طبع و خواص عرق اسطوخودوس در طب سنتی ایرانی اسلامی
طبع و خواص عرق اسطوخودوس در طب سنتی ایرانی اسلامی

طبع و خواص عرق اسطوخودوس در طب سنتی

تاریخ نگارش

نوامبر 16, 2021

دسته‌بندی

عرقیات

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

اسطوخودوس یا لاوندر به انگلیسی: Lavandula، دارای ۴۷ گونهٔ مختلف از دسته گیاهان گل‌دار و از خانوادهٔ نعنائیان است. این دسته از گیاهان، بومی بر قدیم بوده و در مناطق وسیعی از آسیا، آفریقا و اروپا به‌صورت طبیعی می‌روییده. گونه شاخص این خانواده ، اسطوخودوس انگلیسی است. اسطو خودوس به صورت های مختلفی مورد مصرف قرار میگیرد. یکی از انواع مصرف اسطو خودوس تهیه عرق طبیعی اسطو خودوس است. عرق اسطو خودوس به صورت سنتی از جوشاندن اسطو خودوس خشک یا تازه در دیگ های مسی و خنک کردن بخار ناشی از جوشاندن اسطو خودوس به دست می آید.

طبع عرق اسطوخودوس در طب سنتی:

ممکن است شما هم از خود بپرسید طبع عرق اسطوخدوس سرد است یا گرم، اگر سوال شما هم این است باید بدانید که طبع عرق اسطوخودوس گرم بوده و برای افراد با مزاج سرد و معتدل مناسب خواهد بود.

خواص عرق اسطوخودوس در طب سنتی:

عرق اسطوخودوس سرشار از آنتی اکسیدان های مفید برای سلامت پوست است .همچنین خواص آنتی بیوتیک طبیعی دارد و می تواند التهاب پوست را نیز کاهش دهد.می توان از این عرق گیاهی برای درمان جوش ، آکنه ، جای نیش حشرات ، جای جوش و کاهش واکنش های آلرژیک استفاده کرد.

خواص عرق اسطوخدوس بسیار زیاد است که از میان می‌توان به درمان انواع سردرد، سرگیجه، ضربه های مغزی، لرزش اعضای بدن، عصبانیت، فراموشی و درمان نقرس، بهبود بیماری های کلیه و کبد و رافع عفونت های مجاری تنفس وگریپ، آرام بخش و خواب آور خوبی است.

* البته بهتر است در همه این موارد با مشاوره با طبیب معتمد تصمیم گیری کنید.

نحوه مصرف عرق اسطوخودوس:

در مصرف عرق اسطوخودوس بهتر است روزانه، سه مرتبه و هر وعده نصف استکان عرق اسطوخودوس میل بفرمایید.

مصلح عرق اسطوخودوس:

از مصلح عرق اسطوخودوس می توان کتیرا و سکنجبین را نام برد، که به عنوان مطلحات عرق اسطوخودوس شناخته می‌شوند.

مضرات و عوارض مصرف عرق اسطوخودوس:

در مورد عوارض و مضرات عرق اسطوخودوس، موارد زیادی ذکر نشده و تنها می توان با توجه به طبع اسطوخودوس که گرم و خشک است اشاره کرد که میزان استفاده بیش از حد آن برای افراد گرم مزاج، ممکن است ناخوشایند باشد. البته یکی دیگر از عوارض عرق اسطوخودوس که ممکن است در استفاده زیاد از حد آن ایجاد شود، کاهش فشار خون است و افراد نباید به دلیل استرس و ناراحتی بیش از حد از این ماده دارویی استفاده نمایند.

برای آن‌ که افراد ممکن است پس از استفاده عرق اسطوخودوس دچار احساس گیجی و خواب‌آلودگی شوند، بهتر است از رانندگی و انجام کارهایی که به دقت نیاز دارند، پس از مصرف آن، خودداری کنید. زیرا ایجاد حادثه پس از مصرف این گیاه، گرچه به‌طور مستقیم از مضرات عرق اسطوخودوس نیست، اما موردی است که نیاز به توجه بیشتری دارد.

5 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *