طبع و خواص و فواید و مضرات گوجه فرنگی
طبع و خواص و فواید و مضرات گوجه فرنگی

طبع گوجه فرنگی سرده یا گرمه؟ مصلحات+ خواص+ مضرات- در طب سنتی

تاریخ نگارش

نوامبر 30, 2021

دسته‌بندی

سبزی و صیفی

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

طبع گوجه فرنگی: گوجه فرنگی در علم باغبانی به دلیل نداشتن هسته جزو دسته سبزیجات بشمار میرود که دارای میوه‌ای قرمز رنگ و آبدار است. گیاه گوجه فرنگی بومی آمریکا مرکزی و جنوبی میباشد اما در دوره استعماری اسپانیا به دیگر کشور ها هم انتقال پیدا کرد.
محتوای گوجه تشکیل شده از ۹۵ درصد آب و ۵ درصد کربوهیدرات و فیبر است. گوجه فرنگی دارای مقدار قابل توجهی ویتامین های آ،ب،کا و ث است.
علاوه بر موارد گفته شده گوجه فرنگی دارای مقادیری از مواد معدنی مانند : منیزیم ‌و پتاسیم و منگنز و فسفر و مس است .

طبع گوجه فرنگی در طب سنتی چیست؟

طبع گوجه فرنگی سرد و تر است و برای افراد دارای طبع گرم مناسب است‌. به علاوه بهتر است گوجه فرنگی در فصل ها و مناطق گرم مصرف شود.

طبع گوجه فرنگی به صورت پخته یا سرخ شده یا کبابی نیز سرد است و باید با مصلحات آن مصرف شود.

مصلح گوجه فرنگی چیست؟

مصلحات گوجه فرنگی که باعث بهبود خواص و مزاج آن می‌شوند عبارتند از : زنجبیل، فلفل، پیاز، روغن زیتون و ادویه های گرم .

خواص گوجه فرنگی چیست؟

خواص گوجه فرنگی
  • تنظیم فشار خون
  • مبارزه با سرطان
  • سلامت پوست و مو
  • کاهش وزن
  • سلامت قلب و کاهش کلسترول
  • بهبود بینایی
  • سلامت گوارش
  • کاهش التهاب
  • تقویت سیستم ایمنی بدن
  • جلوگیری از تشکیل سنگ ادراری

تاثیر گوجه فرنگی بر فشار خون:

گوجه فرنگی دارای لیکوپن است که وجود آن باعث کاهش فشار خون میشود. گوجه فرنگی دارای مقدار زیادی پتاسیم است که مصرف پتاسیم اثرات مصرف سدیم را کم میکند. در واقع هر چقدر مقدار مصرف پتاسیم را افزایش دهید سدیم بیشتری را از راه ادرار از دفع میکنید.
بنابر آزمایشات انجام شده در انجمن قلب آمریکا مقدار معین شده برای هر فرد بالغ برای مصرف پتاسیم حدودا ۴۷۰۰ میلی گرم در روز است اما به این نکته توجه داشته باشید که مصرف بیش از اندازه پتاسیم ممکن است باعث ایجاد سنگ کلیه شود.
طبق تحقیقاتی که انجام شده نشان میدهد که لیکوپن موجود در گوجه فرنگی عملِ رگ‌های خونی را بهبود میبخشد که این امر باعث کاهش فشار خون میشود.
خوب است بدانید که اگرچه لیکوپن موجود در گوجه فرنگی باعث کاهش فشار خون میشود اما بر فشار خون طبیعی بدن شما تاثیری نخواهد داشت. بنابراین مکمل های لیکوپن میتوانند تأثیر مثبتی بر فشار خون داشته باشند.
قابل ذکر است که گوجه فرنگی سرشار از ویتامین C است که ثابت شده فشار خون را کاهش می‌دهد.

تاثیر گوجه فرنگی بر سرطان:

لیکوپنی که در گوجه فرنگی وجود دارد باعث میشود که این میوه خاصیتی ضد سرطانی داشته باشد. لیکوپن یک آنتی اکسیدان است که جزو کاروتنویید ها محسوب میشود. تحقیقات نشان داده است که خاصیت آنتی اکسیدانی بالای آن باعث خنثی شدن رادیکال‌های آزاد شده که تحت عوامل متعدد در بدن افراد تولید می‌شود.
خبر خوب اینکه میشود با مصرف گوجه فرنگی به شکل های مختلفی مانند: سس ،رب یا آب گوجه فرنگی توانایی بدن در مبارزه با سرطان را بالا برد. با مصرف گوجه فرنگی به این صورت ترکیب های موجود در گوجه فرنگی به سادگی جذب بدن شما می‌شوند. به علاوه نمونه‌های فرآوری شده گوجه فرنگی که در بالا گفته شد غلظت بالاتری از لیکوپن را دارا هستند.

تاثیر گوجه فرنگی بر دیابت:

گوجه فرنگی و دیابت

گوجه فرنگی و دیابت: در افراد دیابتی پلاکت های خون حالت چسبندگی دارند که همین امر باعث میشود تا احتمال و خطر ابتلا به بیماری های تصلب شرائین و بیماری های قلبی و عروقی مانند حمله های قلبی و سکته مغزی در بیماران مبتلا به دیابت ۲ بالا برود.

بنابراین برای این بیماران داروهای ضد انعقاد تجویز می شود. مایع زرد رنگ اطراف هسته های گوجه فرنگی یک ضد انعقاد طبیعی خون است، اگرچه آب گوجه فرنگی برای بیماران دیابتی مفید است اما در مصرف آن نباید زیاده روی کرد زیرا گوجه فرنگی نه تنها حاوی مقادیر ناچیزی قند است.

عوارض مصرف گوجه فرنگی:

ریفلاکس معده
به خاطر سردی زیاد باعث ایجاد درد مفاصل در مفاصل میشود.
ایجاد حساسیت
تاثیر گوجه فرنگی بر معده: خاصیت اسیدی آب آن در مصارف بیش از حد، برای معده خوب نیست.
بدتر شدن سندرم روده تحریک پذیر
تشدید نشانه های بیماری خود ایمنی
بیماری های کلیه

مصرف گوجه‌فرنگی میتواند باعث بدتر شدن سندرم روده تحریک‌پذیر شود:

اگر مبتلا به سندرم روده تحریک‌پذیر هستید، مصرف گوجه‌فرنگی می‌تواند باعث تحریک نشانه‌های این اختلال در بدن شما شود. نشانه‌ها آن عبارتند از: نفخ، یبوست،حالت تهوع، گرفتگی عضلات و به وجود آمدن گاز معده و روده.
اگر هر کدام از این نشانه ها را مشاهده کردید بهتر است که از مصرف مواد اسیدی مانند گوجه فرنگی و سس کچاب خودداری کنید.

ایجاد حساسیت با مصرف گوجه فرنگی:

گوجه‌فرنگی دارای هیستامین است که باعث تقویت شدن سیستم ایمنی بدن شما می‌شود و به مبارزه با میکروب‌ها می‌ پردازد. البته قابل ذکر است که مصرف این ماده امکان دارد باعث واکنش‌های آلرژیکی همچون: التهاب زبان یا خارش پوستی را به همراه داشته باشد. به همین دلیل در افرادی که به گوجه‌فرنگی حساسیت دارند ممکن است این نشانه ها به صورت شدید تری نشان داده شودند.

عوارض گوجه فرنگی نارس:

گوجه فرنگی از جمله محصولاتی است که رسیدگی دومرحله ای دارد یعنی در مرحله ی اول بر روی گیاه میرسد و به صورت سبز چیده میشود و در مرحله ی بعد بدون نیاز به بوته رنگ قرمز پیدا میکند و نرم شده و قابل خورد میشود.

مصرف گوجه فرنگی نارس یا کال یا سبز باعث ایجاد حساسیت و همچنین دل درد و مشکلات گوارشی میشود.

8 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *