طب-سنتی-و-کرونا
طب-سنتی-و-کرونا

مخالفت با طب سنتی به قیمت جان بیماران کرونایی

تاریخ نگارش

نوامبر 12, 2020

دسته‌بندی

اخبار

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

شیوع کرونا و فشار روحی‌وجسمی این بیماری موضوعی است که ماه‌هاست دنیا را به خود درگیر کرده اما کشوری مانند ایران با پیشینه طب سنتی بسیار غنی و اثبات‌شده به کوتاه‌ترین جواب برای کنترل کرونا رسیده است اما مقاومتی عجیب برای استفاده از این ظرفیت وجود دارد!

دکتر احمدرضا شریفی؛ پزشک متخصص طب سنتی در گفتگو با تسنیم درباره چرایی به‌کار نگرفتن ظرفیتهای طب سنتی کشورمان در درمان بیماران کرونایی در سطح بیمارستانها اظهار کرد: بیماری کرونا و راههای انتقال و مخاطرات و عوارض این بیماری در ماههای اخیر سبب شده است مردم موضوع پیشگیری و رعایت دستورالعملهای بهداشتی را بیش از پیش مورد توجه قرار دهند.

وی ادامه داد: در این میان بهره‌گیری از توصیه‌های تغذیه‌ای طب سنتی بیش از پیش مورد توجه است؛ علاوه بر اینکه اصلاح سبک تغذیه‌ای برای تقویت ایمنی بدن موضوعی است که بارها از سوی پزشکان و اطبای سنتی مورد تأکید قرار گرفته است.

این متخصص طب سنتی متذکر شد: در این میان اما آنچه مایه تعجب است باز هم بی‌توجهی یا غفلتی است که به دستورات طب سنتی و نسخ تخصصی و امتحان‌پس‌داده آن برای پیشگیری از بیماری و تقویت سیستم ایمنی می‌شود؛ چیزی که مورد تأیید همه کارشناسان بوده اما هیچ‌گاه رسماً از هیچ رسانه‌ای و از زبان هیچ مسئولی این موضوع توصیه، تأکید و تأیید نشده است!

 وی تصریح کرد: اصلاح سبک زندگی از نگاه طب سنتی نیازمند تولید محتواهایی به‌زبان روز است که متأسفانه در زمینه عرضه محتوا، کمبودهایی وجود دارد.

این متخصص طب سنتی با بیان اینکه تدوین دستورالعملهایی مبتنی بر طب سنتی یکی از اقداماتی است که در برخی بیمارستانها از جمله بقیةالله(عج) در این ایام مورد توجه قرار گرفته است، ادامه داد: یکی از این اقدامات، تدوین چند دستور غذایی برای بیماران مبتلا به کرونا است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بقیةالله(عج) به عدم اجرای طرح ادغام طب سنتی و رایج بر اساس دستورالعمل سازمان بهداشت جهانی اشاره و تصریح کرد: از سال 2007 براساس استراتژی سازمان بهداشت جهانی باید طب سنتی و نوین در تمام کشورها ادغام شود اما از آنجا که حمایت قاطعی در این زمینه وجود نداشته هنوز در ایران اجرایی نشده است.

به‌گفته دکتر شریفی، از میان کشورها، کشور چین شاخص‌ترین کشوری است که 4 سطح درمانی برای درمان بیماران خود تعریف کرده که سه سطح اول کاملاً گیاهی و سنتی است همچنین بیمارستان تخصصی طب سنتی و تولید داروهای گیاهی با دستگاههای روز به‌شکل ویژه در سیستم درمانی این کشور مورد توجه قرار دارد.

دکتر شریفی یادآور شد: یکی از علل کنترل کرونا در چین، بهره‌گیری از ظرفیت طب سنتی در این کشور بوده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بقیةالله(عج) خاطرنشان کرد: از یک سو بخش علمی باید در این زمینه جهادی عمل کند و از دیگر سو، رسانه‌ها به‌ویژه رسانه ملی باید قوی اطلاع‌رسانی کند، از سوی دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت نیز اصول ضروری طرح رسانه‌ای برای این موضوع تعریف کرده اما اجرایی نشده است.

منبع: تسنیم

5 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *