طبع و خواص مربا شقاقل در طب سنتی
طبع و خواص مربا شقاقل در طب سنتی

طبع و خواص مربا شقاقل در طب سنتی + 4 مورد از عوارض و مصلح

تاریخ نگارش

مارس 13, 2023

دسته‌بندی

دسر و نوشیدنی

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

مربا شقاقل یک نوع از اواع متنوع مرباهای ایرانی است. شقاقل، با نام علمی Parsnip، گیاهی دو ساله است که ظاهری شبیه به گیاه هویج، اما کم رنگ تر، دارد. در زبان فارسی و زبان عامیانه به این سبزی، زردک رنگی و زردک ریش بزی می‌گویند.
شقاقل در اکثر مناطق آسیا و اروپا پتانسیل رشد دارد قبل از ورود سیب زمینی از قاره آمریکا به قاره های قدیم، در اروپا و آسیا شقاقل بسیار مورد استفاده قرار می‌گرفت.
امروزه این گیاه بیشتر به صورت مربا مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این مطلب از طب شناس قصد داریم شما را با طبع مربا شقاقل، خواص مربا شقاقل، مضرات مربا شقاقل و در نهایت، مصلحات مربا شقاقل آشنا کنیم.

طبع مربا شقاقل چیست؟

چنانچه در رابطه با طبع مربا شقاقل سوالاتی نظیر: طبع مربا شقاقل چیست؟ و یا، طبع مربا شقاقل گرم است یا سرد؟ و یا حتی، طبع مربا شقاقل تر است یا خشک؟ سوالاتی برای شما پیش آمده است، خوب است بدانید که طبع مربا شقاقل گرم و تر است.
بنابراین مربا شقاقل برای سرد مزاجان مناسب بوده و توصیه می‌شود گرم مزاجان در مصرف آن دقت نموده و حتما آن را با مصلحاتش مصرف کنند.

خواص مربا شقاقل
خواص مربا شقاقل

خواص بی نظیر مربا شقاقل

در این بخش از طب شناس، به بررسی چند خواص از مربا شقاقل خواهیم پرداخت. به طور کلی مربا شقاقل دارای خواص زیر است:

  • پیشگیری از ابتلا به کم خونی
  • کمک به تولید هورمون های جنسی
  • منبع غنی از ویتامین C
  • ضد سرطان
  • کمک به استحکام استخوان ها
  • سرشار از فولات
  • منبع غنی از پتاسیم
  • تقویت کننده‌ی سلامت مغز
  • کمک به گوارش بهتر
  • مناسب جهت سلامت دهان و دندان
  • بهبود دهنده‌ی فرآیند رشد

بهبود سلامت قلب با مربا شقاقل

شقاقل، سطح بالایی از پتاسیم را داراست که به عنوان گشاد کننده‌ی عروق و همچنین کاهنده‌ی فشار خون و استرس وارده بر قلب عمل می‌کند. سطوح بالای فولات در این سبزی ریشه‌ای سطح هموسیستئین خون را کاهش می‌دهد، که عموما با ریسک بالاتر بیماری‌های قلبی مرتبط است. فیبر موجود در این ریشه به کاهش سطح کلسترول کمک می‌کند. در نتیجه، این سبزی ریشه‌ای به پیش گیری از سکته، تصلب شرائين، و سایر مشکلات کرونری قلب کمک می‌کند.

مربا شقاقل و کاهش احتمال وقوع نقایص مادرزادی

شقاقل سرشار از فولات بوده که بر کاهش نقایص مادرزادی لوله‌ی عصبی از جمله شکاف کام، مهره شکاف و آسیب مغزی در اطفال موثر واقع می‌شود. همچنین به بهینه‌ سازی فرآیندهای متابولیک مربوط به تولید انرژی و سیستم عصبی کمک می‌کند. به علاوه این مربا به مادران کمک می‌کند با افسردگی پس از زایمان مقابله کنند.

مربا شقاقل و تقویت سیستم ایمنی بدن

شقاقل مملو از آنتی اکسیدان، ویتامین و ترکیب‌های ارگانیکی است که با حفاظت از بدن در برابر مهاجمان، و همچنین مواد سمی حاصل از متابولیسم سلولی بدن خودمان، سیستم ایمنی را بهبود می‌بخشد. ویتامین C و E به عنوان آنتی اکسیدان در بدن عمل می‌کنند و رادیکال‌های آزاد مضر را حذف یا خنثی کرده و استرس اکسیداتیو را بر طرف می‌کنند.

مربا شقاقل و تقویت قدرت بینایی

طبق مطالعات انجام شده مشخص شد که اسید آسکوربیک، که در گیاه شقاقل نیز یافت می‌شود، مانع از مشکلات چشمی مختلف مربوط به دژنراسیون ماکولا مربوط به کهولت سن می‌شود که این عارضه سبب تاری دید در افراد مسن است. آنتی اکسیدان‌های موجود در این سبزی از چشم در برابر آسیب ناشی از نور آفتاب نیز محافظت می‌کند. بنابراین به طور کلی می‌توان گفت که مربا شقاقل به تقویت سلامت و بینایی چشم کمک می‌کند.

مضرات و منع مصرف های مربا شقاقل

مربا شقاقل، ماده‌ی غذایی سالم و بدون ضرر برای افراد مختلف است؛ اما باید توجه داشته باشید که زیاده روی در مصرف هر ماده غذایی میتواند عوارضی را به دنبال داشته باشد.
این در حالی است که، با مصرف به اندازه ی این مواد، نه تنها عوارضی پیش نخواهد آمد، بلکه برای شما مفید واقع خواهند شد.
بنابراین، مضراتی که در ادامه برای مربا شقاقل بیان خواهیم کرد، به دلیل مصرف بیش از اندازه ی این مربا، و یا به دلیل حساسیت برخی افراد به گیاه شقاقل خواهد بود. این عوارض و ممنوعیت ها شامل موارد زیر میشوند:

  • زیاده روی در مصرف مربا شقاقل سبب نفخ، باد شکم و سردرد می‌شود.
  • مصرف مربا شقاقل در دوران بارداری می‌بایست تحت نظر پزشک صورت گیرد.
  • مصرف مربا شقاقل برای گرم مزاجان باید با رعایت اعتدال انجام شود.
  • مصرف بیش از اندازه‌ی مربا شقاقل اشتها را کاهش می‌دهد.

مصلحات مربا شقاقل

با توجه به طبع گرم مربا شقاقل، توصیه میشود که گرم مزاجان آن را با مصلحاتش که شامل عسل میشود مصرف کنند تا طبع و مزاج مربا شقاقل اصلاح شود.
لازم به ذکر است که در صورت عدم مصرف مصلح مربا شقاقل همراه با آن، افراد دچار سردرد خواهند شد.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *