خواص و طبع پسته در طب سنتی ایرانی اسلامی + مصلحات
خواص و طبع پسته در طب سنتی ایرانی اسلامی + مصلحات

خواص و طبع پسته در طب سنتی ایرانی اسلامی + مصلحات

تاریخ نگارش

دسامبر 18, 2021

دسته‌بندی

آجیل و خشکبار

نظرات

{تعداد} پاسخ ها

پسته جزو آجیل های پر طرفدار در میان مردم است که دانه میوه درخت پسته میباشد. درخت پسته چثه کوچکی دارد که بومی آسیای میانه و خاورمیانه است. درخت پسته در کشورهایی همچون: ایران، ترکمنستان، سوریه و غرب افغانستان می روید.

پسته، میوه بسیار خوشمزه و پرخاصیتی است که در دو دسته ی گرد و دراز قرار میگیرد و به اسم های اکبری، احمدآقایی، کله قوچی، فندقی و…  نامگذاری میشود. مرکز های اصلی تولید پسته در ایران شهرهای کرمان و رفسنجان هستند.

اگرچه پسته دارای جثه کوچکی است اما پتاسیم موجود در آن برابر پتاسیم یک پرتقال است. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا به سوالات شما عزیزان همچون: طبع پسته؟ طبع پسته گرمه یا سرد؟ طبع پسته چیست؟ طبع پسته گرم یا سرد؟ طبع پسته در طب سنتی؟ طبع پسته خام؟ طبع پسته تازه چیست؟ طبع پسته تازه؟ بپردازیم.

طبع پسته در طب سنتی چیست؟

بنظر شما طبع پسته گرمه یا سرد؟ طبع مغز پسته در طب سنتی گرم و خشک است که صفرازا نیز میباشد اما پوسته قرمز رنگی که روی مغز پسته را میپوشاند طبع معتدلی دارد. پوست سبز رنگ روی پسته نیز دارای طبع سرد و خشک است.

خواص و طبع پسته در طب سنتی ایرانی اسلامی + مصلحات

خواص پسته در طب سنتی چیست؟

  • خواص پسته برای زنان: پسته دارای مقادیر بالایی اسید فولیک است که مصرف آن برای خانم ها در دوران بارداری بسیار مفید است.
  • خواص پسته برای مردان: پسته دارای خواص بسیاری است که یکی از آن ها تقویت قوای جنسی در مردان و بهبود عملکرد نعوظ است.
  • پسته برای سرماخوردگی: پسته سرشار از ویتامین  E است که باعث تقویت سیستم ایمنی و بهبود سرماخوردگی میشود.
  • پسته برای کبد چرب: کبد عضو بسیار مهمی در بدن است. افراد مبتلا به کبد چرب حتی با مصرف کوتاه مدت پسته میتوانند تاثیر آن را بر بیماری کبد چرب مشاهده کنند.
  • پسته برای کم کاری تیروئید: در طب سنتی برای درمان کم کاری تیروئید از مغزیجات متعددی استفاده میشود که یکی از آن ها پسته است که برای درمان کم کاری تیروئید بسیار مفید است.
  • پسته برای دیابت: مصرف پسته باعث کاهش جذب کربوهیدرات ها میشود که در نتیجه سبب کاهش قند خون میشود.
  • پسته برای کم خونی: پسته دارای ویتامین ها، پروتئین ها و مواد معدنی بسیاری است که به درمان کم خونی و فقر آهن کمک بسزایی میکند.
  • خواص پسته برای لاغری: پسته حاوی فیبر و پروتئین بالاییست که باعث ایجاد حس سیری در افراد میشود که در نهایت موجب کاهش وزن میشود.
  • خواص پسته برای کودکان: پسته دارای آهن و کلسیم است که مصرف آن برای کودکان فواید بسیاری را به دنبال دارد، یکی از آن فواید استحکام استخوان ها و دندان ها میباشد.

خواص پسته برای زنان:

تعداد زیادی از خانم ها به دلایل متفاوتی مانند: بارداری، عادت ماهیانه، شیردهی، تغذیه نامناسب و… دچار کم خونی میشوند. پسته سرشار از آهن و ویتامین B6 است که خانم های مبتلا به کم خونی میتوانند با مصرف روزانه پسته به درمان کم خونی خود کمک کنند.

یکی از ویتامین های مهم در دوران بارداری اسید فولیک است. پسته سرشار از اسید فولیک میباشد که مناسب برای دوران بارداری است.خانم های باردار میتوانند با مصرف پسته در این دوران مقدار کافی از این ویتامین را برای بدن خود تامین کنند.

خواص پسته برای مردان:

پسته میتواند به درمان مشکلات جنسی مردان کمک بسزایی کند.مطالعات انجام شده نشان میدهد که خوردن یک مشت پسته در طول سه هفته باعث تقویت میل جنسی آقایان میشود.

مشکل نعوظ امری پیش رونده میباشد که بیشتر مردان با بالا رفتن سن با آن مواجه میشوند. عوامل متعددی در بروز این مشکل مشارکت دارند که یکی از آنها پایین بودن سطح تستوسترون است. برخی از بیماری ها، نارسایی عروقی و… نیز در این اختلال موثرند. بیشتر افرادی که دچار اختلال نعوظ هستند با کاهش اکسید نیتریک رو به رو میشوند که این موضوع سبب بهم خوردن نظم جریان خون و در آخر کاهش نعوظ میشود.

آقایان با مصرف پسته که به تولید اکسید نیتریک کمک میکند میتوانند به درمان این اختلال کمک زیادی بکنند.

مصلح پسته در طب سنتی چیست؟

شاید به این فکر افتاده باشید که مصلح پسته چیست؟ مصلح پسته عبارتند از: انار ترش، زردآلو خشک ترش، سرکه و میوه هایی که طعم ترشی دارند، مصلح پسته میباشند.

عوارض مصرف پسته:

  • مصرف بیش از حد پسته سبب افزایش وزن میشود.
  • وجود فیبر برای حرکت روان روده لازم است اما فیبر زیاد هم برای بدن ما مضر است.مصرف زیاد پسته سبب بالا رفتن فیبر بدن میشود که ممکن است سبب به وجود آمدن بیماری هایی همچون: روده تحریک پذیر، گرفتگی معده و… شود.
  • پسته دارای کالری بالایی است که مصرف زیاد آن میتواند موجب بروز نفخ و مشکلات گوارشی در بدن شما شود.
  • پسته بو داده دارای مقداری زیادی نمک است که مصرف زیاد آن سبب بالا رفتن فشار خون میشود.
  • مصرف پسته برای افراد مبتلا به بیماری های کلیوی مضر است.
  • امکان دارد که پسته به سالمونلا آلوده باشد و فرد را مبتلا به عفونت سالمونلا کند.

5 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *