طبع و خواص نان باگت در طب سنتی
طبع و خواص نان باگت در طب سنتی

طبع نان باگت در طب سنتی + خواص و مضرات + مصلحات

تاریخ نگارش

آوریل 15, 2023

دسته‌بندی

طبع و خواص

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

نان باگت یکی از انواع نان های محبوب و پر مصرف در جهان است که در کشور ما بیشتر برای غذ اهای ساندویچی استفاده میشود.
در این مطلب از طب شناس با طبع نان باگت، طرز تهیه ی نان باگت، خواص نان باگت، مضرات نان باگت و مصلحات نان باگت آشنا خواهید شد.

طبع نان باگت گرم است یا سرد؟

چنانچه در رابطه با طبع نان باگت سوالاتی نظیر: طبع نان باگت چیست؟ و یا، طبع نان باگت گرم است یا سرد؟ و یا حتی، طبع نان باگت تر است یا خشک؟ سوالاتی برای شما پیش آمده است، خوب است بدانید که طبع نان باگت گرم و معتدل است.
بنابراین نان باگت برای سرد مزاجان مناسب بوده و توصیه می شود گرم مزاجان در مصرف آن دقت نموده و حتما آن را با مصلحاتش مصرف کنند.

طبع نان باگت
طبع نان باگت

خواص باورنکردنی نان باگت که باید بدانید!

در این بخش از طب شناس با خواص بی نظیر نان باگت، و به طور کلی نان، آشنا خواهید شد. این خواص به طور کلی شامل موارد زیر میشوند:

تأمین انرژی بدن

افرادی که اهل ورزش هستند، مصرف نان قبل از ورزش های سنگین برای آنها لازم است. چرا که نان به طور متوسط ۵۰ درصد نشاسته را در خود جای داده و به همین دلیل حاوی گلوسیدهایی است که انرژی بدن را تأمین می‌کنند. این گلوسیدها در کبد و عضلات دیگر به صورت گلیکوژن ذخیره میشوند. پس مصرف نان برای تأمین انرژی بدن ضروری است.

جلوگیری از افزایش وزن و چاقی

نان سبوس دار حاوی فیبر و گلوسید های پیچیده است. به همین علت برای مدتی طولانی معده را پر نگه میدارد و این موضوع سبب میشود که از خوردن خوراکی های بی مورد بین وعده های غذایی‌تان خودداری کنید. پس اگر رژیم لاغری گرفته‌اید مصرف نان را در آن هرگز فراموش نکنید.

بهبود عملکرد مغز

مغز ما ذخیره انرژی محدودی دارد و به همین دلیل است که هنگامی که روزه هستیم و یا بعد از خواب شب، صبح احساس گرسنگی میکنیم. نان برای اکثر مردم بهترین گزینه برای مصرف در صبحانه است چرا که سبب بهبود عملکرد مغز و تأمین انرژی مورد نیاز برای ادامه روز می شود. پس سعی کنید به جای مصرف کیک، بیسکوییت و کلوچه، از نان برای وعده صبحانه بهره بگیرید.

مضرات و منع مصرف های نان باگت

در ابتدا خوب است بدانید که نان باگت ماده ی غذایی سالم و بدون ضرر برای افراد مختلف است؛ اما باید توجه داشته باشید که زیاده روی در مصرف هر ماده غذایی میتواند عوارضی را به دنبال داشته باشد.
این در حالی است که، با مصرف به اندازه ی این مواد غذایی نه تنها عوارضی پیش نخواهد آمد، بلکه برای شما مفید واقع خواهند شد؛ اما چنانچه در مصرف هر نوع ماده غذایی زیاده روی کنید، امکان دارد تمامی مزایای آن، به معایب تبدیل شود.
بنابراین، مضراتی که در ادامه برای نان باگت بیان خواهیم کرد، به دلیل مصرف بیش از اندازه ی این نان خواهد بود. این عوارض و ممنوعیت ها شامل موارد زیر میشوند:

بر هم خوردن تعادل غذایی:

عادت داشتن به مصرف زیاد نان های سفید نظیر نان باگت، سبب کاهش مصرف سبزیجات، میوه ها، آب میوه های ویتامینه، گوشت های باکیفیت و حتی ماهی میشود. نباید تأثیر نان های سفید را در تعادل غذایی نادیده گرفت.

بعد از خوردن یک عدد ساندویچ بزرگ با مخلفات داخل آن دیگر جایی برای خوردن میوه نمی ماند. اگر جزو افرادی هستید که به عنوان میان وعده نیز ساندویچ مصرف می کنید، بهتر است تغییری در عادتتان ایجاد کنید.

به جای آن می‌توانید مقداری بادام میل کنید، یک الی دو واحد میوه بخورید و سعی کنید خودتان را به ساندویچ های حاوی سوسیس و کالباس عادت ندهید.

ایجاد علائم افسردگی در افراد:

ممکن است نان داغ سفید و خوش بو، طعم خوبی داشته باشد، اما مصرف بیش از اندازه ی این نان سفید می تواند بر روحیه شما تأثیر منفی بگذارد. تحقیقات جدید منتشر شده در ژوئن 2015 مجله تغذیه بالینی آمریکا نشان داد که رابطه ای بین مصرف کربوهیدرات های تصفیه شده مانند نان سفید و افسردگی در زنان پس از یائسگی وجود دارد.

همان پاسخ هورمونی که سبب کاهش سطح قند خون می شود نیز می تواند سبب ایجاد تغیراتی در خلق و خو، خستگی و سایر علائم افسردگی شود.

مصلحات نان باگت

با توجه به طبع گرم نان باگت، توصیه میشود که گرم مزاجان آن را با مصلحاتش که شامل انواع مربا با طبع سرد نظیر مربا آلبالو، مربا توت فرنگی، تمشک، مربا زردآلو و مربا بالنگ میشود مصرف کنند تا طبع و مزاج نان باگت اصلاح شود.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *