طبع-و-خواص-کنگر-در-طب-سنتی-ایرانی-اسلامی
طبع-و-خواص-کنگر-در-طب-سنتی-ایرانی-اسلامی

خواص کنگر در طب سنتی ایرانی اسلامی

تاریخ نگارش

می 15, 2022

دسته‌بندی

سبزی و صیفی

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

کنگر ار آن دسته گیاهان پرطرفدار در بین مردم می باشد که ، دارای خواص بسیاری است و از دیر باز مورد استفاده عموم قرار گرفته است. شاید از قدیم این ضرب المثل معروف را شنیده باشید که فلانی کنگر خورده و لنگر انداخته است، این ضرب و المثل ویژگی آرام بخشی کنگر را بیان کرده که در میان مردم خاصیت ممتاز کنگر بوده است.

کنگر گیاهی خودرو و یکساله ای است که در طبیعت می‌روید. دارای برگهای خاردار می باشد. شباهت بسیار زیادی به کرفس دارد و فصل رویش این گیاه در فصل بهار می باشد. این گیاه در طب سنتی ایرانی اسلامی بنام ارده شاهی است. یک گیاه بومی جنوب اروپا و کناره مدیترانه است. در زبان انگلیسی آرتیچوک و در زبان فرانسه آرتیشو نام دارد.

از کنگر برای تهیه خورش کنگر ، ترشی کنگر ، کوکوی کنگر و مخلوط با ماست و در سالاد و گیاهی معطر برای تهیه ادویه مورد استفاده می‌کنند.

طبع کنگر در طب سنتی ایرانی اسلامی :

طبع کنگر سرد است یا گرم؟ این سوالی است که ممکن است برای افراد بسیاری رخ دهد. از آن جایی که کنگر گیاه مناسب فصل پاییز است می‌توان تا حدود زیادی به طبع آن پی برد. طبع کنگر مطابق با نوشته های اصیل طب سنتی ایرانی و اسلامی گرم و خشک است و بیشتر برای افراد سرد مزاد مناسب است.

خواص کنگر در طب سنتی ایرانی اسلامی :

فواید کنگر برای شادابی پوست:

گیاه کنگر دارای خاصیت ضد التهابی بوده ، بصورت موضعی برای درمان انواع بیماریهای پوستی از جمله سرطان پوست و زخم های پوستی و التهابات پوستی مورد استفاده عموم قرار میگیرد.

کنگر دارای کالری و انرژی فراوان :

گیاه کنگر دارای 47 کیلوکالری بوده و انرژی فراوانی را به فرد میرساند.

کنگر درمان کم خونی :

کنگر به علت داشتن مس فراوان در خود ، موجب زیاد شدن گلبول های قرمز خون شده و موجب درمان کم خونی میگردد.

کنگر درمان دیابت و قند خون :

به علت فلانوئیدهای موجود در کنگر و همچنین سیلیمارین  از ایجاد کلسترول بالا و همچنین دیابت جلوگیری می نماید.

کنگر تقویت کننده کبد :

کنگر جهت سم زدایی در کبد بسیار مفید بوده و و عملکرد بهتری برای مقابله با سموم از خود نشان می دهد و نارسایی کبد را درمان می نماید. همچنین کنگر از یرقان و زردی جلوگیری میکند.

خاصیت ضد سرطان کنگر:

کنگر به علت داشتن سیلیمارین فراوان در خود دارای خاصیت آنتی اکسیدان بالا می باشد . برای جلوگیری از سرطان پروستات ، سرطان سینه و سلول های سرطان دهانه رحم مفید است.

کنگر درمان بیماریهای کلیوی :

کنگر به علت داشتن دیورتیک فراوان در خود ، موجب دفع ادرار زیاد میگردد و به پاکسازی کلیه کمک شایانی می کند.

درمان روماتیسم و واریس و آرتروز با کنگر :

دمنوش گیاهی کنگر کمک شایان توجهی به درمان روماتیسم ، آرتروز و واریس می نماید.

کاهش وزن ورژیم لاغری با کنگر :

کنگر به علت داشتن فیبر فراوان در خود موجب سیری در فرد گشته و اشتها را کاهش میدهد . در نتیجه تجربه کاهش وزن را خواهید داشت.

کنگر تقویت کننده قلب :

کنگر دارای سیلیمارین فراوان میباشد . با چربی خون بالا مبارزه می نماید و به تقویت قلب و جلوگیری از بیماری های قلبی  کمک می نماید . استفاده از عصاره برگ و ریشه کنگر ، برای جلوگیری از رسوب چربی در جدار رگ‌ها مفید است.

تقویت دستگاه گوارش و معده با کنگر :

کنگر به علت داشتن نشاسته ای بنام اینولین ، موجب سم زدایی از روده ها گشته و چون دارای فیبر فراوانی در خود می باشد . موجب تقویت معده و دستگاه گوارش میگردد.

 کنگر و درمان فشار خون :

کنگر به علت داشتن پتاسیم فراوان ، موجب کاهش فشار خون می گردد.

کنگر و افزاینده میل جنسی :

کنگر به علت داشتن هورمون های گیاهی ، موجب ترشح غدد گشته و به تقویت میل جنسی کمک می‌نماید.

ویتامینها و املاح معدنی کنگر در طب سنتی :

گیاه کنگر دارای مقادیر بالایی ویتامین و املاح معدنی به شرح ذیل میباشد : منیزیم ، کلسیم ، پتاسیم ، اسید فولیک ، روی ، مس ، فیبر و پروتئین و ویتامین k و ویتامین c میباشد .

مصلحات کنگر در طب سنتی :

چون طبیعت گرم و خشک دارد بهتر است در هنگام استفاده از کنگر ماست را در کنار آن مصرف نمود.

مضرات کنگر در طب سنتی ایرانی اسلامی :

افراد مبتلا به سنگ کیسه صفرا بهتر است تحت نظر پزشک از این گیاه استفاده نمایند . زیرا کنگر موجب انقباض و التهاب کیسه صفرا شده ، که این امر موجب انسداد مجاری و پاره شدن کیسه صفرا می گردد.

برخی از افراد دچار حساسیت در بدن خود میشوند که در اینصورت نمی بایست از این گیاه استفاده نمایند. همچنین برگ کنگر برای زنان باردار مفید نیست. از این رو استفاده کنگر برای زنان باردار و در دوران حاملگی ممکن است با خطراتی همراه باشد.

همینطور این گیاه برای افراد دارای بیماری های کلیوی و کبدی مضر است.

6 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *