوری که امروزه یکی از روش های نوین و محبوب برای رفع موهای زائد، استفاده از لیزر است؛ اما طب سنتی نگاهی متفاوت به این روش امروزی دارد. در این مقاله به بررسی عوارض لیزر موهای زائد از نظر طب سنتی و روش های جایگزین پیشنهادی این طب، می‌پردازیم؛ با ما همراه باشید. 

لیزر موهای زائد

رفع موهای زائد توسط لیزر به این شکل انجام می‌شود که در ابتدا پرتو لیزر به قسمتی از پوست که دارای موهای زائد است، تابیده می‌شود. سپس این پرتو لیزر بر روی فولیکول مو تاثیر گذاشته و رشد مو را مختل می‎‌کند؛ همچنین به مرور زمان رشد موهای جدید نیز متوقف می‌شود. با ادامه درمان و گذراندن چند جلسه لیزر، موهای زائد کاهش یافته و سپس برای همیشه رفع خواهند شد. همین امر باعث شده که روز به روز به تعداد داوطلبان لیزر موهای زائد افزوده شود. 

دیدگاه طب سنتی نسبت به لیزر موهای زائد

نگاه طب سنتی به لیزر نگاه خوشبینانه‌ای نیست. طب سنتی به تاثیر موها در دفع سموم بدن معتقد است. این باور در طب سنتی وجود دارد که موهای بدن وسیله‌ای برای دفع مواد زائد سلول ها هستند. همین امر موجب می‌شود که طب سنتی تمام روش های دائمی حذف موهای زائد بدن، از جمله لیزر را رد کند. از دیدگاه طب سنتی، این کار موجب ایجاد صدماتی جبران ناپذیر به سلامت بدن انسان خواهد شد.
طب سنتی استفاده از لیزر را تنها در صورتی مجاز می‌داند، که فرد راه دیگری نداشته باشد و در این صورت نیز، لیزر کل موهای بدن به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود و بهتر است این کار تنها در بخش کوچکی از بدن انجام شود.

عوارض لیزر از دیدگاه طب سنتی

با در نظر گرفتن مو به عنوان راهی برای دفع سموم بدن، متوجه عوارض لیزر به عنوان روشی دائمی برای از بین بردن موهای زائد، خواهید شد؛ این عوارض به شرح زیر هستند.
در طب سنتی، مو از جنس دخان یا دود می‌باشد و رفع موهای زائد، موجب حبس دوده در بدن می‌شود. این امر باعث اختلال در مزاج بافتی می‌شود که مو از آن منشاء می‌گیرد. برای درک بهتر، دوده‌ی داخل لوله بخاری‌های نفتی قدیمی را در نظر بگیرید. در طب سنتی، مو نیز دوده و از فضولات هضم سلولی به شمار می‌رود.
از دیدگاه طب سنتی انجام لیزر، موجب خشک شدن پوست شده و در طولانی مدت، باعث بروز لکه‌های تیره بر روی پوست می‌شود. در صورتی که مجبور به انجام لیزر هستید؛ قبل از اقدام برای این کار، برای پاک سازی مزاج به یک متخصص طب سنتی مراجعه کنید.

حتی از نظر طب سنتی، مزاج می‌تواند بر روی رشد موها نیز تاثیر بگذارد. به طوری که کم خونی و قلت دم می‌تواند موجب رشد آهسته موها بشود و خشکی مزاج نیز موجب افزایش سرعت رشد موها می‌شود. موهای پرقطر و ضخیم، نشان دهنده دخان و دود زیاد در خون است و چنان چه حرارت بدن نیز زیاد باشد؛ موها پرپشت شده و به سرعت رشد می‌کنند.

از دیدگاه طب سنتی، لیزر موهای زائد راه دفع سموم را از بدن، مسدود می‌کند و به همین دلیل هرگز توصیه نمی‌شود. مسدود شدن راه خروج سموم و فضولات سلولی، موجب تجمع این مواد در بدن شده و افزایش مواد زائد، مشکلاتی مانند ایجاد خال، لکه های پوستی، غده و… را برای افراد ایجاد می‌کند.
همچینین طب سنتی معتقد است که انجام لیزر در درازمدت، موجب ایجاد مشکلات جدی برای سلامتی، مانند سرطان خواهد شد.

علت وجود موهای زائد از دیدگاه طب سنتی

سوالی که ممکن تا کنون برای بسیاری از افراد پیش آمده باشد، این است که اگر موهای زائد باید از بین بروند؛ پس چرا روی بیشتر قسمت های بدن وجود دارند و این امر، ما را مجبور به از بین بردن آن ها کرده است. متخصصان طب سنتی به این سوال پاسخ داده‌اند. آن ها علت رویش این موها را روش دفع سموم بدن می‌دانند. در واقع از نظر طب سنتی این موها به همین دلیل بر روی بدن وجود دارند. 
حتی از دیدگاه طب سنتی، ضخیم شدن موهای زائد بدن نیز به دلیل روی هم جمع شدن سموم و مواد دفع شده سلولی در بدن است و یا ممکن است نشان دهنده اختلالاتی در مزاج فرد باشد. طب سنتی به افرادی که دارای موهای ضخیم هستند، قبل از انجام لیزر، بررسی مزاج، بررسی وضعیت تخمدان ها و تحلیل اختلالت هورمونی را توصیه می‌کند.

دیدگاه علم در مورد لیزر موهای زائد

پس از بررسی عوارض لیزر از نظر طب سنتی، شاید برای شما این سوال پیش بیاید که دیدگاه علم در این مورد چیست و چه تفاوتی با دیدگاه طب سنتی دارد. از نظر علمی، لیزر موهای زائد، موجب ایجاد عوارض خاصی در بدن نمی‌شود. محققان عقیده دارند که پرتو تابیده شده به سطح پوست در روش لیزر، آن‌قدر در عمق پوست نفوذ نمی‌کند که باعث ایجاد مشکل خاصی برای افراد شود.
همچنین از نظر علمی، پرتو لیزر در این روش باعث جهش سلولی و ایجاد سرطان در فرد نمی‌شود. تنها عوارضی که علم برای لیزر موهای زائد، تایید می‌کند؛ مشکلاتی نظیر سوختگی خفیف پوست، ایجاد آکنه یا لکه هایی بر روی پوست است؛ که این موارد نیز بعد از گذشت مدت زمان اندکی، از بین می‌روند.  

توصیه های طب سنتی برای رفع موهای زائد 

همان طور که پیش‌تر ذکر شد؛ در طب سنتی تمام روش های دائمی برای حذف موهای بدن، رد می‌شوند. بنابراین طب سنتی تنها روش های موقتی مانند اصلاح موهای زائد را توصیه می‌کند. در این روش ها، موها می‌توانند پس از برداشته شدن از سطح پوست، مجددا رویش پیدا کنند.

یکی از ترکیباتی که در طب سنتی برای از بین بردن موهای زائد مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ روغن مورچه است. روغن مورچه به دلیل دارا بودن اسید فورمیک موجب سوختن موهای زائد می‌شود. البته این روش نیز به دلیل مسدود شدن منافذ عرق و چربی و ایجاد زبری در پوست، توسط طب سنتی ایرانی توصیه نمی‌شود.
بهترین راه از نظر طب سنتی، استفاده از نوره یا همان واجبی است. نوره با دارا بودن ترکیباتی نظیر آرسنیک، آهک و زرمیخ علاوه بر رفع موهای زائد، موجب آبرسانی به پوست و افزایش لطافت آن می‌شود. همچنین باعث بهبود درد مفاصل، کاهش رطوبت بدن و رفع واریس خواهد شد.

یکی دیگر از موادی که در طب سنتی برای رفع موهای زائد، مخصوصا در ناحیه زیر چانه یا دور سینه خانم ها، می‌توان مورد استفاده قرار داد؛ روغن رازیانه می‌باشد. معمولا این نوع موها به دلیل کاهش هورمون های زنانه ایجاد می‌شوند. روغن رازیانه با افزایش هورمون‌های زنانه، باعث رفع این نوع موهای زائد خواهد شد.
همچنین طب سنتی خوردن رب انار و زرد چوبه را در کاهش موهای زائد بدن موثر می‌داند و افراد را از مصرف مرغ های بسته بندی شده و کارخانه‌ای، به دلیل هورمونی بودن آن ها، منع می‌کند. مصرف چای نعناع نیز برای خانم ها در ایام غیر پریودی توصیه می‌شود.

منبع: اخبار رسمی

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *