درمان عفونت بدن کودکان در خانه با طب سنتی
درمان عفونت بدن کودکان در خانه با طب سنتی

درمان عفونت‌ بدن کودکان در خانه با طب سنتی و بدون نیاز به آنتی بیوتیک ها

تاریخ نگارش

فوریه 6, 2023

دسته‌بندی

تدابیر و توصیه ها

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

عفونت بدن کودکان ممکن است به دلایل مختلف رخ دهد. سرماخوردگی و عفونت دستگاه تنفس فوقانی می تواند باعث بروز عفونت در بدن کودکان شود. معمولا در این مواقع مادران برای درمان فوری اقدام به استفاده از آنتی بیوتیک ای مختلف برای فرزندان خود می کنند. این روش اگرچه در کوتاه دت موثر است اما در بلند مدت باعث مقاومت بدن کودک در برابر داروها و آسیب پذیری بیشتر آن می شود.

معمولا پزشکان و متخصصان طب سنتی و مدرن در این مواقع به مادران توصیه می کنند که صبر بیشتری به خرج داده و با روشهای غیر دارویی به فرزند خود کمک کنند.

با این حال قدم اول برای مبارزه با هر بیماری، پیشگیری از آن است.

پیشگیری از عفونت بدن کودکان

امروزه برخی از بیماری های عفونی مانند آنفلوانزا، سرخک، آبله و… به کمک واکسن های معتبر کنترل و پیشگیری می شوند.

در مورد باقی بیماری ها و عفونت ها تا حد زیادی می توان با رعایت بهداشت و تقویت سیستم ایمنی از ابتلا به بیماری و عفونت جلوگیری کرد. برخی از موثرترین اقدامات پیشگیرانه درمقابل بیماری های عفونی عبارتند از:

  • رعایت فاصله مناسب با افراد مبتلا یا مشکوک به بیماری.
  • استفاده از دستمال تمیز و بهداشتی در هنگام عطسه و سرفه.
  • شستن مرتب دستها با آب و شوینده مناسب. به ویژه قبل از صرف غذا، میوه و…
  • تغذیه سالم.
  • شست و شوی صحیح و کامل مواد غذایی به ویژه میوه و سبزیجاتی که به صورت خام مصرف می شوند.
  • استفاده از میوه های تازه و سبزیجات فصل.
  • کودکان شیرخوار باید به طور مرتب و به دفعات در روز با شیر مادر تغذیه شوند.

این اقدامات باید توسط کودک و افرادی که با کودکان در تماس هسند به طور دقیق انجام گیرد.

تاثیر شیر مادر بر ایمنی بدن کودکان

شیر مادر، ماده‌ای موثر و زنده است و حاوی ترکیباتی است که عوامل ایمنی‌زا را وارد بدن نوزاد می‌کند؛ اما هر شیر خشکی هرمیزان هم که مرغوب باشد، نمی‌تواند مثل شیر مادر در ایمنی‌بخشی به بدن کودک موثر شود چراکه باکتری‌ها و ویروسهایی که مادر، پیشتر با آن‌ها درگیر شده است باعث تولید آنتی‌بادی‌هایی درون بدن او می‌شوند که این آنتی‌بادی‌ها از طریق شیر به کودک انتقال یافته و باعث افزایش قابل ملاحظه ایمنی شیرخوار در برابر بسیاری از عوامل می‌شود و این در حالی است که شیر خشک چنین قابلیتی را ندارد.

بعضی از پزشکان، با دلاین و بهانه‌های اشتباه، به مادران استفاده از شیر خشک در کنار شیر خود را توصیه می‌‌کنند؛ اما باید به این نکته توجه داشت که رفع مشکلاتی همچون زردی، نفخ ،دل‌درد و بی‌قراری نوزاد، فقط صبر مادر و شیردهی مکرر با شیر مادر را می‌طلبد و نباید آن را با شیر خشک در این مواقع تعویض کرد.

شیر مادر برای کودک یک شیر زودهضم است و شیرخوار هنگام استفاده از شیر مادر، نسبت به زمانی که از شیرخشک استفاده می‌کند بسیار زودتر گرسنه می‌شود و این تقاضای بیشتر و فاصله زمانی کوتاه‌تر برای خوردن شیر دارد که این مسئله دلیلی برای کافی نبودن شیرمادر نیست بلکه به‌دلیل هضم سریع‌تر شیر مادر نسبت به شیر خشک است و در واقع از جمله مزیت‌های شیر مادر محسوب می‌شود.

مشکل اصلی اکثر مادران این است که به‌بهانه‌های ناچیز، شیرخشک را در کنار شیر خود به فرزندشان می‌دهند که این مسئله باعث خواهد شد که به‌تدریج شیر مادر کمتر از قبل و در نهایت قطع شود و در سال‌های اخیر نیز ما شاهد مصرف بیشتر شیرخشک به همین دلیل هستیم که نیازمند توجه بیشتر مادران و آموزش آنها است.

درمان عفونت کودکان
درمان عفونت کودکان

درمان عفونت بدن کودکان در خانه با طب سنتی

کرن بری: این میوه به دلیل به رنگ قرمزی که دارد ممکن است ادرار را قرمز کند.اما خاصیت بسیار زیادی جهت پیشگیری و درمان عفونت در کودکان را دارد و باعث می شود که باکتری ها به مجاری ادراری نچسبند.
مصرف روزانه تا حدود ۲۵۰ تا ۵۰۰ میلی لیتر از آب کرن بری جهت درمان عفونت های ادراری مجاز است.

اکیناسه: ریشه ها و برگ های اکسیناته را میتوانید به صورت دم کرده استفاده کرد. روزی یک تا شش فنجان مجاز به استفاده از دم کرده اکیناسه می باشید. اکیناسه به دلیل تحریک کردن سیستم ایمنی بدن باعث بهبودی عفونت ادراری،آنفولانزا و سرماخوردگی می شود.

آویشن: می‌توانید از عصاره آویشن جهت درمان عفونت عفونت ادراری استفاده کنید. یک یا دو قطره از اسانس آویشن را روی یک قند یا یک قاشق عسل بریزید و به کودک بدهید.مصرف بیشتر آن توصیه نمی شود. همچنین می‌توانید آویشن را دم کرده و دم کرده آن را همراه با شکر،نبات و یا عسل میل کنید.

نمک دریاچه: یکی از راه های درمان خانگی عفونت در نوزادان و کودکان استفاده از نمک طبیعی یا نمک دریاچه برای درمان است.می‌توانید نمک را در آب حل کرده و یا در آب بسیار کم بریزید و آن را توسط یک دستمال تمیز روی قسمت بالای ناحیه تناسلی کودک بمالید و بعد از چند دقیقه آن را با آب گرم شستشو دهید.انجام این کار در طول هفته سه یا چهار بار توصیه می شود.

میوه و سبزیجات: استفاده از میوه ها می تواند درمان عفونت ادراری در کودکان را جلو بیندازد.مثلا میوه‌های (کران بری،زغال اخته،پاپایا،آب پرتقال و آب لیموترش،آب آناناس،آب انگور قرمز)بسیار موثر می باشد.

خوراکی های آنتی بیوتیک دار: قرار دادن مواد غذایی آنتی بیوتیک دار در سبد غذایی اتان مانند سیر،دمنوش زنجبیل، جعفری، مارچوبه، خیار،کرفس، چغندر می تواند بسیار کمک کننده باشد.

آب و مایعات: به کودکان خود به اندازه کافی آب بدهید.در صورت نیاز مایعاتی مثل شیر،غذاهای آبکی مثل سوپ به کودکان خود بدهید تا عفونت ادراری آنها درمان شود.نوشابه های گازدار،خوراکی های غیر طبیعی و کافئین داری مثل نسکافه و قهوه باعث بروز و تشدید عفونت ادراری در کودکان خواهد شد.بنابراین نباید از آنها برای کودکان استفاده کرد.

پرهیز از مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک در درمان عفونت کودکان

اغلب عفونت‌ در کودکان ناشی از فعالیت ویروس‌ها است. عفونت‌های ویروسی، ضرورتا نیاز به آنتی‌بیوتیک برای درمان بیماری ندارد بنابراین تجویز آنتی‌بیوتیک در هنگام ابتلا به ویروس می‌تواند دلیل ایجاد مقاومت به این آنتی‌بیوتیک ها شود و این مسئله باعث می‌شود در دفعات بعدی عفونت، پزشک مجبور به تجویز آنتی‌بیوتیک‌های قوی‌تر از قبل برای کودک شود و بیماری به‌راحتی درمان نشود.

همچنین فرهنگ مردم در زمینه درمان بیماری‌های مختلف نیز باید تغییر پیدا کند برای نمونه مردم نباید از پزشکان خود درخواست تجویز آنتی‌بیوتیک برای هر بیماری‌ای داشته باشند و باید از دادن خودسرانه آنتی‌بیوتیک به کودکان‌شان، پرهیز کنند.

عفونت کودکان و درمان آن در طب سنتی و درمان عفونت های ویروسی و استفاده از انتی بیوتیک برای کودکان و درمان بیماری های ویروسی بدون آنتی‌بیوتیک و … همه در این مقاله خواندنی.

5 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *