رایحه-درمانی-و-گلاب-و-روزه-داری-در-طب-سنتی
رایحه-درمانی-و-گلاب-و-روزه-داری-در-طب-سنتی

نقش مهم رایحه درمانی در کاهش مشکلات روزه داری

تاریخ نگارش

می 13, 2020

دسته‌بندی

تدابیر و توصیه ها

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

محمد رضا نورس عضو هیات علمی دانشکده طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه گلاب در طب ایرانی مقوی بسیار خوب قلب و سیستم عصبی است، گفت: اگر سکون توام با آرامش و شنیدن آوای قرآن یا دعا‌های این ماه در فضای معطر به گلاب باشد نه تنها مفرح و مقوی قوای بدن است که به کشف و شهود باطنی نیز کمک می‌کند.

او افزود: بوییدن خیار تازه محلی، سیب رسیده زرد شیرین، پرتقال و میوه به بر جان شما قوت دوباره می‌بخشد و از خشم و خشونت می‌کاهد و شما را پذیرای گذراندن یک ماه پر از برکت و سعادت می‌گرداند.

معاون آموزشی دانشکده طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد با تاکید بر اینکه در ماه مبارک رمضان، روزه داران از مصرف تنقلاتی مانند چیپس و پفک خودداری و بجای آن از چهار مغز یعنی گردو، فندق، بادام و پسته نیم کوب استفاده کنند، ادامه داد: روزه داری تاحدودی یبوست به همراه دارد بنابراین توصیه می‌شود در ماه رمضان از مصرف چای پررنگ خودداری شود و در وعده‌های افطاریا سحر، غذا‌های ملینی مانند خورش آلو و خورش کرفس گنجانده شود.

دکتر نورس با تاکید بر اینکه نوجوانان باید از مصرف زیاد غذا‌هایی با طبع گرم و خشک اجتناب نمایند ، بیان کرد: از این رو اکتفا کردن به موادی مانند عسل یا خرما در وعده سحر قابل توصیه نیست و این خوراکی‌ها لازم است با غذا‌هایی مانند شیر مصرف شوند که این گرمی و خشکی را تعدیل کند.

او با تاکید بر اینکه خوردن زیاد مایعات در وعده سحری مضر است، زیرا نوشیدن آن‌ها همراه با غذا باعث اختلال هضم، نفخ، ترش کردن معده و رفلاکس می‌شود ، تصریح کرد: روزه داران حتما در سحر از لیمو ترش به همراه آب استفاده کنید تا بوی بد دهان در طول روز از بین برود.

عضو هیات علمی دانشکده طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه سعی شود از غذا‌های خشک مثل کوکو و کتلت به دلیل افزایش تشنگی در سحر اجتناب شود، تاکید کرد: از غذا‌های چرب و سرخ شده کمتر استفاده شود، زیرا این غذا‌ها خشکی بدن را تشدید می‌کنند.

منبع: خبرنگاران جوان

5 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *