طبع-سرکه-سیب-در-طب-سنتی-ایرانی-اسلامی
طبع-سرکه-سیب-در-طب-سنتی-ایرانی-اسلامی

طبع و خواص سرکه سیب در طب سنتی ایرانی اسلامی

تاریخ نگارش

دسامبر 9, 2021

دسته‌بندی

روغن و سرکه

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

سرکه سیب با تخمیر سیب به وجود می‌آید. طی این فرآیند، مواد قندی تبدیل به اسیدسیتریک می‌شوند. در این مطلب به بررسی طبع و خواص سرکه در طب سنتی ایرانی اسلامی می پردازیم.

طرز تهیه سرکه سیب :

روش تهیه سرکه سیب به این صورت است که سیب های شیرین را در قطعات کوچک خرد کرده و در ظرفی دربسته ریخته و در محیط گرم قرار می دهیم. برای سرعت بخشیدن به تهیه سرکه می توان سیب ها را رنده یا چرخ کرد. همچنین بهتر است درفواصل زمانی حدود یک هفته ای سیب ها را هم زده و زیر و رو کرد. به این ترتیب سیب ها کم کم ترش شده و عطر آن به تندی می گراید. بعد از تکمیل فرآیند تخمیر، محتوای ظرف را صاف کرده و تفاله ها را جدا می کنیم. سرکه را باید در بطری های با در محکم نگه داشت. همچنین بهتر است که سرکه را جوشانده و بعد در ظرف‌ها بریزیم.

طبع سرکه سیب در طب سنتی چیست؟

برخی میپرسند که: طبع سرکه سیب چیست ؟ طبع سرکه سیب در طب سنتی ایرانی اسلامی چیه ؟ طبع سرکه سیب سرده یا گرمه ؟ طبع سرکه سیب سرده ؟ طبیعت و مزاج سرکه سیب چیه ؟ و بسیاری سوالات اینطوری که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

درست است که طبع سیب قرمز و زرد و سبز با یکدیگر متفاوت است. ولی طبع سرکه سیب بدون توجه به رنگ سیبی که از آن سرکه تهیه شده است. سرد و خشک است و از این رو برای افراد گرم مزاج یا درمان بیماری هایی که در اثر غلبه گرمی بروز می کند بسیار مفید است.

مطلح-و-عوارض--طبع-سرکه-سیب-و-خواص-سرکه-سیب

خواص طبی سرکه سیب در طب سنتی

  • باعث هضم بهتر غذا، بخصوص غذاهای چرب می شود.
  • خواص سرکه سیب برای قلب: باعث باز شدن رگ ها و کاهش احتمال ابتلا به بیماریهای قلبی می شود.
  • کلسترول خون را پایین می آورد
  • خواص سرکه سیب برای پوست: در مراقبت های پوستی برای پیشگیری از جوش زدن، درمان جوش و آکنه، پاک کردن آرایش صورت، درمان خارش و آفتاب سوختگی و درخشندگی و پاکسازی پوست از سرکه سیب استفاده می شود.
  • خواص سرکه سیب برای مو: ماساژ سرکه سیب روی سر چربی های اضافی را از بین برده و ریزش مو در اثر چربی زیاد پوست سر را درمان می کند.
  • خواص سرکه سیب برای لاغری: مصرف سرکه سیب لاغر کننده است و باعث کاهش فوری وزن می شود.
  • جذب قند غذاها را کاهش می دهد.
  • مصرف سرکه سیب اشتهای کاذب را از بین می برد.
  • خواص سرکه سیب برای دیابتی ها: باعث جلوگیری از ابتلا به دیابت نوع یک می شود و همچنین در افراد مبتلا به دیابت سطح قند خون را کنترل می کند. کنترل قند خون با سرکه سیب یکی دیگر از خواص سرکه سیب است.

درمان سکسکه با سرکه سیب:

یکی از روش های درمان سکسکه خوردن یک قاشق سرکه سیب است که با تحریک سریع عصب های گلو مانع از انتقال پیام های سکسکه میشود. پس یکی از روش های درمان فوری سکه سکه خورد سرکه سیب است.

درمان موخوره با سرکه سیب

یکی از معضلاتی که بخصوص خانمها با آن روبرو هستند موخوره است. موخوره به دلایل مختلفی از جمله نازک بودن تار موها، شست و شوی غلط، استفاده از شوینده های نامرغوب، شانه های نامناسب و استفاده از کلاه یا روسری های با جنس نا مرغوب ایجاد می شود. در واقع موخوره یعنی دو یا چند شاخه شدن نوک و ساقه موها.

برای پیشگیری از موخوره بهتر است در روشهای شست و شوی موها و همچنین استفاده از شامپوها، شانه و برس و روسری و کلاه دقت کنید اما یک راه حل ارزان و مطمئن برای پیشگیری و درمان موخوره، استفاده از سرکه سیب است. کافی است بعد از هربار استحمام، نوک موها را به اندازه یک بند انکشت یا حدود دو سانتی متر به سرکه سیب آغشته کنید. با این روش علاوه بر خلاص شدن از شر موخوره، می توانید موهایی با درخشندگی خاص داشته باشید.

خواص-سرکه-سیب-در-طب-سنتی-ایرانی-اسلامی

مصلح سرکه سیب در طب سنتی

بهترین مصلحات برای سرکه سیب و دیگر سرکه ها، شیرینی های طبیعی مانند عسل هستند.

مضرات سرکه سیب

  • کم خونی را تشدید می کند.
  • در افراد بلغمی و سودایی مشکلات گوارشی ایجاد می کند.
  • میل جنسی را کاهش می دهد.
  • باعث ضعف بینایی می شود.
  • در افرادی که ضعف اعصاب دارند یا داروهای اعصاب مصرف می کنند، می تواند حالات را تشدید کند.

6 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *