روش های درمان خلط پشت گلو در طب سنتی
روش های درمان خلط پشت گلو در طب سنتی

16 روش طبیعی برای درمان فوری خلط پشت حلق در طب سنتی

تاریخ نگارش

ژانویه 22, 2023

دسته‌بندی

تدابیر و توصیه ها

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

درمان فوری خلط پشت حلق : به مخاط ناشی از ته مجاری پشت بینی که به داخل حلق ریخته میشود گفته میشود . شما بیشتر این خلط های پشت حلق را در زمان بیمار های مثل سرماخوردگی احساس میکنید. امال آیا میدانستید که این خلط ها همیشه در گلوی شما وجود دارند و در غشا موکوس، خلط تولید می‌شود تا از سیستم تنفسی شما محافظت نماید. این غشا‌ها داخل دهان، بینی، گلو، سینوس‌ها و ریه‌های‌ شما را می‌پوشاند. این خلط پشت حلق (PDN) گاهی با افزایش ترشح می‌تواند به ایجاد احساس ناخوشایند و آزار فیزیکی و گرفتگی های گلو در افراد شود.

میخواهیم در این نوشته به راه کار ها و روش های درمان فوری خلط پشت حلق اشاره کنیم و راهنمایی های لازم برای درمان خلط پشت گلو را به شما توضیه کنیم.

درمانی که شما سالم هستید این خلط رقیق بوده و آن را احساس نمیکنید، اما درزمانی ککه بیمار هستید یا در محیط های آلوده قرار میگیرید این خلط پشت حلق غلیظ شده تا بتواند ذرات و آلودگی ها را به دام بیاندازد.

روش های درمان خلط پشت حلق و گلو در طب سنتی

راهکار های درمان فوری خلط پشت حلق یا درمان سریع خلط گلو

شستشوی بینی با آب نمک

با استفاده از آب نمک به شستشوی مجاری بینی و قرقره کردن آب نمک میتوانید به درمان فوری خلط پشت حلق و گلو کمک نمایید.

شستشوی ترشحات پشت حلق و بینی یکی از راه کار های خوب برای درمان خلط گلو است.

مرطوب کردن هوا

افزایش رطوبت هوایی که تنفس میکنید باعث کم کردن غلظت و رقیق کردن خلط گلوی شما میشود و به درمان ترشحات گلو کمک میکند.

آب بنوشید

یکی از روش های موثر در درمان ترشحات زیاد مخاطی گلو استفاده و نوشیدن آب به میزان زیاد است که میتواند گلوی شما را تازه کند و به رقیق سازی و درمان مخاط پشت حلق کمک کند.

مواد مفید برای سیستم تنفسی بخورید

خوردن موادی مانند لیمو ترش ، زنجبیل و سیر و همچنین مواد غذایی تند مانند پیاز و فلفل میتواند به رقیق شدن و درمان خلط پشت حلق کمک کند.

از سیگار و دود دوری کنید

سیگار و دود های دیگر میتواند باعث تشدید و افزایش میزان خلط و ترشحات گلو بشود پس از دود ها و مخصوصا دود سیگار دوری کنید. خودداری از مصرف دخانیات بر درمان خلط پشت حلق تاثیر زیادی دارد.

تشخیص واکنش های غذایی:

مصرف یکسری غذاها می تواند موجب واکنش هایی گردد که باعث آلرژی فصلی می شوند که در نتیجه با خارش حلق و بینی و افزایش مخاط همراه می باشد. برای درمان خلط پشت حلق هرگونه غذایی که موجب این واکنش ها می شود را ثبت کنید و از مصرف آن ها خودداری نمایید.

از کافئین دوری کنید

مواد کافئین دار باعث کم کردن آب بدن و افزایش غلظت ترشحات مخاطی گلو میشود. پس بهتر است برای درمان فوری خلط پشت حلق از مواد کافئین دار دوری کنید.

روش های درمان خلط پشت گلو در طب سنتی دختر بچه

فین کنید

فین کردن به آرامی می تواند بخششی از این مخاط را از بینی شما خارج کند و به کم کردن حجم این ترشحات در گلو و مجاری تنفسی شما کمک کند بنابراین انجام این کار یکی از موارد موثر در درمان فوری خلط پشت حلق می باشد.

دوش آب گرم بگیرید

اگر زیر دوش آب گرم بمانید، موکوس و ترشحات بینی و حلق‌ تان رقیق می‌شود. اجازه بدهید آب گرم روی سر و صورت‌تان بریزد تا از فشار سینوس‌های‌ تان نیز رها شوید. این یک روش خوب در درمان فوری درد سینوس هاست و یک گزینه عالی برای درمان فوری خلط پشت حلق می باشد.

میوه زیاد بخورید

خوردن مواد غذایی که میزان فیبر بالایی دارد میتواند در درمان فوری خلط پشت حلق بسیار موثر باشد.

آبلیمو و عسل در درمان خلط پشت حلق

روش اول ) درست کردن شربت آبلیمو با عسل ( دو قاشق آبلیمو یا یک قاشق عسل را در آب ولرم حل کنید و نوش جان کنید.) و مصرف آن به صورت چند نوبت در روز به میزان بالایی در درمان خلط پشت حلق تاثیر گذار است.

روش دوم ) مصرف بخشی از لیموی تازه به همراه نمک و فلفل نیز میتواند به رقیق کردن ترشحات و درمان فوری خلط پشت حلق کمک کند.

سرکه سیب و عسل در درمان فوری خلط پشت حلق

مقداری کمی فلفل قرمز و زنجبیل رنده شده، به همراه یک قاشق سوپ خوری عسل و یک قاشق سوپخور سرکه سیب را در دو لیوان آب با هم ترکیب کنید و این مخلوط را دو یا سه بار در روز بنوشید تا به کاهش تولید خلط کمک کنید.

قلیان عرق نعنا بکشید

بخورات و بخار های ناشی از عرق نعنا میتواند به پاکسازی ریه و مجاری تنفسی نیز کمک کند و همچنین در نفس گیری بهتر و باز شدن ریه های شما کمک میکند.

زرد چوبه و درمان فوری خلط پشت گلو

روش اول ) یک قاشق چایخوری زرد چوبه را درون یک لیوان شیر ریخته و در دو نوبت صبح و قبل از خواب بنوشید.

روش دوم ) یک قاشق زرد چوبه را درون آب بریزید و دوبار در روز بنوشید.

زرد چوبه به درمان بیماری های روده و گوارشی هم کمک میکند.

زنجبیل و عسل در درمان خلط پشت حلق

یک قاشق پودر زنجبیل را در درون یک فنجان ریخته و مخلوط کنید و سپس میتوانید برای طعم بهتر از یک قاشق عسل نیز استفاده کنید.

پیاز در درمان خلط پشت گلو

پیاز را به صورت نگینی خورد کنید و با دو تا سه قاشق شکر مخلوط کنید و بگذارید نیم تا یک ساعت بماند و سپس از مایع خارج شده از آن به صورت هز سه ساعت یک قاشق بخورید و این دارو را میتوانید تا دو یا سه روز نیز در یخچال نگه داری کنید.

چند راهکار دیگر برای درمان خلط پشت حلق در طب سنتی


سوپ مرغ: به منظور درمان خلط پشت حلق در طب سنتی دو الی سه مرتبه در روز از سوپ مرغ استفاده نمایید. برای تاثیر بیشتر بهتر است در تهیه این سوپ از زنجبیل و سیر نیز استفاده کنید.
فلفل قرمز و درمان خلط پشت حلق: ربع قاشق چایخوری پودر فلفل قرمز و پودر زنجبیل را با حدود یک قاشق سوپخوری عسل طبیعی و سرکه سیب با دو قاشق سوپخوری آب مخلوط نمایید و از آن به صورت روزانه دو الی سه مرتبه مصرف نمایید. در این ترکیب می توانید از زنجبیل تازه نیز به جای پودر زنجبیل استفاده کنید. این ترکیب یکی از گزینه های عالی در درمان خلط پشت حلق در طب سنتی می باشد.
پیاز: یک پیاز متوسط را با آب به خوبی بشویید و به صورت ریز خرد کنید. پیاز خرد شده را با دو قاشق سوپخوری شکر کاملا بکوبید و حدود سی دقیقه اجازه دهید استراحت کند، از این مخلوط کوبیده شده یک مایع به وجود می آید که باید هر سه ساعت یکبار از آن به اندازه یک قاشق سوپ خوری مصرف نمایید. این دارو را می توان به مدت دو روز در یخچال نیز نگهداری کرد. مصرف این دارو طبیعی بر درمان خلط پشت حلق در طب سنتی بسیار موثر می باشد.

8 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *