بهترین روش ختنه نوزادان
بهترین روش ختنه نوزادان

بهترین روش ختنه از نظر طب سنتی چیست؟

تاریخ نگارش

آوریل 4, 2023

دسته‌بندی

اخبار

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

ختنه نوزاد یک اقدام بهداشتی بوده و جزء سنت‌های مهم در اسلام به شمار می‌رود. بزرگان طب سنتی بهترین زمان برای ختنه نوزاد را ۴۰ روز مشخص می‌کنند. بهترین روش ختنه از نظر طب سنتی همان جراحی است که با بخیه انجام می‌شود و نیاز به مراقبت‌هایی دارد. پیشرفت تکنولوژی باعث شده تا امروزه ختنه توسط دستگاه‌های جدید و پیشرفته و در مدت زمان کم انجام شود.

پس از اینکه فرزند پسر به دنیا می‌آید، والدین آن با چالش‌های مرتبط با ختنه نمودن آن مواجه هستند و همواره برایشان سوال است که چه زمانی باید فرزند خود را ختنه کنند؟ یا اینکه ویژگی بهترین دکتر ختنه برای ختنه نمودن پسر چیست؟ به طور کلی ختنه نمودن پسر یکی از متداول‌ترین جراحی‌هایی محسوب می‌شود که برای هر پسری انجام می‌شود.

بهترین شیوه ختنه از دیدگاه طب سنتی

از دیدگاه طب سنتی بهترین شیوه ختنه نوزاد جراحی است که توسط پزشک متخصص و با دقت و ظرافت بالا انجام می‌شود. در این روش به کمک تیغ جراحی پوست دور تا دور کلاهک آلت بریده شده و مجدد بخیه یا سوزانده می شود تا خونریزی نکند. طب سنتی این تکنیک را بدون عوارض می‌داند و بر این عقیده است که نتیجه بهتری خواهد داشت. نوزادانی که در ۴۰ روزگی ختنه می‌شوند، زودتر بهبود پیدا می‌کنند؛ چون بدن سریع‌تر به این جراحی واکنش نشان می‌دهد. روش جراحی که توسط طب سنتی توصیه می‌شود برای بهبودی به مدت زمان بیشتری نیاز دارد.

اگر نوزاد سن بیشتری داشته باشد با تکان خوردن ممکن است جای زخم دچار خونریزی شود. در برخی نوزادان احتمال بروز چسبندگی هم وجود دارد که ادرار کودک را با مشکل مواجه می‌کند. اگر چه بهترین شیوه ختنه از نظر طب سنتی همان جراحی است اما مراقبت‌های بعد از آن هم اهمیت زیادی دارد. در ختنه به روش سنتی به هیچ وجه کودک نباید تا چند روز پوشک شود. پوشک باعث از بین رفتن پانسمان شده و عفونت را افزایش می‌دهد. بعد از یک هفته شما شاهد بهبودی خواهید بود و می‌توانید نوزاد را حمام کنید. تا بهبودی کامل بهتر است آنتی‌بیوتیک را برای نوزاد مصرف کنید.

مزایای ختنه به روش سنتی؟

ختنه به روش سنتی مزایای زیادی دارد به همین دلیل پزشکان طب سنتی روش‌های قدیمی‌تر را برای ختنه نوزاد توصیه می‌کنند؛ چون نتیجه آنها ماندگارتر و بدون عوارض است. اولین و مهم‌ترین مزیتی که ختنه به روش سنتی دارد این است که عوارض جراحی تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند و اگر خانواده‌ها مراقبت را به درستی و به موقع انجام دهند بهبودی سریع‌تر خواهد بود. مهارت پزشک در این شرایط اهمیت زیادی دارد و سلامتی نوزاد به خطر نمی افتد. اگر محل زخم به درستی بخیه یا سوزانده شود به هیچ وجه خونریزی نخواهد داشت.

ختنه به روش سنتی در مدت زمان کمی انجام می‌شود و پوشاندن لباس آزاد و پوشک نکردن کودک می‌تواند سرعت بهبودی را بیشتر کند. اگر چه درد ختنه زیاد است اما استفاده از بی‌حسی موضعی باعث می‌شود تا درد کمتر شود. بی‌حسی عوارضی برای کودک ندارد و به نسبت بیهوشی بهتر است. به راحتی می‌توان از پمادهای موضعی در محل زخم استفاده کرد که مانع از عفونت آن می‌شود. در ختنه به روش سنتی کودکان در هر سنی که باشند جراحی به صورت دقیق و با ظرافت بالا انجام می‌شود؛ بنابراین در ادرار کردن کودک اختلالی ایجاد نمی‌شود. 

ختنه سنتی یا حلقه؟
ختنه سنتی یا حلقه؟

بهترین زمان ختنه از نظر طب سنتی

کودکان پسر در هر سنی که باشند باید عمل ختنه را انجام دهند. از نظر طب سنتی بهترین زمان برای ختنه دوران نوزادی خصوصا زیر ۴۰ روز است چون نوزاد درد کمتری را حس می‌کند و دوران بهبودی هم زودتر خواهد بود. برخی پزشکان طب سنتی بدو تولد را بهترین زمان برای ختنه معرفی می‌کنند و بر این باور هستند که نتیجه بهتری خواهد داشت؛ به همین دلیل امروزه بیشتر نوزادان بعد از تولد ختنه می‌شوند. نوزاد در این زمان کمتر تکان می‌خورد؛ بدین ترتیب پزشک می‌تواند راحت‌تر کار خود را انجام دهد. این کار به شکل کاملا بهداشتی صورت می‌گیرد.

کودکانی که سن بالاتر دارند این مراحل را با سختی طی می‌کنند. هر چه سن کودک بیشتر باشد چون پوست ضخیم‌تر می‌شود بهبودی زمان‌بر خواهد بود و نیاز به مراقبت‌های بیشتری دارد. نوزادان ۷ روزه برای انجام ختنه بهترین انتخاب هستند. پوست آنها نازک و ظریف است و به سرعت ترمیم می‌شود. برای کودکان بزرگتر این جراحی می‌تواند اختلال روحی و روانی در آنها ایجاد کند پس بهتر است ابتدا با مشاور صحبت کنید و کودک را برای عمل آماده سازید.

تفاوت ختنه به روش سنتی با روش حلقه

ختنه به روش سنتی با ختنه به روش حلقه تفاوت زیادی دارد. در طب سنتی ختنه نوزاد با یک جراحی کوچک انجام می‌شود و بعد از بریدن پوست آلات بخش‌های دیگر بخیه یا سوزانده می‌شود. اما در روش حلقه شما شاهد بخیه نیستید بلکه پوست به دور حلقه کشیده می‌شود و زمانی که حلقه از بدن جدا می‌گردد پوست اضافی را با خود دارد. در روش حلقه پوست با نخ به دور حلقه پیچیده می‌شود و این زمان بهبودی را طولانی‌تر می‌کند. اما سرعت بهبودی در جراحی سنتی بیشتر است.

منبع: شمانیوز

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *