مراقبت های بعد از کاشت مو طبیعی
مراقبت های بعد از کاشت مو طبیعی

مراقبت های بعد از کاشت مو و ابرو از دید طب سنتی

تاریخ نگارش

نوامبر 26, 2021

دسته‌بندی

تدابیر و توصیه ها

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

مراقبت های بعد از کاشت مو و ابرو : اگر چه معیارهای زشتی و زیبایی کاملا سلیقه ای است اما امروزه دیگر حتی این معیارهای سلیقه ای چندان قابل اعتنا نیستند چرا که با وجود روش های مختلف زیبایی می توان بر نقص های نسبی صورت و بدن غلبه کرد. مثلاً انواع مختلف جراحی بینی، بوتاکس صورت و از بین بردن چین و چروک ها، جراحی های لاغری و فرم دهی به بدن و غیره و غیره. یکی از انواع عمل های زیبایی پرطرفدار این روزها عمل کاشت مو است. افراد زیادی هستند که به دلیل کم پشتی مو در نواحی خاصی از سر یا حتی کچلی و نداشتن مو یا از دست دادن بخشی از موها در اثر سوختگی یا حوادث دیگر با استفاده از این نوع عمل قسمت های بدون مو و کم موی سر را ترمیم میکند. عمل کاشت مو به روش های مختلفی انجام می شود اما نکته مهمتر از کاشت مو، مراقبت های بعد از آن است که اگر به صورت درست و کامل انجام نشود می‌تواند تمام هزینه و وقت و دردی که برای کاشت مو متحمل شده اید را از بین ببرد. بنابراین بسیار مهم است که شما بعد از انجام عمل کاشت مو مراقبت های صحیح و اصولی را تا مدت زمان معین به صورت کامل انجام دهید در ادامه به مهمترین نکات در مراقبت های بعد از کاشت مو و ابرو اشاره می کنیم.

پیشگیری از تورم پس از کاشت مو

شایع ترین عارضه بعد از انجام کاشت مو ورم سر و صورت است. که دلایل مختلفی دارد.

در حین انجام عمل کاشت مو به دلیل ایجاد سوراخ های ریز ز روی سر و بدن این اتفاقات را جراحت برداشت کرده و در واکنش به ایجاد این جراحت فولیکول ها شروع به جابجا شدن و تجمع در محل جراحت می کنند به همین دلیل در حین و بعد از عمل شما با ورم در نواحی سر و صورت مواجه میشوید

تزریق سرم به پوست سر در حین عمل نیز باعث ایجاد فاصله در شکاف های موجود در سر شده و این امر پیوند فولیکول ها را تسهیل می کند و چون بعد از عمل این سرم از پوست سر خارج نمی شود موجب ایجاد ورم می شود همچنین تزریق داروهای بی حسی می تواند یکی از دلایل ایجاد تورم در سر و صورت باشد.

یکی از بهترین اقدامات قرار دادن کمپرس سرد است. روش صحیح انجام این کار به این صورت است که در هر یک ساعت باید ۲۰ دقیقه روی پیشانی خود کمپرس سرد قرار دهید برای کمپرس سرد می‌توانید از کیسه‌های مخصوص استفاده کنید یا چند تکه یخ را در یک مشمای فریزر ریخته و در آن را گره زده سپس در یک پارچه نازک پیچیده و بعد روی پیشانی خود قرار دهید.

تورم صورت بعد از عمل کاشت مو نیز یک عارضه شایع و موقت است و جای نگرانی ندارد برای جلوگیری از تورم صورت و تورم سر بعد از عمل کاشت مو باید توصیه های پزشک خود را مو به مو و به موقع انجام دهید از جمله:

  • استراحت و خواب کافی
  •  پرهیز از خم کردن سر به پایین
  •  مصرف به اندازه مایعات
  • پرهیز از خوردن غذاها حساسیت زا و پر ادویه
  • پرهیز از ورزش سنگین و فعالیت جنسی
  • خودداری از مصرف دارو بدون مشورت پزشک.

برای کاهش و بهبود سریع ورم سر و صورت بهترین راه این است که در حالتی استراحت کنید که سر با بدن زاویه مناسب را داشته باشد به عنوان مثال استراحت کردن روی صندلی و مبل های راحتی و لم دادن روی دو یا سه بالش در حالتی که حتی الامکان سر کمترین تمایل به حالت افقی را داشته باشد بسیار موثر است.

مراقبت های بعد از کاشت مو دائمی

استراحت بعد از کاشت مو

حتما باید بعد از کاشت مو استراحت کامل و لازم را داشته باشید. بهتر است بیشتر روز را به صورت درازکش و خوابیده باشید زیر سر خود یک یا دو عدد بالش قرار دهید بلندی بالش ها باید تا حدی باشد که سر و گردن زاویه ۳۰ درجه داشته باشند سعی کنید به پهلو یا روی شکم نخوابید ترجیح این است که به پشت بخوابید اما اگر به دلیل مشکلاتی نظیر کمردرد نمی توانید این وضعیت را به صورت طولانی تحمل کنید می‌توانید گهگاه به پهلو خوابیده تا فشار وارده به کمر را کمتر کنید. داشتن خواب کافی و آرام برای بهتر بودن روند رشد موها بسیار مهم است سعی کنید نگرانی و استرس را از خود دور کرده و با آرامش بخوابید.

نحوه تعویض پانسمان مو های کاشته شده

تعویض پانسمان محل های کاشت و برداشت مو روی سر بهتر است توسط پزشک یا پرسنل کلینیکی که در آنجا عمل کارش را انجام داده اید انجام شود اما اگر به هر دلیلی امکان مراجعه ندارید و خودتان می‌خواهید پانسمان را عوض کنید بهتر است به این صورت عمل کنید: ابتدا کلاه توری که برای فیکس شدن بانداژ روی سر قرار داده شده را بردارید سپس لایه های رویی پانسمان قسمتهای کاشت و برداشت را برداشته و قبل از اینکه لایه زیری و مماس با پوست سر را بردارید، بهتر است مقدار زیادی آب روی لایه ها ریخته و منتظر بمانید تا پانسمان کاملاً خیس و از خونابه های روی سر کنده شود بعد به آرامی پانسمان را از روی سر بردارید هرجا احساس کردید که باند هنوز به قسمت‌های پوسته سر چسبیده است کمی درنگ کنید و اجازه بدهید پانسمان کاملاً خیس خورده و سپس آن را جدا کنید.

مراقبت های بعد از کاشت مو

بعد از کاشت مو چه بخوریم ؟

نکته مهم بعدی رعایت تغذیه صحیح بعد از کاشت مو است. بعد از کاشت مو بهتر است مصرف مایعات و میوه هایی که دارای ویتامین سی هستند را افزایش بدهید بهترین میوه ها بعد از انجام کاشت مو آناناس و پرتقال هستند.

داروها

داروهایی که بعد از کاشت مو مصرف می شود یک داروی چرک خشک کن مثل سفالکسین است که باید هر ۶ ساعت یک بار و به صورت مداوم مصرف شود. داروی بعدی قرص زینک است که باید تا مدت مورد نظری که پزشک تجویز کرده مصرف کنید.

شست و شو

بعد از عمل کاشت مو باید تا مدتی حمام رفتن عادی را تغییر دهید. شستشوی سر بعد از کاشت مو باید با اصولی مشخصی انجام شود اول اینکه باید روز اول بعد از کاشت مو سرم نمکی را روی سر اسپری کنید این کار را باید هر دو ساعت یک بار تکرار کنید به خصوص هنگام خوابیدن انجام این اسپری روی سر بسیار ضروری است. بعد از باز کردن پانسمان باید روزی دو مرتبه شامپوی مخصوصی که توسط پزشک تجویز شده را به وسیله یک اسفنج روی سر بزنید اسفنج باید به صورت عمودی و با ضربه های آرام روی سر بزنید به صورتی که نواحی کاشت مو فشرده نشود همچنین شستشو نباید حالت ماساژ یا حرکت های کشیدن یا چرخش باشد برای آبکشی نیز نباید مستقیماً سر را زیر دوش بگیرید این اقدامات را باید دستکم تا دو هفته بعد از کاشت مو و ریختن کامل دلمه ها انجام دهید. همچنین می توانید در طول روز یک یا دو مرتبه با اسپری آب معمولی روی محل های کاشته شده بپاشید و نقاط را مرطوب نگه دارید. بعد از هفته سوم می توانید روزی یکبار این شستشو ها را انجام دهید و همچنین میتوانید با دست موها و پوست سر را لمس کنید. البته فقط به یک جهت. حرکت دست نباید دورانی و چرخشی باشد. اجازه بدهید دلمه‌های روی سر خود به خود کنده شود برای کندن آنها به هیچ وجه از فشار دست یا ناخن استفاده نکنید اما باید همه این دلمه ها کنده و ریخته شود چرا که باقی ماندن آنها روی سر ممکن است باعث ایجاد عفونت شود.

نبایدها بعد از کاشت مو

در کنار همه بایدها و مراقبت ها بعد از کاشت مو یک سری نبایدها نیز وجود دارد که باید به آنها توجه ویژه داشته باشید.

  • بعد از کاشت مو باید دور مصرف سیگار قلیان و هر نوع دخانیت دیگری را خط بکشید.
  • مصرف نوشیدنی های الکلی و مشروبات همچنین ممنوع می‌باشد چرا که این ترکیبات با ایجاد تغییر در گردش خون و کاهش تاثیر داروهای مصرفی می‌تواند روند رشد طبیعی موها و بهبود زخم را مختل و حتی تاثیر انجام عمل را به صورت کامل از بین ببرد.
  •  بهتر است دست کم تا یک ماه بعد از کاشت مو از انجام ورزش‌های حرفه ای خودداری کنید
  •  شنا کردن تا حدود دو ماه بعد از کاشت مو توصیه نمی شود
  •  اگر از آن دسته افراد هستید که به صورت مرتب از ابزارهای زیبایی مو مثل سشوار و اتوی مو و غیره استفاده می کنید باید مدتی این ابزار را در کشو پنهان کرده و سراغش نروید
  •  استفاده از ژل های مو و اسپری ها و حالت دهنده ها ممنوع است.
  • توجه داشته باشید که استفاده از رنگ موها و شامپو هایی غیر از آنچه پزشک تجویز کرده تا بیش از یک ماه بعد از کاشت مو ممنوع است.

بعد از کاشت مو باید بسیار مراقب باشید که در روزهای اول ضربه خاصی به سر وارد نشود. در محیط های امن رفت و آمد کنید. از حضور در مکان های ورزشی و انجام بازی های توپی خودداری کنید چرا که برخورد توپ یا هر وسیله دیگری به سر است ممکن است باعث از بین رفتن تأثیر کاشت مو ها و مختلف شدن روند رشد آن‌ها شود.

تا یک هفته بعد از کاشت مو نباید از هیچ نوع کلاهی استفاده کنید اما بعد از یک هفته می توانید از کلاه های سبک و گشاد استفاده کنید این کلاه‌ها باید در پایان روز به صورت کاملاً تمیز شسته و خشک شوند و روز بعدی مورد استفاده قرار دگیرند. کلاهی استفاده کنید که فاصله مناسبی با موها ایجاد می‌کند و فشار مستقیم روی موها ندارند.

عوارض بعد از عمل کاشت

بعد از انجام عمل کاشت مو ممکن است با عوارض کوتاه یا بلند مدتی مواجه شوید اما بهتر است که خودتان را نگران نکنید با دانستن این که هرکدام از این عوارض چرا و به چه مدت طول میکشد تا میتوانید با آرامش بیشتری زمان کافی را طی کرده تا نتیجه مناسب را دریافت کنید. مثلاً ممکن است یک هفته بعد از کاشت مو متوجه ریزش موهای کاشته شده شوید این روند کاملاً طبیعی است و ممکن است تا یک ماه بعد از کاشت مو نیز ادامه داشته باشد اما بعد از آن مجدداً شروع به رشد کرده و همچنین قرمزی ناحیه کاشت به مرور از بین میرود بهتر است بدانید که در بعضی افراد این ریزش مو حتی تا ۶ ماه بعد از عمل کاشت ادامه دارد بهتر است برای جلوگیری از نگرانی و اطمینان خاطر خودتان در خصوص شدت و مدت ریزش مو ها با پزشک خود صحبت کرده و او را در جریان قرار دهید. مورد بعدی که ممکن است بعد از کاشت مو با آن مواجه شوید بی حسی در ناحیه کاشته شده است این بی‌حسی حتی ممکن است تا ۴ یا ۶ ماه بعد از کاشت مو ادامه داشته باشد که موضوع نگران کننده ای نیست و به مرور بهتر میشود.

در صورت مشاهده جوش بعد از کاشت مو ابتدا با پزشک خود مشورت کنید و در صورت تایید ایشان می توانید از محلول کلیندامایسین استفاده کنید همچنین اگر با عارضه خارش شدید سعی کنید که به هیچ وجه سر خود را نخارانید اما خوردن قرص سیتریزین می تواند شما را در تسکین خارش ها کمک کند.

در پایان توصیه می کنیم که عمل کاشت مو را در کلینیک های معتبر و دارای مجوزهای قانونی انجام دهید.

7 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *